Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-09-01
Wersja aktualna od 2015-09-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 14 sierpnia 2015 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–20202)
Na podstawie art. 6b ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1240) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej „Agencją”, pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020, zwanego dalej „Programem”, w działaniach:
1) 2.1 Zrównoważony Transport Miejski;
2) 2.2 Infrastruktura Drogowa.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) rozporządzenie 1303/2013 – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
2) ustawa o zasadach realizacji programów – ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. poz. 1146, z późn. zm.3));
3) wnioskodawca – podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 28 ustawy o zasadach realizacji programów;
4) projekt – projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy o zasadach realizacji programów;
5) duży projekt – projekt, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia 1303/2013;
6) obszar funkcjonalny miasta wojewódzkiego – obszar, o którym mowa w art. 2 pkt 6b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz bezpośrednie otoczenie tych miast powiązane z nimi funkcjonalnie;
7) obszar realizacji ZIT miasta wojewódzkiego – obszar realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz obszary powiązane z nimi funkcjonalnie;
8) sieć TEN-T – transeuropejska sieć transportowa, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.).
§ 3.[Forma udzielanej pomocy finansowej] 1. Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 85% wydatków kwalifikowalnych.
2. Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji projektu, dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę zadań i założonych celów projektu oraz celów założonych dla działań, o których mowa w § 1, poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wskazanego w umowie spełniającej wymagania określone dla umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 2 pkt 26 lit. a ustawy o zasadach realizacji programów, zwanej dalej „umową”.
3. Pomoc finansowa jest udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r.
Rozdział 2
Działanie 2.1 Zrównoważony Transport Miejski
§ 4. [Zakres działania pomocy finansowej w ramach działania 2.1] Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona na realizację projektów dotyczących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, obejmujących:
1) budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, wraz z zakupem nowego niskoemisyjnego taboru;
2) budowę lub przebudowę infrastruktury uzupełniającej na potrzeby komunikacji miejskiej, w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;
3) wdrożenie nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących systemów telematycznych na potrzeby komunikacji miejskiej.
§ 5.[Miasta i związki lub stowarzyszenia otrzymujące pomoc finansową w ramach działania 2.1] Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona:
1) miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2) związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
Rozdział 3
Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa
§ 6. [Zakres działania pomocy finansowej w ramach działania 2.1] Pomoc finansowa w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa może być udzielona na realizację projektów dotyczących:
1) budowy lub przebudowy dróg krajowych w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów;
2) budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, zapewniających połączenie tych dróg z siecią dróg krajowych, w tym z siecią TEN-T;
3) budowy lub przebudowy dróg krajowych znajdujących się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
4) budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, włączających te drogi do sieci dróg krajowych, w tym sieci TEN-T.
§ 7.[Miasta i związki lub stowarzyszenia otrzymujące pomoc finansową w ramach działania 2.2] 1. Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 1 i 2, może być udzielona miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
2. Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 3, może być udzielona miastom, o których mowa w ust. 1, działającym na podstawie porozumienia zawartego z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
3. Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 4, może być udzielona:
1) związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w ust. 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2) województwom: lubelskiemu, podkarpackiemu, podlaskiemu, świętokrzyskiemu, warmińsko-mazurskiemu.
Rozdział 4
Tryb udzielania pomocy finansowej
§ 8. [Tryb udzielania pomocy finansowej przez Agencję] Agencja udziela pomocy finansowej:
1) w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski – w trybach: konkursowym i pozakonkursowym, o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów;
2) w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa – w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów.
§ 9.[Umowa dotycząca pomocy finansowej] 1. Agencja udziela pomocy finansowej na podstawie umowy.
2. Agencja, w przypadku dużego projektu, zawiera umowę po zatwierdzeniu wkładu finansowego przez Komisję Europejską.
3. Instytucja Zarządzająca, o której mowa w art. 125 rozporządzenia 1303/2013, pisemnie informuje Agencję o zatwierdzeniu albo odmowie wniesienia wkładu finansowego dla dużego projektu przez Komisję Europejską.
4. Agencja może zawrzeć umowę dla dużego projektu przed zatwierdzeniem przez Komisję Europejską wkładu finansowego.
5. W przypadku odmowy wniesienia wkładu finansowego przez Komisję Europejską, Agencja rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 10. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146 oraz z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020.
2) Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia" do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" w Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240.