ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 września 2016 r.
w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przez Agencję Mienia Wojskowego
Na podstawie art. 83 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa sposób i tryb sprzedaży lokali mieszkalnych, w tym:
1) sposób i tryb zawiadamiania osób uprawnionych do nabycia o przeznaczeniu zajmowanych przez nie lokali mieszkalnych do sprzedaży;
2) dokumenty potwierdzające uprawnienia do stosowania pomniejszeń, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego;
3) sporządzanie i uzupełnianie wykazu lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży oraz podawanie go do wiadomości publicznej;
4) zakres protokołu uzgodnień warunków sprzedaży lokalu mieszkalnego;
5) terminy wnoszenia należności z tytułu sprzedaży oraz terminy wnoszenia rat z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z oprocentowaniem;
6) wzór wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Agencja – Agencję Mienia Wojskowego;
2) dyrektor oddziału – dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce położenia lokalu mieszkalnego;
3) osoba uprawniona – osobę posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym;
4) ustawa – ustawę z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego.
§ 3.[Zawiadomienie dyrektora oddziału] Zawiadomienie dyrektora oddziału, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy, zawiera informacje o:
1) uprawnieniu do złożenia wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego wraz z informacją o pierwszeństwie w nabyciu i o terminie złożenia wniosku;
2) nazwie i adresie organu, do którego składa się wniosek o nabycie lokalu mieszkalnego;
3) dokumentach, które należy załączyć do wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego;
4) wysokości, sposobie i terminie wpłacenia kwoty równej zryczałtowanym kosztom przygotowania nieruchomości do sprzedaży przypadającym na zbywany lokal mieszkalny oraz rachunku bankowym, na który wpłaca się tę kwotę.
§ 4.[Wniosek o nabycie lokalu mieszkalnego] 1. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w § 3, osoba uprawniona może złożyć do dyrektora oddziału wniosek o nabycie lokalu mieszkalnego. Wniosek może być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Wzór wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2. Do wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego osoba uprawniona załącza dokumenty potwierdzające:
1) uprawnienia do stosowania pomniejszeń, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy;
2) wpłatę kwoty równej zryczałtowanym kosztom przygotowania nieruchomości do sprzedaży, przypadającym na zbywany lokal mieszkalny, wskazanej w zawiadomieniu, o którym mowa w § 3.
3. Dokumentami potwierdzającymi uprawnienia do stosowania pomniejszeń, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy, mogą być w szczególności:
1) w stosunku do żołnierzy służby stałej – zaświadczenie wydane przez dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz jest wyznaczony na stanowisko służbowe, albo przez organ, w którego rezerwie kadrowej lub dyspozycji pozostaje, stwierdzające okres pełnienia czynnej służby wojskowej;
2) w stosunku do żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej – świadectwo służby;
3) w stosunku do emerytów wojskowych – decyzja wojskowego organu emerytalnego o ustaleniu prawa do emerytury wojskowej;
4) w stosunku do osób uprawnionych do wojskowej renty inwalidzkiej – decyzja wojskowego organu emerytalnego o ustaleniu prawa do wojskowej renty inwalidzkiej.
4. W przypadku złożenia wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego w postaci elektronicznej osoba uprawniona załącza do wniosku dokumenty, o których mowa w ust. 2, w postaci elektronicznej.
§ 5.[Wykaz lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży] 1. Na podstawie złożonych wniosków o nabycie lokali mieszkalnych, po dokonaniu przez rzeczoznawcę majątkowego wyceny wartości rynkowej lokalu mieszkalnego i prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego ułamkowej części gruntu przypadającej na ten lokal, w formie operatu szacunkowego, dyrektor oddziału sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży na zasadach określonych w art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 i 1777 oraz z 2016 r. poz. 65, 1250, 1271 i 1579).
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, wywiesza się również w budynkach, w których znajdują się ujęte w wykazie lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży.
3. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, może być na bieżąco uzupełniany. Do uzupełnienia wykazu stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.
§ 6.[Czynności dyrektora oddziału po upływie terminu określonego w wykazie lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży] 1. Dyrektor oddziału po upływie terminu określonego w wykazie lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży, jednak nie krótszego niż sześć tygodni od dnia wywieszenia tego wykazu lub jego uzupełnienia w sposób, o którym mowa w § 5 ust. 2:
1) sporządza arkusz obliczeniowy sprzedaży lokalu mieszkalnego;
2) spisuje z osobą uprawnioną protokół uzgodnień warunków sprzedaży lokalu mieszkalnego, zwany dalej „protokołem uzgodnień”, w terminie ustalonym przez dyrektora oddziału wspólnie z osobą uprawnioną;
3) przekazuje do kancelarii notarialnej dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego;
4) ustala w porozumieniu z osobą uprawnioną termin sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
2. Protokół uzgodnień zawiera w szczególności:
1) oznaczenie nieruchomości, w której skład wchodzi lokal mieszkalny, według księgi wieczystej i katastru nieruchomości lub ewidencji gruntów, budynków i lokali;
2) oznaczenie lokalu mieszkalnego oraz jego położenia i powierzchni;
3) określenie pomieszczeń przynależnych do lokalu mieszkalnego;
4) określenie udziału właściciela lokalu mieszkalnego w nieruchomości wspólnej (przypadającej na lokal mieszkalny części ułamkowej gruntu oraz budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właściciela lokalu) jako prawa związanego z odrębną własnością lokalu mieszkalnego;
5) określenie należności, jaką osoba uprawniona uiści na rzecz Agencji z tytułu nabycia własności lokalu mieszkalnego, oraz sposobu jej zapłaty, w tym terminu jednorazowej wpłaty całej należności albo terminu wpłaty pierwszej raty należności oraz liczby rat, okresu, przez który będą one spłacane, wysokości poszczególnych rat wraz z ustawowym oprocentowaniem i terminów ich płatności, a także sposobu zabezpieczenia wierzytelności Agencji;
6) ustalenie, że w przypadku przeniesienia przez osobę uprawnioną prawa własności lokalu mieszkalnego na inną osobę przed dniem spłaty całej należności na rzecz Agencji z tytułu nabycia własności tego lokalu niespłacona część należności wraz z należnym oprocentowaniem podlega natychmiastowej spłacie;
7) wskazanie rachunku bankowego Agencji, na który będzie wniesiona należność z tytułu nabycia własności lokalu mieszkalnego;
8) określenie kancelarii notarialnej, w której nastąpi sporządzenie umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego, oraz terminu przekazania tej kancelarii przez dyrektora oddziału dokumentów niezbędnych do sporządzenia tego aktu;
9) ustalenie, że zryczałtowane koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży, przypadające na nabywany lokal mieszkalny, ponosi osoba uprawniona niezależnie od należności, o której mowa w pkt 5, nawet w przypadku odstąpienia od nabycia lokalu mieszkalnego przez osobę uprawnioną;
10) ustalenie, że koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego sprzedaży lokalu mieszkalnego, w tym podatki i opłaty, ponosi osoba uprawniona;
11) ustalenie, że koszty założenia księgi wieczystej ponosi osoba uprawniona.
§ 7.[Uiszczanie należności z tytułu nabycia własności lokalu] Nabywca lokalu mieszkalnego regulujący jednorazowo należność z tytułu nabycia własności tego lokalu wnosi tę należność na rachunek bankowy Agencji w pełnej wysokości, ustalonej w protokole uzgodnień, najpóźniej na trzy dni przed dniem sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, z tym że za datę dokonania wpłaty uznaje się dzień wpływu należności na rachunek bankowy Agencji.
§ 8.[Uregulowanie należności w ratach] 1. Nabywca lokalu mieszkalnego regulujący należność z tytułu nabycia własności tego lokalu na raty wnosi na rachunek bankowy Agencji pierwszą ratę, w wysokości ustalonej w protokole uzgodnień, najpóźniej na trzy dni przed dniem sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, z tym że za datę dokonania wpłaty uznaje się dzień wpływu należności na rachunek bankowy Agencji.
2. Pozostałą do spłacenia część należności wraz z oprocentowaniem nabywca lokalu mieszkalnego wnosi na wskazany w umowie sprzedaży lokalu mieszkalnego rachunek bankowy Agencji w ratach rocznych określonych w tej umowie w terminach:
1) do dnia 31 marca każdego roku – dla lokali mieszkalnych nabytych do dnia 30 czerwca włącznie;
2) do dnia 30 września każdego roku – dla lokali mieszkalnych nabytych po dniu 30 czerwca.
§ 9.[Wyłączenie stosowania przepisów] W stosunku do lokali mieszkalnych, co do których złożono wniosek o ich nabycie przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie stosuje się przepisów § 4 ust. 1 i 2.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
Minister Obrony Narodowej: A. Macierewicz
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2005 r. poz. 21).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej
z dnia 29 września 2016 r. (poz. 1640)
WZÓR – WNIOSEK O NABYCIE LOKALU MIESZKALNEGO
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00