Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-06-06 do 2019-04-01
Wersja archiwalna od 2014-06-06 do 2019-04-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 28 kwietnia 2014 r.
w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu, o których mowa w art. 103 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) czasie dojazdu – rozumie się przez to czas dojazdu, o którym mowa w pkt 1.12 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
2) czasie lotu – rozumie się przez to czas blokowy, o którym mowa w pkt 1.2 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
3) czasie powiadamiania – rozumie się przez to ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia członka załogi przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia przez niego do pracy;
4) czasie pracy – rozumie się przez to okres służby, o którym mowa w pkt 1.5 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
5) dyżurze – rozumie się przez to gotowość, o której mowa w pkt 1.14 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
6) lotniczym przewozie medycznym w nagłych wypadkach – rozumie się przez to misję składającą się z dolotu, transportu i powrotu do portu macierzystego, wykonywaną zgodnie z certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC), której celem jest udzielenie pomocy medycznej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, kiedy zasadnicze znaczenie ma bezzwłoczny i szybki transport:
a) chorych lub rannych oraz innych osób, których to bezpośrednio dotyczy,
b) personelu medycznego, lub
c) materiałów biologicznych i materiałów lub urządzeń wykorzystywanych do udzielenia świadczeń zdrowotnych;
7) locie w pasie strefowej zmiany czasu – rozumie się przez to lot, w którym różnica czasu między miejscem startu a miejscem lądowania wynosi co najmniej 1 godzinę;
8) nocy lokalnej – rozumie się przez to noc lokalną, o której mowa w pkt 1.9 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
9) odcinku – rozumie się przez to część okresu pełnienia czynności lotniczych liczoną od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca postoju w celu wykonania lotu do momentu zakończenia pracy po wykonaniu lotu na wyznaczonej pozycji postojowej;
10) okresie pełnienia czynności lotniczych – rozumie się przez to okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.6 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
11) okresie wypoczynku – rozumie się przez to okres wypoczynku, o którym mowa w pkt 1.13 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
12) porcie macierzystym – rozumie się przez to port macierzysty, o którym mowa w pkt 1.7 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
13) przerwie – rozumie się przez to przerwę, o której mowa w pkt 1.3 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
14) przemieszczeniu w celu zajęcia stanowiska – rozumie się przez to przemieszczenie w celu zajęcia stanowiska, o którym mowa w pkt 1.12 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
15) rozporządzeniu nr 3922/91 – rozumie się przez to rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.);
16) służbie – rozumie się przez to służbę, o której mowa w pkt 1.4 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
17) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Rozdział 2
Czas pracy
§ 3. [Rozliczanie czasu pracy członka załogi] 1. Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi jednoosobowej należy uwzględnić okresy pełnienia czynności lotniczych członka załogi w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu oraz liczby odcinków określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi wykonującego lotniczy przewóz medyczny w nagłych wypadkach należy uwzględnić okres pełnienia czynności lotniczych maksymalnie wynoszący 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin.
3. Przekroczenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 2, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego, nie więcej niż 2 razy w ciągu kolejnych 7 dni w przypadku:
1) udziału w akcji ratowniczej – o 2 godziny;
2) nieprzewidzianych okoliczności podczas operacji lotniczej – o 3 godziny.
§ 4.[Zwiększenie składu personelu lotniczego statku powietrznego] 1. W przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o:
1) drugi pełny skład – okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91, może być przedłużony do 17 godzin, a nieprzerwany czas lotu – do 15 godzin;
2) jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego – okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91, może być przedłużony do 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu – do 12 godzin.
2. Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż dwa lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1.
3. Jeżeli planowany okres pełnienia czynności lotniczych członków personelu lotniczego w zwiększonym składzie:
1) wynosi mniej niż 16 godzin – to członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów;
2) wynosi 16 lub więcej godzin – to członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów.
§ 5.[Okres pełnienia czynności lotniczych ze zgodną z planem i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą] 1. Jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych ma zgodną z planem i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwę, to ulega on przedłużeniu w następujący sposób:
1) w przypadku przerwy wynoszącej 3–6 godzin 59 minut – przedłużenie o ½ czasu przerwy;
2) w przypadku przerwy wynoszącej 7–9 godzin 59 minut – przedłużenie o ⅔ czasu przerwy albo 1 ½ czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła między godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2. Przedłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3. Podczas jednego okresu pełnienia czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§ 6.[Okres pełnienia czynności lotniczych] Jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych:
1) przekracza 16 godzin – członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na ⅓ czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 3, a dla ⅓ personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów miejsca do leżenia;
2) przekracza 14 godzin, ale nie przekracza 16 godzin – członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na ¼ czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 4, a dla ¼ personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów rozkładane fotele;
3) przekracza limity wykonywania czynności lotniczych określone w OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 – członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na co najmniej 1 godzinę.
§ 7.[Przystąpienie do pracy poza portem macierzystym] Poza portem macierzystym członek załogi wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż:
1) 14 godzin – w przypadku gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny;
2) 16 godzin – w przypadku gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.
§ 8.[Okres wypoczynku] 1. Okres wypoczynku określony w pkt 1.2 OPS 1.1110 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, pod warunkiem że:
1) poprzedni okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile okres wypoczynku określony w pkt 1.2 OPS 1.1110 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;
2) liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego okresu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3) wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin.
2. Okres wypoczynku nie może być skracany przed wykonaniem pracy z przerwą lub po niej.
§ 9.[Okres wypoczynku członka załogi przystępującego do pracy w porcie macierzystym po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu z różnicą czasu powyżej 4 godzin] Jeżeli członek załogi przystępuje do pracy w porcie macierzystym po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu z różnicą czasu powyżej 4 godzin, to okres wypoczynku wynosi co najmniej 48 godzin liczonych od zakończenia okresu wypoczynku minimalnego.
§ 10.[Okresy wypoczynku] Członkom załóg niezależnie od urlopu wypoczynkowego przysługuje tyle dni wolnych od wszelkich zajęć, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej siedem dni w porcie macierzystym, z których jeden dzień przypada w niedzielę lub święto. Okresy wypoczynku mogą być udzielane w dniach wolnych od pracy.
§ 11.[Czas dojazdu dodawany do okresu wypoczynku] 1. Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do okresu wypoczynku dodaje się czas dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.
2. Jeżeli okres wypoczynku w miejscu zakwaterowania wyznaczonym przez pracodawcę jest nie krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może zostać odjęta od czasu wypoczynku.
§ 12.[Wypoczynek w warunkach hotelowych] Okres wypoczynku członka załogi na lotnisku położonym poza portem macierzystym przekraczający 6 godzin uprawnia członka załogi do wypoczynku w warunkach hotelowych.
§ 13.[Rozliczanie czasu pracy członka załogi w załodze jednoosobowej] 1. Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi w załodze jednoosobowej czas przemieszczania w celu zajęcia stanowiska wlicza się do czasu pracy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, czas przemieszczania w celu zajęcia stanowiska przed podjęciem obowiązków operacyjnych wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, jeżeli je bezpośrednio poprzedza, lecz nie liczy się jako odcinek.
Rozdział 3
Dyżur i pozostałe przepisy dotyczące pełnienia czynności lotniczych
§ 14. [Dyżur] 1. Dyżur może być pełniony w porcie lotniczym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub jako dyżur telefoniczny. Członek załogi podczas dyżuru powinien być zdolny do wykonywania pracy.
2. Limity czasu pełnienia dyżuru określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 15.[Podjęcie czynności lotniczych bezpośrednio z dyżuru] 1. Jeżeli członek załogi bezpośrednio z dyżuru pełnionego w porcie lotniczym podejmuje czynności lotnicze, to 50% czasu odbytego dyżuru wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie liczy się jako odcinek.
2. Jeżeli podczas dyżuru w porcie lotniczym członek załogi nie został wyznaczony do pełnienia czynności lotniczych, to następujący po nim okres wypoczynku członka załogi wynosi 11 godzin.
§ 16.[Czas dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę] 1. Czas dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę poza portem lotniczym lub dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 25% czasu dyżuru.
2. Jeżeli bezpośrednio z dyżuru w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę następuje podjęcie czynności lotniczych, to 25% czasu odbytego dyżuru wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie liczy się jako odcinek.
3. W przypadku dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, pracodawca zapewnia członkowi załogi odpowiednie warunki pełnienia dyżuru, w szczególności przez dostęp do oddzielnego, spokojnego i wygodnego pomieszczenia.
§ 17.[Pełnienie dyżuru poza portem macierzystym] W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200 a 600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia, aby dyżur był pełniony w warunkach hotelowych.
§ 18.[Okres wykonywania czynności lotniczych przez członka załogi na symulatorze lotu] Okres wykonywania czynności lotniczych przez członka załogi na symulatorze lotu lub okres pełnienia czynności lotniczych w przypadku lotów szkoleniowych nie może przekroczyć jednorazowo 10 godzin.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 19. [Stosowanie przepisów rozporządzenia] Warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu określone w niniejszym rozporządzeniu stosuje się nie później niż po upływie pełnego okresu rozliczeniowego następującego po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§ 20.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
|
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 219, poz. 1841), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 28 kwietnia 2014 r. (poz. 663)
Załącznik nr 1
OKRES PEŁNIENIA CZYNNOŚCI LOTNICZYCH CZŁONKA ZAŁOGI W ZALEŻNOŚCI OD CZASU ZGŁOSZENIA SIĘ DO LOTU ORAZ LICZBY ODCINKÓW
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna liczba odcinków i okres pełnienia czynności lotniczych | |||
1–4 odcinków | 5 odcinków | 6 odcinków | 7 i więcej odcinków | |
0600–0659 | 9 godzin | 8 1/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
0700–1359 | 10 godzin | 9 1/4 godziny | 8 1/4 godziny | 8 godzin |
1400–1759 | 9 godzin | 8 1/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
1800–2159 | 8 1/2 godziny | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
2200–0559 | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
Załącznik nr 2
LIMITY CZASU PEŁNIENIA DYŻURU
Czas powiadamiania | Maksymalny czas dyżuru |
do 5 godzin 59 minut | 12 godzin |
od 6 godzin i więcej | 18 godzin |