Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-12-11
Wersja aktualna od 2014-12-11
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 5 listopada 2014 r.
w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Ramowy statut] Określa się ramowy statut:
1) publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) publicznej placówki artystycznej – ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2.[Termin dostosowania statutów] Publiczne szkoły artystyczne, publiczne placówki artystyczne oraz zespoły tych szkół i placówek dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: M. Omilanowska
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146 i 1198.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507 oraz z 2011 r. Nr 89, poz. 511), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7 i 811).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 5 listopada 2014 r. (poz. 1646)
Załącznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1) określenie typu szkoły;
2) w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury – określenie kierunku kształcenia;
3) numer porządkowy szkoły, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4) imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby szkoły.
2. Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: „Policealne Studium” albo „Pomaturalne Studium”.
3. Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
4. Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w .............................”.
5. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7. Nazwa zespołu szkół zawiera:
1) określenie „Zespół Szkół”;
2) określenie kierunku kształcenia;
3) numer porządkowy zespołu, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4) imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby zespołu.
8. Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: „Szkoła Muzyczna I i II stopnia” albo „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia”.
9. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
10. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
§ 2. W statucie szkoły wymienia się:
1) organ prowadzący szkołę;
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 3. Statut szkoły określa:
1) cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;
2) szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;
4) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5) sposób współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6) zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;
7) sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§ 4. Statut szkoły może określać:
1) organizację innych niż obowiązkowe zajęć edukacyjnych dla uczniów, wynikających ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;
2) organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§ 5. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone;
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 6. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7–10.
§ 7. W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: cykle kształcenia, zawody, w których kształci szkoła, działy, specjalności i specjalizacje.
§ 8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 3.
§ 9. Szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, zgodnie z art. 67 ust. 3–6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organizację świetlicy określa statut szkoły.
§ 10. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.
§ 11. 1. Szkoła organizuje bibliotekę.
2. Statut szkoły określa organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.
§ 12. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 13. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14–16.
§ 14. 1. Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4. Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
5. Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – po uzyskaniu pozytywnej opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 15. 1. Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2. Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji, z zastrzeżeniem § 14 ust. 3 i 4.
3. Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.
4. Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły.
§ 16. 1. Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczyciela wychowawcy.
2. Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.
§ 17. Statut szkoły określa:
1) sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych,
2) sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
3) zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące
– odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.
§ 18. Statut szkoły określa:
1) prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a) udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b) usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c) dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju w przypadku, gdy obowiązek noszenia jednolitego stroju został wprowadzony,
d) warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
3) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, lub przypadki, w których dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
4) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
§ 19. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.
2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.
§ 20. Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ – OGNISKA ARTYSTYCZNEGO
§ 1. 1. Statut publicznej placówki artystycznej – ogniska artystycznego, zwanej dalej „placówką”, określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:
1) określenie „Ognisko”;
2) określenie kierunku kształcenia;
3) numer porządkowy placówki, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4) imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby placówki.
2. Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
3. Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4. Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w ..........................”.
5. Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 2. W statucie placówki wymienia się:
1) organ prowadzący placówkę;
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 3. Statut placówki określa:
1) cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;
2) szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;
4) formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5) sposób współdziałania placówki z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6) sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§ 4. Statut placówki określa:
1) szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:
a) dyrektor placówki,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada placówki oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone;
2) zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 5. W statucie placówki wymienia się odpowiednio: specjalności i działy.
§ 6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 8 ust. 3.
§ 7. 1. Placówka może zorganizować bibliotekę.
2. Statut placówki określa organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.
§ 8. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2. Arkusz organizacji placówki zatwierdza organ prowadzący placówkę.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji placówki dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 9. Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
§ 10. 1. Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.
§ 11. Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.
§ 12. Statut placówki określa:
1) prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a) udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b) usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c) warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki;
3) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
4) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.