Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-04-23
Wersja aktualna od 2016-04-23
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 kwietnia 2016 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej
Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199, z 2015 r. poz. 211, 1220 i 1269 oraz z 2016 r. poz. 34) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania oceny okresowej urzędnika służby cywilnej i pracownika służby cywilnej, zwanych dalej „ocenianym”, w tym kryteria oceniania, wzory arkuszy oceny okresowej, skalę ocen i tryb sporządzania oceny okresowej.
§ 2.[Ocena okresowa] 1. Bezpośredni przełożony ocenianego, zwany dalej „oceniającym”, dokonuje oceny okresowej, zwanej dalej „oceną”, stosując kryteria oceny odpowiednie dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. Kryteria oceny dzielą się na kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, które oceniający może wybrać, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. Wykaz kryteriów oceny jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Arkusz oceny] 1. Ocenę sporządza się na arkuszu oceny, zwanym dalej „arkuszem”, odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. Arkusz A, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej.
3. Arkusz B, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku, na którym praca polega na bezpośrednim kierowaniu pracownikami, innym niż stanowisko wymienione w ust. 2.
4. Arkusz C, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na innym stanowisku pracy niż stanowiska wymienione w ust. 2 i 3.
§ 4.[Kryteria oceny] 1. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1) zarządzanie ludźmi;
2) podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4) współpraca;
5) komunikacja;
6) zarządzanie strategiczne.
2. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1) zarządzanie ludźmi;
2) podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4) współpraca;
5) komunikacja.
3. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 4, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1) wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe;
2) rzetelność;
3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4) współpraca;
5) komunikacja.
§ 5.[Rozmowa z ocenianym] 1. Oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia się:
1) główne obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;
2) kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli są wybierane przez oceniającego;
3) oczekiwania oceniającego co do sposobu spełniania kryteriów oceny przez ocenianego;
4) cele do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, jeżeli ich określenie jest uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, a także sposób realizacji wyznaczonych celów.
2. Oceniający może wybrać z wykazu kryteriów oceny nie więcej niż 3 kryteria dodatkowe, najistotniejsze ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. Po przeprowadzeniu rozmowy, o której mowa w ust. 1, oceniający wpisuje do części I arkusza kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane, oraz termin sporządzenia oceny na piśmie.
§ 6.[Zapoznanie ocenianego z kryteriami oceny i terminem jej sporządzenia] 1. Oceniający zapoznaje ocenianego z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
2. Oceniany potwierdza podpisem przeprowadzenie z nim rozmowy, o której mowa w § 5 ust. 1, oraz zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
3. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię części I arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
§ 7.[Termin na dokonanie czynności określonych w § 5 i § 6] Czynności, o których mowa w § 5 i § 6, dokonuje się w terminie:
1) 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia zatrudnienia ocenianego na czas nieokreślony;
2) 7 dni od dnia sporządzenia na piśmie negatywnej oceny.
§ 8.[Zawiadomienie o nowym terminie sporządzenia oceny] W razie zmiany terminu oceny w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, oceniający niezwłocznie zawiadamia pisemnie ocenianego o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§ 9.[Zmiana stanowiska pracy przez ocenianego] 1. W przypadku gdy w okresie 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oceny sporządzanej po raz pierwszy albo od dnia sporządzenia ostatniej oceny następuje zmiana stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, wiążąca się z istotną zmianą zakresu obowiązków, w terminie 30 dni od zmiany stanowiska pracy ponownie dokonuje się czynności, o których mowa w § 5 i § 6; termin sporządzenia oceny nie ulega zmianie.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ocenę sporządza się nie wcześniej niż w terminie 7 dni przed zmianą stanowiska pracy wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków albo nie później niż w terminie 30 dni od tej zmiany.
3. W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§ 10.[Rozmowa z ocenianym przed sporządzeniem oceny na piśmie] Przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę oceniającą, podczas której omawia z nim:
1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;
2) sposób realizowania przez ocenianego celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlegał ocenie, jeżeli cele te zostały wyznaczone;
3) kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby ocenianego w zakresie podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia umiejętności.
§ 11.[Sporządzenie oceny na piśmie] 1. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów dodatkowych, jeżeli zostały wybrane, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:
a) znacznie poniżej oczekiwań – 1 punkt,
b) poniżej oczekiwań – 3 punkty,
c) na poziomie oczekiwań – 5 punktów,
d) powyżej oczekiwań – 7 punktów,
e) znacznie powyżej oczekiwań – 9 punktów;
2) ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny – przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych – według skali ocen:
a) znacznie poniżej oczekiwań – od 1 punktu do 2 punktów,
b) poniżej oczekiwań – powyżej 2 punktów do 4 punktów,
c) na poziomie oczekiwań – powyżej 4 punktów do 6 punktów,
d) powyżej oczekiwań – powyżej 6 punktów do 8 punktów,
e) znacznie powyżej oczekiwań – powyżej 8 punktów do 9 punktów;
3) przyznaniu oceny pozytywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
4) przyznaniu oceny negatywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
5) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego.
2. Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy oceniającej.
3. Oceniający sporządza uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny negatywnej.
4. Oceniający może sporządzić uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny pozytywnej.
5. W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej oceniający może sporządzić umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego, wypełniając część III arkusza.
§ 12.[Zapoznanie ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie] 1. Oceniający niezwłocznie zapoznaje ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie.
2. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
§ 13.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do sporządzenia oceny, w przypadku gdy oceniany przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zapoznał się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 14.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
Prezes Rady Ministrów: B. Szydło
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. poz. 1143), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 34).
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 4 kwietnia 2016 r. (poz. 470)
Załącznik nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIUM | OPIS |
1. KOMUNIKACJA | – Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy i dbanie o wzajemne zrozumienie. – Wypowiadanie się w sposób jasny i precyzyjny, dostosowany do sytuacji i rozmówcy (dobieranie stylu, języka i treści). – Formułowanie jasnych i precyzyjnych wypowiedzi pisemnych dostosowanych do sytuacji i odbiorcy (dobieranie stylu, języka i treści). – Przedstawianie przekonujących argumentów odpowiednio do sytuacji. |
2. KREATYWNOŚĆ | – Proponowanie lub tworzenie nowych rozwiązań. – Nieschematyczne podejście do zadań. |
3. NEGOCJOWANIE | – Przygotowywanie się do negocjacji, w szczególności opracowanie projektu stanowiska, zakresu możliwych ustępstw i argumentacji. – Stosowanie technik i strategii negocjacyjnych. – Osiągnięcie efektu negocjacji akceptowanego przez przełożonych. |
4. ORGANIZACJA PRACY I ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW | – Określanie sposobu realizacji zadań/celów. – Realizowanie zadań/celów w kolejności uwzględniającej ich wagę i pilność (ustalanie priorytetów działania). – Dobieranie niezbędnych zasobów umożliwiających realizację zadań/celów. – Dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności. – Wytrwałość i zaangażowanie w realizację zadań/celów. |
5. ORIENTACJA NA KLIENTA/INTERESANTA | – Taktowne zachowanie, wyrażające szacunek i zrozumienie dla drugiej osoby. – Reagowanie na potrzeby klienta/interesanta, w szczególności rozpoznawanie jego potrzeb i proponowanie rozwiązań. |
6. PODEJMOWANIE DECYZJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ | – Wypracowywanie alternatywnych rozwiązań na podstawie analizy informacji, w szczególności potencjalnego ryzyka. – Podejmowanie decyzji (decyzyjność). – Przyjmowanie odpowiedzialności za efekty podjętych decyzji. |
7. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH | – Rozpoznawanie sytuacji kryzysowych i informowanie o nich zainteresowanych. – Podejmowanie działań mających na celu rozwiązanie kryzysu. – Wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych. |
8. RZETELNOŚĆ | – Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi standardami (przepisami, zasadami, procedurami) oraz dbałość o jakość rezultatów. – Dotrzymywanie zobowiązań (realizacja zadań) w wyznaczonym czasie. |
9. MYŚLENIE ANALITYCZNE | – Rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych. – Dostrzeganie zależności między informacjami. – Formułowanie wniosków. |
10. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I DOSKONALENIE ZAWODOWE | – Wykorzystywanie wiedzy przy realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy. – Doskonalenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, w szczególności wyszukiwanie i pozyskiwanie wiedzy, korzystanie z dobrych praktyk i doświadczeń innych. – Korzystanie z dostępnych źródeł informacji, rozwiązań i technologii. |
11. WSPÓŁPRACA | – Włączanie się w działania realizowane razem z innymi osobami, jeśli istnieje taka możliwość. – Dbanie o przepływ informacji. – Dbanie o dobrą atmosferę i otwartość we współpracy. – Dostrzeganie wkładu pracy innych osób. – Branie pod uwagę zdania innych osób. – Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. |
12. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE | – Wykorzystywanie różnych środków przekazu (np. narzędzi multimedialnych) i dbałość o sposób prezentacji (w tym autoprezentacji). – Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z audytorium. – Zarządzanie czasem wystąpienia, w szczególności przestrzeganie ram czasowych, elastyczne reagowanie na potrzeby audytorium. – Radzenie sobie ze stresem i emocjami, w szczególności wywołanymi krytyką i trudnymi pytaniami. |
13. ZARZĄDZANIE LUDŹMI | – Przydzielanie zakresu odpowiedzialności, zadań i uprawnień pracownikom (delegowanie zadań). – Monitorowanie realizacji zadań oraz w razie potrzeby podejmowanie działań korygujących lub zapobiegawczych. – Motywowanie pracowników. – Udzielanie pracownikom informacji zwrotnej opartej na ocenie ich zaangażowania i sposobu realizacji zadań. – Rozwiązywanie konfliktów. – Wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym, w szczególności identyfikowanie potrzeb rozwojowych, proponowanie działań rozwojowych oraz monitorowanie ich realizacji. |
14. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE | – Tworzenie wizji oraz wyznaczanie celów strategicznych w oparciu o całościowe i perspektywiczne widzenie organizacji, otoczenia oraz strategie rozwoju. – Formułowanie celów operacyjnych na podstawie celów strategicznych. – Analiza ryzyka planowanych działań o charakterze strategicznym. |
Załącznik nr 2
WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ A
Załącznik nr 3
WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ B
Załącznik nr 4
WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ C