Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-06-02 do 2017-03-01
Wersja archiwalna od 2016-06-02 do 2017-03-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 23 grudnia 2010 r.
w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
z dnia 23 grudnia 2010 r. (Dz.U. z 2011 r., Nr 9, poz. 42)
t.j. z dnia 2 czerwca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 764)
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 578) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa zasady, warunki i tryb przyznawania, stawki, zmiany wysokości albo utraty dodatku kontrolerskiego do wynagrodzenia, zwanego dalej „dodatkiem”, dla pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, zwanych dalej „pracownikami”, wykonujących:
1) kontrolę podatkową;
2) kontrolę prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu działania dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych oraz kontrolę urzędów obsługujących te organy;
3) kontrolę przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz bezstronności i obiektywizmu działania pracowników izb skarbowych.
§ 2.[Przyznawanie dodatku kontrolerskiego] 1. Dodatek przyznaje się pracownikom zatrudnionym:
1) w izbach skarbowych, realizującym zadania w zakresie wykonywania kontroli podatkowej, jako podstawowe zadanie o charakterze ciągłym;
2) w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, wykonującym kontrole, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, jako podstawowe zadanie o charakterze ciągłym.
2. Dodatek przyznaje się również:
1) pracownikom, dla których wykonywanie kontroli nie stanowi podstawowego zadania o charakterze ciągłym, jeżeli w danym miesiącu na polecenie naczelnika urzędu skarbowego wykonują kontrole podatkowe, czynności przygotowawcze do kontroli lub opracowują dokumentację przeprowadzonej kontroli, w wymiarze co najmniej 25% czasu pracy;
2) kierownikowi komórki kontroli podatkowej oraz kierownikowi komórki wykonującej kontrole, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, jeżeli wykonuje osobiście czynności kontrolne, czynności przygotowawcze do kontroli lub opracowuje dokumentację przeprowadzonej kontroli albo dokonuje weryfikacji dokumentacji przeprowadzonej kontroli w zakresie jej zgodności z prawem, w wymiarze co najmniej 20% czasu pracy w kwartale.
§ 3.[Stawka dodatku] Stawka dodatku może być przyznawana w wysokości:
1) 10%,
2) 15%,
3) 20%,
4) 25%,
5) 30%,
6) 35%,
7) 40%,
8) 45%,
9) 50%
– zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego pracownika.
§ 4.[Przesłanki przyznania dodatku] 1. Przy przyznawaniu dodatku bierze się pod uwagę:
1) rodzaj, stopień złożoności i uciążliwość wykonywanych kontroli;
2) wyniki i osiągnięcia pracownika w wykonywaniu kontroli;
3) stanowisko służbowe zajmowane przez pracownika, kwalifikacje i doświadczenie w wykonywaniu kontroli;
4) czas pracy przeznaczony na wykonywanie kontroli, czynności przygotowawczych, opracowanie dokumentacji przeprowadzonej kontroli albo na weryfikację takiej dokumentacji w zakresie jej zgodności z prawem;
5) sporządzone w roku kalendarzowym poprzedzającym przyznanie dodatku oceny, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, w przypadku dodatku przyznawanego na kolejny rok.
2. Dodatek przyznaje się na okres roku kalendarzowego.
3. Dodatek przyznaje:
1) dyrektor izby skarbowej – w przypadku pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych;
2) dyrektor generalny urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych – w przypadku pracowników zatrudnionych w tym urzędzie.
§ 5.[Termin wypłacenia dodatku] Dodatek wypłaca się w miesiącu następnym po miesiącu przedstawienia przez pracownika miesięcznej ewidencji czasu pracy, z tym że rozliczenie czasu pracy i wypłata dodatku odpowiednio za grudzień albo za IV kwartał jest dokonywana do końca grudnia.
§ 6.[Przesłanki zmiany stawki dodatku] 1. Wysokość dodatku może być zmieniona, jeżeli pracownik:
1) był nieobecny w pracy dłużej niż 1 miesiąc, z innych przyczyn niż urlop wypoczynkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 2;
2) uzyskał na piśmie ocenę pracy kontrolerskiej:
a) bardzo dobrą,
b) niezadowalającą.
1a. Ocenę pracy kontrolerskiej sporządza się, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
1) znajomość procedury i poprawność zastosowania przepisów prawa, w tym podatkowego, w ustaleniach kontroli;
2) stopień trudności, złożoności i uciążliwości wykonywanych kontroli;
3) kwalifikacje i doświadczenie w wykonywaniu kontroli;
4) kreatywność i inicjatywę.
1b. Ocenę pracy kontrolerskiej sporządza:
1) naczelnik urzędu skarbowego w przypadku:
a) pracowników, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, biorąc pod uwagę opinię bezpośredniego przełożonego ocenianego pracownika,
b) kierownika komórki kontroli podatkowej, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, biorąc pod uwagę stopień realizacji zadań i wyznaczonych celów;
2) kierujący komórką organizacyjną w przypadku:
a) pracowników, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, biorąc pod uwagę opinię bezpośredniego przełożonego ocenianego pracownika oraz stopień realizacji zadań i wyznaczonych celów,
b) kierownika komórki wykonującej kontrole, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, biorąc pod uwagę stopień realizacji zadań i wyznaczonych celów.
1c. Ocena pracy kontrolerskiej jest sporządzana kwartalnie i przekazywana odpowiednio do dyrektora izby skarbowej albo dyrektora generalnego urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych – nie później niż do 15 dnia miesiąca po upływie kwartału, za który sporządzana jest ocena pracy kontrolerskiej.
2. Pracownik traci uprawnienie do dodatku kontrolerskiego, jeżeli:
1) przestanie spełniać warunki, o których mowa w § 2;
2) jego nieobecność w pracy przekracza 3 miesiące.
3. Utrata dodatku albo zmiana jego wysokości następuje odpowiednio z końcem miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpiło zdarzenie, o którym mowa w ust. 1 albo 2.
§ 7.[Podmioty dokonujące zmiany stawki dodatku] Zmiany wysokości dodatku dokonuje:
1) dyrektor izby skarbowej – w przypadku pracowników, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, oraz kierownika komórki kontroli podatkowej, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2;
2) dyrektor generalny urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych – w przypadku pracowników, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, oraz kierownika komórki wykonującej kontrole, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
§ 8.[Powiadomienie pracownika o przyznaniu dodatku, o jego zmianie albo o utracie] O przyznaniu dodatku, o jego zmianie albo o utracie uprawnienia do dodatku pracownik jest zawiadamiany na piśmie z podaniem daty, od której przyznanie dodatku, jego zmiana albo utrata uprawnienia obowiązuje.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości i sposobu przyznawania dodatku kontrolerskiego pracownikom podległym ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2004 r. poz. 2600), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 858).