Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 1613
Wersja aktualna od 2016-10-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 1613
Wersja aktualna od 2016-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU1)

z dnia 16 września 2016 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 282 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1206) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej] W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 31 sierpnia 2009 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. poz. 1245) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 1.3 otrzymuje brzmienie:

1.3. Misja LSSE

Misją strefy jest wspieranie rozwoju regionów położonych przy zachodniej granicy Polski, w szczególności województwa dolnośląskiego i lubuskiego, poprzez stosowanie rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionów oraz tworzenie warunków do trwałego rozwoju gospodarczego zorientowanego na dojrzałą gospodarkę rynkową.

Realizacja misji polega na podejmowaniu inicjatyw mających na celu wzrost innowacyjności gospodarek województw na obszarach objętych strefą. Celem nadrzędnym jest tworzenie jak najlepszych warunków do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych oraz zwiększanie stopnia efektywności wykorzystywania potencjału gospodarczego regionów, w tym zasobów ludzkich poprzez tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy.

Funkcjonowanie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w regionach właściwych dla jej oddziaływania ma wspierać rozwój gospodarczo-społeczny z zamiarem osiągnięcia między innymi celów Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu – Europa 2020. Osiągnięcie tych celów wiąże się nierozerwalnie z:

1) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku2), ukierunkowanych na zbudowanie konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki Dolnego Śląska m.in. poprzez podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej, budowę gospodarki opartej na wiedzy oraz wspieraniu aktywności gospodarczej;

2) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 20203) ukierunkowanych na wzrost konkurencyjności regionu (wewnętrznej oraz międzynarodowej) m.in. poprzez udoskonalenie oraz rozwój infrastruktury technicznej i komunalnej poprawiającej warunki życia oraz podnoszącej atrakcyjność inwestycyjną obszarów aktywności gospodarczej.”;

2) w pkt 3:

a) ppkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) przygotowanie techniczne gruntu, budowa lub udział w budowie infrastruktury drogowej i technicznej służącej realizacji projektów inwestycyjnych w oparciu o zezwolenie;”,

b) pkt 18 otrzymuje brzmienie:

„18) pracach projektowych dotyczących budowy infrastruktury drogowej i technicznej;”;

3) pkt 6 otrzymuje brzmienie:

6. Polityka rozwoju strefy

6.1. Inwestycje znaczące dla regionów – perspektywy powiększania terenów

Zasady włączania do stref nowych obszarów zostały określone w Koncepcji rozwoju specjalnych stref ekonomicznych, zwanej dalej „Koncepcją”, przyjętej przez Radę Ministrów dnia 27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji pożądanych dla gospodarki kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego regionów. Strefa legnicka obejmuje zasięgiem działania dwa województwa: dolnośląskie i lubuskie. Uwzględniając specyficzne uwarunkowania każdego z województw, zróżnicowano politykę zagospodarowania inwestycyjnego terenów.

I tak:

dla województwa dolnośląskiego – założono pozyskiwanie inwestorów reprezentujących zaawansowane technologie, współpracujących z instytucjami naukowymi oraz zajmujących się gromadzeniem i przetwarzaniem danych. Kolejną ważną gałęzią gospodarczą województwa jest logistyka. Położenie wielu terenów inwestycyjnych wzdłuż autostrad A4 i A18, na skrzyżowaniu głównych szlaków komunikacyjnych wschód–zachód oraz północ–południe, stosunkowo niewielka odległość od granicy z Republiką Federalną Niemiec oraz Republiką Czeską stwarzają bardzo dobre warunki do rozwoju tej dziedziny gospodarki. Ponadto uwzględniając dziedziny, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym oraz zapleczem okołobiznesowym, a także biorąc pod uwagę dotychczasowe kierunki rozwoju przemysłu, zakłada się również przyciąganie inwestorów z branży motoryzacyjnej, maszynowej, tekstylnej, budowlanej oraz spożywczej.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa dolnośląskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o wytwórczość części i akcesoriów dla przemysłu oraz o przemysł elektrotechniczny;

dla województwa lubuskiego – założono pozyskiwanie inwestorów z branży maszynowej, motoryzacyjnej, elektrotechnicznej, logistycznej i informatycznej gwarantujących tworzenie miejsc pracy w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym oraz zapleczem okołobiznesowym. Zakłada się również przyciąganie inwestorów zainteresowanych tworzeniem klastrów branżowych przy współudziale lokalnych uczelni i instytucji naukowych ukierunkowanych na transfer innowacyjnej wiedzy do przemysłu.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubuskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przemysł produkujący na potrzeby budownictwa oraz o przemysł drzewny.

Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego o włączenie nowych terenów do strefy.

6.2. Etapy rozwoju LSSE

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, prowadzonym do końca funkcjonowania strefy, tj. do dnia 31 grudnia 2026 r. Plan rozwoju ma charakter strategiczny oraz długofalowy i dzieli się na 3 etapy:

Etap

Okres

Główne cele etapu

I

2009–2018

● rozwój nowych inwestycji na terenie strefy,

● dostosowanie obszarów strefy do potrzeb inwestorów,

● kontynuacja rozbudowy infrastruktury technicznej i drogowej oraz realizacja nowych inwestycji w ww. zakresie na terenie poszczególnych podstref,

● rozwój usług na terenie strefy i w jej otoczeniu,

● osiągnięcie pełnego zagospodarowania strefy

II

2019–2024

● stworzenie przedsiębiorcom optymalnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy

III

2025–2026

● przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w okresie funkcjonowania strefy

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Rozwoju: M. Morawiecki


1) Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895 oraz z 2016 r. poz. 1359).

2) Uchwała Sejmiku Województwa Dolnośląskiego nr XLVIII/649/2005 z dnia 30 listopada 2005 r.

3) Uchwała Sejmiku Województwa Lubuskiego nr XXXII/319/12 z dnia 19 listopada 2012 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00