ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 20 marca 2015 r.
w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2017 r., poz. 590)
Na podstawie art. 22aga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa wysokość wskaźników, o których mowa w art. 22ae ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, w odniesieniu do kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy.
§ 2.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim] W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1) kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§ 3.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym] W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,0.
§ 4.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów niesłyszących] W przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
§ 5.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów słabosłyszących] W przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1) kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§ 6.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów z autyzmem] W przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,4;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
§ 7.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów słabowidzących] 1. W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1) kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
2. W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku powiększonym, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 8.
§ 8.[Wysokość wskaźnika w przypadku uczniów niewidomych] 1. W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w systemie Braille'a, dla:
1) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2) kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy – wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
2. W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 20.
§ 8a.[Wysokość wskaźnika dla kwoty refundacji] [1] Wysokość wskaźnika dla kwoty refundacji, o której mowa w art. 22ae ust. 10b ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 15 lutego 2017 r., odpowiada wysokości wskaźnika dla kwoty dotacji celowej na wyposażenie w podręczniki lub materiały edukacyjne uczniów z danym rodzajem niepełnosprawności określonego w § 2 pkt 3, § 4 pkt 1, § 5 pkt 3, § 6 pkt 1, § 7 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2.
§ 8b.[Stosowanie wskaźników do dotacji celowej na wyposażenie dotychczasowych gimnazjów] [2] Wskaźniki, o których mowa w § 2–8a, stosuje się do dotacji celowej na wyposażenie dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, o których mowa w art. 129 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), oraz danych klas szkoły podstawowej w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w zakresie określonym w art. 341 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 marca 2015 r.
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357.
[1] § 8a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz.U. poz. 590). Zmiana weszła w życie 21 marca 2017 r.
[2] § 8b dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz.U. poz. 590). Zmiana weszła w życie 21 marca 2017 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00