ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 17 czerwca 2013 r.
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części2)
z dnia 17 czerwca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 701)
t.j. z dnia 18 grudnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1828)
Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1, 3–6, 7 lit. b, 8 i 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa dla pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) limit pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
3) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
4) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
5) warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
6) zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji;
7) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, w zależności od procedury homologacji typu;
8) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części.
§ 2.[Definicje] 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
2) dyrektywa – dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.).
2. Ilekroć w przywołanych poniżej załącznikach do dyrektywy jest mowa o:
1) karcie informacyjnej – należy przez to rozumieć dokument informacyjny;
2) pojeździe o mieszanym napędzie – należy przez to rozumieć pojazd o dwóch różnych systemach napędu, na przykład systemie elektrycznym i systemie cieplnym.
§ 3.[Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu WE] Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu WE pojazdu, typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach oraz typu WE przedmiotu wyposażenia lub części określa załącznik I do dyrektywy.
§ 4.[Limit pojazdów produkowanych w małych seriach] Limit pojazdów produkowanych w małych seriach, planowanych przez producenta do wprowadzenia do obrotu handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w danym roku, należących do jednego typu pojazdu, nie może przekroczyć 200 sztuk.
§ 5.[Podmiot dokonujący kontroli złożonych dokumentów] 1. W odniesieniu do pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, producent składa wniosek o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, z zastosowaniem jednostopniowej procedury homologacji typu.
2. W przypadku wniosku producenta o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego sprawdza:
1) kompletność złożonych dokumentów, zgodnie z wykazem wymaganych dokumentów określonym w art. 70h ust. 5 ustawy;
2) zgodność informacji zawartych we wniosku o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu z załączonymi do niego dokumentami pod kątem prawidłowego określenia danych dotyczących marki i typu pojazdu albo typu przedmiotu wyposażenia lub części;
3) czy wniosek o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu został podpisany przez producenta albo osobę upoważnioną do występowania w imieniu producenta;
4) prawidłowość przygotowania dokumentu informacyjnego pod kątem zastosowania odpowiedniego wzoru wymaganego w zależności od rodzaju homologacji typu WE pojazdu albo homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach;
5) czy dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badań homologacyjnych typu pojazdów produkowanych w małych seriach albo typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, zostały wydane przez:
a) jednostkę uprawnioną do ich wydania, zgodnie z zakresem udzielonego uprawnienia, o którym mowa w art. 70y ust. 2 ustawy,
b) kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną.
3. Przy wydawaniu, zmianie, odmowie wydania albo cofnięciu świadectwa homologacji typu Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego stosuje:
1) wzór świadectwa homologacji typu WE pojazdu zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do dyrektywy;
2) wzory świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części określone w dyrektywach wskazanych w części 2 załącznika II do dyrektywy;
3) wzory świadectw homologacji typu EKG ONZ określone w regulaminach, stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
4. Wzór świadectwa homologacji typu WE pojazdu stosuje się także w odniesieniu do świadectwa homologacji typu pojazdu, wydawanego dla pojazdów produkowanych w małych seriach, przy czym nazwę dokumentu określa się jako świadectwo homologacji typu pojazdu.
5. Świadectwo homologacji typu WE pojazdu powinno posiadać numer określony zgodnie z częścią A załącznika V do dyrektywy.
6. W przypadku świadectwa homologacji typu pojazdu, dla pojazdów produkowanych w małych seriach, w sekcji 1 numeru świadectwa, o którym mowa w ust. 5, należy wpisać duże litery „PL” oraz pominąć w tym numerze sekcję 2 i 3.
7. Świadectwo homologacji typu EKG ONZ powinno posiadać numer nadany w sposób określony w regulaminach stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
8. W przypadku zmian w pakiecie informacyjnym do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa typu pojazdów produkowanych w małych seriach, przy nadawaniu numeru tego świadectwa, po numerze zmiany, który nie ulega zmianie, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego dodaje następujące oznaczenie, w zależności od liczby udzielonych do tej pory zmian:
1) „Revision 1, 2, 3 ... ” albo skrót „Rev. 1, 2, 3, .... ” – w przypadku świadectw homologacji typu WE,
2) „Rewizja 1, 2, 3 ... ” albo skrót „Rew. 1, 2, 3 ...” – w przypadku świadectw homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach
– z zastrzeżeniem ust. 9.
9. W przypadku gdy w ramach procedury homologacji typu WE albo procedury homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach poza zmianami, o których mowa w ust. 8:
1) były wymagane dalsze kontrole lub badania,
2) uległy zmianie dane albo informacje zawarte w świadectwie homologacji typu WE albo świadectwie homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, z wyjątkiem załączników,
3) weszły w życie nowe wymagania obowiązujące dla typu pojazdu podlegającego procedurze homologacji
– przy wydaniu zmiany do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, w sekcji 4 numeru tego świadectwa Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego określa numer zmiany, zgodny z liczbą kolejnych udzielonych już zmian.
§ 6.[Cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu] Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 7.[Badanie homologacyjne] 1. Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu WE pojazdu albo typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach protokół wraz ze sprawozdaniem zawierającym wyniki tego badania, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 1 ustawy, wydany przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i dodatkowo w języku angielskim – w przypadku badań homologacyjnych typu WE pojazdu.
2. Wzór wyników badań, o których mowa w ust. 1, w zakresie poziomu głośności oraz emisji spalin określa załącznik VII do dyrektywy.
3. Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu przedmiotu wyposażenia lub części sprawozdanie z badań, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 2 ustawy, wydane przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i w języku angielskim.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3, jednostka uprawniona sporządza w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz – jest przechowywany w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę uprawnioną;
2) dwa egzemplarze – wydaje producentowi.
5. Warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy, są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 8.[Kontrola zgodności produkcji] 1. Zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia oraz załączniku VI do dyrektywy.
2. W przypadku kontroli zgodności produkcji przeprowadzonej przez jednostkę uprawnioną do wykonywania badań homologacyjnych, upoważnioną przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego zgodnie z art. 70w ust. 4 ustawy do przeprowadzania takiej kontroli, załącznik nr 3 do rozporządzenia oraz załącznik VI do dyrektywy stosuje się odpowiednio.
§ 9.[Zawartość pakietu informacyjnego] 1. Pakiet informacyjny, dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 ustawy, powinien zawierać:
1) w przypadku jednostopniowej procedury homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małej serii:
a) folder informacyjny składający się z:
– dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku II do dyrektywy,
– danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,
– informacji i instrukcji, określających warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem pojazdu, w tym jego przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie pojazdu objętym wnioskiem,
b) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydany przez jednostkę uprawnioną;
2) w przypadku procedury homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ:
a) folder informacyjny sporządzony zgodnie z aktami prawnymi wymienionymi w części 2 załącznika II do dyrektywy oraz w regulaminach stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ, w tym zawierający informacje i instrukcje, określające warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie przedmiotu wyposażenia lub części objętym wnioskiem,
b) sprawozdanie zawierające wyniki badania homologacyjnego typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, wydane przez jednostkę uprawnioną.
2. W przypadku zmiany świadectwa homologacji typu WE, świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach oraz świadectwa homologacji typu EKG ONZ, pakiet informacyjny dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 ustawy, powinien zawierać wyraźne zaznaczenie wprowadzonych do niego zmian przez pogrubienie czcionki.
§ 10.[Świadectwo zgodności WE] 1. Wzory świadectw zgodności WE są określone w załączniku IV do dyrektywy, przy czym w przypadku świadectw zgodności wydawanych dla pojazdów produkowanych w małych seriach należy w nazwie pominąć oznaczenie „WE”.
2. Świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności powinny być wystawione na papierze z zabezpieczeniem w postaci kolorowej grafiki lub znaku wodnego, odpowiadającym znakowi identyfikującemu producenta.
3. Świadectwo zgodności wystawione na podstawie świadectwa homologacji typu pojazdu, które zostało uznane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z art. 70j ust. 1 oraz art. 70k ust. 1 ustawy, powinno zawierać na pierwszej stronie informację o uznaniu tego świadectwa przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, wraz z podaniem numeru decyzji i daty jej wydania.
4. Wtórnik dokumentów, o których mowa w ust. 3, powinien zawierać na pierwszej stronie nazwę o treści:
1) „wtórnik” – w przypadku dokumentów sporządzonych w języku polskim;
2) „duplicate” – w przypadku dokumentów sporządzonych w języku angielskim.
5. Wzory i opisy znaków homologacji typu:
1) WE przedmiotu wyposażenia lub części – określają akty prawne wymienione w części 2 załącznika II do dyrektywy;
2) EKG ONZ – określają regulaminy stanowiące podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
§ 11.[Wniosek o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu] 1. Wzór wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 4 ustawy, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 5 ustawy, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4. Wzór wykazu, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 6 ustawy, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
5. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70s ust. 1 pkt 2 ustawy, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§ 12.[Wykaz regulaminów EKG ONZ obowiązujących w procedurze homologacji] Wykaz regulaminów EKG ONZ obowiązujących w procedurze homologacji typu EKG ONZ, które nie są stosowane w procedurze homologacji typu WE pojazdu lub typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 czerwca 2013 r.3)
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U. Nr 162, poz. 1360 oraz z 2006 r. Nr 205, poz. 1513), które zgodnie z art. 1 pkt 6 w związku z art. 13 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448 oraz z 2013 r. poz. 700) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 17 czerwca 2013 r.
Załącznik nr 1
ISTOTNE CECHY RÓŻNICUJĄCE KATEGORIĘ, TYP, WARIANT LUB WERSJĘ POJAZDU
1. Typ pojazdu oznacza pojazdy, które:
1) należą do jednej kategorii;
2) są produkowane przez tego samego producenta;
3) mają to samo podwozie, ramę, ramę pomocniczą, płytę podłogową lub inną strukturę, do której przymocowane są główne części składowe;
4) mają źródło napędu działające na tej samej zasadzie (spalanie wewnętrzne, elektryczne, mieszane itd.);
5) mają takie samo oznaczenie typu nadane przez producenta.
Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje.
2. Wariant oznacza pojazd lub grupę pojazdów należących do tego samego typu, które mają:
1) ten sam kształt nadwozia (podstawowe dane techniczne);
2) różnice masy w stanie gotowym do jazdy między najmniejszą i największą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;
3) różnice w maksymalnej dopuszczalnej masie między największą i najmniejszą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;
4) silnik o takim samym cyklu pracy (dwusuw lub czterosuw, zapłon iskrowy lub zapłon samoczynny);
5) różnicę w pojemności skokowej silnika (w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym) między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;
6) taką samą liczbę i takie samo usytuowanie cylindrów;
7) różnicę w mocy silnika między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;
8) tę samą zasadę działania (w przypadku silników elektrycznych);
9) taki sam rodzaj skrzyni biegów (ręczna, automatyczna itp.).
3. Wersja oznacza pojazd tego samego typu i wariantu, który może zawierać dowolne wyposażenie, części składowe lub układy wymienione w dokumencie informacyjnym, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do dyrektywy pod warunkiem, że jest tylko:
1) jedna wartość podawana dla:
a) masy w stanie gotowym do jazdy,
b) maksymalnej masy całkowitej,
c) mocy silnika,
d) pojemności skokowej silnika oraz
2) jeden zestaw wyników badań podanych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku VII do dyrektywy.
Załącznik nr 2
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW, PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 70Z UST. 5 USTAWY
1. Warunki i sposób wyboru pojazdów poddanych badaniu powinny być tak dobrane, aby możliwe było właściwe sprawdzenie wszelkich kombinacji podlegających homologacji pod względem kryteriów takich, jak:
1) silnik,
2) skrzynia biegów,
3) osie napędzane (liczba, położenie, współpraca),
4) osie kierowane (liczba i położenie),
5) osie hamowane (liczba),
6) konstrukcja zabezpieczająca przed przewróceniem.
2. Warunki i sposób wyboru przedmiotów wyposażenia lub części określają akty prawne określone w części 2 załącznika II do dyrektywy.
Załącznik nr 3
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, zwana dalej „kontrolą”, przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Dyrektorem TDT”, składa się z dwóch etapów:
1) oceny wstępnej;
2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej „wyrobami”, z typem objętym świadectwem homologacji.
2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza, czy producent ma system zarządzania jakością.
2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:
a) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej,
b) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie co najmniej z jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w lit. a.
2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 lit. a, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.
2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.
3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:
1) sprawdza u producenta:
a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:
– planowanie produkcji,
– prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,
– nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,
– przechowywanie i transport wyrobów gotowych,
b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:
– istnienie systemu oceny dostawców,
– magazynowanie i kontrolę dostaw,
– stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,
– procedury reklamacji wyrobów,
c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:
– właściwego sposobu, zakresu i ilości badań i kontroli wewnętrznych, które są wymagane do przeprowadzenia zgodnie z aktami prawnymi określonymi w załączniku I do dyrektywy; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,
– dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,
– dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,
– prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,
– skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,
– skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;
2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.
4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i niezgodności stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli, Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.
5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej „kontrolowanym”.
5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:
a) zakresie kontroli,
b) przewidywanym czasie trwania kontroli.
6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.
7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:
1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;
2) datę przeprowadzenia kontroli;
3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
4) zakres kontroli;
5) wykaz skontrolowanych dokumentów/procedur/procesów produkcyjnych/obiektów/pomieszczeń/wyposażenia;
6) opis spostrzeżeń;
7) stwierdzone niezgodności;
8) proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze/korygujące;
9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych/korygujących oraz ich sprawdzenia;
10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;
11) datę i miejsce sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.
8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;
3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.
Załącznik nr 4
WZÓR – WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU
Załącznik nr 5
WZÓR – OŚWIADCZENIE
Załącznik nr 6
WZÓR – OŚWIADCZENIE
Załącznik nr 7
WZÓR – WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA
Załącznik nr 8
WZÓR – OŚWIADCZENIE O DANYCH I INFORMACJACH O POJEŹDZIE NIEZBĘDNYCH DO REJESTRACJI I EWIDENCJI POJAZDÓW
Załącznik nr 9
WYKAZ REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU EKG ONZ, KTÓRE NIE SĄ STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU LUB TYPU POJAZDU DLA POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
Lp. | Nr reg. EKG ONZ | Tytuł |
1 | 9 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L2, L4 oraz L5 w zakresie hałasu |
2 | 10 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zgodności elektromagnetycznej |
3 | 14 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa |
4 | 22 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji hełmów ochronnych i osłon tych hełmów dla kierowców i pasażerów motocykli i motorowerów |
5 | 26 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie wystających części zewnętrznych |
6 | 40 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych |
7 | 41 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu |
8 | 43 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów bezpiecznego oszklenia |
9 | 46 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji lusterek wstecznych oraz homologacji pojazdów samochodowych w zakresie rozmieszczenia lusterek wstecznych |
10 | 47 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych |
11 | 63 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów dwukołowych w zakresie hałasu |
12 | 74 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1 w zakresie rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej |
13 | 77 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł postojowych pojazdów samochodowych |
14 | 98 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z wyładowczymi źródłami światła |
15 | 99 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji wyładowczych źródeł światła do stosowania w homologowanych reflektorach pojazdów samochodowych |
16 | 112 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki |
17 | 113 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z symetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki |
18 | 116 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji zabezpieczenia pojazdów samochodowych przed nieuprawnionym użyciem |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00