Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2018-07-11 do 2024-06-04
Wersja archiwalna od 2018-07-11 do 2024-06-04
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 października 2014 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2018 r., poz. 1326)
Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego] Przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, zwanym dalej „ministrem”, tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, zwaną dalej „Komisją”.
§ 2.[Skład Komisji] W skład Komisji wchodzą:
1) przewodniczący Komisji;
2) zastępca przewodniczącego Komisji;
3) członkowie Komisji;
4) sekretarz Komisji.
§ 3.[Powoływanie składu Komisji] 1. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, powołuje i odwołuje przewodniczącego Komisji.
2. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego Komisji oraz jej członków w liczbie 14 osób [1] , spośród wybitnych przedstawicieli nauki oraz przedstawicieli praktyki z zakresu ogólnego prawa podatkowego.
3. Sekretarza Komisji powołuje i odwołuje minister, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego ministra.
§ 4.[Kadencja] 1. Przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji, członkowie Komisji oraz sekretarz Komisji są powoływani na czas oznaczony, nie dłuższy niż 5 lat [2] .
2. W razie powołania uzupełniającego składu Komisji w czasie trwania jej kadencji, kadencja osób powołanych w tym trybie upływa wraz z kadencją całej Komisji.
§ 5.[Zespoły problemowe] Przewodniczący Komisji może powoływać spośród członków Komisji zespoły problemowe na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania. Wraz z powołaniem zespołu problemowego przewodniczący Komisji wyznacza przewodniczącego zespołu, którym może być przewodniczący Komisji, jego zastępca lub członek Komisji.
§ 6.[Udział ekspertów w pracach Komisji] 1. Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów spoza Komisji oraz organizować wysłuchania publiczne przedstawicieli środowisk związanych ze stosowaniem ogólnego prawa podatkowego.
2. Przewodniczący Komisji może powierzać osobom niebędącym jej członkami przygotowanie odpłatnych ekspertyz i innych opracowań niezbędnych do realizacji zadań Komisji.
§ 7.[Zadania przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza Komisji] 1. Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami.
2. Przewodniczący Komisji może określić szczegółowy regulamin prac Komisji.
3. Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone przez przewodniczącego Komisji oraz zastępuje go w razie nieobecności.
4. Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji, podejmuje decyzje finansowe w zakresie prac Komisji, kieruje obsługą organizacyjno-techniczną Komisji oraz zapewnia współpracę Komisji z ministrem.
§ 8.[Zadania Komisji] Do zadań Komisji należy:
1) opracowanie, nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia pierwszego posiedzenia Komisji, kierunkowych założeń kompleksowej regulacji rangi ustawowej dotyczącej ogólnego prawa podatkowego;
2) opracowanie, nie później niż w terminie 2 lat od dnia przyjęcia kierunkowych założeń, o których mowa w pkt 1:
a) [3] projektu ustawy zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ogólnego prawa podatkowego,
b) projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji;
3) [4] opracowanie, na wniosek ministra, innych projektów ustaw związanych z projektem ustawy, o którym mowa w pkt 2 lit. a, oraz projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla projektowanych regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
§ 9.[Zakończenie prac Komisji] Komisja kończy pracę w dniu ogłoszenia ustawy, o której mowa w § 8 pkt 2 lit. a, [5] w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 10.[Posiedzenia plenarne] 1. Komisja wykonuje zadania na posiedzeniach plenarnych.
2. Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 11.[Sprawozdania i informacje z postępu prac Komisji] Przewodniczący Komisji nie rzadziej niż raz w miesiącu:
1) przesyła ministrowi informację o postępie prac Komisji;
2) sporządza i przekazuje ministrowi sprawozdanie z prac Komisji w celu zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz bierze udział w konferencjach prasowych.
§ 12.[Zmiany w projektach ustaw] 1. Kierunkowe założenia oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8, wraz z projektami aktów wykonawczych [6] , przewodniczący Komisji przedstawia ministrowi. Minister może zwrócić się do przewodniczącego Komisji o wyjaśnienie zasadności poszczególnych rozwiązań i ich dodatkowe analizy, zgłosić uwagi, zwrócić się o opracowanie rozwiązań wariantowych.
2. Minister, po uprzedniej zgodzie Prezesa Rady Ministrów, może dokonać zmian w projektach ustaw, o których mowa w § 8 [7] , informując o tym przewodniczącego Komisji oraz przedstawiając uzasadnienie dokonanych zmian.
§ 13.[Informacja o przebiegu prac w ramach rządowej i parlamentarnej procedury legislacyjnej] 1. Projekt kierunkowych założeń oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8 [8] , opracowane przez Komisję, minister przedstawia Radzie Ministrów w trybie określonym odrębnymi przepisami.
2. Minister informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac w ramach rządowej i parlamentarnej procedury legislacyjnej.
3. Na podstawie upoważnienia udzielonego przez ministra, osoby wymienione w § 2 biorą udział w pracach legislacyjnych, o których mowa w ust. 2.
§ 14.[Wydatki związane z działaniem Komisji] 1. Wydatki związane z działaniem Komisji pokrywa minister z części budżetu państwa, której jest dysponentem.
2. Na finansowanie prac Komisji, w tym zagraniczne wizyty studyjne, mogą być przeznaczane także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, przyznane Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub ministrowi.
§ 15.[Wynagrodzenie za udział w pracach Komisji] 1. Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji, z zastrzeżeniem § 16, przysługuje miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie za udział w pracach Komisji, w wysokości:
1) przewodniczącemu Komisji – 6000 zł;
2) zastępcy przewodniczącego Komisji – 4500 zł;
3) członkowi Komisji – 4000 zł.
2. Za ekspertyzy i inne opracowania zlecane w trybie określonym w § 6 ust. 2 osoby wymienione w tym przepisie mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i zaakceptowanej przez ministra.
3. Osobom wymienionym w ust. 1 oraz w § 6 ust. 1 przysługują świadczenia wynikające z przepisów w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
§ 16.[Brak wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej biorących udział w pracach Komisji] Członkom korpusu służby cywilnej w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji nie przysługuje wynagrodzenie. Członkowie korpusu służby cywilnej zadania w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji wykonują w ramach stosunku pracy.
§ 17.[Obsługa organizacyjno-techniczna Komisji] Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji, w tym odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewnia urząd obsługujący ministra.
§ 18.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
[1] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[2] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[3] § 8 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[4] § 8 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[5] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[6] § 12 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[7] § 12 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.
[8] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz.U. poz. 1326). Zmiana weszła w życie 11 lipca 2018 r.