Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-08-03 do 2020-10-02
Wersja archiwalna od 2016-08-03 do 2020-10-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 25 kwietnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych
Na podstawie art. 191 ust. 14 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605 i 904) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 16) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3:
a) w ust. 1:
– pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowany okres ich wykonywania, ze wskazaniem, czy przewozy mają być wykonywane całorocznie czy sezonowo;
6) liczbę operacji lotniczych w tygodniu:
a) o które ma być powiększona liczba wykonywanych operacji lotniczych – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy już wykonuje przewozy lotnicze albo
b) które mają być wykonywane – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy jeszcze nie wykonuje przewozów lotniczych
– a także dni i godziny wykonywania tych operacji;”,
– pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) liczbę statków powietrznych oraz ich typy i pojemności;”,
– uchyla się pkt 11,
– pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, ze wskazaniem wielkości przewozów pasażerskich oraz wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.”,
– uchyla się pkt 14 i 15,
b) w ust. 2:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) listę taryf, które będą stosowane na wnioskowanej trasie, ze wskazaniem rodzaju usług związanych z daną taryfą;”,
– uchyla się pkt 5;
2) w § 6 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W przypadku gdy liczba ograniczonych praw przewozowych wskazana we wnioskach o wydanie upoważnień odpowiadających wymogom formalnym określonym w § 3 nie przekracza liczby dostępnych ograniczonych praw przewozowych, wnioski zostają rozpatrzone w trybie określonym w art. 191 ustawy, bez przeprowadzenia konkursu.”;
3) po § 8 dodaje się § 8a w brzmieniu:
„§ 8a. 1. W przypadku gdy po ogłoszeniu konkursu jako jego uczestnik pozostał tylko jeden uprawniony przewoźnik lotniczy albo nie pozostał żaden przewoźnik lotniczy, konkurs zostaje unieważniony. Wniosek uprawnionego przewoźnika lotniczego, który pozostał jedynym uczestnikiem konkursu, podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w art. 191 ustawy.
2. Informację o unieważnieniu konkursu Prezes Urzędu publikuje niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.”;
4) w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Po upływie terminu na wniesienie protestu, jeżeli żaden przewoźnik lotniczy nie wniósł protestu albo wniesiony protest nie został uwzględniony, Prezes Urzędu wydaje upoważnienie uprawnionemu przewoźnikowi lotniczemu lub uprawnionym przewoźnikom lotniczym, uwzględniając ocenę punktową zawartą w protokole, o którym mowa w § 9. Wydając upoważnienie, Prezes Urzędu przyznaje ograniczone prawa przewozowe proporcjonalnie do liczby punktów uzyskanych w konkursie, o ile prawa te mogą zostać proporcjonalnie rozdzielone.”;
5) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. Prezes Urzędu, dokonując wyboru uprawnionego przewoźnika lotniczego, któremu zostanie wydane upoważnienie, kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę, poza kryteriami określonymi w art. 191 ust. 7 ustawy, następujące kryteria:
1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, w tym:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, z uwzględnieniem konieczności wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom taryf przewozu lotniczego i związane z tym poziomem usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z uwzględnieniem wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.”.
§ 2.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do wniosków o wydanie upoważnień do wykonywania przewozów regularnych lub serii przewozów nieregularnych złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do procedur konkursowych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a także do udzielenia upoważnień na podstawie wyników tych konkursów stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: wz. K. Smoliński
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).