Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-09-25 do 2017-01-01
Wersja archiwalna od 2015-09-25 do 2017-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 10 sierpnia 2015 r.
w sprawie dotacji dla publicznych szkół artystycznych zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego i przez osoby fizyczne
Na podstawie art. 80 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) tryb udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych szkół artystycznych zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego i przez osoby fizyczne, zwanych dalej „szkołami”;
2) tryb i zakres kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania tych dotacji.
§ 2.[Podstawa obliczenia dotacji dla szkoły] 1. Podstawę obliczenia dotacji dla szkoły stanowią wydatki bieżące ustalone dla szkoły artystycznej tego samego typu prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „ministrem”, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole, a w przypadku szkoły, która posiada internat – wydatki bieżące ustalone dla prowadzonej przez ministra szkoły artystycznej tego samego typu z internatem, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.
2. Dla szkoły ubiegającej się o otrzymanie dotacji, której typ odpowiada typowi szkoły określonemu w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, a którego typu nie prowadzi minister, podstawę obliczenia dotacji stanowią wydatki bieżące ustalone dla szkoły artystycznej podobnego typu prowadzonej przez ministra, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole, a w przypadku szkoły, która posiada internat – wydatki bieżące ustalone dla prowadzonej przez ministra szkoły artystycznej podobnego typu z internatem, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.
§ 3.[Wniosek o udzielenie dotacji] 1. Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadząca szkołę, zwana dalej „organem prowadzącym”, składa w postaci papierowej albo elektronicznej wniosek o udzielenie dotacji do ministra, za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej, zwanego dalej „Centrum”, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
2. Wniosek o udzielenie dotacji zawiera:
1) nazwę organu prowadzącego szkołę oraz adres jego siedziby, a w przypadku gdy organem prowadzącym jest osoba fizyczna – adres jej miejsca zamieszkania;
2) nazwę i adres szkoły;
3) informację o planowanej liczbie uczniów od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia roku, w którym dotacja ma zostać udzielona, w tym uczniów klas programowo najwyższych;
4) informację o planowanej liczbie uczniów od dnia 1 września do dnia 31 grudnia roku, w którym dotacja ma zostać udzielona, w tym uczniów klas pierwszych;
5) numer rachunku bankowego szkoły.
3. Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się:
1) kopię zezwolenia na prowadzenie szkoły;
2) kopię zaświadczenia z banku o prowadzeniu rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 5.
§ 4.[Podmiot udzielający dotacji] Dotacji szkołom udziela minister za pośrednictwem Centrum.
§ 5.[Oświadczenie o liczbie uczniów i poniesionych wydatkach] 1. Szkoła sporządza i przekazuje w postaci papierowej albo elektronicznej do Centrum comiesięczne oświadczenie o liczbie uczniów i poniesionych wydatkach sfinansowanych z udzielonej części dotacji przypadającej na dany miesiąc, zwane dalej „oświadczeniem”, do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekazanie danej części dotacji, uwzględniając:
1) informację o rzeczywistej liczbie uczniów od początku roku kalendarzowego do miesiąca, za który składane jest oświadczenie, z wyodrębnioną liczbą uczniów w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie, podaną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania;
2) informację o planowanej liczbie uczniów, wynikającej z dokumentacji przebiegu nauczania, w miesiącu następującym po miesiącu, którego dotyczy oświadczenie;
3) korektę liczby uczniów ze wskazaniem, którego miesiąca dotyczy korekta, i różnicy pomiędzy stanem wykazanym w poprzednich oświadczeniach a stanem faktycznym;
4) wykaz wydatków poniesionych i uwzględnionych w ewidencji księgowej szkoły według kategorii, o których mowa w art. 80 ust. 3d ustawy, od początku roku kalendarzowego z wyodrębnieniem wydatków w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie.
2. W przypadku zmiany rachunku bankowego, na który będzie przekazywana dotacja, do oświadczenia szkoła dołącza informację o nowym rachunku bankowym wraz z kopią zaświadczenia z banku o prowadzeniu rachunku bankowego.
§ 6.[Weryfikacja danych zawartych w oświadczeniu] 1. Centrum dokonuje weryfikacji pod względem prawidłowości i zgodności danych zawartych w oświadczeniu składanym przez szkołę, z uwzględnieniem danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji.
2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1, Centrum, w terminie 5 dni od dnia otrzymania danego oświadczenia, informuje szkołę o uchybieniach.
3. Szkoła, w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach, przekazuje do Centrum w postaci papierowej albo elektronicznej korektę oświadczenia, uwzględniającą wskazane przez Centrum uchybienia, albo wyjaśnienia potwierdzające dane zawarte w oświadczeniu.
§ 7.[Przekazanie dotacji] 1. Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone w oświadczeniu lub korekcie oświadczenia, o której mowa w § 6 ust. 3.
2. W przypadku szkoły, która dotychczas nie otrzymywała dotacji i nie prowadziła działalności edukacyjnej, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone we wniosku.
3. W przypadku szkoły, która dotychczas nie otrzymywała dotacji, ale prowadziła działalność edukacyjną, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone we wniosku o udzielenie dotacji oraz załączonej do tego wniosku informacji, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
§ 8.[Przekazanie części dotacji] W przypadku nieprzekazania albo nieprzekazania w terminie oświadczenia, korekty oświadczenia albo wyjaśnień, o których mowa w § 6 ust. 3, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości ustalonej na podstawie ostatniego złożonego oświadczenia albo korekty oświadczenia, o której mowa w § 6 ust. 3.
§ 9.[Rozliczenie z pobrania i wykorzystania dotacji] 1. Szkoła sporządza i przekazuje w postaci papierowej albo elektronicznej do Centrum do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym szkoła otrzymała dotację, roczne rozliczenie z pobrania i wykorzystania tej dotacji, zwane dalej „rozliczeniem”.
2. Rozliczenie zawiera:
1) informację o rzeczywistej liczbie uczniów z podziałem miesięcznym, podaną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania;
2) wykaz wydatków poniesionych i uwzględnionych w ewidencji księgowej szkoły według kategorii, o których mowa w art. 80 ust. 3d ustawy.
§ 10.[Weryfikacja rozliczenia z wykorzystanej dotacji] Centrum dokonuje weryfikacji rozliczenia z wykorzystanej dotacji pod względem prawidłowości i zgodności z danymi zawartymi w oświadczeniach złożonych przez szkołę w ciągu roku, za który szkoła rozlicza dotację, oraz z danymi zawartymi we wniosku o udzielenie dotacji na dany rok.
§ 11.[Kontrola prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji] 1. Minister lub Centrum mogą zlecić przeprowadzenie w szkole kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji.
2. Do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, uprawnia pisemne, imienne upoważnienie dla kontrolującego, wystawione przez ministra lub Centrum, określające organ prowadzący szkołę, nazwę i adres szkoły, przedmiot kontroli oraz termin przeprowadzanej kontroli.
§ 12.[Zakres kontroli] Kontrola, o której mowa w § 11 ust. 1, obejmuje sprawdzenie zgodności pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji z zasadami określonymi w art. 80 ust. 3d ustawy oraz zgodności danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji i danych wykazanych w składanych przez szkołę oświadczeniach oraz rozliczeniu dotacji ze stanem faktycznym.
§ 13.[Czynności wykonywane przez szkołę w ramach kontroli] W ramach kontroli szkoła:
1) zapewnia warunki do sprawnego przeprowadzenia kontroli;
2) przedstawia na żądanie kontrolującego dokumenty niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia i zakończenia postępowania kontrolnego, a w szczególności dokumenty organizacyjne, finansowe oraz dotyczące przebiegu nauczania w szkole, a także umożliwia sporządzanie kopii, odpisów i wyciągów z tych dokumentów;
3) udziela ustnych lub pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli.
§ 14.[Protokół kontroli] 1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) datę i miejsce jego sporządzenia;
2) nazwę organu prowadzącego szkołę oraz adres jego siedziby, a w przypadku gdy organem prowadzącym jest osoba fizyczna – adres jej miejsca zamieszkania;
3) nazwę i adres szkoły;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
5) imię i nazwisko kontrolującego, numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
6) określenie przedmiotu kontroli oraz okres objęty kontrolą;
7) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, zakres i skutki tych nieprawidłowości, w szczególności mających wpływ na wysokość przyznanej szkole dotacji;
8) adnotację o sporządzeniu odpisów, wyciągów i kopii kontrolowanych dokumentów;
9) wykaz załączników do protokołu;
10) informację o pouczeniu dyrektora szkoły lub osoby pełniącej jego obowiązki o przysługującym prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie odmowy podpisania protokołu.
3. W protokole kontroli nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych pomyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje kontrolujący.
4. Protokół kontroli sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla organu prowadzącego szkołę, dyrektora szkoły oraz podmiotu, który zlecił przeprowadzenie kontroli.
5. Protokół kontroli sporządza się w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli.
§ 15.[Termin zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole] 1. Protokół kontroli podpisuje kontrolujący oraz dyrektor szkoły, a w razie jego nieobecności – osoba pełniąca jego obowiązki.
2. Dyrektor szkoły albo osoba pełniąca jego obowiązki może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu, zgłosić w postaci papierowej albo elektronicznie do podmiotu, który zlecił przeprowadzenie kontroli, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w protokole.
3. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń podmiot, który zlecił przeprowadzenie kontroli, w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, dokonuje analizy zgłoszonych zastrzeżeń, a następnie:
1) stwierdza ich zasadność i zarządza dokonanie zmiany lub uzupełnienia odpowiedniej części protokołu albo
2) zarządza niezwłoczne przeprowadzenie przez osobę, która dokonywała kontroli, dodatkowych czynności kontrolnych w zakresie zgłoszonych zastrzeżeń, w tym ponownego badania dokumentów
– o czym pisemnie informuje zgłaszającego zastrzeżenia.
4. W wyniku przeprowadzenia dodatkowych czynności kontrolnych kontrolujący wprowadza do protokołu odpowiednie zmiany albo przygotowuje pisemne wyjaśnienie przyczyn nieuwzględnienia wszystkich lub niektórych zastrzeżeń, które stanowi załącznik do protokołu.
5. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części podmiot, który zlecił przeprowadzenie kontroli, przekazuje swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia oraz organowi prowadzącemu szkołę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wyjaśnień lub protokołu, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń dyrektor szkoły albo osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając podmiotowi, który zlecił przeprowadzenie kontroli, w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w ust. 5, pisemne uzasadnienie przyczyny odmowy.
7. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń pokontrolnych.
§ 16.[Informacja w sprawie przeprowadzonej kontroli] Centrum sporządza informację w sprawie przeprowadzonej na jego zlecenie kontroli, którą wraz z kopią protokołu kontroli przekazuje niezwłocznie ministrowi.
§ 17.[Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem] W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub stwierdzenia pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości stosuje się przepisy o finansach publicznych w zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§ 18.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: M. Omilanowska
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357, 1045 i 1240.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 12 sierpnia 2010 r. w sprawie dotacji przyznawanych publicznym szkołom artystycznym zakładanym i prowadzonym przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego i przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 162, poz. 1090 oraz z 2014 r. poz. 1454), które utraciło moc z dniem 31 marca 2015 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 357).