Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-07-08 do 2019-08-02
Wersja archiwalna od 2016-07-08 do 2019-08-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 1 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Transportowemu Dozorowi Technicznemu
z dnia 1 marca 2001 r. (Dz.U. z 2001 r., Nr 16, poz. 184)
t.j. z dnia 2 stycznia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 3)
t.j. z dnia 8 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 989)
Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Statut Transportowego Dozoru Technicznego] Transportowemu Dozorowi Technicznemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Budownictwa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskie
z dnia 1 marca 2001 r.
STATUT TRANSPORTOWEGO DOZORU TECHNICZNEGO
§ 1. Transportowy Dozór Techniczny, zwany dalej „TDT”, działa na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2. 1. TDT kieruje Dyrektor TDT, zwany dalej „Dyrektorem”, który wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępców, kierowników wydziałów i kierowników oddziałów terenowych.
2. Dyrektor wykonuje czynności w zakresie prawa pracy w stosunku do pracowników TDT.
3. (uchylony).
4. Dyrektor przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu do zatwierdzenia roczny plan finansowy TDT w terminie do dnia 15 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego.
§ 3. 1. Dyrektor może udzielać pełnomocnictw do:
1) wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w określonych sprawach należących do zakresu działania TDT – osobom, o których mowa w § 2 ust. 1, a także innym pracownikom TDT;
2) dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu TDT – osobom, o których mowa w § 2 ust. 1, a także innym pracownikom TDT oraz innym osobom.
2. Pełnomocnictw udziela się w formie pisemnej lub innej formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
§ 4. Do zakresu działania TDT należy:
1) wykonywanie zadań określonych w art. 44 ustawy, a w szczególności:
a) wykonywanie dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi, wymienionymi w art. 44 pkt 11) ustawy, oraz innymi urządzeniami technicznymi podlegającymi dozorowi TDT na podstawie odrębnych przepisów,
b) ustalanie wymagań technicznych w zakresie projektowania, wytwarzania, napraw, modernizacji i eksploatacji oraz opracowywanie projektów warunków technicznych dozoru technicznego dla urządzeń technicznych, o których mowa w lit. a,
c) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi, o których mowa w lit. a, a w szczególności:
– nadających, zmieniających, zawieszających albo cofających przedsiębiorcom uprawnienia do wytwarzania materiałów i elementów do budowy, naprawiania lub modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania, naprawiania lub modernizacji tych urządzeń,
– zezwalających na eksploatację urządzeń technicznych albo wstrzymujących eksploatację tych urządzeń,
– dopuszczających urządzenia techniczne do obrotu albo wycofujących te urządzenia z obrotu i wstrzymujących ich wytwarzanie,
d) uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych urządzeń technicznych, o których mowa w lit. a, oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy, napraw i modernizacji tych urządzeń,
e) współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi urzędami i instytucjami polskimi i zagranicznymi w zakresie dozoru technicznego;
2) wykonywanie zadań określonych odrębnymi przepisami.
§ 5. W skład TDT wchodzą:
1) następujące komórki organizacyjne oraz wyodrębnione stanowiska:
a) Wydział Administracji,
b) Wydział Certyfikacji i Oceny Zgodności,
c) Wydział Finansowy,
d) Wydział Homologacji Pojazdów,
e) Wydział Informatyki i Bezpieczeństwa Informatycznego,
f) Wydział Kontroli,
g) Wydział Stacji Kontroli Pojazdów,
h) Wydział Szkoleń i Egzaminów Zewnętrznych,
i) Wydział Promocji,
j) Wydział Techniki,
k) Wydział Zamówień Publicznych,
l) Wydział do Spraw Odbiorów Technicznych,
m) Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego,
n) Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
o) Stanowisko do Spraw Kadr,
p) Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
q) Stanowisko do Spraw Prawnych,
r) Stanowisko do Spraw Systemu Zarządzania i Ochrony Danych Osobowych;
2) oddziały terenowe TDT:
a) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Warszawie,
b) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Lublinie,
c) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Krakowie,
d) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Katowicach,
e) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Gdańsku,
f) Oddział Terenowy TDT z siedzibą we Wrocławiu,
g) Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Poznaniu;
3) Laboratorium TDT z siedzibą w Krakowie.
§ 6. Szczegółowy tryb pracy oraz zakres czynności pracowników TDT określa Dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
1) Obecnie art. 44 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 2 lit. b ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (Dz. U. poz. 818), która weszła w życie z dniem 10 lipca 2009 r.