ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 21 lipca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie
Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 611) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie (Dz. U. poz. 326) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przepisów § 8–15 nie stosuje się do:”;
2) w § 3 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) indywidualnych urządzeniach wypornościowych – należy przez to rozumieć ubiór lub urządzenia, które poprawnie założone i stosowane w wodzie zapewniają użytkownikowi określoną wartość pływalności zwiększającą prawdopodobieństwo przeżycia, obejmujące różnego rodzaju kamizelki ratunkowe i środki asekuracyjne zgodne z normami transponującymi normy z serii EN ISO 12402-1 do EN ISO 12402-10 „Indywidualne urządzenia wypornościowe”.”;
3) § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi kapitan jachtu powinien:
1) planować podróż z uwzględnieniem doświadczenia i kwalifikacji załogi, prognoz pogody, możliwych do przewidzenia niebezpieczeństw nawigacyjnych oraz innych czynników, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo podróży;
2) przed rozpoczęciem żeglugi sprawdzić stan techniczny jachtu i jego wyposażenia, w tym środków ratunkowych i środków służących do wzywania pomocy;
3) zaznajomić członków załogi i pasażerów ze sposobami wzywania pomocy i podstawowymi procedurami alarmowymi w przypadku zagrożenia na jachcie, w tym w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, pożaru, przecieku lub konieczności opuszczenia jachtu, oraz przeszkolić członków załogi i pasażerów w posługiwaniu się środkami ratunkowymi i środkami bezpieczeństwa, w które jacht jest wyposażony;
4) podczas żeglugi zapewnić prowadzenie ciągłej obserwacji akwenu, warunków hydrologiczno-meteorologicznych i nawigacyjnych;
5) zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych przez przebywające na pokładzie jachtu osoby nieumiejące pływać;
6) zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych lub pasów bezpieczeństwa:
a) w porze nocnej,
b) na jednostkach, na których w ocenie kapitana jachtu występuje znaczne ryzyko wywrócenia się jachtu, lub
c) w trudnych warunkach atmosferycznych;
7) przedsięwziąć wszelkie inne środki wynikające z zasad dobrej praktyki morskiej.”;
4) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w:
a) w pkt I. Środki ratunkowe:
– tabela „Dopuszczone standardy tratw ratunkowych” otrzymuje brzmienie:
Lp. | Standard tratwy | Rejon żeglugi | |||
1 osłonięta | 2 przybrzeżna | 3 pełnomorska | 4 oceaniczna | ||
1 | SOLAS – A pack | √ | √ | √ | √1) |
2 | SOLAS – B pack | √ | √ | √ |
|
3 | ISO 9650-1 pack 1 | √ | √ | √ |
|
4 | ISO 9650-2 pack 1 | √ | √ |
|
|
1) Na jachtach o długości do 15 m, także w Rejonie 4 (żegludze oceanicznej), dopuszcza się stosowanie tratw zgodnych z normą ISO 9650-1 pack 1.
– tabela „Dopuszczone standardy pasów/kamizelek ratunkowych” otrzymuje brzmienie:
Lp. | Standard pasa/kamizelki | Rejon żeglugi | |||
1 osłonięta | 2 przybrzeżna | 3 pełnomorska | 4 oceaniczna | ||
1 | Pas ratunkowy SOLAS | √ | √ | √ | √ |
2 | Spełniający normę transponującą normę EN ISO 12402-2 [275] | √ | √ | √ | √ |
3 | Spełniający normę transponującą normę EN ISO 12402-3 [150] | √ | √ |
|
|
– w Uwagach ogólnych pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Tratwy ratunkowe w Rejonie T i 1 (żegludze na akwenach treningowych i osłoniętej) są wyposażeniem zalecanym.”,
b) w pkt IV. Urządzenia radiokomunikacyjne podpunkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) Jacht w Rejonie 2 i 1 (żegludze przybrzeżnej i osłoniętej) powinien być wyposażony co najmniej w radiotelefon VHF;”;
5) w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt I. Środki ratunkowe tabela „Dopuszczone standardy pasów/kamizelek ratunkowych” otrzymuje brzmienie:
Lp. | Standard pasa/kamizelki | Rejon żeglugi | |||
1 osłonięta | 2 przybrzeżna | 3 pełnomorska | 4 oceaniczna | ||
1 | Pas ratunkowy SOLAS | √ | √ | √ | √ |
2 | Spełniający normę transponującą normę EN ISO 12402-2 [275] | √ | √ | √ | √ |
3 | Spełniający normę transponującą normę EN ISO 12402-3 [150] | √ | √ |
|
|
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00