ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 14 września 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad ewidencjonowania majątku Skarbu Państwa
z dnia 14 września 1999 r. (Dz.U. z 1999 r., Nr 77, poz. 864)
t.j. z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 980)
Na podstawie art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ewidencjonowania majątku Skarbu Państwa, w tym:
1) szczegółowe zasady prowadzenia zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa;
2) obowiązki państwowych jednostek organizacyjnych związane z ewidencjonowaniem oraz prowadzeniem zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przepisach o rachunkowości – należy przez to rozumieć przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) oraz inne przepisy w zakresie rachunkowości, w tym wydane na podstawie ustaw;
2) jednostce ewidencji podstawowej – należy przez to rozumieć państwową jednostkę organizacyjną zobowiązaną do prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa, w zakresie przysługujących jej uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, oraz ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, w zakresie praw majątkowych Skarbu Państwa nieprzypisanych państwowym jednostkom organizacyjnym – na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości;
3) jednostce ewidencji przedmiotowej – należy przez to rozumieć podmiot zobowiązany ustawą lub wydanymi na jej podstawie przepisami do prowadzenia odrębnej ewidencji określonych przedmiotowo składników mienia;
4) jednostce ewidencji podmiotowej oraz jednostce ewidencji zbiorczej – należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
5) jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej – należy przez to rozumieć jednostkę obsługującą właściwego dysponenta części budżetu państwa lub jednostkę obsługującą właściwy organ nadzorujący jednostkę ewidencji podstawowej na podstawie przepisów odrębnych;
6) (uchylony);
7) bilansie – należy przez to rozumieć bilans własny oraz bilans skonsolidowany, o których mowa w przepisach o rachunkowości;
7a) bilansie łącznym – należy przez to rozumieć bilans łączny jednostek budżetowych i placówek podległych dysponentowi części budżetowej, sporządzony zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości dla jednostek budżetowych;
8) (uchylony);
9) (uchylony).
§ 3.[Uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa] Majątek Skarbu Państwa oraz podmioty, którym przysługuje prawo wykonywania uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, podlegają ewidencjonowaniu na zasadach określonych w rozporządzeniu.
§ 4.[Obowiązki państwowych jednostek organizacyjnych w zakresie prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa] Przepisy rozporządzenia nie naruszają obowiązków państwowych jednostek organizacyjnych w zakresie prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa, wynikających z odrębnych przepisów.
§ 5.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do:
1) państwowych jednostek organizacyjnych podległych organom władzy publicznej;
2) innych państwowych jednostek organizacyjnych, którym powierzono mienie Skarbu Państwa.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się również do niepaństwowych jednostek organizacyjnych uprawnionych do wykonywania praw w odniesieniu do mienia Skarbu Państwa na podstawie ustaw oraz przepisów wydanych na ich podstawie – z zakresu zadań zleconych administracji rządowej.
3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do Narodowego Banku Polskiego.
Rozdział 2
Zasady ewidencjonowania majątku Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne i jednostki, którym powierzono mienie Skarbu Państwa
§ 6. [Obowiązek prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa] 1. Podmiot, do którego stosuje się przepisy rozporządzenia, jest obowiązany prowadzić ewidencję mienia Skarbu Państwa, na zasadach określonych w rozporządzeniu, w zakresie przysługujących mu uprawnień, z uwzględnieniem:
1) właściwych dla danego podmiotu zasad ewidencji, określonych w przepisach o rachunkowości;
2) zasad ewidencji przedmiotowo wyróżnionych składników mienia, określonych w odrębnych przepisach.
2. Podmiot, do którego stosuje się przepisy rozporządzenia, ustala lub rejestruje stan mienia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia każdego roku.
§ 7.[Sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa] Jednostka ewidencji podstawowej sporządza sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia każdego roku, w formie bilansu, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§ 9.[Sprawozdanie w formie informacji] 1. Jednostka ewidencji przedmiotowej sporządza sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia każdego roku w formie informacji, której przedmiot, zakres i stopień szczegółowości jest zgodny z przedmiotem, zakresem i stopniem szczegółowości prowadzonej ewidencji.
2. Jednostka ewidencji przedmiotowej, sporządzająca sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa w formie wymaganej przez przepisy odrębne, jest zwolniona z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
Rozdział 3
Zasady, tryb oraz terminy przekazywania informacji i danych związanych z ewidencjonowaniem majątku Skarbu Państwa
§ 10. [Przekazanie kopii bilansu lub informacji o stanie mienia Skarbu Państwa] 1. Jednostki ewidencji podstawowej przekazują jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej, z zastrzeżeniem ust. 2, kopie bilansu lub informację o stanie mienia Skarbu Państwa sporządzoną w formie wymaganej przez przepisy odrębne – w terminach i na zasadach określonych dla przekazywania sprawozdań finansowych, a jeżeli nie ma takiego obowiązku, w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia bilansu lub informacji o stanie mienia Skarbu Państwa.
2. W odniesieniu do mienia Skarbu Państwa, znajdującego się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki ewidencji podstawowej przekazują kopię bilansu lub informacje za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych, z uwzględnieniem ust. 1.
3. Jednostki ewidencji przedmiotowej łącznie z kopią bilansu przekazują, w trybie i w terminach, o których mowa w ust. 1, informację lub sprawozdanie, o których mowa w § 9.
§ 11.[Obowiązek jednostki ewidencji przedmiotowej najwyższego szczebla ewidencjonującego] W przypadku gdy do prowadzenia danej ewidencji przedmiotowej są obowiązane jednostki organizacyjne różnych szczebli, informację, o której mowa w § 9, przekazuje jednostka ewidencji przedmiotowej najwyższego szczebla ewidencjonującego.
§ 12.[Obowiązki jednostki pomocniczej ewidencji zbiorczej] Jednostka pomocnicza ewidencji zbiorczej jest obowiązana przekazać ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa:
1) kopię aktu o powołaniu, podziale, połączeniu lub likwidacji państwowej jednostki organizacyjnej albo jego uwierzytelniony odpis, chyba że czynności te wynikają z przepisów prawa;
2) kopię bilansu otwarcia w następstwie dokonanych zmian organizacyjnych;
3) kopie dokumentów albo ich uwierzytelnione odpisy, na podstawie których nastąpiły w danej jednostce organizacyjnej zmiany w dotychczasowym stanie majątku Skarbu Państwa, wynikające ze zmian organizacyjnych – w terminie 30 dni od dnia ich wydania lub sporządzenia;
4) bilanse łączne państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz informacje, o których mowa w § 10 – w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie;
5) bilanse osób prawnych – w terminie do dnia 21 lipca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
§ 13.[Zobowiązanie do złożenia dodatkowej lub uzupełniającej informacji] Na pisemne żądanie ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa jednostka ewidencji podstawowej lub jednostka ewidencji przedmiotowej jest zobowiązana do złożenia dodatkowej lub uzupełniającej informacji, w zakresie prowadzonej ewidencji mienia Skarbu Państwa.
§ 14.[Wymogi formalne] Każdy dokument sporządzony na potrzeby ewidencji majątku Skarbu Państwa powinien spełniać wymogi formalne umożliwiające identyfikację podmiotu sporządzającego, a w szczególności na dokumencie powinna być odciśnięta pieczęć podmiotu sporządzającego, złożone podpisy osób odpowiedzialnych za sporządzenie i zatwierdzenie dokumentu, wraz z podaniem stanowisk służbowych tych osób oraz daty złożenia podpisów, a także w dokumencie tym powinien być podany numer REGON podmiotu sporządzającego.
§ 15.[Formy zapisu przekazywanych dokumentów o stanie mienia Skarbu Państwa] 1. Każdy dokument o stanie mienia Skarbu Państwa jest przekazywany w formie pisemnej – oryginał albo kopia dokumentu oryginalnego i zapisu elektronicznego.
2. (uchylony).
Rozdział 4
Ewidencja zbiorcza majątku Skarbu Państwa
§ 16. [Zbiorcza ewidencja majątku Skarbu Państwa] Zbiorczą ewidencję majątku Skarbu Państwa, w zakresie wynikającym z przepisu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, prowadzi minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
§ 17.[Źródło danych ewidencji zbiorczej] 1. Dokumenty o stanie majątku Skarbu Państwa, sporządzone przez jednostki ewidencji podstawowej i jednostki ewidencji przedmiotowej, stanowią źródło danych ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa.
2. Źródło danych ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa stanowią w szczególności:
1) dane księgowe urzędu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
2) kopie bilansów jednostek ewidencji podstawowej będących państwowymi osobami prawnymi;
3) sprawozdania jednostek ewidencji przedmiotowej;
4) informacje jednostek ewidencji przedmiotowej;
5) bilanse łączne oraz informacje dodatkowe lub uzupełniające jednostek pomocniczych ewidencji zbiorczej;
6) obliczenia i szacunki dokonane na potrzeby ewidencji zbiorczej przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
§ 18.[Zadania ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w zakresie prowadzenia ewidencji] Do zadań ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w zakresie prowadzenia ewidencji, o której mowa w § 16, należy w szczególności:
1) gromadzenie danych o stanie mienia Skarbu Państwa;
2) gromadzenie danych dotyczących uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, przysługujących państwowym jednostkom organizacyjnym i innym podmiotom;
3) ustalanie i weryfikacja okresowa stanu mienia Skarbu Państwa;
4) kontrola ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa przez jednostki ewidencji podstawowej i przedmiotowej;
5) sporządzanie sprawozdań o stanie mienia Skarbu Państwa według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku.
§ 19.[Ocena merytoryczna prawidłowości otrzymanych dokumentów] 1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa jest obowiązany sprawdzić, pod względem formalnym i rachunkowym, otrzymane dokumenty stanowiące źródło danych ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa.
2. W celu oceny merytorycznej prawidłowości otrzymanych dokumentów, stanowiących źródło danych ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa – minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może zobowiązać jednostkę ewidencji podstawowej lub jednostkę ewidencji przedmiotowej do przedstawienia dokumentów, na podstawie których jednostka sporządziła bilans, sprawozdanie lub informację o stanie mienia Skarbu Państwa.
3. (uchylony).
§ 20.[Inwentaryzacja części lub całości mienia Skarbu Państwa objętego prowadzoną ewidencją] 1. W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności wobec braku pełnych lub wiarygodnych danych co do stanu mienia Skarbu Państwa, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może, w uzgodnieniu z właściwym dla danej jednostki ministrem, zobowiązać jednostkę ewidencji podstawowej lub jednostkę ewidencji przedmiotowej do przeprowadzenia inwentaryzacji części lub całości mienia Skarbu Państwa objętego prowadzoną ewidencją.
2. W komisji inwentaryzacyjnej, powołanej w trybie odrębnych przepisów, uczestniczy upoważniony przedstawiciel ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
§ 21.[Brak obowiązku prowadzenia ewidencji w ujęciu wartościowym] Jeżeli przepisy odrębne, w zakresie przedmiotowo wyodrębnionej ewidencji składników mienia Skarbu Państwa, nie nakładają obowiązku prowadzenia ewidencji w ujęciu wartościowym – minister właściwy do spraw Skarbu Państwa na potrzeby ewidencji zbiorczej może:
1) dokonać oszacowania wartości ewidencjonowanych składników mienia Skarbu Państwa;
2) ustalić wartość ewidencjonowanych składników mienia na potrzeby ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa.
§ 23.[Prowadzenie ewidencji zbiorczej] Ewidencja zbiorcza majątku Skarbu Państwa jest prowadzona w ujęciu wartościowym, z podziałem rodzajowym składników uwzględniającym ich przeznaczenie, sposób zagospodarowania oraz ewidencjonowania, a także obejmuje dane dotyczące podmiotów wykonujących uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa.
§ 24.[Grupy składników w ewidencji zbiorczej] 1. W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa wyodrębnia się składniki wyróżnione rodzajowo w następujące grupy:
1) rzeczowe aktywa trwałe, w szczególności:
a) grunty,
b) budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
c) inne rzeczowe aktywa trwałe,
d) środki trwałe w budowie;
2) finansowe i inne aktywa trwałe:
a) wartości niematerialne i prawne,
b) należności długoterminowe,
c) akcje i udziały,
d) inne papiery wartościowe,
e) inne długoterminowe aktywa finansowe;
3) składniki majątku obrotowego, a w szczególności:
a) rzeczowe składniki majątku obrotowego, w tym zapasy,
b) należności i roszczenia,
c) środki pieniężne,
d) krótkoterminowe papiery wartościowe przeznaczone do obrotu,
e) inne aktywa, a w szczególności składniki mienia zlikwidowanych lub upadłych:
– państwowych osób prawnych,
– spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa.
2. Ewidencja zbiorcza majątku Skarbu Państwa obejmuje również inne składniki wskazane przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, niemieszczące się w grupach rodzajowych wymienionych w ust. 1, a zwłaszcza stanowiące pasywa państwowych jednostek organizacyjnych.
§ 25.[Składniki podlegające ewidencji na szczególnych zasadach] W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa wyodrębnia się składniki podlegające ewidencji na szczególnych zasadach i w zakresie określonym w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
1) dobra kultury wpisane do inwentarza muzealiów – na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987);
2) dobra kultury wpisane do rejestru zabytków – na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774);
3) zasoby archiwalne – na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698, z późn. zm.);
4) zasoby biblioteczne – na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829);
5) zasoby wodne – na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469);
6) drogi – na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, 774 i 870);
7) zasoby złóż kopalin – na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196);
8) lasy – na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1153 oraz z 2015 r. poz. 349 i 671);
9) ustanowione ustawą monopole;
10) rezerwy państwowe;
11) zobowiązania Skarbu Państwa;
12) obciążenia publicznoprawne Skarbu Państwa, a w szczególności:
a) rekompensaty,
b) zaplanowane w budżecie państwa przychody z prywatyzacji,
c) gwarancje i poręczenia majątkowe,
d) inne obciążenia praw majątkowych Skarbu Państwa mające cechy ustawowe obciążeń publicznoprawnych;
13) inne zasoby, dla których ustawa lub przepisy wydane na jej podstawie nakazują prowadzić ewidencję praw majątkowych na zasadach szczególnych.
§ 26.[Składniki majątku Skarbu Państwa w formie majątków odrębnych] W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa wyodrębnia się, wydzielone ustawą lub przepisami wydanymi na jej podstawie, składniki majątku Skarbu Państwa, w formie majątków odrębnych, a w szczególności:
1) zasób majątkowy oddany w zarząd:
a) Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu – Lasy Państwowe,
b) (uchylona);
2) zasób majątku powierzonego:
a) Agencji Mienia Wojskowego,
b) Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,
c) Agencji Nieruchomości Rolnych,
d) (uchylona),
e) (uchylona),
f) Agencji Rezerw Materiałowych,
g) (uchylona),
h) innym państwowym jednostkom organizacyjnym;
3) zasób majątku w użytkowaniu:
a) (uchylona),
b) innych państwowych jednostek organizacyjnych;
4) zasób nieruchomości Skarbu Państwa w gospodarowaniu:
a) ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,
b) starostów.
§ 27.[Prawa majątkowe stanowiące wkład założycielski lub udział Skarbu Państwa] W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa wyodrębnia się prawa majątkowe, które stanowią wkład założycielski lub udział Skarbu Państwa w państwowych osobach prawnych, a w szczególności:
1) fundusz założycielski przedsiębiorstw państwowych;
2) fundusz założycielski agencji wykonawczych;
3) fundusz założycielski (statutowy) fundacji;
4) fundusz zasadniczy w uczelniach publicznych;
5) fundusz statutowy w instytutach badawczych;
6) fundusz instytucji kultury;
7) fundusz założycielski w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
8) fundusz w państwowych funduszach celowych posiadających osobowość prawną;
9) fundusz w instytucji gospodarki budżetowej;
10) fundusz statutowy w parku narodowym.
§ 28.[Sposób zagospodarowania lub przeznaczenia składników majątku] 1. W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa uwzględnia się sposób zagospodarowania lub przeznaczenia składników majątku w podziale na:
1) zasoby majątkowe służące bezpośrednio realizacji publicznych zadań ustawowych przez organy państwowe, a w szczególności:
a) zasób ogólnonarodowego dziedzictwa kulturowego,
b) grunty i zasoby naturalne;
2) zasób majątkowy państwowego sektora finansów publicznych w użytkowaniu:
a) państwowych jednostek budżetowych,
b) (uchylona);
3) zasoby majątkowe służące realizacji zadań publicznych państwa, wydzielone z majątku Skarbu Państwa w formie majątku odrębnego lub praw udziałowych w państwowych osobach prawnych;
4) zasób majątkowy wyłączony z realizacji publicznych zadań ustawowych państwa, a w szczególności:
a) prawa udziałowe Skarbu Państwa w podmiotach o charakterze gospodarczym,
b) mienie pozostałe po likwidacji albo upadłości państwowych osób prawnych lub podmiotów, w których Skarb Państwa posiadał swoje udziały;
5) prawa majątkowe, które na mocy obowiązujących przepisów zostały przypisane bezpośrednio państwu lub Skarbowi Państwa i nie zostały ujęte w wyżej określonych zasobach majątkowych.
2. W ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa wyodrębnia się ponadto zasoby przeznaczone na realizację zobowiązań publicznoprawnych, wynikające z ustaw lub przepisów wydanych na ich podstawie.
§ 29.[Prowadzenie ewidencji zbiorczej w jednolitym i spójnym systemie informatycznym] Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa prowadzi ewidencję zbiorczą w jednolitym i spójnym systemie informatycznym.
§ 30.[Sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa] Na podstawie danych zawartych w ewidencji zbiorczej, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa sporządza, w terminie do dnia 30 września, sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 31. [Ewidencja zbiorcza majątku Skarbu Państwa za 1998 r.] W odniesieniu do ewidencji zbiorczej majątku Skarbu Państwa za 1998 r. przepisy rozporządzenia stosuje się z uwzględnieniem przepisów obowiązujących w 1998 r. co do sposobu ustalania stanu mienia Skarbu Państwa oraz składania sprawozdań o jego stanie.
§ 32.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00