Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-19
Wersja aktualna od 2016-12-19
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 grudnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016] W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016 (Dz. U. poz. 1304 oraz z 2016 r. poz. 118 i 705) w załączniku „Program badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016” wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: B. Szydło
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 5 grudnia 2016 r. (poz. 2021)
W załączniku „Program badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016” wprowadza się następujące zmiany:
1) w badaniu 1.23.02(044) Pracujący w gospodarce narodowej w pkt 8 Źródła danych:
a) tekst nad tabelą otrzymuje brzmienie:
„Sprawozdania GUS: Z-03, Z-06, wtórne wykorzystanie danych z DG-1 (badanie 1.61.04), wtórne wykorzystanie danych z SP-3 (badanie 1.61.05), informacje o pracujących w jednostkach budżetowych prowadzących działalność w zakresie obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego (dane MON i MSWiA), wtórne wykorzystanie informacji o liczbie duchownych różnych wyznań (badanie 1.22.01); szacunki GUS dotyczące: pracujących w indywidualnych gospodarstwach rolnych, zatrudnionych w organizacjach członkowskich, fundacjach, stowarzyszeniach, samorządach gospodarczych, organizacjach pracodawców, partiach politycznych i innych organizacjach społecznych; pracujących w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą o liczbie pracujących do 9 osób oraz pracujących w „szarej gospodarce”; dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z KSI ZUS – Centralnego Rejestru Ubezpieczonych i Centralnego Rejestru Płatników Składek; dane Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z Systemu Obsługi Dofinansowań i Refundacji; wykorzystanie zbiorów zagregowanych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych opisanych w załączniku nr 2 ust. 5 pkt 1 i 2 do ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. poz. 277), danych Ministerstwa Finansów z Systemu Informacji Podatkowych – Bazy danych o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) (pozyskanych w badaniach 1.24.01 i 1.80.01), danych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z KRUSNAL – systemu kompleksowej obsługi ubezpieczenia społecznego rolników (pozyskanych w badaniu 1.80.01).”,
b) w tabeli po lp. 6 dodaje się lp. 6a i 6b w brzmieniu:
6a | Zakład Ubezpieczeń Społecznych | KSI ZUS – Centralny Rejestr Płatników Składek; dane jednostkowe – zbiory w zakresie: kod numeru deklaracji/rodzaj płatnika, numer NIP, numer PESEL, numer REGON, nazwisko i imię, nazwa/firma (pełna, skrócona), adresy: siedziby, do korespondencji, prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek: kod pocztowy, miejscowość, gmina/dzielnica, ulica, numer domu, numer lokalu, symbol państwa, zagraniczny kod pocztowy; data powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie, liczba osób objętych ubezpieczeniem, za które płatnik rozliczył składki należne na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne; w formie elektronicznej | do 16 stycznia 2017 r. z danymi za wrzesień 2016 r., do 23 lutego 2017 r. z danymi za grudzień 2016 r. | GUS |
6b | Zakład Ubezpieczeń Społecznych | KSI ZUS – Centralny Rejestr Ubezpieczonych; dane jednostkowe – zbiory w zakresie: numer NIP płatnika składek; dane dotyczące ubezpieczonego: numer PESEL, rok urodzenia, płeć, kod pracy w szczególnych warunkach/szczególnym charakterze, wymiar czasu pracy, podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe, kod informacji o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, kod świadczenia/przerwy w opłacaniu składek, okres (od – do), za jaki nastąpiła wypłata świadczenia lub przerwa w opłacaniu składek, kod tytułu ubezpieczenia, rodzaj ubezpieczenia, data objęcia ubezpieczeniem, miejsce zamieszkania w zakresie: kod pocztowy, miejscowość, gmina/dzielnica, ulica, numer domu, numer lokalu oraz kod kraju, kod województwa, kod powiatu, kod gminy; w formie elektronicznej | do 16 stycznia 2017 r. z danymi za wrzesień 2016 r., do 23 lutego 2017 r. z danymi za grudzień 2016 r. | GUS |
2) w badaniu 1.24.01(057) Wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pkt 8 Źródła danych:
a) tekst nad tabelą otrzymuje brzmienie:
„Dane Ministerstwa Finansów z Systemu Informacji Podatkowych – Baza danych o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Wtórne wykorzystanie danych ze sprawozdań GUS: Z-03, Z-06, (omówionych w badaniu 1.23.02), DG-1 (omówionych w badaniu 1.61.04), SP-3 (omówionych w badaniu 1.61.05), wykorzystanie danych ZUS z KSI ZUS – Centralny Rejestr Ubezpieczonych, KSI ZUS – Centralny Rejestr Płatników Składek (omówionych w badaniu 1.23.02 i 1.80.01); szacunki wynagrodzeń zatrudnionych w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą o liczbie pracujących do 9 osób oraz w organizacjach członkowskich – fundacjach, stowarzyszeniach, samorządach gospodarczych, organizacjach pracodawców, partiach politycznych, związkach zawodowych i innych organizacjach społecznych; wykorzystanie zbiorów zagregowanych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych opisanych w załączniku nr 2 ust. 5 pkt 1 i 2 do ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.; wykorzystanie danych Ministerstwa Finansów z Systemu Informacji Podatkowych (pozyskanych w badaniu 1.67.07 i 1.80.01) oraz danych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z KRUSNAL – systemu kompleksowej obsługi ubezpieczenia społecznego rolników (pozyskanych w badaniu 1.80.01).”,
b) w tabeli:
– w lp. 1 tekst w kolumnie 8.3 otrzymuje brzmienie:
„raz w roku do 14 września 2017 r. z danymi za rok podatkowy 2016”,
– w lp. 2:
– – w kolumnie 8.2 wstęp do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„System Informacji Podatkowych – Baza danych o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT); dane jednostkowe (PIT-11, PIT-40) dotyczące podatników podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzących samodzielnie działalności gospodarczej według: NIP płatnika, miejsca zamieszkania podatnika (kod województwa, kod powiatu, kod gminy), numeru PESEL, płci podatnika w zakresie:”,
– – tekst w kolumnie 8.3 otrzymuje brzmienie:
„raz w roku do 14 września 2017 r. z danymi za rok podatkowy 2016”,
– w lp. 3 tekst w kolumnie 8.3 otrzymuje brzmienie:
„raz w roku do 14 września 2017 r. z danymi za rok podatkowy 2016”;
3) w badaniu 1.43.01(113) Działalność badawcza i rozwojowa (B+R):
a) pkt 5 Cel badania otrzymuje brzmienie:
„5. Cel badania
Uzyskanie danych o prowadzonych pracach twórczych podjętych w celu zwiększenia zasobu wiedzy, w tym wiedzy o człowieku, kulturze i społeczeństwie, jak również dla znalezienia nowych zastosowań dla tej wiedzy w ramach działalności badawczej i rozwojowej obejmującej badania naukowe (podstawowe, stosowane i przemysłowe) oraz prace rozwojowe.
Dane Ministerstwa Finansów są konieczne do oceny jakości zebranych danych dotyczących działalności badawczej i rozwojowej.
Na poziomie krajowym dane służą między innymi do opracowania i monitorowania strategii tworzonych dla kraju, a także strategii rozwoju województw oraz programów wojewódzkich.
Ponadto dane są przekazywane do Komisji Europejskiej (Eurostatu) oraz OECD i wykorzystywane do analiz i porównań międzynarodowych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej.”,
b) pkt 6 Zakres podmiotowy otrzymuje brzmienie:
„6. Zakres podmiotowy
Podmioty prowadzące działalność badawczą i rozwojową w sposób ciągły lub doraźny, zlecające wykonanie prac badawczych i rozwojowych oraz alokujące środki na badania naukowe i prace rozwojowe.”,
c) w pkt 7 Zakres przedmiotowy:
– skreśla się tiret szóste,
– tiret ósme otrzymuje brzmienie:
„– środki finansowe alokowane przez rząd na działalność badawczą i rozwojową (tzw. GBARD – Government budget allocations for research and development) według celów społeczno-ekonomicznych na podstawie międzynarodowej klasyfikacji NABS,”,
d) w pkt 8 Źródła danych:
– tekst nad tabelą otrzymuje brzmienie:
„Sprawozdania GUS: PNT-01, PNT-01/s, PNT-01/a, dane Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki dotyczące projektów obejmujących badania naukowe lub prace rozwojowe, finansowanych ze środków przeznaczonych w budżecie państwa na naukę, dane Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych dotyczące działalności archiwów państwowych oraz dane z portalu międzynarodowego SJR – SCImago Journal & Country Rank w zakresie bibliometrii, podmioty przekazujące środki krajowe na koordynowane transgranicznie działania badawczo-rozwojowe, dane Ministerstwa Finansów dla podmiotów wypełniających informację o odliczeniach od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (PIT/BR, CIT-BR).”,
– w tabeli:
– – w lp. 3 tekst w kolumnie 8.3 otrzymuje brzmienie:
„raz w roku do 24 marca 2017 r. z danymi za rok 2016 dotyczącymi nakładów i pracujących w B + R oraz środków alokowanych na działalność B + R z danymi za rok 2017 dotyczącymi środków planowanych do alokacji na działalność B + R”,
– – dodaje się lp. 9 i 10 w brzmieniu:
9 | Ministerstwo Finansów | PIT/BR – informacja o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową; dane jednostkowe w zakresie: identyfikator podatkowy NIP podatnika, razem koszty kwalifikowane, kwota podlegająca odliczeniu, kwota kosztów kwalifikowanych podlegająca odliczeniu, kwota kosztów kwalifikowanych podlegająca odliczeniu, ograniczona do wysokości kwoty dochodu z działalności gospodarczej (wymienione w pkt 1, 14, 15, 17, 18 formularza); w formie elektronicznej | dwa razy w roku: do 30 czerwca 2017 r. z danymi za rok 2016 (dane wstępne), do 2 października 2017 r. z danymi za rok 2016 (dane ostateczne) | GUS |
10 | Ministerstwo Finansów | CIT-BR – informacja o odliczeniach od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową; dane jednostkowe w zakresie: nazwa pełna, REGON, razem koszty kwalifikowane, kwota podlegająca odliczeniu, kwota kosztów kwalifikowanych do odliczenia, kwota kosztów kwalifikowanych do odliczenia w latach następnych (wymienione w pkt 7, 8, 16, 17, 19, 20 formularza); w formie elektronicznej | dwa razy w roku: do 30 czerwca 2017 r. z danymi za rok 2016 (dane wstępne), do 2 października 2017 r. z danymi za rok 2016 (dane ostateczne) | GUS |
e) pkt 9 Rodzaje wynikowych informacji statystycznych otrzymuje brzmienie:
„9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Nakłady na działalność B+R, pracujący i wartość aparatury naukowo-badawczej według sektorów wykonawczych (sektor przedsiębiorstw, rządowy, szkolnictwa wyższego, prywatnych instytucji niekomercyjnych) i kierunków działalności podmiotów, w których prowadzone są prace B+R w sektorze przedsiębiorstw, dziedzin B+R, rodzajów jednostek, rodzajów badań, regionów i województw. Dane dotyczące nakładów sektora przedsiębiorstw na działalność badawczą i rozwojową (B+R) oraz personel B+R sektora przedsiębiorstw według podregionów (NTS 3).
Środki finansowe alokowane przez jednostki sektora rządowego i samorządowego oraz jednostki podległe na działalność badawczą i rozwojową w rozbiciu na cele społeczno-ekonomiczne. Liczba oraz wartość projektów badawczych finansowanych przez ministra właściwego do spraw nauki.
Wartość krajowych środków publicznych na koordynowane transgraniczne działania badawczo-rozwojowe.
Liczba, zasoby i działalność archiwów państwowych.
Liczba publikacji autorów polskich w czasopismach rejestrowanych przez indeksy cytowań.”;
4) w badaniu 1.62.04(199) Wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń/reasekuracji w pkt 8 Źródła danych:
a) tekst nad tabelą otrzymuje brzmienie:
„Sprawozdanie KNF: KNF-02, system informacyjny Komisji Nadzoru Finansowego prowadzony na podstawie ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1844, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2016 r. w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz. U. poz. 634).”,
b) w tabeli:
– w lp. 3 tekst w kolumnie 8.2 otrzymuje brzmienie:
„System Nadzoru Ubezpieczeń; dane zagregowane z dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych w podziale na ogółem i działy I i II:
– rachunek przepływów pieniężnych,
– techniczny rachunek ubezpieczeń według grup;
w formie elektronicznej”,
– w lp. 4 tekst w kolumnie 8.2 otrzymuje brzmienie:
„System Nadzoru Ubezpieczeń; dane zagregowane z kwartalnych danych i informacji do celów nadzoru – zakłady ubezpieczeń i reasekuracji w podziale na ogółem i działy I i II według linii biznesu:
– składka przypisana brutto,
– odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto;
w formie elektronicznej”,
– w lp. 5 wstęp do wyliczenia w kolumnie 8.2 otrzymuje brzmienie:
„System Nadzoru Ubezpieczeń; dane zagregowane z dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych w podziale na ogółem i działy I i II, formy organizacyjne (spółki akcyjne ogółem i towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych ogółem), rodzaje kapitału (krajowy, zagraniczny):”;
5) w badaniu 1.80.02(253) System Jednostek do Badań Społecznych – operaty w pkt 8 Źródła danych w tabeli w lp. 1 tekst w kolumnie 8.2 otrzymuje brzmienie:
„rejestr PESEL; dane jednostkowe o osobach:
– zameldowanych na pobyt stały lub na pobyt czasowy na terenie kraju w zakresie: numer PESEL, nazwisko i imię, nazwisko rodowe, imię i nazwisko rodowe matki, imię i nazwisko rodowe ojca, płeć, stan cywilny, data urodzenia, miejsce urodzenia, kraj obywatelstwa, miejsce zameldowania na pobyt stały: województwo, kod TERYT województwa, powiat, kod TERYT powiatu, gmina, kod TERYT gminy, miejscowość, kod TERYT miejscowości, ulica, kod TERYT ulicy, numer domu, numer lokalu, data zameldowania na pobyt stały, miejsce zameldowania na pobyt czasowy: województwo, kod TERYT województwa, powiat, kod TERYT powiatu, gmina, kod TERYT gminy, miejscowość, kod TERYT miejscowości, ulica, kod TERYT ulicy, numer domu, numer lokalu, okres zameldowania na pobyt czasowy: dzień, miesiąc, rok początku oraz końca zamierzonego pobytu, dla osób pozostających w związku małżeńskim: data zawarcia związku małżeńskiego, numer PESEL współmałżonka;
– wymeldowanych z pobytu stałego (bez wskazania wyjazdu na stałe za granicę), które nie posiadają aktualnego zameldowania w Polsce w zakresie: numer PESEL, nazwisko i imię, nazwisko rodowe, imię i nazwisko rodowe matki, imię i nazwisko rodowe ojca, stan cywilny, płeć, data urodzenia, miejsce urodzenia, kraj urodzenia, miejsce ostatniego zameldowania w kraju na pobyt stały lub czasowy: województwo, kod TERYT województwa, powiat, kod TERYT powiatu, gmina, kod TERYT gminy, miejscowość, kod TERYT miejscowości, ulica, kod TERYT ulicy, numer domu, numer lokalu, data wymeldowania z ostatniego adresu zameldowania, dla osób pozostających w związku małżeńskim: data zawarcia związku małżeńskiego, numer PESEL współmałżonka;
w formie elektronicznej”.