Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-12-22 do 2019-07-02
Wersja archiwalna od 2016-12-22 do 2019-07-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy1)
Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy] W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy (Dz. U. poz. 578) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) w ust. 1:
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) dane o szacowanych poziomach ufności, niepewności i dokładności wyników badań w ramach monitoringu wód dla elementów fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych;”,
– w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 12–23 w brzmieniu:
„12) informacje o planowanych i podjętych działaniach, które służą wdrożeniu zasady zwrotu kosztów usług wodnych, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych, zawierające w szczególności informacje o wynikach tych działań oraz ich wpływie na stan wód;
13) podsumowanie działań podjętych dla realizacji:
a) celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d–38f ustawy – Prawo wodne,
b) wymagań wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 1250)
– dla jednolitych części wód, przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
14) informacje dotyczące charakterystyki i liczby pozwoleń wodnoprawnych udzielonych na:
a) pobór wód,
b) wprowadzanie ścieków do wód,
c) regulację wód;
15) informacje o przypadkach, w których udzielono zezwolenia na wprowadzanie zanieczyszczeń bezpośrednio do wód podziemnych, rozumiane jako wprowadzanie w inny sposób niż przez przesiąkanie przez glebę i podglebie;
16) podsumowanie działań podjętych w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy – Prawo wodne, dla których środowiskowe normy jakości zostały określone w faunie i florze oraz które wykazują tendencje do akumulowania się w osadach, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;
17) podsumowanie działań podjętych w celu zapobieżenia skutkom zanieczyszczeń niedających się przewidzieć lub łagodzenia tych skutków, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;
18) podsumowanie działań, o których mowa w art. 113c ustawy – Prawo wodne, zawierające w szczególności informacje o wynikach przeglądu pozwoleń wodnoprawnych oraz programów monitoringu wód;
19) informacje o sposobie prowadzenia działań polegających na utrzymywaniu wód uwzględniających cele środowiskowe określone w art. 38d–38f ustawy – Prawo wodne;
20) informacje o pozostałych działaniach, innych niż wskazane w pkt 12–19, które podjęto ze względu na konieczność osiągnięcia ustalonych celów środowiskowych;
21) tabelę dotyczącą jakości pomiarów i badań w monitoringu JCWP oraz JCWPd, uzyskiwanych metodykami referencyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy – Prawo wodne, zawierającą granice oznaczalności tych metodyk referencyjnych oraz informacje na temat niepewności pomiaru w ramach tych metodyk referencyjnych;
22) uzasadnienie częstotliwości monitorowania substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy – Prawo wodne, jeżeli odstępy czasowe między poszczególnymi działaniami monitorującymi są dłuższe niż jeden rok;
23) podsumowanie działań podjętych w celu zapobiegania chemicznemu zanieczyszczeniu wód powierzchniowych, zawierające w szczególności opis wpływu tych działań na JCWP.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”;
2) w § 5:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakres analiz ekonomicznych, o których mowa w art. 113b ust. 6 ustawy – Prawo wodne, związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1) analizę usług wodnych w obszarze dorzeczy i stopnia zwrotu ich kosztów, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych;
2) informacje związane z dokonaniem wyboru najefektywniejszych ekonomicznie kombinacji działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju w odniesieniu do sposobów korzystania z wód, opartego na oszacowaniach potencjalnych kosztów tych działań, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód.”,
b) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W ramach analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się długoterminowe prognozy zapotrzebowania na wodę i zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz w miarę potrzeby:”;
3) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] 1. Do planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy dokonywanych po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: B. Szydło
1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:
1) dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275; Dz. Urz. WE L 331 z 15.12.2001, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 358; Dz. Urz. UE L 81 z 20.03.2008, str. 60; Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 84; Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114; Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1; Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2010, str. 32);
2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/39/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. zmieniającą dyrektywy 2000/60/WE i 2008/105/WE w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1);
3) dyrektywę Komisji 2014/80/UE z dnia 20 czerwca 2014 r. zmieniającą załącznik II do dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. UE L 182 z 21.06.2014, str. 52).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1590, 1642 i 2295 oraz z 2016 r. poz. 352, 1250 i 1948.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 14 listopada 2016 r. (poz. 1973)
ZAKRES INFORMACJI KONIECZNYCH DO SPORZĄDZANIA PLANÓW GOSPODAROWANIA WODAMI NA OBSZARACH DORZECZY W ODNIESIENIU DO WARTOŚCI PROGOWYCH ELEMENTÓW FIZYKOCHEMICZNYCH DLA OCENY STANU CHEMICZNEGO JCWPd
1. Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd obejmuje:
1) sposób określenia wartości progowych dla zanieczyszczeń i wskaźników zanieczyszczenia;
2) informacje o każdej JCWPd lub grupach takich części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem dobrego stanu chemicznego dla wód podziemnych, w tym o:
a) wielkości JCWPd,
b) każdej substancji zanieczyszczającej lub substancji wyrażonej jako wskaźnik, która powoduje, że JCWPd uznaje się za zagrożoną,
c) celach dotyczących jakości środowiska, z którymi związane jest zagrożenie, w tym aktualnych lub potencjalnych uzasadnionych sposobach wykorzystania wód podziemnych lub ich funkcjach,
d) związku między JCWPd a wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym oraz związku pomiędzy JCWPd a bezpośrednio od nich zależnymi ekosystemami lądowymi,
e) w przypadku naturalnie występujących substancji – naturalnych poziomach tła w JCWPd,
f) w przypadku gdy wartości progowe zostały przekroczone – zaistniałych przekroczeniach;
3) wartości progowe, niezależnie od tego, czy mają zastosowanie na poziomie kraju, obszaru dorzecza, części międzynarodowego dorzecza znajdującego się na terytorium danego państwa członkowskiego lub JCWPd, lub grupy takich części;
4) dane o współzależności między wartościami progowymi a każdym z poniższych elementów:
a) w przypadku naturalnie występujących substancji – poziomami tła,
b) wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym i ekosystemami lądowymi bezpośrednio zależnymi od wód podziemnych,
c) celami dotyczącymi jakości środowiska i innymi normami służącymi ochronie wód, obowiązującymi na poziomie krajowym, unijnym lub międzynarodowym,
d) wszelkimi istotnymi informacjami dotyczącymi substancji zanieczyszczających w zakresie ich własności toksycznych, ekotoksycznych, trwałości, potencjału bioakumulacji i zdolności do dyspersji;
5) metodykę ustalania poziomów tła;
6) wyniki oceny stanu chemicznego JCWPd, dokonanej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy – Prawo wodne.
2. Każdy przypadek braku wykorzystania w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy informacji, o których mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia uzasadnienia w tych planach.