ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
w sprawie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
Na podstawie art. 24f ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej „rejestrem”, w tym zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
§ 2.[Informacje wpisywane do rejestru] Rejestr obejmuje trzy części, w których wpisuje się następujące dane:
1) w części pierwszej:
a) w polu pierwszym – numer pozycji rejestru,
b) w polu drugim – adnotację o wykreśleniu wpisu,
c) w polu trzecim – datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
d) w polu czwartym – datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
e) w polu piątym – datę wpisu do rejestru;
2) w części drugiej „Przedmiot wpisu”:
a) w polu pierwszym – nazwę rodzajową dobra kultury,
b) w polu drugim – nazwę indywidualną / tytuł dobra kultury,
c) w polu trzecim – autorstwo dobra kultury,
d) w polu czwartym – czas powstania dobra kultury,
e) w polu piątym – wysokość dobra kultury,
f) w polu szóstym – szerokość dobra kultury,
g) w polu siódmym – długość dobra kultury,
h) w polu ósmym – głębokość / grubość dobra kultury,
i) w polu dziewiątym – średnicę dobra kultury,
j) w polu dziesiątym – wagę dobra kultury,
k) w polu jedenastym – materiał, z którego wykonano dobro kultury,
l) w polu dwunastym – technikę wykonania dobra kultury,
m) w polu trzynastym – opis dobra kultury,
n) w polu czternastym – fotografie dobra kultury;
3) w części trzeciej „Zmiany, sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu”:
a) w polu pierwszym – oznaczenie decyzji albo postanowienia stanowiących podstawę zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
b) w polu drugim – treść zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
c) w polu trzecim – oznaczenie decyzji o wykreśleniu wpisu z rejestru,
d) w polu czwartym – datę wykreślenia wpisu z rejestru,
e) w polu piątym – wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu do rejestru,
f) w polu szóstym – informacje o innych decyzjach i orzeczeniach dotyczących wpisu do rejestru.
§ 3.[Wniosek o wpis do rejestru] Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
§ 4.[Numer pozycji rejestru] 1. Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej „numerem pozycji rejestru”.
2. Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
§ 5.[Data wpisu do rejestru] Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
§ 6.[Wypełnianie pól części drugiej rejestru] 1. Pola części drugiej rejestru wypełnia się na podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
2. Zmiany treści poszczególnych pól części drugiej rejestru dokonuje się na podstawie danych zawartych w odpowiednich decyzjach albo postanowieniach, zmieniających, prostujących lub uzupełniających decyzję o wpisie do rejestru.
§ 7.[Odnotowanie zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru] Zmianę, sprostowanie lub uzupełnienie wpisu do rejestr lub wykreślenie wpisu z rejestru odnotowuje się w części trzeciej rejestru.
§ 8.[Decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru] 1. Datą wykreślenia wpisu z rejestru jest data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
2. Wpis wykreślony pozostawia się w rejestrze i podlega ujawnieniu.
3. Wpis, o którym mowa w ust. 2, oznacza się jako wykreślony w części pierwszej rejestru, w polu drugim.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 24e ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części trzeciej rejestru, w polu piątym umieszcza się wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych dokonania wpisu do rejestru.
§ 9.[Informacja zamieszczana w części trzeciej rejestru] W przypadku wydania decyzji lub postanowień dotyczących wpisu do rejestru innych niż określone w § 5, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 albo orzeczeń sądowych dotyczących wpisu do rejestru, w tym uchylających decyzję o wpisie do rejestru albo decyzję o wykreśleniu wpisu z rejestru, albo stwierdzających nieważność tych decyzji, umieszcza się informację o tym w części trzeciej rejestru, w polu szóstym.
§ 10.[Odrębne akta rejestrowe] Dla każdego dobra kultury prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
§ 11.[Sposób składania wniosku o wpis do rejestru] Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 12.[Odpis z rejestru] 1. Wniosek o wydanie odpisu z rejestru zawiera imię i nazwisko albo nazwę podmiotu żądającego wydania odpisu, jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer pozycji rejestru.
2. Na odpisie z rejestru umieszcza się datę, pieczęć urzędową oraz podpis osoby, która go sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego albo uwierzytelnia się go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
3. Odpis przesyła się na adres wskazany we wniosku, pocztą albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: M. Omilanowska
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 19 sierpnia 2015 r. (poz. 1275)
WZÓR – WNIOSEK O WPIS DO KRAJOWEGO REJESTRU UTRACONYCH DÓBR KULTURY
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00