ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 23 grudnia 2015 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Statut Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej] Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 56, poz. 378).
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 23 grudnia 2015 r. (poz. 39)
STATUT POLSKIEJ AGENCJI ŻEGLUGI POWIETRZNEJ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Agencji
§ 2. 1. Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zwany dalej „Prezesem”, kieruje Agencją przy pomocy:
1) zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej,
2) zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych,
3) głównego księgowego,
4) osób kierujących komórkami organizacyjnymi Agencji
– którzy są odpowiedzialni za realizację spraw objętych zakresem ich działania i kierują pracą bezpośrednio podległych im komórek organizacyjnych.
2. W czasie nieobecności Prezesa lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz zastępca Prezesa do spraw żeglugi powietrznej, a w razie jego nieobecności lub niemożności wykonywania przez niego obowiązków zastępca Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych.
3. Zastępca Prezesa do spraw żeglugi powietrznej jest odpowiedzialny za rozwój i bieżącą operacyjną działalność Agencji.
4. Zastępca Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych jest odpowiedzialny za działalność finansowo-księgową, ekonomiczną oraz administracyjną Agencji.
5. Prezes nadaje Agencji regulamin organizacyjny określający nazwę komórek organizacyjnych, ich liczbę oraz podporządkowanie w poszczególnych pionach, a także zakres ich zadań oraz tryb ich pracy.
6. Prezes może wskazać w regulaminie organizacyjnym osobę odpowiedzialną za koordynację działalności wszystkich lub niektórych komórek organizacyjnych.
7. Prezes może powoływać stałe i doraźne jednostki doradcze oraz zespoły zadaniowe do realizacji wskazanych przez niego spraw i zadań.
§ 3. 1. W Agencji wydziela się pion Prezesa, pion zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej i pion zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych.
2. W pionach, o których mowa w ust. 1, wydziela się: biura, działy, zespoły, ośrodki lub samodzielne stanowiska.
3. W pionie Prezesa znajdują się komórki organizacyjne do spraw: zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego, zarządzania kryzysowego i ochrony, inwestycji, zasobów ludzkich, szkolenia personelu służb ruchu lotniczego, strategii i współpracy międzynarodowej, prawnych oraz jakości, zarządzania i organizacji.
4. W pionie zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej znajdują się komórki organizacyjne do spraw: służb ruchu lotniczego, służb technicznych, zarządzania przestrzenią powietrzną i przygotowania operacyjnego.
5. W pionie zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych znajdują się komórki organizacyjne do spraw: administracyjnych, finansowych i głównego księgowego.
Rozdział 3
Udzielanie pełnomocnictw
§ 4. 1. Prezes może udzielać na piśmie zastępcom Prezesa oraz innym wskazanym imiennie osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu Agencji.
2. Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do następujących czynności prawnych:
1) zaciągania kredytów i pożyczek;
2) zakupu, wniesienia lub zbycia nieruchomości;
3) zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa w pełnomocnictwie ogólnym.
Rozdział 4
System kontroli wewnętrznej
§ 5. Prezes jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie systemu kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli.
§ 6. Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują:
1) Prezes, zastępcy Prezesa;
2) dyrektorzy, kierownicy i inni pracownicy Agencji w ramach posiadanych upoważnień.
§ 7. W zależności od potrzeb Prezes oraz zastępcy Prezesa mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 8. Kontrola wewnętrzna polega na badaniu:
1) czynności w toku ich wykonywania i stanu faktycznego realizacji zadań pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności oraz ich udokumentowania;
2) rzeczywistego stanu rzeczowych i materialnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub innymi szkodami.
§ 9. Kontrola wewnętrzna obejmuje wszystkie komórki organizacyjne Agencji.
§ 10. Podstawą podjęcia czynności kontrolnych przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie przez Prezesa.
§ 11. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli kontrola mogłaby dotyczyć praw lub obowiązków jego lub osoby mu bliskiej, oraz z udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do jego obowiązków jako pracownika, przez rok od zakończenia ich wykonywania, a także jeżeli zaistnieją uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2. Za osobę bliską kontrolującego uważa się małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu lub prowadzącą wspólne gospodarstwo domowe, krewnego i powinowatego do drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny w trakcie kontroli.
3. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa sprawy wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli, z wyjątkiem czynności niecierpiących zwłoki.
§ 12. Wyniki kontroli stanowią dla Prezesa podstawę do podejmowania czynności zapobiegających powstaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§ 13. 1. Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia Prezesa o:
1) ujawnieniu w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa oraz zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa,
2) stwierdzeniu bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego lub możliwości powstania niepowetowanej szkody w mieniu
– w celu zapobieżenia tym zagrożeniom lub ich skutkom.
2. Prezes jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegających zagrożeniom, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00