ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 30 maja 2005 r.
w sprawie Rejestru gmin, na których obszarze są używane nazwy w języku mniejszości, wzorów wniosków o wpisanie do tego Rejestru oraz o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym
z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U. z 2005 r., Nr 102, poz. 857)
t.j. z dnia 30 października 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1486)
Na podstawie art. 13 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa sposób prowadzenia Rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości, szczegółowy zakres informacji umieszczanych w tym Rejestrze oraz wzory wniosków rady gminy o wpisanie gminy do Rejestru gmin i o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym.
§ 2.[Rejestr gmin] 1. Rejestr gmin prowadzony jest w formie elektronicznej.
2. Rejestr gmin składa się z:
1) Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy ulic;
2) Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy miejscowości i obiektów fizjograficznych.
3. Każdej gminie wpisywanej do Rejestru gmin przypisuje się kolejny numer w Rejestrze, rozpoczynający się od symbolu odpowiednio: „NU/nn” dla gmin wpisywanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oraz „NM/nn” dla gmin wpisywanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, gdzie „nn” oznacza kolejny numer pozycji w danym Rejestrze.
4. W Rejestrze, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, informacje są wprowadzane odrębnie dla każdej gminy i obejmują:
1) numer pozycji, pod jaką wpisywana jest gmina;
2) nazwę województwa, na którego obszarze znajduje się gmina;
3) nazwę powiatu, na którego obszarze znajduje się gmina;
4) nazwę gminy;
5) ogólną liczbę mieszkańców gminy;
6) ustaloną na podstawie wyników ostatniego spisu powszechnego liczbę mieszkańców gminy należących do mniejszości narodowej lub etnicznej, w języku której są proponowane dodatkowe nazwy, albo liczbę mieszkańców gminy posługujących się językiem regionalnym;
7) datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie nadania dodatkowych nazw ulic;
8) datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie złożenia wniosku o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy;
9) datę wpisania gminy do Rejestru gmin.
5. W Rejestrze, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, informacje są wprowadzane odrębnie dla każdej dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego. Każdej dodatkowej nazwie przypisuje się numer składający się z numeru gminy, o którym mowa w ust. 3, oraz numeru pozycji, wynikającej z kolejności ustalania dodatkowych nazw w danej gminie.
6. Zakres informacji wprowadzanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, obejmuje:
1) numer przypisany dodatkowej nazwie miejscowości lub obiektu fizjograficznego;
1a) identyfikator Państwowego Rejestru Nazw Geograficznych;
2) nazwę województwa, na którego obszarze znajduje się gmina;
3) nazwę powiatu, na którego obszarze znajduje się gmina;
4) nazwę gminy;
5) datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie złożenia wniosku o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy;
6) oznaczenie rodzaju nazwy (nazwa miejscowości, nazwa obiektu fizjograficznego);
7) ogólną liczbę mieszkańców gminy;
8) ustaloną na podstawie wyników ostatniego spisu powszechnego liczbę mieszkańców gminy należących do mniejszości narodowej lub etnicznej, w języku której są proponowane dodatkowe nazwy, albo liczbę mieszkańców gminy posługujących się językiem regionalnym;
9) w przypadku miejscowości zamieszkanej – liczbę mieszkańców tej miejscowości biorących udział w konsultacjach oraz liczbę mieszkańców miejscowości biorących udział w konsultacjach, którzy opowiedzieli się za wprowadzeniem dodatkowej nazwy miejscowości;
10) urzędową nazwę miejscowości lub obiektu fizjograficznego;
11) dodatkową nazwę miejscowości lub obiektu fizjograficznego, zapisaną w języku mniejszości;
11a) język, w którym została ustalona dodatkowa nazwa;
12) adnotacje dotyczące opinii:
a) zarządów województw, na których terenie znajduje się obiekt fizjograficzny, dla którego ustalana jest dodatkowa nazwa w języku mniejszości lub w języku regionalnym,
b) wojewody,
c) Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
13) datę wpisu dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego do Rejestru gmin;
14) datę wykreślenia dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego z Rejestru gmin.
§ 3.[Wniosek o wpisanie gminy do Rejestru gmin] Wzór wniosku rady gminy o wpisanie gminy do Rejestru gmin określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.[Wniosek o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej] Wzór wniosku rady gminy o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Obecnie działem administracji rządowej - wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne kieruje Minister Administracji i Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 30 maja 2005 r.
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O WPISANIE GMINY DO REJESTRU GMIN, NA OBSZARZE KTÓRYCH UŻYWANE SĄ DODATKOWE NAZWY MIEJSCOWOŚCI LUB OBIEKTÓW FIZJOGRAFICZNYCH ALBO ULIC
Załącznik nr 2
WZÓR – WNIOSEK O USTALENIE DODATKOWEJ NAZWY MIEJSCOWOŚCI LUB OBIEKTU FIZJOGRAFICZNEGO
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00