Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-03-26
Wersja aktualna od 2016-03-26
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 23 lutego 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych2)
Na podstawie art. 58 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. poz. 1367 i 1454 oraz z 2015 r. poz. 1273 i 1893) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych (Dz. U. poz. 619) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Komisji 2012/45/UE z dnia 3 grudnia 2012 r. dostosowującej po raz drugi do postępu naukowo-technicznego załączniki do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 332 z 04.12.2012, str. 18).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 23 lutego 2016 r. (poz. 315)
ZAKRES, RAMOWY PROGRAM I MINIMALNY CZAS TRWANIA KURSU NA EKSPERTA ADN, EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU GAZÓW ORAZ EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU CHEMIKALIÓW
I. KURS NA EKSPERTA ADN (podstawowy) | ||
Wymagania dotyczące szkolenia ekspertów – część ogólna kursu podstawowego I) Ogólna część powinna obejmować co najmniej następujące informacje: Ogólne: Cele i struktura ADN. Konstrukcja i wyposażenie: – konstrukcja i wyposażenie statków podlegających ADN. Techniki pomiarowe: – pomiary toksyczności, zawartości tlenu, wybuchowości. Wiedza o produktach: – klasyfikacja i charakterystyka zagrożeń towarów niebezpiecznych. Załadunek, wyładunek i przewóz: – załadunek, wyładunek, wymagania dotyczące ogólnej eksploatacji oraz wymagania dotyczące przewozu. Dokumenty: – dokumenty, które powinny znajdować się na pokładzie podczas przewozu. Zagrożenia i środki zapobiegawcze: – ogólne środki bezpieczeństwa. Ćwiczenia praktyczne: – ćwiczenia praktyczne, szczególnie w odniesieniu do wchodzenia do pomieszczeń, używania gaśnic, sprzętu przeciwpożarowego oraz osobistego wyposażenia ochronnego, jak również detektorów gazów łatwopalnych, mierników tlenu i toksymetrów. Stateczność: – parametry i poziomy stateczności, – przechyły, – przykłady obliczeń, – stateczność awaryjna, stany pośrednie i końcowy zatopienia, – wpływ powierzchni swobodnych, – zmiana stateczności na bazie kryteriów stateczności wyjściowej, – zmiana stateczności z udziałem krzywych ramienia dźwigni, – zastosowanie urządzenia kontrolującego stan załadowania, – użycie urządzenia kontrolującego stan załadowania do obliczania załadowania, – zastosowanie książki stateczności zgodnie z działem 9.3 ADN. | ||
oraz do wyboru (część specjalistyczna): | ||
I A) Część dotycząca „statków przewożących ładunek suchy” powinna obejmować co najmniej następujący zakres programowy kursu: Konstrukcja i wyposażenie: – konstrukcja i wyposażenie statków do przewozu ładunków suchych. Zajmowanie się ładowniami i przyległymi pomieszczeniami: – odgazowanie, czyszczenie, konserwacja, – wentylacja ładowni i przestrzeni poza obszarami ochranianymi. Załadunek, wyładunek i przewóz: – wymagania dotyczące załadunku, wyładunku, ogólnej eksploatacji i przewozu, – oznakowanie sztuk przesyłki. Dokumenty: – dokumenty, które powinny być na pokładzie w czasie przewozu. Zagrożenia i środki zapobiegawcze: – ogólne środki bezpieczeństwa, – osobisty sprzęt ochrony i bezpieczeństwa. | ||
Lub | ||
I B) Część dotycząca zbiornikowców powinna obejmować co najmniej następujący zakres programowy kursu: Konstrukcja i wyposażenie: – konstrukcja i wyposażenie zbiornikowców, – wentylacja, – systemy załadunku i wyładunku. Zajmowanie się zbiornikami ładunkowymi i przyległymi pomieszczeniami: – odgazowywanie, czyszczenie, konserwacja, – podgrzewanie i chłodzenie ładunku, – manipulowanie naczyniami dla ładunków resztkowych. Techniki pomiaru i próbkowania: – pomiary toksyczności, zawartości tlenu i wybuchowości, – pobieranie próbek. Załadunek, rozładunek i przewóz: – załadunek, rozładunek, ogólne wymagania eksploatacyjne i przewozowe. Dokumenty: – dokumenty, które powinny być na pokładzie w czasie przewozu. Zagrożenia i środki zapobiegawcze: – środki zapobiegawcze oraz ogólnego bezpieczeństwa, – iskrzenie, – osobiste wyposażenie ochrony i bezpieczeństwa, – pożary i pożarnictwo. | ||
II. KURS NA EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU GAZÓW | ||
Kurs specjalistyczny dotyczący gazów powinien obejmować co najmniej następujący zakres programowy: Znajomość fizyki i chemii: – prawa gazowe, np. Boyle'a, Gay-Lussaca i podstawowe; – ciśnienia cząstkowe i mieszaniny, np. definicje i proste obliczenia, wzrost ciśnienia oraz odgazowanie zbiorników ładunkowych; – liczba Avogadro i obliczanie masy idealnego gazu oraz zastosowanie formuły masy; – gęstość masowa, gęstość względna i objętość cieczy, np. gęstość i objętość w stosunku do wzrostu temperatury oraz maksymalnego stopnia napełnienia; – ciśnienie i temperatura krytyczna; – polimeryzacja, np. problemy teoretyczne i praktyczne, warunki przewozu; – parowanie, skraplanie, np. definicja, stosunek objętości cieczy do objętości pary; – mieszanki, np. ciśnienie pary, mieszaniny i charakterystyki zagrożeń; – związki i wzory chemiczne. Praktyka: – mycie zbiorników ładunkowych, np. mycie w przypadku zmiany ładunku, dodanie powietrza do ładunku, metoda mycia (odgazowania) przed wejściem do zbiorników ładunkowych; – pobieranie próbek; – zagrożenie wybuchem; – zagrożenia zdrowotne; – pomiary stężenia gazu, np. jakiego przyrządu używać i jak; – monitorowanie zamkniętych przestrzeni i wchodzenie do nich; – świadectwo odgazowania i pracy dozwolonej; – stopień napełnienia i przepełnienia; – urządzenia bezpieczeństwa; – pompy i sprężarki. Środki awaryjne: – obrażenia fizyczne, np. materiały na skórze, wdychanie gazu, pomoc; – nieprawidłowości dotyczące ładunku, np. przeciek w połączeniu, przepełnienie, polimeryzacja oraz zagrożenia w pobliżu statku. | ||
III. KURS NA EKSPERTA ADN DO SPRAW PRZEWOZU CHEMIKALIÓW | ||
Kurs specjalistyczny dotyczący chemikaliów powinien obejmować co najmniej następujący zakres programowy: Znajomość fizyki i chemii: – produkty chemiczne, np. molekuły, atomy, stan fizyczny, kwasy, zasady, utlenianie; – gęstość masowa, gęstość względna, ciśnienie i objętość cieczy, np. gęstość, objętość i ciśnienie z punktu widzenia wzrostu temperatury, maksymalnego stopnia napełnienia; – temperatura krytyczna; – polimeryzacja, np. problemy teoretyczne i praktyczne, warunki przewozu; – mieszaniny, np. ciśnienie pary, mieszanin, charakterystyka zagrożeń; – związki i wzory chemiczne. Praktyka: – czyszczenie zbiorników ładunkowych, np. odgazowanie, mycie, ładunki resztkowe i naczynia dla ładunków resztkowych; – załadunek i wyładunek, np. systemy rurociągów pary, urządzenia szybkiego zamykania, wpływ temperatury; – pobieranie próbek; – niebezpieczeństwo wybuchu; – zagrożenia dla zdrowia; – pomiary stężenia gazu, np. którego przyrządu użyć i jak; – nadzorowanie przestrzeni zamkniętych i wchodzenie do nich; – świadectwa odgazowania i pracy dozwolonej; – stopień napełnienia i przepełnienia; – instalacje bezpieczeństwa; – pompy i sprężarki. Środki awaryjne: – obrażenia fizyczne, np. kontakt z ładunkiem, wdychanie gazu, pomoc; – wady związane z towarem, np. przeciek w połączeniach, przepełnienie, polimeryzacja oraz zagrożenia w sąsiedztwie statku. | ||
MINIMALNY CZAS TRWANIA KURSU NA EKSPERTA ADN: | ||
RODZAJE KURSÓW |
|
|
I + IA | Podstawowy dla ładunków suchych | 32 lekcje po 45 minut – w tym 8 lekcji po 45 minut ze stateczności |
I + IB | Podstawowy dla zbiornikowców | 32 lekcje po 45 minut – w tym 8 lekcji po 45 minut ze stateczności |
I + IA + IB | Podstawowy łączony | 40 lekcji po 45 minut – w tym 8 lekcji po 45 minut ze stateczności |
II | Specjalistyczny o gazach | 16 lekcji po 45 minut |
III | Specjalistyczny o chemikaliach | 16 lekcji po 45 minut |
IV. ZAKRES, RAMOWY PROGRAM ORAZ MINIMALNY CZAS TRWANIA KURSU ODNOWIENIOWEGO*) | ||
I + IA | Podstawowy dla ładunków suchych 16 lekcji po 45 minut
| |
– w tym minimum 2 lekcje po 45 minut ze stateczności | ||
I + IB | Podstawowy dla zbiornikowców 16 lekcji po 45 minut | |
– w tym minimum 2 lekcje po 45 minut ze stateczności | ||
I + IA + IB | Podstawowy łączony 16 lekcji po 45 minut | |
– w tym minimum 2 lekcje po 45 minut ze stateczności | ||
II | Specjalistyczny o gazach | 8 lekcji po 45 minut |
III | Specjalistyczny o chemikaliach | 8 lekcji po 45 minut |
*) Kurs odnowieniowy – dla osób, które przed upływem pięciu lat od dnia wydania świadectwa powinny przejść dodatkowe przeszkolenie w ciągu ostatniego roku poprzedzającego termin upływu ważności świadectwa obejmującego swym zakresem program wyszczególniony w: I + IA dla: Podstawowy dla ładunków suchych I + IB dla: Podstawowy dla zbiornikowców I + IA + IB dla: Podstawowy łączony II dla: Specjalistyczny o gazach III dla: Specjalistyczny o chemikaliach |