Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-10-21
Wersja aktualna od 2015-10-21
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego
Na podstawie art. 140d ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób zorganizowania i funkcjonowania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego, zwanej dalej „służbą ASAR”;
2) zakres planu operacyjnego poszukiwania i ratownictwa lotniczego, zwanego dalej „planem ASAR”, i sposób jego opracowywania;
3) szczegółowe zadania cywilno-wojskowego ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego, zwanego dalej „ARCC”;
4) szczegółowy sposób prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
5) sposób współdziałania służby ASAR z innymi podmiotami i jednostkami.
§ 2.[Szczegółowy sposób zorganizowania i funkcjonowania służby ASAR] Szczegółowy sposób zorganizowania i funkcjonowania służby ASAR określają:
1) normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 12 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)), ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 13 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 16 kwietnia 2010 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 12 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (w brzmieniu z dnia 30 kwietnia 2010 r., Dz. Urz. ULC Nr 5, poz. 38), zwanym dalej „Załącznikiem 12 do Konwencji”, z wyłączeniem pkt 2.3.4, 2.6.8, 3.2.4 i 4.3.2 lit. b;
2) plan ASAR opracowywany i zatwierdzany w sposób określony w § 12.
§ 3.[Skład ARCC] ARCC składa się z ośrodka koordynacji usytuowanego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz podośrodków koordynacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.[Instrukcja operacyjna ARCC] 1. Na podstawie planu ASAR Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zwany dalej „Prezesem PAŻP”, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej w części go dotyczącej, opracowuje i aktualizuje instrukcję operacyjną ARCC.
2. Instrukcja operacyjna ARCC obejmuje co najmniej:
1) procedury realizacji zadań ARCC;
2) mapę rejonu poszukiwania i ratownictwa lotniczego, zwanego dalej „SRR”;
3) plan prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych, o którym mowa w pkt 4.2.4 Załącznika 12 do Konwencji;
4) spis dostępnych systemów i urządzeń łączności.
3. Instrukcja operacyjna ARCC jest zatwierdzana przez ministra właściwego do spraw transportu i Ministra Obrony Narodowej w terminie trzech miesięcy od dnia zatwierdzenia planu ASAR.
§ 5.[Dostęp do informacji przez ARCC] 1. Prezes PAŻP w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej zapewnia ARCC dostęp do:
1) informacji o zagrożeniu z międzynarodowego satelitarnego systemu wspomagania poszukiwania i ratownictwa (Cospas-Sarsat);
2) planu lotu statku powietrznego znajdującego się w sytuacji zagrożenia, składanego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 121 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”;
3) Zbioru Informacji Lotniczych, wchodzących w skład Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
4) terminala z adresem stałej telekomunikacyjnej sieci lotniczej (Aeronautical Fixed Telecommunication Network – AFTN);
5) informacji o zagrożeniu bezpieczeństwa statków powietrznych i osób, objętych zakresem działania służby ASAR, uzyskanych od punktów alarmowych oraz od podmiotów i jednostek współdziałających ze służbą ASAR na podstawie planu ASAR.
2. Na potrzeby ARCC Prezes PAŻP i Minister Obrony Narodowej, każdy w zakresie swojego działania, zapewniają:
1) pomieszczenia objęte kontrolą dostępu;
2) zaplecze techniczne wyposażone w urządzenia zasilania awaryjnego dla urządzeń teleinformatycznych i innych urządzeń elektrycznych;
3) urządzenia i systemy niezbędne do realizacji zadań, o których mowa w § 13;
4) urządzenia i systemy umożliwiające rejestrację rozmów telefonicznych i radiowych;
5) dostęp do urządzeń łączności określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 92 pkt 1–3 ustawy, w tym zapewniających łączność na częstotliwościach 121,500 MHz, 123,100 MHz i 243,000 MHz;
6) wykwalifikowany personel.
§ 6.[Sprawozdanie dotyczące funkcjonowania ARCC] 1. Prezes PAŻP corocznie, w terminie do dnia 31 marca, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu i Ministrowi Obrony Narodowej sprawozdanie dotyczące funkcjonowania ARCC.
2. Podośrodki koordynacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w § 3, przekazują do Prezesa PAŻP corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia, informacje do opracowania sprawozdania, w części ich dotyczącej.
§ 7.[Zadania realizowane na podstawie planu ASAR] 1. Na podstawie planu ASAR Minister Obrony Narodowej zapewnia:
1) realizowanie przez lotnicze zespoły poszukiwawczo-ratownicze, zwane dalej „LZPR”, zadań jednostek poszukiwawczo-ratowniczych, o których mowa w pkt 2.5.1 Załącznika 12 do Konwencji;
2) rozmieszczenie LZPR umożliwiające zapewnienie służby ASAR w SRR;
3) funkcjonowanie LZPR przez 7 dni w tygodniu, całodobowo, w sposób umożliwiający niezwłoczne podjęcie działań poszukiwawczo-ratowniczych po odebraniu wezwania z ARCC.
2. LZPR mogą podejmować, za zgodą ARCC, inne działania, w szczególności związane z zapewnianiem obronności, bezpieczeństwa państwa lub ratowaniem życia ludzkiego.
§ 8.[Skład LZPR] W skład LZPR wchodzą:
1) statki powietrzne wyposażone zgodnie z pkt 2.6 Załącznika 12 do Konwencji, których parametry techniczne i eksploatacyjne pozwalają na bezpieczne starty i lądowania, także z terenu innego niż lotnisko albo lądowisko;
2) załogi statków powietrznych;
3) personel pokładowy odpowiedzialny za udzielanie pierwszej pomocy, z co najmniej jedną osobą uprawnioną do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.4)).
§ 9.[Wyposażenie LZPR] Minister Obrony Narodowej wyposaża LZPR w:
1) wyroby medyczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, jako minimalne wyposażenie dla stanowiska resuscytacyjnego;
2) urządzenia pozwalające na dwukierunkową i skuteczną łączność z ARCC, w szczególności telefoniczną.
§ 10.[Punkty alarmowe] Punkty alarmowe zapewniają przekazywanie do ARCC informacji o potencjalnym lub potwierdzonym niebezpieczeństwie zagrażającym statkowi powietrznemu, jego załodze i pasażerom oraz o przekroczeniu granicy państwowej przez obce statki powietrzne w sytuacji określonej w art. 18a ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 930 i 1336), zgodnie z instrukcją operacyjną służby ruchu lotniczego.
§ 11.[Zakres planu ASAR] Plan ASAR określa:
1) podmioty i jednostki, o których mowa w art. 140d ust. 1 ustawy, w tym ich dane kontaktowe;
2) procedury współpracy w ramach służby ASAR, w szczególności dotyczące udziału jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do spraw zdrowia;
3) procedury współdziałania służby ASAR z podmiotami i jednostkami wzywanymi doraźnie do działań poszukiwawczo-ratowniczych oraz będącymi w stanie udzielić pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa lotniczego;
4) miejsca pełnienia dyżuru LZPR i służb dyżurnych współpracujących służb: ratowniczych, porządku publicznego i innych, które mogą być na podstawie planu ASAR doraźnie wezwane do prowadzenia działań poszukiwawczych lub ratowniczych, wraz z numerami telefonów, faksów, a także adresami poczty elektronicznej, pozwalających na ich skuteczne wezwanie do działań;
5) statki powietrzne LZPR i inne niż LZPR wojskowe statki powietrzne oraz statki powietrzne służb ratowniczych, służb porządku publicznego i innych, które mogą być na podstawie planu ASAR doraźnie wezwane do prowadzenia działań poszukiwawczych albo ratowniczych, w tym dane dotyczące:
a) typu, rodzaju, promienia działania i wyposażenia statku powietrznego,
b) określenia maksymalnego czasu do startu statku powietrznego liczonego od przyjęcia zawiadomienia z ARCC, z uwzględnieniem pór roku i doby oraz warunków atmosferycznych,
c) minimalnych warunków meteorologicznych pozwalających na prowadzenie działań poszukiwawczo-ratowniczych,
d) liczby miejsc do transportu osób poszkodowanych, z podziałem na transport w pozycji leżącej i siedzącej,
e) funkcji pełnionych przez osoby wchodzące w skład załogi statku powietrznego;
6) systemy łączności radiowej i telefonicznej, które będą wykorzystywane przez ARCC, wraz z danymi umożliwiającymi ich skuteczne wykorzystanie operacyjne;
7) lotniska, lądowiska albo inne tereny, które można wykorzystać do startu i lądowania statku powietrznego biorącego udział w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych, wykorzystywane przez szpitalne oddziały ratunkowe;
8) ośrodki koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego państw sąsiednich współdziałających ze służbą ASAR;
9) inne elementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania służby ASAR.
§ 12.[Projekt planu ASAR] 1. Projekt planu ASAR jest opracowywany przez Prezesa PAŻP, w terminie określonym przez ministra właściwego do spraw transportu, z uwzględnieniem ust. 4.
2. Minister właściwy do spraw transportu występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw administracji, Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przekazanie w terminie przez niego określonym danych, o których mowa w § 11, w częściach ich dotyczących.
3. Dane przekazane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zawierają również informacje dostarczone przez wybrane przez tego ministra podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego i wodnego.
4. Minister właściwy do spraw transportu przekazuje otrzymane dane do Prezesa PAŻP w celu opracowania projektu planu ASAR.
5. Projekt planu ASAR Prezes PAŻP konsultuje z organami i podmiotami, o których mowa w ust. 2.
6. Konsultacje są prowadzone:
1) w terminie określonym przez Prezesa PAŻP, uwzględniającym potrzebę ich zakończenia nie później niż na 30 dni przed dniem przekazania projektu planu ASAR do zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 7;
2) w formie wymiany korespondencji lub spotkań, w czasie których są przedstawiane stanowiska Prezesa PAŻP oraz organów i podmiotów, o których mowa w ust. 2.
7. Po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w ust. 5, projekt planu ASAR jest przekazywany ministrowi właściwemu do spraw transportu do zatwierdzenia.
8. Minister właściwy do spraw transportu zatwierdza plan ASAR po uzgodnieniu go z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw zdrowia.
9. Zatwierdzony plan ASAR na wniosek organów i podmiotów, o których mowa w ust. 2, zmienia się w trybie określonym dla jego opracowania.
§ 13.[Zadania ARCC] Do szczegółowych zadań ARCC należy:
1) prowadzenie całodobowego nasłuchu na częstotliwości 121,500 MHz oraz na częstotliwości 243,00 MHz i wykorzystywanie częstotliwości 123,100 MHz jako podstawowej do utrzymywania łączności ze statkami powietrznymi biorącymi udział w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych;
2) realizacja zadań punktu kontaktowego (Search and Rescue Point of Contact – SPOC), o którym mowa w pkt 3.2.5 Załącznika 12 do Konwencji, w szczególności zapewnianie odbioru informacji o zagrożeniu z międzynarodowego satelitarnego systemu wspomagania poszukiwania i ratownictwa (Cospas-Sarsat);
3) analiza sygnałów o zagrożeniu z międzynarodowego satelitarnego systemu wspomagania poszukiwania i ratownictwa (Cospas-Sarsat), z wykorzystaniem danych zawartych w ewidencji pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa;
4) określenie działań, które zostaną podjęte po uzyskaniu informacji o potencjalnym lub potwierdzonym niebezpieczeństwie zagrażającym statkowi powietrznemu, jego załodze i pasażerom;
5) wyznaczenie obszaru poszukiwania oraz, o ile to konieczne, wskazanie podmiotu właściwego terytorialnie do operacyjnego koordynowania działań poszukiwawczych prowadzonych z powietrza;
6) wyznaczanie statków powietrznych, których użycie zapewni skuteczne prowadzenie działań poszukiwawczo-ratowniczych;
7) określanie metody i sposobu prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
8) określanie częstotliwości prowadzenia korespondencji radiowej w obszarze poszukiwania;
9) kierowanie do działań poszukiwawczo-ratowniczych LZPR i innych niż LZPR wojskowych statków powietrznych oraz statków powietrznych służb ratowniczych, służb porządku publicznego i innych, które mogą być na podstawie planu ASAR doraźnie wezwane do prowadzenia działań poszukiwawczych lub ratowniczych;
10) koordynowanie i kierowanie działaniami statków powietrznych skierowanych w obszar poszukiwania oraz, o ile to konieczne, wyznaczenie dowódcy statku powietrznego do tej koordynacji i utrzymania dwustronnej łączności z ARCC;
11) utrzymywanie, bezpośrednio lub przez właściwy terytorialnie organ służby ruchu lotniczego, dwustronnej łączności radiowej ze statkami powietrznymi skierowanymi w wyznaczony obszar poszukiwania;
12) zbieranie i analizowanie danych o przebiegu działań poszukiwawczo-ratowniczych oraz bieżąca ocena sytuacji, w tym, o ile to konieczne, korygowanie sposobu ich prowadzenia;
13) zawiadamianie właściwej terytorialnie instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego o podjętych działaniach poszukiwawczo-ratowniczych i związanych z nimi potrzebach w zakresie wykorzystania przestrzeni powietrznej;
14) utrzymywanie łączności z wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166 oraz z 2015 r. poz. 1485), w celu koordynacji przekazania osób poszkodowanych w wyniku zdarzenia lotniczego do najbliższych od miejsca zdarzenia szpitalnych oddziałów ratunkowych;
15) utrzymywanie łączności z centrami powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915), w celu zbierania i analizowania danych pochodzących ze zgłoszeń przychodzących na numery alarmowe;
16) współpraca z ośrodkami koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego innych państw w zakresie, o którym mowa w pkt 3.1.6 Załącznika 12 do Konwencji, odpowiednio do zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych;
17) dokumentowanie otrzymywanych informacji o niebezpieczeństwie i podjętych działaniach poszukiwawczo-ratowniczych;
18) informowanie o zawieszeniu albo zakończeniu działań poszukiwawczo-ratowniczych podmiotów uczestniczących w tych działaniach;
19) współpraca z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, oraz Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, o której mowa w art. 140 ust. 1 ustawy.
§ 14.[Sposób prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych] 1. Szczegółowy sposób prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych określa plan prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych, o którym mowa w pkt 4.2.4 Załącznika 12 do Konwencji.
2. W ramach działań poszukiwawczo-ratowniczych wezwane jednostki oraz podmioty, o których mowa w art. 140d ust. 1 ustawy, oraz załogi i personel pokładowy statków powietrznych, o których mowa w art. 140b ust. 1 i 3 ustawy, w zakresie swoich uprawnień i obowiązków:
1) ustalają miejsce znajdowania się statku powietrznego, z którym utracono kontakt radiowy, albo statku powietrznego, który uległ wypadkowi;
2) udzielają pomocy medycznej lub ewakuują osoby poszkodowane w wyniku zdarzenia lotniczego, w szczególności przekażą je jednostkom systemu ratownictwa medycznego;
3) przekazują do ARCC dostępne dane o:
a) przebiegu prowadzonych działań,
b) współrzędnych geograficznych miejsca zdarzenia lotniczego,
c) liczbie i stanie osób poszkodowanych,
d) typie odnalezionego statku powietrznego i jego znakach rozpoznawczych,
e) warunkach meteorologicznych i terenowych,
f) podjętych działaniach ratowniczych, w tym o potrzebie wezwania innych podmiotów,
g) miejscu ewakuacji osób poszkodowanych lub jednostce systemu ratownictwa medycznego, której przekazano poszkodowanych;
4) zapewniają asystę albo eskortę statkom powietrznym znajdującym się w niebezpieczeństwie.
§ 15.[Koordynowanie działań poszukiwawczo-ratowniczych w obszarze poszukiwania] Koordynowanie działań poszukiwawczo-ratowniczych w obszarze poszukiwania obejmuje przekazywanie wezwanym do działań jednostkom oraz podmiotom niezbędnych informacji dotyczących prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych, w tym danych o:
1) typie, kolorze, znakach rozpoznawczych, sygnale wywoławczym, cechach charakterystycznych poszukiwanego statku powietrznego, w tym dotyczących liczby i rodzaju jego silników;
2) miejscu i czasie ostatniego kontaktu radiowego oraz rodzaju środków łączności, w jakie jest wyposażony poszukiwany statek powietrzny;
3) okolicznościach i charakterze niebezpieczeństwa oraz rodzaju oczekiwanej pomocy;
4) wyznaczonym obszarze poszukiwania;
5) liczbie osób znajdujących się w niebezpieczeństwie;
6) metodzie i sposobie prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
7) aktualnych i prognozowanych warunkach meteorologicznych na trasie lotu oraz w obszarze poszukiwania;
8) statkach powietrznych znajdujących się w obszarze poszukiwania;
9) podmiotach zaangażowanych w prowadzenie działań poszukiwawczo-ratowniczych, funkcjonujących poza służbą ASAR.
§ 16.[Zakończenie działań poszukiwawczo-ratowniczych] 1. Działania poszukiwawczo-ratownicze zostają zakończone, jeżeli:
1) zawiadomienie o zdarzeniu okazało się fałszywe;
2) odnaleziono poszukiwany statek powietrzny oraz udzielono skutecznej pomocy albo nie istnieje potrzeba udzielenia pomocy.
2. ARCC zawiadamia uczestników działań poszukiwawczo-ratowniczych o ich zakończeniu.
§ 17.[Współdziałanie pomiędzy służbą ASAR a innymi podmiotami i jednostkami] Współdziałanie pomiędzy służbą ASAR a innymi podmiotami i jednostkami polega w szczególności na:
1) udziale w realizacji planu ASAR;
2) wymianie informacji o zdarzeniu lotniczym i statkach powietrznych będących w niebezpieczeństwie;
3) zawiadamianiu o prowadzonych działaniach i współpracy w czasie prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
4) wspomaganiu działań prowadzonych przez LZPR przez statki powietrzne, o których mowa w art. 140b ust. 3 ustawy;
5) wykorzystywaniu naziemnych grup poszukiwawczych;
6) informowaniu ARCC o odnalezieniu zaginionego statku powietrznego lub osób poszkodowanych w wyniku zdarzenia lotniczego, ich stanie, miejscu ewakuacji oraz o działaniach podjętych na miejscu zdarzenia i ich rezultatach;
7) wspomaganiu przez załogi LZPR działań ratowniczych prowadzonych na miejscu zdarzenia lotniczego;
8) przekazywaniu przez ARCC do właściwych terytorialnie służb ratunkowych i służb porządku publicznego informacji o sygnałach niebezpieczeństwa wykrytych przez międzynarodowy satelitarny system wspomagania poszukiwania i ratownictwa (Cospas-Sarsat);
9) przekazywaniu przez ARCC do właściwych terytorialnie służb ratunkowych i służb porządku publicznego informacji o rodzaju zdarzenia lotniczego, najbardziej prawdopodobnym miejscu zdarzenia, wyznaczonym obszarze poszukiwania, liczbie osób poszkodowanych i oczekiwanej pomocy;
10) udziale w ćwiczeniach i szkoleniach z zakresu poszukiwania i ratownictwa.
§ 18.[Konsultacja projektu pierwszego planu ASAR] 1. W celu opracowania pierwszego planu ASAR minister właściwy do spraw transportu występuje, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw administracji publicznej, Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przekazanie, w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku, danych, o których mowa w § 11, w częściach ich dotyczących. W zakresie danych przekazywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych przepis § 12 ust. 3 stosuje się.
2. Minister właściwy do spraw transportu występuje do Prezesa PAŻP o opracowanie i przekazanie do zatwierdzenia projektu pierwszego planu ASAR oraz przekazuje mu dane, o których mowa w § 11.
3. Prezes PAŻP przekaże ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt pierwszego planu ASAR do zatwierdzenia, w terminie sześciu miesięcy od dnia otrzymania danych, o których mowa w § 11.
4. Projekt pierwszego planu ASAR Prezes PAŻP konsultuje z organami i podmiotami, o których mowa w ust. 1.
5. Konsultacje są prowadzone:
1) w terminie określonym przez Prezesa PAŻP, uwzględniającym potrzebę ich zakończenia nie później niż na 30 dni przed dniem przekazania projektu pierwszego planu ASAR do zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 7;
2) w formie wymiany korespondencji lub spotkań, w czasie których są przedstawiane stanowiska Prezesa PAŻP oraz organów i podmiotów, o których mowa w ust. 1.
6. Po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w ust. 5, projekt pierwszego planu ASAR jest przekazywany ministrowi właściwemu do spraw transportu do zatwierdzenia.
7. Minister właściwy do spraw transportu zatwierdza pierwszy plan ASAR po uzgodnieniu go z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw zdrowia.
§ 19.[Zatwierdzenie pierwszej instrukcji operacyjnej ARCC] 1. Zatwierdzenie pierwszej instrukcji operacyjnej ARCC przez ministra właściwego do spraw transportu i Ministra Obrony Narodowej następuje nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia zatwierdzenia pierwszego planu ASAR.
2. Do czasu zatwierdzenia pierwszej instrukcji operacyjnej ARCC zadania ARCC realizuje Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego, znajdujący się w strukturze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Zadania, o których mowa w § 5 i § 6 ust. 1, Prezes PAŻP wykonuje po zatwierdzeniu pierwszej instrukcji operacyjnej ARCC.
4. Po zatwierdzeniu pierwszej instrukcji operacyjnej ARCC ośrodek koordynacji usytuowany w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przejmuje od Ośrodka Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego znajdującego się w strukturze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zadania ARCC, określone dla niego w instrukcji operacyjnej ARCC.
§ 20.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1221.
3) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1245 i 1635 oraz z 2014 r. poz. 1802.