Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-11-12
Wersja aktualna od 2015-11-12
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 16 października 2015 r.
w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka oraz dziennika prac podwodnych, a także wzorów tych dokumentów
Na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1389) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy tryb wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka oraz dziennika prac podwodnych, a także wzory:
1) dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego;
2) dyplomu kierownika prac podwodnych III, II i I klasy;
3) świadectwa operatora systemów nurkowych;
4) książeczki nurka;
5) dziennika prac podwodnych.
§ 2.[Język, w którym wystawia się dokumenty] Dyplom nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych III, II i I klasy, świadectwo operatora systemów nurkowych i książeczkę nurka wystawia się w języku polskim i języku angielskim.
§ 3.[Dokumenty załączane do wniosków o wydanie dyplomu] 1. Do wniosku o wydanie dyplomu lub świadectwa, o których mowa w § 1 pkt 1–3, w przypadku:
1) dyplomu nurka III klasy załącza się:
a) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka III klasy,
b) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego i praktycznego z zakresu kwalifikacji nurka III klasy;
2) dyplomu nurka II klasy załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu nurka III klasy,
b) dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka III klasy,
c) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka II klasy,
d) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka II klasy;
3) dyplomu nurka I klasy załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,
b) dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy,
c) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka I klasy,
d) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka I klasy;
4) dyplomu nurka saturowanego załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu nurka I klasy,
b) dokumenty potwierdzające co najmniej roczną praktykę zawodową w charakterze nurka I klasy,
c) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka saturowanego,
d) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka saturowanego;
5) dyplomu kierownika prac podwodnych III klasy załącza się:
a) kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie,
b) dyplom lub kopię dyplomu nurka III klasy,
c) dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka III klasy,
d) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych III klasy,
e) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego i praktycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych III klasy;
6) dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy załącza się:
a) kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie,
b) dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy i dokumenty potwierdzające co najmniej roczną praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy lub dyplom lub kopię dyplomu kierownika prac podwodnych III klasy i dokumenty potwierdzające co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w charakterze kierownika prac podwodnych III klasy,
c) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych II klasy,
d) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych II klasy;
7) dyplomu kierownika prac podwodnych I klasy załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,
b) dyplom lub kopię dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy,
c) dokumenty potwierdzające co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w charakterze kierownika prac podwodnych II klasy,
d) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych I klasy,
e) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych I klasy;
8) świadectwa operatora systemów nurkowych załącza się:
a) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla operatora systemów nurkowych,
b) zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji operatora systemów nurkowych.
2. Do wniosku o wydanie dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego w związku z przedłużeniem ważności dyplomu załącza się:
1) dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się przedłuża;
2) dokument potwierdzający co najmniej 250-godzinną praktykę w zakresie wykonywania prac podwodnych, uzyskaną w okresie 5 lat od dnia wydania dyplomu.
3. Do wniosku o wydanie dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego w związku z odnowieniem dyplomu w przypadku:
1) spełnienia wymagań do przedłużenia ważności dyplomu załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się odnawia,
b) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia uzupełniającego dotyczącego odnowienia dyplomu dla osób spełniających wymagania do przedłużenia ważności dyplomu;
2) niespełnienia wymagań do przedłużenia ważności dyplomu załącza się:
a) dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się odnawia,
b) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia uzupełniającego dotyczącego odnowienia dyplomu dla osób niespełniających wymagań do przedłużenia ważności dyplomu.
4. Wzory dyplomów nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych III, II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.[Dokumenty załączane do wniosku o wydanie książeczki nurka] 1. Do wniosku o wydanie książeczki nurka załącza się kopię dyplomu nurka.
2. Wzór książeczki nurka określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.[Orzeczenie o wykonywaniu prac podwodnych, fotografie i opłaty] 1. Do wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1–4, ust. 2 i 3 oraz § 4 ust. 1, załącza się kopię orzeczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych.
2. Do wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1–3, § 4 ust. 1 oraz § 6 ust. 3, załącza się trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 × 33 mm oraz kopie wniesienia opłaty za wydanie odpowiedniego dokumentu.
§ 6.[Wydanie nowych dokumentów] 1. W przypadku braku miejsca w dokumentach, o których mowa w § 1, na dokonywanie wymaganych wpisów lub zmiany imienia lub nazwiska jego posiadacza, wydaje się nowy dokument.
2. W przypadku utraty dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1–4, lub uszkodzenia ich w stopniu utrudniającym posługiwanie się nimi, wystawia się duplikaty tych dokumentów, na których umieszcza się adnotację o treści „DUPLIKAT”.
3. Wydanie nowych dokumentów następuje po złożeniu wniosków przez posiadacza dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1–4, albo organizatora prac podwodnych, w przypadku dokumentu, o którym mowa w § 1 pkt 5, a w przypadku określonym w ust. 2, także po złożeniu pisemnego oświadczenia zawierającego okoliczności utraty lub uszkodzenia dokumentu.
§ 7.[Dziennik prac podwodnych] 1. Wydając dziennik prac podwodnych właściwy miejscowo dyrektor urzędu morskiego albo dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej:
1) rejestruje go w prowadzonym przez siebie rejestrze nadając numer;
2) wpisuje na stronie tytułowej nazwę i adres organizatora prac podwodnych;
3) wpisuje miejsce i datę dokonania jego rejestracji;
4) umieszcza w nim pieczęć organu wraz z podpisem.
2. Wzór dziennika prac podwodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 8.[Wymiana dyplomów i świadectw na zgodne z aktualnie obowiązującymi wzorami] 1. Dyplomy kierownika prac podwodnych II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzorów tych dokumentów (Dz. U. Nr 184, poz. 1904, z późn. zm.2)), na wniosek posiadacza podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy i świadectwo zgodne z aktualnie obowiązującymi wzorami.
2. Książeczki nurka oraz dzienniki prac podwodnych wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zachowują swoją ważność.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Mnistra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 214, poz. 2175, z 2008 r. Nr 82, poz. 488 oraz z 2009 r. Nr 57, poz. 471.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzorów tych dokumentów (Dz. U. Nr 184, poz. 1904, z 2004 r. Nr 214, poz. 2175, z 2008 r. Nr 82, poz. 488 oraz z 2009 r. Nr 57, poz. 471), które, zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768), utraciło moc z dniem 11 sierpnia 2015 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 16 października 2015 r. (poz. 1794)
Załącznik nr 1
WZORY DYPLOMÓW NURKA III, II, I KLASY, NURKA SATUROWANEGO, KIEROWNIKA PRAC PODWODNYCH III, II i I KLASY ORAZ ŚWIADECTWA OPERATORA SYSTEMÓW NURKOWYCH
Załącznik nr 2
WZÓR KSIĄŻECZKI NURKA
Objaśnienia do załącznika:
1. Format książeczki: 88 x 125 mm.
2. Okładka w kolorze ciemnoniebieskim, miękka, wodoodporna typu paszportowego z napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym.
3. Nieparzyste strony ponumerowane, a druga strona okładki oznaczona numerem ewidencyjnym, tłoczonym (Nr 00000) pięciocyfrowym.
4. Napisy w kolorze czarnym.
5. Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki nurka, powinna zostać przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza, po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem.
6. W przypadku wydania kolejnej książeczki nurka organ wydający odciska na pustych stronach nieaktualnego egzemplarza dokumentu prostokątny stempel o wymiarach 90 x 30 mm, w kolorze czerwonym, o treści „ANULOWANO” wraz z datą i podpisem, dziurkuje stronę zawierającą dane identyfikacyjne otworem o średnicy nie mniejszej niż 5 mm i zwraca dokument posiadaczowi.
Załącznik nr 3
DZIENNIK PRAC PODWODNYCH