POROZUMIENIE WYKONAWCZE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zagadnień ochrony środowiska,
podpisane w Warszawie dnia 24 czerwca 2016 r.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej „Rzecząpospolitą Polską”) i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki (zwany dalej „Stanami Zjednoczonymi”), zwane dalej razem „Stronami”, działając na podstawie artykułu 35 ustęp 1 i w celu wykonania artykułu 3 ustęp 5, artykułu 17 oraz artykułu 30 ustępy 4, 8 i 15 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (zwanej dalej „Umową”) oraz uwzględniając wymianę not z dnia 11 grudnia 2009 r. pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki; uzgadniają, co następuje:
Artykuł 1[Określenie szczegółowych mechanizmów współpracy Stron]
Cel
Niniejsze Porozumienie określa szczegółowe mechanizmy współpracy Stron w zakresie stosowania przepisów Umowy.
Artykuł 2[Podkomitet do spraw środowiska]
Podkomitet do spraw środowiska
1. W ramach Wspólnej Komisji został ustanowiony Podkomitet do spraw środowiska (zwany dalej „Podkomitetem”). Każda ze Stron wyznacza jednego członka Podkomitetu do pełnienia funkcji Współprzewodniczącego. Każdy Współprzewodniczący może powołać dodatkowych członków do Podkomitetu. Każdy Współprzewodniczący może wyznaczyć swojego zastępcę działającego w jego imieniu. W posiedzeniach Podkomitetu mogą również uczestniczyć inni przedstawiciele Stron.
2. Podkomitet będzie spotykał się raz w roku lub w razie potrzeby, w terminach uzgodnionych przez Współprzewodniczących.
3. Podkomitet będzie konsultował sprawy, problemy i skargi dotyczące kwestii środowiska, związane z działaniami podejmowanymi na podstawie Umowy oraz będzie wymieniał stosowne, dostępne informacje związane z ochroną środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa osób.
4. W celu udokumentowania treści posiedzeń Podkomitetu sporządza się protokoły, które, po akceptacji obydwu Współprzewodniczących, przekazywane są Współprzewodniczącym Wspólnej Komisji.
5. Podkomitet powinien zalecać procedury w celu uniknięcia: (i) opóźnień z powodów administracyjnych, mogących skutkować zwiększeniem rozmiaru szkód w środowisku lub zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa; (ii) ewentualnego uwolnienia uprzednio istniejących odpadów niebezpiecznych, materiałów niebezpiecznych lub zanieczyszczeń; oraz (iii) niezamierzonych uwolnień odpadów niebezpiecznych lub materiałów niebezpiecznych. Powyższe procedury powinny być zalecane dla przedsięwzięć realizowanych na podstawie Umowy, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz uzgodnionych obiektów i terenów, oraz okresowo aktualizowane.
Artykuł 3[Informacje dotyczące przepisów ochrony środowiska]
Informacje dotyczące przepisów ochrony środowiska
Zgodnie z artykułem 30 ustęp 3 Umowy Rzeczpospolita Polska, za pośrednictwem Podkomitetu, udostępni, w miarę dostępności środków finansowych, materiały edukacyjne i informacyjne w języku angielskim w zakresie wystarczającym do poinformowania członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, członków ich rodzin oraz wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, obecnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o prawie Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony środowiska. Po otrzymaniu tych materiałów właściwe władze wojskowe Stanów Zjednoczonych wykorzystają je, by poinformować członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, członków ich rodzin oraz wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, obecnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o prawie Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony środowiska.
Artykuł 4[Pozwolenia i decyzje środowiskowe]
Pozwolenia i decyzje środowiskowe
Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej będzie odpowiedzialny za uzyskanie wszystkich pozwoleń i decyzji środowiskowych wymaganych przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej, nie obciążając Stanów Zjednoczonych kosztami uzyskania takich pozwoleń i decyzji.
Artykuł 5[Opłaty za korzystanie ze środowiska i płatności]
Opłaty za korzystanie ze środowiska i płatności
1. Stany Zjednoczone będą odpowiedzialne za uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska bezpośrednio związanych z usługami zaopatrywania w wodę, odbioru odpadów i odprowadzania ścieków do kanalizacji.
2. Wszystkie pozostałe opłaty za korzystanie ze środowiska wymagane przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej, będą uiszczane przez Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie stosownych danych dostarczanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Artykuł 6[Procedury środowiskowego studium bazowego]
Procedury środowiskowego studium bazowego
Zgodnie z artykułem 30 ustęp 8 Umowy Podkomitet, po analizie przekazanych przez polskiego Współprzewodniczącego Podkomitetu dostępnych informacji opisujących lub charakteryzujących stan wyjściowy uzgodnionego obiektu lub terenu, określi, czy dany obiekt lub teren wymaga przygotowania środowiskowego studium bazowego (zwanego dalej „EBS”) przed rozpoczęciem długoterminowego użytkowania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Jeśli Podkomitet zaleci wykonanie EBS lub jeśli o wykonaniu EBS zadecydują siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, badanie takie będzie przeprowadzone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Polski Współprzewodniczący będzie współpracował z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, aby umożliwić im przygotowanie EBS. EBS powinno udokumentować stan danego obszaru przed jego długoterminowym użytkowaniem przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Artykuł 7[Monitoring stanu środowiska]
Monitoring stanu środowiska
1. Biorąc pod uwagę artykuł 30 ustęp 12 Umowy, dostęp uprawnionych władz Rzeczypospolitej Polskiej w celu monitorowania stanu środowiska i korzystania ze środowiska przez Stany Zjednoczone będzie zapewniony zgodnie z Porozumieniem wykonawczym dotyczącym bezpieczeństwa.
2. W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w artykule 30 ustęp 13 Umowy, gdy w sprawie możliwych naruszeń lub koniecznych działań naprawczych w celu ich zmniejszenia nie zostanie osiągnięte porozumienie na najniższym możliwym szczeblu, Strony, podejmą konsultacje poprzez Podkomitet w celu rozwiązania sporu.
Artykuł 8[Roszczenia]
Roszczenia
Roszczenia związane z ochroną środowiska powinny być zgłoszone, rozpatrzone i rozstrzygnięte zgodnie z Porozumieniem wykonawczym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie procedur dotyczących rozpatrywania roszczeń z tytułu szkód wyrządzonych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanym w Warszawie dnia 7 lutego 2014 r., a także zgodnie z artykułem VIII Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 roku, oraz artykułem 17 Umowy.
Artykuł 9[Wejście w życie]
Postanowienia końcowe
1. Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. Niniejsze Porozumienie może zostać zmienione w każdym czasie za obopólną pisemną zgodą Stron. Wszelkie zmiany są dokonywane w formie pisemnej i wchodzą w życie zgodnie z postanowieniami ustępu 1 niniejszego artykułu.
3. Niniejsze Porozumienie pozostaje w mocy tak długo, jak długo pozostaje w mocy Umowa lub do momentu jego rozwiązania następującego po upływie 6 miesięcy od dnia dokonania pisemnego wypowiedzenia przez którąkolwiek ze Stron.
Na dowód czego niżej podpisani, należycie upoważnieni, podpisali niniejsze Porozumienie.
Podpisano w Warszawie, dnia 24 czerwca 2016 r., w dwóch egzemplarzach, w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.
Z UPOWAŻNIENIA RZĄDU | Z UPOWAŻNIENIA RZĄDU |
|
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00