Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-04-24
Wersja aktualna od 2015-04-24
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)
z dnia 2 kwietnia 2015 r.
w sprawie sposobu dokonywania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej sprawdzenia lokalu
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa:
1) sposób dokonywania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej sprawdzenia lokalu, który cudzoziemiec wskazał jako miejsce swego pobytu, zwanego dalej „lokalem”;
2) dokumenty upoważniające do dokonania sprawdzenia lokalu;
3) sposób dokumentowania sprawdzenia lokalu.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) funkcjonariuszu – rozumie się przez to funkcjonariusza Straży Granicznej;
2) osobie obecnej podczas sprawdzania lokalu – rozumie się przez to cudzoziemca lub osobę trzecią, w której posiadaniu znajduje się lokal, albo innego dorosłego domownika.
§ 3.[Upoważnienie do sprawdzenia lokalu] 1. Funkcjonariusze dokonują sprawdzenia lokalu na podstawie pisemnych, imiennych upoważnień wydanych przez właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta placówki Straży Granicznej albo przez upoważnione przez nich osoby.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę organu Straży Granicznej upoważniającego do dokonania sprawdzenia lokalu;
2) datę i miejsce wydania upoważnienia oraz jego numer;
3) wskazanie podstawy prawnej sprawdzenia lokalu;
4) stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza uprawnionego do sprawdzenia lokalu oraz numer jego legitymacji służbowej;
5) adres lokalu podlegającego sprawdzeniu;
6) imię i nazwisko, datę urodzenia oraz obywatelstwo cudzoziemca, który wskazał jako miejsce swego pobytu lokal podlegający sprawdzeniu;
7) wskazanie daty sprawdzenia lokalu;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem stopnia i zajmowanego stanowiska służbowego.
3. Wzór upoważnienia jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.[Sprawdzenie lokalu] 1. Sprawdzenia lokalu dokonuje co najmniej dwóch funkcjonariuszy.
2. Funkcjonariuszami dokonującymi sprawdzenia lokalu dowodzi funkcjonariusz wyznaczony przez organ Straży Granicznej udzielający upoważnienia, zwany dalej „dowódcą”.
§ 5.[Czynności wykonywane podczas sprawdzania lokalu] Funkcjonariusze podczas sprawdzania lokalu wykonują kolejno następujące czynności:
1) podają osobie obecnej podczas sprawdzania lokalu swoje stopnie oraz imiona i nazwiska lub okazują legitymacje służbowe w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie numerów legitymacji, organu, który je wydał, oraz imion i nazwisk funkcjonariuszy;
2) okazują osobie obecnej podczas sprawdzania lokalu upoważnienia, o których mowa w § 3 ust. 1;
3) informują osobę obecną podczas sprawdzania lokalu, w języku dla niej zrozumiałym, o celu dokonania sprawdzenia lokalu oraz prawie niewyrażenia zgody na dokonanie sprawdzenia lokalu, a także pouczają o skutkach niewyrażenia zgody na dokonanie sprawdzenia lokalu.
§ 6.[Sposób dokonywania sprawdzenia lokalu] Funkcjonariusze dokonują sprawdzenia lokalu zgodnie z celem przeprowadzenia tej czynności, z zachowaniem umiaru i poszanowaniem godności osób, których sprawdzenie dotyczy. Podejmowane przez nich czynności polegają na:
1) obejrzeniu sprawdzanego lokalu i okazanych przedmiotów należących do cudzoziemca i zamieszkującego z nim członka rodziny;
2) przeprowadzeniu rozmów z osobami obecnymi podczas sprawdzania lokalu w związku z żądaniem udzielenia wyjaśnień w sprawie pobytu cudzoziemca w tym lokalu.
§ 7.[Notatka służbowa] 1. Po dokonaniu sprawdzenia lokalu dowódca sporządza notatkę służbową.
2. Notatka, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) numery i daty upoważnień uprawniających do dokonania sprawdzenia lokalu;
2) adres lokalu podlegającego sprawdzeniu;
3) stopnie, imiona i nazwiska funkcjonariuszy, którzy dokonali sprawdzenia lokalu;
4) imię i nazwisko, datę urodzenia oraz obywatelstwo cudzoziemca, który wskazał lokal jako miejsce swojego pobytu;
5) wskazanie osób, w których obecności dokonano sprawdzenia lokalu;
6) datę oraz godzinę rozpoczęcia sprawdzania lokalu i jego zakończenia;
7) fakty ustalone w toku sprawdzania lokalu;
8) stanowiska, stopnie, imiona i nazwiska oraz podpisy funkcjonariuszy dokonujących sprawdzenia.
3. Wzór notatki służbowej jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Spraw Wewnętrznych: wz. P. Stachańczyk
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. poz. 1265).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie trybu sprawdzania lokalu przez funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1648), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 520 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia 2 kwietnia 2015 r. (poz. 502)
Załącznik nr 1
WZÓR - UPOWAŻNIENIE
Załącznik nr 2
NOTATKA SŁUŻBOWA DOTYCZĄCA SPRAWDZENIA LOKALU PRZEZ FUNKCJONARIUSZY STRAŻY GRANICZNEJ