Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-12-02 do 2021-06-13
Wersja archiwalna od 2016-12-02 do 2021-06-13
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej
Na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy tryb, sposób i zakres kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia, o którym mowa w art. 13i ust. 3 lub art. 16l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, wykorzystywanego na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej.
§ 2.[Definicje] 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2) opłacie elektronicznej – rozumie się przez to opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3) pojeździe – rozumie się przez to pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4) kontrolującym – rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13l ust. 1 ustawy;
5) kontrolowanym – rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13k ust. 4 i 5 ustawy;
6) urządzeniu – rozumie się przez to urządzenie, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy, lub urządzenie, o którym mowa w art. 16l ust. 1 ustawy, wykorzystywane na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej;
7) naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej – rozumie się przez to naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, art. 13i ust. 4a lub ust. 4b ustawy.
2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) dane kontrolowanego:
a) imię i nazwisko albo firmę,
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość – w przypadku osoby fizycznej,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON – w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
d) adres miejsca zamieszkania lub siedziby albo adres do korespondencji;
2) kontrola stacjonarna – kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej za pomocą stacjonarnych albo przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
3) kontrola mobilna – kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej dokonywaną bezpośrednio przez kontrolującego;
4) klasa EURO – klasę pojazdu EURO w zależności od emisji spalin, określoną w przepisach Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin pojazdów.
§ 3.[Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej] 1. Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej polega na sprawdzeniu, czy kontrolowany nie naruszył obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.
2. Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej może być dokonywana przez:
1) sprawdzenie, czy:
a) pojazd podlega opłacie elektronicznej,
b) pojazd jest wyposażony w urządzenie,
c) opłata elektroniczna została uiszczona w prawidłowej wysokości,
d) urządzenie jest używane zgodnie z jego przeznaczeniem,
e) do urządzenia zostały wprowadzone prawidłowe dane o:
– kategorii pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
– liczbie osi pojazdu, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi;
2) weryfikację:
a) danych identyfikacyjnych urządzenia,
b) danych kontrolowanego,
c) danych dotyczących pojazdu, w tym jego numeru rejestracyjnego, dopuszczalnej masy całkowitej, liczby osi oraz klasy EURO.
3. Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej jest przeprowadzana jako kontrola stacjonarna lub kontrola mobilna.
4. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, kontrolujący sprawdza, czy naruszenie to nie jest wynikiem naruszenia przez kierującego pojazdem obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4a ustawy.
5. W przypadku stwierdzenia, że urządzenie jest używane niezgodnie z jego przeznaczeniem, kontrolujący sprawdza, czy skutkuje to uiszczeniem opłaty elektronicznej w niepełnej wysokości.
§ 4.[Kontrola stacjonarnej rejestracji] W wyniku przeprowadzenia kontroli stacjonarnej rejestracji mogą podlegać:
1) obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli;
2) dane identyfikacyjne urządzenia;
3) numer rejestracyjny pojazdu, o którym mowa w pkt 1;
4) dane umożliwiające ustalenie:
a) kategorii, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
b) liczby osi, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi
– pojazdu, o którym mowa w pkt 1;
5) czas i data przeprowadzonej kontroli;
6) identyfikator przyrządu kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
§ 5.[Kontrola mobilna] Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające i rejestrujące informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach używanych przez kontrolującego i obsługiwane bezpośrednio przez kontrolującego. Przepisy § 4 pkt 2–6 stosuje się odpowiednio.
§ 6.[Protokół z kontroli mobilnej] 1. Z czynności przeprowadzonych w ramach kontroli mobilnej kontrolujący sporządza protokół kontroli.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie kontrolującego;
2) czas, miejsce i datę przeprowadzenia kontroli;
3) dane kontrolowanego;
4) dane pojazdu, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. c;
5) opis okoliczności uzasadniających przeprowadzenie kontroli;
6) opis rodzaju naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
7) czas, miejsce i datę popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
8) ewentualne uwagi zgłoszone do przebiegu kontroli przez kontrolowanego;
9) podpis kontrolującego;
10) podpis kontrolowanego albo adnotację o przyczynach braku jego podpisu.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej (Dz. U. poz. 1030), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. poz. 770).