Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-01-01
Wersja aktualna od 2016-01-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 22 grudnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów
Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2126) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów] W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. Nr 90, poz. 1013 oraz z 2003 r. Nr 141, poz. 1370) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2a uchyla się ust. 2;
2) w § 3:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) nazwisko i imię (imiona),”,
– uchyla się pkt 13,
– pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) oznaczenie aktu stanu cywilnego i datę rejestracji zgonu w rejestrze stanu cywilnego oraz nazwę urzędu, który zgon zarejestrował lub numer, datę i wystawcę innego dokumentu, z którego pochodzą dane dotyczące osoby pochowanej,”,
– po pkt 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) informację o zgłoszeniu zgonu i datę zgłoszenia, jeżeli w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego zgon nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. W przypadku dziecka martwo urodzonego w księdze, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się dane, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 7–12 i 14.
1b. W przypadku osób o nieustalonej tożsamości w księdze, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się dane, o których mowa w ust. 1 pkt 5, 6, 8–12, 14 i 15.”,
c) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Księga, o której mowa w ust. 1, zawiera również:
1) imiona i nazwiska – w odniesieniu do osób uprawnionych do pochowania zwłok,
2) oznaczenie organu lub innego podmiotu – w odniesieniu do obowiązanych lub uprawnionych do pochowania zwłok.
3. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1–7, 14 i 15, wpisywane są na podstawie karty zgonu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę do pochowania zwłok.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Na wniosek osoby, organu lub innego podmiotu uprawnionych lub obowiązanych do pochowania zwłok księga, o której mowa w ust. 1, podlega uzupełnieniu:
1) w przypadku dziecka martwo urodzonego, po okazaniu odpisu aktu urodzenia, o dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 14, a jeżeli akt urodzenia nie został sporządzony, dane o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uzupełnia się na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców,
2) w przypadku osoby o nieustalonej tożsamości, na podstawie przedłożonego odpisu aktu zgonu, o dane, o których mowa w ust. 1 pkt 14,
3) w przypadku niezidentyfikowanych zwłok, których tożsamość została następnie ustalona, na podstawie okazanego odpisu aktu zgonu, o dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, 7 i 14.”;
3) w § 4:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) nazwisko i imię (imiona) osoby lub osób pochowanych w grobie,”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Księga grobów prowadzona jest dla wszystkich grobów, a dane, o których mowa w ust. 1, dotyczą wszystkich zmarłych osób pochowanych w danym grobie, których tożsamość została ustalona.”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W przypadku dziecka martwo urodzonego, którego dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zostały uzupełnione, wpisuje się imiona i nazwiska rodziców.”;
4) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. 1. Spis, o którym mowa w § 1 pkt 3, zawiera:
1) nazwisko i imię (imiona) osoby pochowanej na cmentarzu,
2) miejsce pochowania,
3) numer ewidencyjny.
2. W przypadku dziecka martwo urodzonego, którego dane wskazane w ust. 1 pkt 1 nie zostały uzupełnione, wpisuje się imię i nazwisko matki.”;
5) w § 9:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wpisy w księgach cmentarnych dokonywane są pismem ręcznym w sposób staranny, czytelny i trwały. Pisownia poszczególnych wyrazów nie może budzić wątpliwości i powinna być zgodna z obowiązującą normą ortograficzną, a w zakresie danych dotyczących osoby pochowanej – z dokumentami stanowiącymi podstawę ich wpisania.”,
b) uchyla się ust. 2 i 3;
6) uchyla się § 10;
7) w § 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do ksiąg cmentarnych prowadzonych w systemie informatycznym przepisy § 9 ust. 1, § 11 i § 14 ust. 1 stosuje się odpowiednio.”.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Błaszczak
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).