Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-04-07 do 2018-03-01
Wersja archiwalna od 2017-04-07 do 2018-03-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej
z dnia 15 maja 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 734)
t.j. z dnia 12 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1017)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2017 r., poz. 731)
Na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] [1] Rozporządzenie określa:
1) kryteria, na podstawie których są sporządzane oceny okresowe i opinie służbowe;
2) skalę ocen i przesłanki, które uwzględnia się w procesie oceniania i opiniowania;
3) wzór kwestionariusza oceny okresowej i opinii służbowej;
4) tryb przeprowadzenia oceny okresowej oraz tryb rozpatrywania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących oceny okresowej;
5) tryb wydawania opinii służbowych oraz rozpatrywania odwołań od tych opinii.
§ 2.[Ocena okresowa] 1. Ocenę okresową funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, sporządza się, biorąc pod uwagę następujące kryteria: [2]
1) realizację zadań na stanowisku służbowym opisanym w karcie opisu stanowiska służbowego, przy czym w przypadku stanowisk:
a) specjalistycznych i eksperckich – uwzględnia się realizację zadań wykonywanych na danym stanowisku służbowym, których wykonanie zajmuje łącznie nie mniej niż 75% czasochłonności określonej na danym stanowisku,
b) kierowniczych – uwzględnia się realizację zadań, przyjmując, że:
– zadanie polegające na realizacji celów stanowi 70% całości zadań wykonywanych na danym stanowisku,
– zadanie polegające na planowaniu i organizowaniu stanowi 30% całości zadań wykonywanych na danym stanowisku;
2) posiadane kompetencje – wykaz ocenianych kompetencji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Oceny wykonywanych zadań na stanowisku służbowym, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dokonuje się w oparciu o następujące przesłanki:
1) terminowość wykonywanych zadań;
2) jakość wykonywanych zadań;
3) efektywność wykonywanych zadań.
3. W odniesieniu do przesłanek, o których mowa w ust. 2, stosuje się opisową skalę ocen, określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. W przypadku braku karty opisu stanowiska służbowego, o której mowa w ust. 1 pkt 1, bezpośredni przełożony wskazuje zadania podlegające ocenie okresowej na podstawie karty zakresu obowiązków i uprawnień funkcjonariusza oraz określa ich czasochłonność.
§ 3.[Kwestionariusz oceny] Ocena okresowa jest sporządzana na kwestionariuszu oceny okresowej, zwanym dalej „kwestionariuszem oceny”, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 4.[Sporządzenie oceny okresowej] 1. Sporządzenie oceny okresowej obejmuje następujące etapy:
1) wskazanie zadań podlegających ocenie okresowej;
2) ustalenie wartości ocenianego zadania, stanowiącej procentowy udział czasu realizacji zadania podlegającego ocenie okresowej w odniesieniu do czasu realizacji wszystkich zadań podlegających ocenie okresowej na danym stanowisku służbowym; sposób ustalenia wartości ocenianego zadania określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) przyznanie trzech ocen cząstkowych za każde zadanie podlegające ocenie okresowej, według opisowej skali ocen, odpowiednio do poziomu spełniania przez funkcjonariusza przesłanek określonych w § 2 ust. 2;
4) wyliczenie oceny ważonej za każde zadanie podlegające ocenie okresowej, przy czym ocena ważona zadania stanowi sumę iloczynów wartości ocenianego zadania oraz oceny cząstkowej, o której mowa w pkt 3, dzielonych przez trzy;
5) ustalenie ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym, stanowiącego sumę ocen ważonych z zadań podlegających ocenie okresowej, według skali:
a) od 1,00 punktów do 1,99 punktów – poniżej oczekiwań,
b) powyżej 1,99 punktów do 2,99 punktów – na poziomie oczekiwań z zastrzeżeniami,
c) powyżej 2,99 punktów do 3,99 punktów – na poziomie oczekiwań,
d) powyżej 3,99 punktów do 4,50 punktów – powyżej oczekiwań,
e) powyżej 4,50 punktów do 5,00 punktów – znacznie powyżej oczekiwań;
6) przyznanie punktów cząstkowych, odrębnie za każdą kompetencję, odpowiednio do spełnianego przez funkcjonariusza poziomu kompetencji;
7) ustalenie poziomu zgodności posiadanych przez funkcjonariusza kompetencji z wymaganym poziomem kompetencji dla danego stanowiska służbowego;
8) przyznanie oceny końcowej:
a) pozytywnej albo
b) negatywnej.
2. Przy przyznawaniu ocen cząstkowych za posiadane przez funkcjonariusza kompetencje bierze się pod uwagę:
1) kompetencje wspólne dla wszystkich funkcjonariuszy wymienione w tabeli 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
2) nie mniej niż trzy i nie więcej niż osiem kompetencji interpersonalnych wymienionych w tabeli 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia, ustalonych przez bezpośredniego przełożonego z ocenianym funkcjonariuszem, po omówieniu:
a) głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska służbowego zajmowanego przez ocenianego,
b) oczekiwań co do sposobu spełniania kryteriów oceny,
c) celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie,
d) sposobu realizacji tych celów.
3. Wymagany poziom kompetencji dla danego stanowiska służbowego ustala bezpośredni przełożony, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych zadań, ich stopień trudności i złożoności oraz cele do osiągnięcia w okresie, za który oceniany funkcjonariusz podlega ocenie.
4. Przyznanie oceny końcowej:
1) pozytywnej – oznacza, że funkcjonariusz wywiązuje się z obowiązków służbowych – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym „na poziomie oczekiwań z zastrzeżeniami”, „na poziomie oczekiwań”, „powyżej oczekiwań”, „znacznie powyżej oczekiwań”, pod warunkiem uzyskania przez funkcjonariusza nie więcej niż 30% ocen cząstkowych na poziomie 1, określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, a także uzyskania poziomu zgodności posiadanych kompetencji przez funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji dla określonych stanowisk służbowych powyżej 10%;
2) negatywnej – oznacza, że funkcjonariusz nie wywiązuje się z obowiązków służbowych – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym na poziomie „poniżej oczekiwań”, a także w przypadku uzyskania przez funkcjonariusza więcej niż 30% ocen cząstkowych na poziomie 1, określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.[Czynniki wpływające na ocenę okresową] 1. Sporządzając ocenę okresową w zakresie realizacji zadań na stanowisku służbowym, kierownik jednostki organizacyjnej, o którym mowa w art. 145 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 88, 244, 379 i 708), zwany dalej „kierownikiem jednostki organizacyjnej”, bierze pod uwagę: [3]
1) samoocenę funkcjonariusza;
2) opinię bezpośredniego przełożonego;
3) stanowisko wyrażone odpowiednio przez:
a) kierownika zmiany,
b) [4] naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego, albo ich zastępców sprawujących nadzór nad pionem merytorycznym, w którym oceniany funkcjonariusz pełni służbę,
c) [5] zastępcę dyrektora izby administracji skarbowej albo głównego księgowego izby administracji skarbowej sprawującego nadzór nad pionem merytorycznym albo komórką organizacyjną, odpowiednio w których oceniany funkcjonariusz pełni służbę,
d) [6] dyrektora właściwej w sprawach Krajowej Administracji Skarbowej komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo jego zastępcę sprawującego nadzór nad komórką, w której oceniany funkcjonariusz pełni służbę.
2. Samooceny, o której mowa w ust. 1 pkt 1, funkcjonariusz dokonuje poprzez przyznanie ocen cząstkowych za każdą z trzech przesłanek w odpowiednich polach kwestionariusza oceny.
3. Sporządzając opinię, o której mowa w ust. 1 pkt 2, bezpośredni przełożony bierze pod uwagę w szczególności wnioski o udzielenie wyróżnienia, wnioski o mianowanie na wyższy stopień służbowy, wnioski o podwyższenie uposażenia, wnioski o udzielenie odznaczenia państwowego, wyniki kontroli funkcjonalnej, wyniki kontroli instytucjonalnych, opinie służbowe, notatki z rozmów dyscyplinujących, notatki z kontroli funkcjonalnej oraz inne dokumenty dotyczące realizacji zadań na stanowisku służbowym.
4. Opinię, o której mowa w ust. 1 pkt 2, bezpośredni przełożony sporządza po przeprowadzeniu rozmowy z funkcjonariuszem poprzez przyznanie ocen cząstkowych za każdą z trzech przesłanek w odpowiednich polach kwestionariusza oceny. Fakt przeprowadzenia rozmowy funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem. W przypadku odmowy złożenia potwierdzenia bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację w kwestionariuszu oceny.
5. Na wniosek funkcjonariusza w rozmowie, o której mowa w ust. 4, może brać udział przedstawiciel wskazanego przez funkcjonariusza związku zawodowego funkcjonariuszy.
6. Opinia, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podlega uzasadnieniu w przypadku ustalenia ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym na poziomie „poniżej oczekiwań” albo poziomie „znacznie powyżej oczekiwań”.
7. Bezpośredni przełożony może sporządzić uzasadnienie opinii również w przypadkach innych niż określone w ust. 6.
§ 6.[Opinia bezpośredniego przełożonego] 1. Sporządzając ocenę okresową, kierownik jednostki organizacyjnej [7] bierze pod uwagę opinię bezpośredniego przełożonego dotyczącą poziomu posiadanych przez funkcjonariusza kompetencji.
2. Opinię, o której mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony sporządza, uwzględniając katalog kompetencji i wymagany ich poziom dla określonych stanowisk służbowych, wypełniając kwestionariusz oceny.
§ 7.[Zapoznanie funkcjonariusza z treścią oceny okresowej] 1. Bezpośredni przełożony zapoznaje funkcjonariusza z treścią oceny okresowej oraz wręcza funkcjonariuszowi egzemplarz kwestionariusza oceny.
2. [8] W przypadku różnicy w ocenie okresowej dokonanej przez kierownika jednostki organizacyjnej i w opinii bezpośredniego przełożonego dotyczącej ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym bezpośredni przełożony, zapoznając funkcjonariusza z oceną okresową, przedstawia okoliczności, które wpłynęły na ocenę okresową kierownika jednostki organizacyjnej.
3. Fakt zapoznania się z oceną okresową funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
4. W przypadku odmowy złożenia potwierdzenia bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację w kwestionariuszu oceny.
§ 8.[Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy] 1. Wniosek do kierownika jednostki organizacyjnej [9] o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny okresowej, zwany dalej „wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy”, wraz z jego uzasadnieniem funkcjonariusz składa za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.
2. Bezpośredni przełożony, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, przekazuje wniosek kierownikowi jednostki organizacyjnej [10] wraz ze swoim stanowiskiem w sprawie.
3. [11] W przypadku wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej negatywnej oceny okresowej kierownik jednostki organizacyjnej powołuje komisję opiniodawczo-doradczą, zwaną dalej „komisją”. Komisja może zostać powołana przez kierownika jednostki organizacyjnej także w przypadku wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej pozytywnej oceny okresowej.
4. W skład komisji, o której mowa w ust. 3, wchodzi co najmniej trzech członków, których wiedza i doświadczenie zawodowe dają rękojmię prawidłowego wykonania zadania, z wyłączeniem osób, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3. Komisja, po zapoznaniu się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz stanowiskiem innych osób sprawujących nadzór nad funkcjonariuszem, jeżeli brały udział w procesie jego oceniania, przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej [12] swoje stanowisko w sprawie nie później niż w terminie 21 dni od dnia powołania.
§ 9.[Wysłuchanie funkcjonariusza] 1. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy kierownik jednostki organizacyjnej [13] rozpatruje po wysłuchaniu funkcjonariusza, a także po zapoznaniu się ze stanowiskiem komisji i bezpośredniego przełożonego oraz innych osób sprawujących nadzór nad funkcjonariuszem, jeżeli brały udział w procesie oceniania funkcjonariusza.
2. Na wniosek funkcjonariusza podczas wysłuchania może być obecny przedstawiciel wskazanego przez funkcjonariusza związku zawodowego funkcjonariuszy.
3. O terminie wysłuchania kierownik jednostki organizacyjnej [14] zawiadamia osoby, o których mowa w ust. 2.
4. Jeżeli funkcjonariusz zawiadomiony o terminie wysłuchania oświadcza, że nie weźmie udziału w wysłuchaniu, lub nie stawia się na wysłuchanie bez usprawiedliwienia, za wystarczające uznaje się jego wyjaśnienia zawarte we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§ 10.[Rozpatrzenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy] 1. Po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy kierownik jednostki organizacyjnej [15] :
1) utrzymuje w mocy ocenę okresową albo
2) uchyla ocenę okresową i wydaje nową.
2. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, kierownik jednostki organizacyjnej [16] jest obowiązany wydać w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Bieg terminu zostaje zawieszony na czas usprawiedliwionej nieobecności w służbie funkcjonariusza składającego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
3. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.
§ 11.[Dodatkowa ocena] W przypadku negatywnej oceny okresowej dodatkową ocenę, o której mowa w art. 206 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, przeprowadza się, biorąc pod uwagę realizację zadań na stanowisku służbowym. [17] Przepisy § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 i 3, § 3, § 4 ust. 1 pkt 1–5, 8 i ust. 2–4, § 5 oraz § 7 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 12.[Opinia służbowa] 1. Opinię służbową sporządza się, biorąc pod uwagę realizację zadań na stanowisku służbowym, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
2. Opinię służbową sporządza bezpośredni przełożony funkcjonariusza. Przesłankami do sporządzenia opinii służbowej są:
1) wniosek kierownika jednostki organizacyjnej [18] ;
2) wniosek funkcjonariusza;
3) zakończenie pełnienia służby przez funkcjonariusza w komórce organizacyjnej;
4) zakończenie okresu przeniesienia czasowego funkcjonariusza trwającego dłużej niż 3 miesiące.
3. Opinia służbowa jest sporządzana na kwestionariuszu opinii służbowej, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
4. Przy wydawaniu opinii służbowej przepisy § 2 ust. 2–4, § 4 ust. 1 pkt 1–5, 8 i ust. 4, § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz § 7 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
5. Opinia służbowa podlega uzasadnieniu w przypadku ustalenia ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym na poziomie „poniżej oczekiwań” albo poziomie „znacznie powyżej oczekiwań”.
6. Uzasadnienie opinii może zostać sporządzone również w przypadkach innych niż określone w ust. 5.
§ 13.[Odwołanie od opinii służbowej] Odwołanie od opinii służbowej wraz z jego uzasadnieniem funkcjonariusz składa do kierownika jednostki organizacyjnej [19] za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego. Do odwołania funkcjonariusz może dołączyć stanowisko związku zawodowego funkcjonariuszy.
§ 14.[Rozpatrzenie odwołania] 1. Odwołanie od opinii służbowej bezpośredni przełożony może uwzględnić w całości i wydać nową opinię służbową.
2. Odwołanie, które bezpośredni przełożony uzna za nieuzasadnione, przesyła w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania kierownikowi jednostki organizacyjnej [20] wraz ze swoim stanowiskiem w sprawie i dokumentami będącymi podstawą wydania opinii służbowej.
3. Po zapoznaniu się z całością sprawy kierownik jednostki organizacyjnej [21] :
1) utrzymuje w mocy zaskarżoną opinię służbową albo
2) uchyla zaskarżoną opinię służbową i poleca wydanie nowej opinii służbowej, wskazując, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy jej wydawaniu, albo
3) uchyla zaskarżoną opinię służbową i wydaje nową.
4. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 3, kierownik jednostki organizacyjnej [22] jest obowiązany wydać w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Bieg terminu zostaje zawieszony na czas usprawiedliwionej nieobecności w służbie funkcjonariusza składającego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
5. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 3, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.
§ 15.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] W sprawach wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących ocen okresowych oraz odwołań od opinii służbowych, wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 16.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2010 r. w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz. U. poz. 494).
§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 15 maja 2014 r.
Załącznik nr 1
WYKAZ KOMPETENCJI BRANYCH POD UWAGĘ PRZY SPORZĄDZENIU OCENY OKRESOWEJ FUNKCJONARIUSZA SŁUŻBY CELNO-SKARBOWEJ [23]
Tabela 1
Kompetencje wspólne dla wszystkich funkcjonariuszy
ETYKA ZAWODOWA |
Oznacza, że zachowanie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w służbie i poza służbą jest zgodne z zasadami etyki zawodowej, a w szczególności charakteryzuje się uczciwością, bezstronnością, praworządnością, bezinteresownością. Kompetencja określa poczucie związku funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej z Krajową Administracją Skarbową jako organizacją i jej zadaniami, przejawia się w postępowaniu zgodnym z zasadami etyki zawodowej nawet w trudnych czy ryzykownych sytuacjach oraz w podejmowaniu działań na rzecz budowania pozytywnego wizerunku służby. |
GOTOWOŚĆ DO ZMIAN |
Oznacza aktywną postawę wobec zachodzących zmian, umiejętność adaptacji do nowych sytuacji i nowych wyzwań, zdolność do podejmowania działań dostosowawczych oraz aktywne uczestnictwo w procesie ich wdrażania. |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ |
Oznacza rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych, dbałość o to, by decyzje i działania były zgodne z istniejącym prawem, polityką, procedurami i służyły ochronie interesów państwa i społeczeństwa. Odpowiedzialność przejawia się w gotowości do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań. |
ORIENTACJA NA KLIENTA |
Oznacza dążenie do poznania, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klientów zewnętrznych i wewnętrznych w zakresie działania Krajowej Administracji Skarbowej. Charakteryzuje się gotowością do podjęcia działań niestandardowych rozwiązujących problemy i potrzeby klienta. Przejawia się we właściwych relacjach z klientem oraz w trosce o utrzymanie prawidłowego przekazu informacji do i od klienta. Orientacja na klienta przejawia się w angażowaniu zasobów w celu zaspokojenia oczekiwań klienta. |
ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW ORGANIZACJI |
Oznacza wytrwałe dążenie do realizowania celów organizacji poprzez podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania jak najlepszych rezultatów, skuteczne i efektywne wykonywanie zadań oraz wykazywanie inicjatywy w dążeniu do stałego doskonalenia metod i narzędzi służby. |
GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ |
Oznacza gotowość oraz zdolność do podnoszenia swoich kompetencji, rozumianych jako wiedza, umiejętności i postawy, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie zawodowe. Obejmuje również dzielenie się wiedzą oraz współtworzenie baz wiedzy rozumianych jako zbiory doświadczeń i wiedzy eksperckiej. |
Tabela 2
Kompetencje interpersonalne
WNIKLIWOŚĆ |
Oznacza umiejętność dochodzenia do sedna sprawy, zdolność do szybkiego i szczegółowego spostrzegania nietypowych aspektów sytuacji, dążenia do dowiedzenia się i zrozumienia jak najwięcej. |
INICJATYWA / KREATYWNOŚĆ |
Oznacza zdolność do wyszukiwania możliwości usprawnień i wychodzenie z nowymi pomysłami oraz umiejętność patrzenia poza ustalonymi schematami myślenia. Jest to także myślenie innowacyjne, niekonwencjonalne. Przejawia się w stosowaniu metod i technik stymulujących kreatywne myślenie zarówno w odniesieniu do siebie, jak i innych. |
ODPORNOŚĆ NA STRES |
Oznacza efektywne działanie w stresujących okolicznościach, takich jak przesilenie pracą, presja czasu, przeciwności lub ryzyko. Jest to zdolność do utrzymywania pod kontrolą emocji i powstrzymywania się od negatywnych reakcji w trudnych sytuacjach – w obliczu np. prowokacji, napotkania oporu, wrogości lub też w okolicznościach pracy pod wpływem stresu, nawet długotrwałego. |
PEWNOŚĆ I ZDECYDOWANIE W DZIAŁANIU |
Oznacza wiarę w siebie i poleganie na własnych możliwościach oraz wykorzystywanie ich do osiągania celów. Przejawia się poprzez zaufanie do własnych decyzji i umiejętności oraz poprzez gotowość do przyjęcia odpowiedzialności, zwłaszcza w sytuacjach stanowiących wyzwanie. |
PLANOWANIE I ORGANIZACJA |
Oznacza umiejętność efektywnego planowania i organizacji pracy w ramach ścisłej dyscypliny założonego harmonogramu, przy optymalnym wykorzystaniu dostępnego czasu oraz ustalania priorytetów zadań w celu ich najlepszej realizacji. |
PODEJMOWANIE DECYZJI |
Oznacza zdolność do podejmowania we właściwym czasie optymalnych decyzji służących realizacji celów organizacji. Odnosi się zarówno do decyzji standardowych, jak i ryzykownych czy niepopularnych. Wymaga umiejętności oceny sytuacji. |
POSZUKIWANIE INFORMACJI |
Oznacza dążenie do jak najpełniejszego rozpoznania danego zagadnienia lub problemu. Realizuje się w działaniu polegającym na wyszukiwaniu jak największej ilości danych i informacji na interesujący temat. Przejawia się w chęci poszukiwania specyficznych informacji, rozwiewania niepewności przez zadawanie pytań. |
PRACA ZESPOŁOWA |
Oznacza chęć przynależności do zespołu oraz umiejętność pracy z innymi dla osiągnięcia wspólnego celu. Jest ona poparta przekonaniem, że dzięki współpracy można osiągnąć więcej niż indywidualnie. Polega na tworzeniu atmosfery szacunku, współpracy i bezpieczeństwa. |
SKRUPULATNOŚĆ |
Oznacza koncentrację na dokładności i jakości wykonywanych zadań. Przejawia się w wykonywaniu zadań systematycznie, rzetelnie, zgodnie z oczekiwaniami oraz w gotowości do podejmowania długotrwałego wysiłku. |
SKUTECZNOŚĆ KOMUNIKACYJNA |
Oznacza zdolność wypowiadania się i argumentowania w mowie i w piśmie w sposób zrozumiały oraz umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób. Przejawia się również w zdolności autoprezentacji w wystąpieniach publicznych. Polega także na dbałości o wymianę informacji wewnątrz organizacji i poza organizacją. |
UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNE |
Oznacza zdolność do dostrzegania i rozumienia powiązań między informacjami. Obejmuje uporządkowanie poszczególnych części problemu lub sytuacji, tworzenie porównań różnych elementów, określanie zależności przyczynowo-skutkowych i wyciąganie wniosków. |
DELEGOWANIE ZADAŃ |
Oznacza przekazywanie funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej konkretnego zadania do wykonania, z możliwością przekazania uprawnień, które należą do zakresu działania przełożonego. Oznacza także umiejętność powodowania, że podwładni będą wykonywać zlecone im zadania zgodnie z oczekiwaniami. Wiąże się z wyznaczeniem zadań i oceną rezultatów oraz zapewnieniem wsparcia, które pomoże w osiągnięciu celu. Jest to także zdolność wydawania poleceń, mających na celu realizację zadań zgodnie z przyjętymi standardami poprzez korzystanie z uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska, pod warunkiem że są one używane właściwie i służą realizacji celów organizacji. |
MOTYWOWANIE |
Oznacza umiejętność angażowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w realizację celów organizacji. Pod pojęciem motywowania rozumie się dokonywanie oceny postaw, zachowań i poziomu wykonania zleconych zadań, a także zachęcanie podwładnych do lepszej, bardziej efektywnej służby oraz ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Efektywne motywowanie ma na celu zwiększenie satysfakcji funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej z wykonywanej służby i ich identyfikację z organizacją. |
MYŚLENIE STRATEGICZNE |
Oznacza zdolność do określania długoterminowych, realnych celów, modelowania organizacji pod kątem wymagań przyszłości. Odnosi się do trafnej analizy teraźniejszości, przewidywania przyszłych wydarzeń, ich wpływu na funkcjonowanie organizacji oraz poszukiwania rozwiązań w odpowiedzi na te wydarzenia. Obejmuje również konstruktywne podejście do procedur obecnie stosowanych w organizacji i odwagę w proponowaniu zmian. |
ODWAGA KIEROWNICZA |
Oznacza stanowcze i konsekwentne działanie, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, nieuleganie presji. W przypadku błędnych posunięć jest to szukanie sposobu na skorygowanie kierunku działań, umiejętność przyznania się do błędu oraz wyciąganie wniosków z każdej podjętej decyzji. Obejmuje również przeprowadzanie zmian, także tych niepopularnych. |
PRZYWÓDZTWO I BUDOWANIE ZESPOŁU |
Oznacza ukierunkowane działanie mające na celu utworzenie zespołu w celu efektywnej realizacji zadań stawianych przed organizacją. Polega na stworzeniu atmosfery zaufania, bezpieczeństwa i więzi w zespole, poprzez życzliwą i otwartą komunikację, tolerancję na różnice zdań i stanowisk. Przejawia się w wyznaczaniu standardów zachowań dla nadzorowanych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. |
Załącznik nr 2
OPISOWA SKALA OCEN
1. Terminowość wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: zwykle nie realizuje powierzonych zadań w terminie i nie zapewnia ich płynnej realizacji | 1 |
poziom 2: niejednokrotnie zdarzają się przypadki niedotrzymania terminu realizacji powierzonych zadań lub zakłócenie płynności ich realizacji | 2 |
poziom 3: wywiązuje się z powierzonych zadań w wyznaczonym terminie lub w czasie zapewniającym ich płynną realizację | 3 |
poziom 4: wywiązuje się z powierzonych zadań nawet przed wyznaczonym terminem, również w trudnych do przewidzenia sytuacjach | 4 |
poziom 5: wywiązuje się z powierzonych zadań przed wyznaczonym terminem nawet w trudnych do przewidzenia sytuacjach i przejawia wolę przyjęcia kolejnych zadań, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
2. Jakość wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: realizacja zadań, nawet rutynowych, wymaga korekty merytorycznej lub odbiega od ustalonych procedur | 1 |
poziom 2: realizacja zadań niejednokrotnie wymaga korekty merytorycznej lub proceduralnej | 2 |
poziom 3: realizuje zadania prawidłowo, na poziomie niewymagającym korekty merytorycznej, zgodnie z ustalonymi procedurami | 3 |
poziom 4: realizuje zadania prawidłowo także w przypadku braku ustalonych procedur | 4 |
poziom 5: tworzy lub doskonali procedury realizacji zadań, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
3. Efektywność wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: realizuje zadania nieskutecznie lub niesprawnie, zwykle angażując nadmierne nakłady | 1 |
poziom 2: realizuje zadania skutecznie, ale niesprawnie, niejednokrotnie angażując nadmierne nakłady | 2 |
poziom 3: realizuje zadania skutecznie i sprawnie, przy optymalnych nakładach | 3 |
poziom 4: realizuje zadania skutecznie i sprawnie, niejednokrotnie oszczędzając (ograniczając) ponoszone nakłady | 4 |
poziom 5: realizuje zadania skutecznie i sprawnie oraz tworzy i udoskonala rozwiązania, oszczędzając nakłady, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
Załącznik nr 4
SPOSÓB USTALENIA WARTOŚCI OCENIANEGO ZADANIA
1. Wartość zadania odpowiada czasochłonności zadania określonej w karcie opisu stanowiska służbowego, z zastrzeżeniem pkt 2.
2. W przypadku gdy suma czasochłonności zadań podlegających ocenie osiąga wartość 75% lub większą, ale jest mniejsza niż 100%, dla ustalenia wartości poszczególnych zadań podlegających ocenie czasochłonności zadań należy proporcjonalnie przeliczyć do 100%.
Wartość zadania oblicza się zgodnie ze wzorem:
gdzie:
X – czasochłonność zadania Z1 – po przeliczeniu
B – czasochłonność zadania Z1 – przed przeliczeniem
A – suma czasochłonności zadań podlegających ocenie
Przykład:
Dane:
X% – czasochłonność zadania Z1 – po przeliczeniu
14,00% – czasochłonność zadania Z1 – przed przeliczeniem
76,50% – suma czasochłonności zadań podlegających ocenie
Przeliczenie:
76,50% – 100%
14,00% – X%
[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[2] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[3] § 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[4] § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[5] § 5 ust. 1 pkt 3 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[6] § 5 ust. 1 pkt 3 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[7] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[8] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[9] § 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[10] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[11] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[12] § 8 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[13] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[14] § 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[15] § 10 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[16] § 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[17] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[18] § 12 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[19] § 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[20] § 14 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[21] § 14 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[22] § 14 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[23] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[24] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.
[25] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U. poz. 731). Zmiana weszła w życie 7 kwietnia 2017 r.