Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 1891
Wersja aktualna od 2015-11-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 1891
Wersja aktualna od 2015-11-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 23 maja 2008 r.

w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013

z dnia 23 maja 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., Nr 103, poz. 660)

t.j. z dnia 18 listopada 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1891)

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 173 oraz z 2015 r. poz. 349) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] [1] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, zwanej dalej „pomocą”, w tym:

1) tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;

2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy;

3) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej „umową”;

4) kategorie siły wyższej i wyjątkowe okoliczności inne niż wymienione w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.) [2] , zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1974/2006”, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Przyznawanie pomocy] 1. Pomoc jest przyznawana na operację związaną z:

1) funkcjonowaniem lokalnej grupy działania, zwanej dalej „LGD”, lub

2) nabywaniem umiejętności i aktywizacją

– o których mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) [3] , zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1698/2005”.

2. Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja:

1) jest zgodna z lokalną strategią rozwoju, zwaną dalej „LSR”;

2),nie będzie finansowana z udziałem innych środków publicznych;

3) będzie realizowana nie więcej niż w czterech etapach w każdym roku, a jej zakończenie i złożenie wniosku o płatność ostateczną, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi do dnia 30 czerwca 2015 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Forma pomocy] 1. Pomoc przyznaje się w formie refundacji kosztów:

1) związanych z:

a) funkcjonowaniem lokalnej grupy działania, o którym mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej „kosztami bieżącymi”, lub

b) nabywaniem umiejętności i aktywizacją, o których mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005,

2) poniesionych:

a) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1000 zł – w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2015 r., lecz nie wcześniej niż od dnia zawarcia umowy

– zwanych dalej „kosztami kwalifikowalnymi”.

2. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005.

3. W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 2, poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2011 r.

3a. W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:

1) nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo

2) do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego

– o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, koszty te podlegają refundacji w wysokości pomniejszonej o 10%.

3b. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych.

4. (uchylony).

5. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, poniesione przez LGD w okresie realizacji Programu, przekraczające 15% wydatków publicznych w rozumieniu art. 2 lit. i rozporządzenia nr 1698/2005, które zostały poniesione na realizację wszystkich operacji objętych opracowaną przez nią LSR i zrealizowanych w tym okresie w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21–23 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, zwanej dalej „ustawą”, nie są kosztami kwalifikowalnymi.

5a. Jeżeli suma kwot pomocy przyznanej oraz kwot wynikających z wniosków o jej przyznanie, w stosunku do których toczą się postępowania w sprawie jej przyznania, na operacje w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wybrane przez LGD zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, nie przekracza 80% wysokości środków określonych na to działanie w umowie, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy, według stanu na dzień złożenia wniosku o płatność, to koszty wskazane w tym wniosku nie podlegają refundacji.

5b. Do kwot wynikających z wniosków o przyznanie pomocy, w stosunku do których toczą się postępowania w sprawie jej przyznania, na operacje w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wybrane przez LGD zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, nie wlicza się kwot wynikających z wniosków o przyznanie tej pomocy na operacje, na które do dnia złożenia wniosku o płatność nie jest możliwe przyznanie pomocy w ramach limitu dostępnych środków wskazanego w informacji o możliwości składania, za pośrednictwem danej LGD, wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego działania.

5c. Przepisy ust. 5a i 5b nie mają zastosowania do LGD realizujących LSR w zakresie dodatkowych zadań, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy.

6. Pomoc wypłaca się do wysokości limitu określonego w art. 13 ust. 2 ustawy.

7. Przy ustalaniu limitu określonego w art. 13 ust. 2 ustawy uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji, których realizacja nie została jeszcze zakończona.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3a.[Koszty bieżące] 1. Do kosztów bieżących zalicza się niezbędne do realizacji operacji koszty:

1) wynagrodzenia członków rady albo innego organu LGD, do którego wyłącznej właściwości należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej „organem decyzyjnym”, za udział w wyborze operacji;

2) podróży i pobytu członków organów LGD w związku z pełnioną funkcją;

3) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników LGD, w tym nie więcej niż 3 członków zarządu LGD, a także inne koszty ponoszone przez LGD na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników;

4) podróży służbowych wolontariuszy, w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wykonujących na rzecz LGD świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy;

5) wynagrodzenia za wykonanie umowy o dzieło, umowy zlecenia lub za świadczenie usług, w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, oraz inne koszty ponoszone przez LGD na podstawie odrębnych przepisów w związku z zawarciem takich umów, z wyłączeniem wynagrodzenia za wykonywanie w pełnym zakresie zadań biura LGD;

6) najmu lub dzierżawy i utrzymania pomieszczeń biurowych LGD;

7) adaptacji lub remontu pomieszczeń biurowych LGD;

8) (uchylony);

9) zakupu, najmu lub dzierżawy wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, a także instalacji, utrzymania, konserwacji i naprawy tego wyposażenia, urządzeń i sprzętu;

10) zakupu materiałów biurowych;

11) (uchylony);

12) (uchylony);

13) opłat notarialnych, skarbowych i sądowych, podatków i opłat lokalnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych;

14) (uchylony).

2. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, zalicza się niezbędne do realizacji LSR koszty:

1) wynagrodzenia osób posiadających kwalifikacje lub doświadczenie w zakresie zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej za wykonanie prac związanych z aktualizacją LSR;

2) wykonania opracowań dotyczących obszaru objętego LSR;

3) zakupu, opracowania, przygotowania, druku lub powielenia i dystrybucji materiałów informacyjnych, szkoleniowych i promocyjnych lub innych materiałów niezbędnych do nabywania umiejętności i prowadzenia aktywizacji;

4) poniesione na przygotowanie projektów stron internetowych oraz na prowadzenie i aktualizację tych stron;

5) tworzenia i obsługi baz danych związanych z obszarem objętym LSR;

6) tłumaczenia, jeżeli osoba prowadząca szkolenie, wydarzenie promocyjne, kulturalne lub aktywizujące społeczność lokalną nie używa języka polskiego, w tym tłumaczenia materiałów informacyjnych, szkoleniowych i promocyjnych;

7) zakupu czasu antenowego w telewizji i radiu;

8) zamieszczenia materiałów prasowych w prasie;

9) wynagrodzenia, podróży i pobytu osób zajmujących się informowaniem, prowadzących szkolenie, wydarzenie promocyjne lub kulturalne lub spotkanie aktywizujące społeczność wiejską;

10) podróży lub wyżywienia uczestników szkolenia, spotkania aktywizującego, wydarzenia promocyjnego lub kulturalnego;

11) udziału w szkoleniu – w przypadku szkolenia realizowanego przez podmiot inny niż LGD;

12) noclegu uczestników szkolenia – w przypadku szkolenia trwającego co najmniej dwa dni;

13) najmu lub dzierżawy nieruchomości, pomieszczeń lub sprzętu, a w przypadku gdy koszt najmu albo dzierżawy sprzętu przekraczałby koszt jego zakupu – także koszty zakupu tego sprzętu;

14) doradztwa w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym wynagrodzenia osób świadczących usługi w takim zakresie posiadających kwalifikacje lub doświadczenie w zakresie objętym tym wnioskiem, z wyłączeniem wynagrodzenia pracowników LGD;

15) powielenia formularzy wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, oraz innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie tej pomocy;

16) zakupu upominków i nagród o łącznej wartości nieprzekraczającej w każdym roku realizacji operacji 15 000 zł;

17) zakupu powierzchni wystawienniczej i inne koszty związane z organizacją lub uczestnictwem LGD w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych lub aktywizujących lokalną społeczność.

3. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, z wyłączeniem kosztów podróży służbowych, w przeliczeniu na pełen etat przekraczające dwuipółkrotnie na któregokolwiek pracownika LGD kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w drugim roku poprzedzającym rok, w którym zostały poniesione te koszty, nie są kosztami kwalifikowalnymi.

4. Koszty podróży służbowych pracowników i wolontariuszy:

1) przekraczające wysokość takich kosztów ustaloną na podstawie przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej lub

2) ustalone na warunkach innych niż określone w przepisach, o których mowa w pkt 1

– nie są kosztami kwalifikowalnymi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Postępowanie w sprawie przyznania pomocy] 1. Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.

2. Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 12 ust. 1, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.

3. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Złożenie wniosku o przyznanie pomocy] 1. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie od dnia 1 września do dnia 30 listopada 2010 r.

2. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na obszarze którego znajduje się siedziba LGD. Wniosek składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego.

3. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wniosek o przyznanie pomocy] 1. Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:

1) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany LGD;

2) nazwę, siedzibę i adres LGD;

3) opis operacji, uzasadniający wysokość wnioskowanej kwoty pomocy;

4) plan finansowy operacji, zawierający:

a) zakładane terminy zakończenia realizacji poszczególnych etapów operacji,

b) wysokości kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w ramach poszczególnych etapów operacji,

c) wysokości kwot pomocy planowanych do uzyskania za realizację poszczególnych etapów operacji;

5) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji, zawierające w szczególności wskazanie zadań planowanych do realizacji i wysokości kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;

5a) szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji w pierwszych dwóch etapach operacji, zawierający w szczególności określenie miejsc, terminów i zakresu ich realizacji oraz wysokości poszczególnych kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;

6) oświadczenia lub zobowiązania LGD dotyczące pomocy;

7) informacje o dołączonych do wniosku załącznikach.

1a. Szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji, począwszy od trzeciego etapu operacji, jest przedstawiany samorządowi województwa i akceptowany przez ten samorząd na warunkach określonych w umowie.

2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy.

3. LGD informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy, niezwłocznie po ich zaistnieniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Braki formalne wniosku] 1. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje LGD, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

2. Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu LGD i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.

3. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne, niż określone w ust. 1 i 2, nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

4. Jeżeli LGD, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

5. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, nie usunęła ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o przyznanie pomocy:

1) w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony;

2) na podstawie dołączonych do niego dokumentów.

6. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.

7. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez LGD w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, z wyłączeniem:

1) zmian wynikających z wezwań samorządu województwa;

2) jednej zmiany w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy, za zgodą samorządu województwa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Termin rozpatrzenia wniosku] 1. Wniosek o przyznanie pomocy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia.

2. W przypadku nierozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy w terminie, o którym mowa w ust. 1, właściwy organ samorządu województwa zawiadamia LGD o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia tego wniosku, nie dłuższy niż 14 dni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Zawarcie umowy] 1. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy, właściwy organ samorządu województwa wyznacza niezwłocznie LGD, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

2. W przypadku gdy osoba reprezentująca LGD nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca LGD zawarła umowę w innym terminie:

1) uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo

2) wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 21 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.

3. W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2, właściwy organ samorządu województwa informuje o tym LGD, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9a.[Zgoda na przedłużenie terminu wykonania przez LGD czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy] Właściwy organ samorządu województwa lub samorządowa jednostka, na uzasadnioną prośbę LGD, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez LGD określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, jednak nie dłużej niż o 6 miesięcy, przy czym przedłużenie terminu o więcej niż miesiąc wymaga udokumentowania przez LGD przyczyny uzasadniającej jej prośbę.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Przywrócenie terminu] 1. W razie uchybienia terminu wykonania przez LGD określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, właściwy organ samorządu województwa, na prośbę LGD, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli LGD:

1) wniosła prośbę w terminie 45 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;

2) jednocześnie z wniesieniem prośby dopełniła czynności, dla której określony był termin;

3) uprawdopodobniła, że uchybienie nastąpiło bez jej winy.

2. Przywrócenie terminu do złożenia prośby, o której mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności] 1. Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez LGD tych czynności.

1a. Dokonanie przez wnioskodawcę zmiany, o której mowa w § 7 ust. 7 pkt 2, wydłuża o miesiąc termin rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy.

2. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, termin rozpatrywania tego wniosku wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii, także w związku z zajściem nowych okoliczności, nie dłuższy jednak niż 2 miesiące, o czym właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, informuje LGD.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Umowa] 1. Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez samorząd województwa, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.

2. Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ustawy umowa zawiera w szczególności zobowiązania LGD dotyczące:

1) osiągnięcia celu operacji, a w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach operacji – również jego zachowania przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy;

2) niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych;

3) ograniczeń lub warunków w zakresie:

a) przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania,

b) sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą

– do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia przyznania pomocy;

4) umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia przyznania pomocy;

5) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania płatności ostatecznej;

6) informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.

3. Umowa zawiera również postanowienia dotyczące:

1) warunków i sposobu pozyskiwania przez właściwy organ samorządu województwa od LGD danych, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy;

2) sposobu realizacji zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

4. Zmiana umowy w zakresie zobowiązań beneficjenta, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, jest nieważna.

5. Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji stanowi załącznik do umowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Zabezpieczenie należytego wykonania przez LGD zobowiązań] 1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez LGD zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez właściwy organ samorządu województwa.

2. Weksel wraz z deklaracją wekslową osoba reprezentująca LGD podpisuje w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki.

3. Weksel wraz deklaracją wekslową składa się w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce, w dniu zawarcia umowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Wypłata środków finansowych] 1. Środki finansowe z tytułu pomocy wypłaca się na warunkach określonych w umowie, z tym że środki te mogą być wypłacone, jeżeli LGD:

1) zrealizowała operację lub jej etap, w tym poniosła związane z tym koszty, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie;

2) zrealizowała lub realizuje zobowiązania określone w umowie;

3) udokumentowała zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.

2. W przypadku gdy LGD nie spełniła któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust. 1, środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części dotyczącej operacji lub jej etapu, które zostały zrealizowane zgodnie z tymi warunkami, oraz jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Wniosek o płatność] 1. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane w trybie określonym w umowie, z tym że środki te są wypłacane po złożeniu wniosku o płatność.

2. Wniosek o płatność składa się w miejscu wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa. Wniosek składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.

3. Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.

4. Informację o miejscu składania wniosków o płatność właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.

5. Do wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 5 ust. 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Braki formalne wniosku] 1. Jeżeli wniosek o płatność jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

2. Jeżeli LGD, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

3. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, nie usunęła ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.

4. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność, właściwy organ samorządu województwa może wzywać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.[Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy] 1. Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, lecz nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia tego wniosku, a w przypadku wypłaty środków finansowych w związku z pozytywnym rozpatrzeniem wniosku o płatność ostateczną – nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia tego wniosku, lecz najpóźniej do dnia 30 listopada 2015 r.

2. Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność stosuje się odpowiednio przepisy § 9a–11.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[Obliczanie i oznaczanie terminów] 1. Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy i wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.

2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy i wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego albo złożono w polskim urzędzie konsularnym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18a.[Kategorie siły wyższej i wyjątkowych okoliczności] 1. Innymi niż wymienione w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006 kategoriami siły wyższej lub wyjątkowymi okolicznościami, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot całości lub części pomocy, są:

1) wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy;

2) katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;

3) wypadek lub awaria skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;

4) kradzież mienia będącego przedmiotem operacji, z wyłączeniem kradzieży, która nastąpiła na skutek niezachowania należytej staranności przez LGD.

2. Sposób postępowania LGD i samorządu województwa w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, określa umowa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[Zobowiązanie do zwrotu pomocy] Poza okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, o których mowa w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006 oraz w § 18a ust. 1, LGD nie jest zobowiązana do zwrotu pomocy w części dotyczącej operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami, o których mowa w § 14 ust. 1, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.[Następca prawny LGD] W przypadku działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem, ze względu na istotę tego działania:

1) następca prawny LGD nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce LGD;

2) nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu LGD będącej beneficjentem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U. poz. 1261).

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 23 maja 2008 r.

(uchylony)

[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. Nr 129, poz. 1063). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2009 r.

[2] Utraciło moc 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed 1 stycznia 2014 r.

[3] Utraciło moc 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 przed 1 stycznia 2014 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00