Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-07-31 do 2015-04-01
Wersja archiwalna od 2014-07-31 do 2015-04-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 2 maja 2012 r.
w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania
z dnia 2 maja 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 559)
t.j. z dnia 31 lipca 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1016)
Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594, z późn. zm.)2) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego związanych z wniesieniem opłaty] Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Termin wniesienia opłat dla poszczególnych czynności] Opłaty, o których mowa w § 1, pobiera się:
1) przy składaniu wniosku o:
a) wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa części A i B, świadectwa bezpieczeństwa oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b) wydanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków lub wymagań zawartych w tym certyfikacie,
c) wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji:
– podsystemów strukturalnych składających się na system kolei,
– nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego, nieobjętego technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej „TSI”,
d) wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu: budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, pojazdu kolejowego oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów
– 100% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności, a pozostałą część opłaty przy wydawaniu dokumentu;
2) przy wydawaniu dokumentów na podstawie wniosku o:
a) wydanie, przedłużenie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji maszynisty i wydanie wtórników licencji oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b) nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz za dokonanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych,
c) wyrejestrowanie pojazdu kolejowego,
d) odstępstwo od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”
– 100% opłaty;
3) w każdym roku kalendarzowym za nadzór nad podmiotami uprawnionymi do:
a) szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty,
b) przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty
– 100% opłaty płatnej w terminie 30 dni od dnia sporządzenia dokumentu pokontrolnego;
4) za czynności związane z kontrolą, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6 ustawy, o ile polegają one na wykonywaniu badań i pomiarów – 50% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności przy rozpoczęciu kontroli, a pozostałą część opłaty przy odbiorze protokołu kontroli.
§ 3.[Opłaty związane z pojazdem kolejowym wpisanym do rejestru zabytków lub eksploatowanym w celach rekreacyjno-wypoczynkowych] Wysokość opłat za wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa, świadectw bezpieczeństwa oraz za wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu eksploatowanego pojazdu kolejowego:
1) wpisanego do rejestru zabytków, zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.), lub do inwentarza muzealiów, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987), i eksploatowanych w celu prowadzenia przewozów okolicznościowych pociągami „Retro” – wynosi 10% opłaty dla danego rodzaju czynności;
2) eksploatowanego w celach rekreacyjno-wypoczynkowych, w tym kolei wąskotorowych – wynosi 20% opłaty dla danego rodzaju czynności.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
|
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 1152) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594 oraz z 2014 r. poz. 644, 768 i 962) w brzmieniu dotychczasowym zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 zmienianej ustawy z dnia 28 marca 2003 r., jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2015 r.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 lutego 2008 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U. Nr 47, poz. 276), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 230, poz. 1372), tj. z dniem 28 stycznia 2012 r.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 2 maja 2012 r.
WYKAZ CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH PRZEZ PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO, ZA KTÓRE POBIERANE SĄ OPŁATY, ORAZ WYSOKOŚĆ TYCH OPŁAT
Nr poz. | Rodzaj czynności | Wysokość opłat (PLN) | ||||
Pracochłonność | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
I. | Dotyczące autoryzacji bezpieczeństwa | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1. | Wydawanie dokumentu autoryzacja bezpieczeństwa | 7000 | 9000 | 12000 | 15000 | równowartość w złotych 5500 euro* |
2. | Przedłużanie ważności autoryzacji bezpieczeństwa | 4000 | 7000 | 8000 | 9000 | 10000 |
3. | Zmiana autoryzacji bezpieczeństwa | 2000 | 2500 | 3000 | 4000 | 5000 |
II. | Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa – część A | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1. | Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa – część A | 7000 | 9000 | 12000 | 15000 | równowartość w złotych 5500 euro* |
2. | Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa – część A | 4000 | 7000 | 8000 | 9000 | 10000 |
3. | Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa – część A | 2000 | 2500 | 3000 | 4000 | 5000 |
III. | Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa – część B | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1. | Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa – część B | 4000 | 5000 | 6000 | 9000 | równowartość w złotych 5500 euro* |
2. | Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa – część B | 3000 | 5000 | 6000 | 8000 | 10000 |
3. | Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa – część B | 2000 | 2500 | 3000 | 4000 | 5000 |
IV. | Dotyczące świadectw bezpieczeństwa | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1. | Wydawanie dokumentu świadectwa bezpieczeństwa | 3000 | 5000 | 7000 | 10000 | równowartość w złotych 5500 euro* |
2. | Przedłużanie ważności świadectwa bezpieczeństwa | 1500 | 2500 | 3500 | 5000 | 7000 |
3. | Zmiana świadectwa bezpieczeństwa | 800 | 1000 | 1500 | 2000 | 3500 |
V. | Wydawanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków zawartych w tym certyfikacie | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
7000 | 9000 | 10000 | 12000 | równowartość w złotych 5500 euro* | ||
| ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
VI. | Dotyczące licencji maszynisty – wydawanie, przedłużanie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji, wydawanie wtórników licencji |
| ||||
1. | W przypadku złożenia wniosku przy pomocy systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK |
| 100 | |||
2. | W przypadku złożenia wniosku w inny sposób niż w pkt 1 |
| 200 | |||
VII. | Dotyczące zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1. | Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych | 4000 | 6000 | 7000 | 10000 | równowartość w złotych 3000 euro* |
2. | Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego nieobjętego TSI | 4000 | 6000 | 7000 | 10000 | równowartość w złotych 3000 euro* |
VIII. | Dotyczące prowadzenia spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o odstępstwa od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
1100 | 2000 | 4000 | 6000 | 12000 | ||
IX. | Dotyczące europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN) |
| ||||
1. | Nadawanie i zmiana europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności1) |
| 200 za pojazd | |||
2. | Zmiana kodu interoperacyjności |
| 20 za pojazd | |||
3. | Dotyczące wyrejestrowania pojazdu kolejowego |
| opłata maksymalna równowartość w złotych 25 euro* za pojazd | |||
4. | Wyrejestrowanie pojazdu kolejowego |
| 50 za pojazd | |||
X. | Dotyczące świadectw dopuszczenia do eksploatacji |
|
| |||
1. | Dla budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego – na typ: | do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | opłata maksymalna ponad 40 godzin |
1.1. | Skrzyżowania torów kolejowych | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
1.2. | Rozjazdu kolejowego | 2000 | 4000 | 6000 | 8000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
| ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1.3. | Szyny kolejowej | 1000 | 2000 | 3000 | 4000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
1.4. | Systemu przytwierdzeń | 1000 | 2000 | 3000 | 4000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
1.5. | Podkładu kolejowego i podrozjazdnicy | 800 | 1500 | 2300 | 3000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
1.6. | Sieci jezdnej, sieci powrotnej i trzeciej szyny metra | 2000 | 4000 | 6000 | 8000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2. | Dla urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego – na typ: | do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | opłata maksymalna ponad 40 godzin |
2.1. | Stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym | 2000 | 4500 | 7000 | 9000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.2. | Urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego | 2000 | 4500 | 7000 | 9000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.3. | Urządzeń blokady liniowej | 2000 | 4500 | 7000 | 9000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.4. | Systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, w tym: napędu rogatkowego, sygnalizatora drogowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.5. | Urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.6. | Urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów kolejowych, w tym: obwodów torowych i liczników osi | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.7. | Urządzeń oddziaływania tor-pojazd | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.8. | Urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.9. | Sygnalizatora kolejowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.10. | Dławika torowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.11. | Linek dławikowych | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.12. | Wyłącznika szybkiego | 2000 | 4000 | 6000 | 8000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.13. | Systemu ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym | 2000 | 4000 | 6000 | 8000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.14. | Systemu automatycznego prowadzenia pociągu | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.15. | Urządzeń łączności przewodowej: zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej | 2000 | 4500 | 7000 | 9000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
| ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
2.16. | Urządzeń łączności bezprzewodowej: pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania | 2000 | 4500 | 7000 | 9000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.17. | Systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.18. | Systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
2.19. | Rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego | 1500 | 3000 | 4500 | 6000 | równowartość w złotych 7000 euro* |
3. | Dla pojazdów kolejowych – na typ: | do 10 godzin | 10 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | 40 do 50 godzin | opłata maksymalna ponad 50 godzin |
3.1. | Pojazdu trakcyjnego | 4000 | 10000 | 20000 | 40000 | równowartość w złotych 30000 euro* |
3.2. | Wagonu pasażerskiego | 4000 | 10000 | 20000 | 40000 | równowartość w złotych 30000 euro* |
3.3. | Wagonu towarowego | 3000 | 6000 | 10000 | 30000 | 60000 |
3.4. | Pojazdu specjalnego | 3000 | 6000 | 15000 | 40000 | 75000 |
3.5. | Pojazdu pomocniczego | 3000 | 6000 | 15000 | 40000 | 75000 |
XI. | Dotyczące nadzoru | do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | opłata maksymalna ponad 40 godzin |
1. | Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty | 2500 | 4000 | 5500 | 7000 | 8000 |
2. | Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty | 2500 | 4000 | 5500 | 7000 | 8000 |
XII. | Dotyczące kontroli | do 10 godzin | 10 do 20 godzin | 20 do 30 godzin | 30 do 40 godzin | opłata maksymalna ponad 40 godzin |
1. | Przestrzegania zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji | 1900 | 3600 | 7000 | 12000 | równowartość w złotych 5000 euro* |
2. | Warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych | 1900 | 3600 | 7000 | 12000 | opłata maksymalna równowartość w złotych 5000 euro* |
3. | Przestrzegania warunków, jakie powinni spełniać maszyniści, osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra | 1900 | 3600 | 6000 | 8000 | równowartość w złotych 5000 euro* |
* Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. |
1) W opłacie za nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) została wkalkulowana opłata za dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności. |