ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia 29 lipca 2014 r.
w sprawie numerów telefonicznych, które mogą być obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego
Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) tryb włączania numerów telefonicznych do systemu powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej „systemem”, i wyłączania tych numerów z systemu;
2) sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego;
3) warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie;
4) tryb i warunki współpracy oraz wymiany informacji, w tym ich zakres, między centrami powiadamiania ratunkowego, zwanymi dalej „centrami”, i podmiotami, których numery telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu, zwanymi dalej „podmiotami”;
5) wzór wniosku o włączenie numeru telefonicznego do systemu oraz wzór wniosku o wyłączenie tego numeru z systemu.
§ 2.[Wniosek o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego] 1. Po uzgodnieniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku podmiot zawiera z administratorem systemu teleinformatycznego umowę, w której są określone:
1) wzajemne obowiązki;
2) lokalizacja dyspozytorni podmiotu;
3) data i godzina włączenia numeru telefonicznego do systemu.
§ 3.[Wniosek o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego z systemu] W celu wyłączenia obsługi numeru telefonicznego z systemu podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego z systemu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.[Wysokość kosztów utrzymania systemu i obsługi numeru telefonicznego] 1. Wysokość kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego określa się na podstawie przeprowadzanych analiz wielkości ruchu alarmowego i kosztów obsługi zgłoszeń alarmowych. Analizę przeprowadza corocznie administrator systemu teleinformatycznego.
2. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, jest obliczana proporcjonalnie do liczby zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru telefonicznego podmiotu w stosunku do liczby wszystkich zgłoszeń alarmowych obsługiwanych przez system.
3. Środki finansowe na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez podmiot administratorowi systemu teleinformatycznego w cyklu rocznym, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym była realizowana obsługa danego numeru telefonicznego przez system.
§ 5.[Warunek obsługi numeru telefonicznego podmiotu w systemie] Warunkiem obsługi numeru telefonicznego podmiotu w systemie jest dostosowanie i podłączenie przez ten podmiot jego systemu teleinformatycznego do systemu teleinformatycznego, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentacji technicznej przekazanej przez administratora systemu teleinformatycznego.
§ 6.[Tryb obsługiwania numeru telefonicznego] 1. Numer telefoniczny podmiotu jest obsługiwany w trybie wymiany informacji między systemem teleinformatycznym podmiotu i systemem teleinformatycznym systemu powiadamiania ratunkowego.
2. Dla umożliwienia współpracy systemów, o których mowa w ust. 1, oraz wymiany informacji między centrami i podmiotem podmiot zapewnia:
1) odbiór informacji przekazywanych przez system teleinformatyczny systemu powiadamiania ratunkowego, potwierdzenie odbioru tych informacji oraz przekazywanie informacji o aktualnym statusie zgłoszenia alarmowego;
2) odbiór połączenia telefonicznego w przypadku konieczności skierowania takiego połączenia do tych podmiotów.
§ 7.[Zakres informacji wymienianych między centrami i podmiotami] Zakres informacji wymienianych między centrami i podmiotami obejmuje:
1) dane dotyczące zgłoszenia alarmowego:
a) unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego,
b) data i godzina przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c) identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d) informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e) informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
– adres zdarzenia lub zagrożenia,
– współrzędne geograficzne zdarzenia lub zagrożenia,
– nazwa obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
– informacja o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacja o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacja o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f) informacje o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g) informacje o podmiocie lub podmiotach, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h) opis zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
– informacje o liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
– inne informacje istotne dla zgłoszenia alarmowego,
i) dane osoby zgłaszającej, w tym:
– imię i nazwisko,
– numer telefonu,
– lokalizacja osoby zgłaszającej,
j) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora podmiotu,
k) dane kontaktowe operatora numerów alarmowych i dyspozytora podmiotu,
l) informacje o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m) informacje o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2) dane dotyczące treści zgłoszenia alarmowego:
a) identyfikator nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b) treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Administracji i Cyfryzacji: wz. S. Huskowski
|
1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji
z dnia 29 lipca 2014 r. (poz. 1050)
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O WŁĄCZENIE NUMERU TELEFONICZNEGO DO SYSTEMU POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO
Załącznik nr 2
WZÓR – WNIOSEK O WYŁĄCZENIE OBSŁUGI NUMERU TELEFONICZNEGO Z SYSTEMU POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00