Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-01-01 do 2023-07-01
Wersja archiwalna od 2014-01-01 do 2023-07-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 30 grudnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typu ich przedmiotów wyposażenia lub części
Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1–10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typu ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 704) wprowadza się następujące zmiany:
1) użyte w § 4 ust. 1, 2, 5, 6 i 8, § 7 i § 9 ust. 5 w różnym przypadku wyrazy „minister właściwy do spraw transportu” zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego”;
2) w załączniku nr 1 tabela 3 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 5 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
4) załącznik nr 10 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448 oraz z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 30 grudnia 2013 r. (poz. 1700)
Załącznik nr 1
Tabela 3
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu w odniesieniu do pojazdów kategorii T5, C, R
Nr | Przedmiot | Odniesienie do aktu prawnego | Dotyczy kategorii | |||
T5 | Ra | Rb | C | |||
1.1 | Maksymalna masa całkowita | 2009/63/WE I | X | – | – | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | X | X |
1.2 | Tablica rejestracyjna | 2009/63/WE II | X | – | – | X |
|
| 70/222/EWG | – | – | X | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
1.3 | Zbiornik paliwa | 2009/63/WE III | X | – | – | X |
1.4 | Obciążenie balastowe | 2009/63/WE IV | X | – | – | X |
1.5 | Dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze | 2009/63/WE V | X | – | – | X |
1.6 | Poziom hałasu (zewnętrznego) | 2009/63/WE VI | X | – | – | X |
2.1 | Prędkość maksymalna | 2009/60/WE załącznik, pkt 1 | X | – | – | X |
2.2 | Skrzynie ładunkowe | 2009/60/WE załącznik, pkt 2 | X | – | – | X |
3.1 | Lusterka wsteczne | 2009/59/WE | X | – | – | X |
4.1 | Pole widzenia i wycieraczki szyby przedniej | 2008/2/WE | X | – | – | X |
5.1 | Układ kierowniczy | 2009/66/WE | X | – | – | X |
|
| regulamin 79 EKG ONZ | X | – | – | – |
6.1 | Kompatybilność elektromagnetyczna | 2009/64/WE | X | – | – | X |
7.1 | Urządzenia hamujące | 71/320/EWG | X | – | X | – |
|
| 76/432/EWG | – | – | – | X |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
8.1 | Siedzenia pasażerów | 76/763/EWG | X | – | – | X |
9.1 | Poziom hałasu (wewnętrznego) | 2009/76/WE | X | – | – | X |
12.1 | Siedzenie kierowcy | 78/764/EWG | X | – | – | X |
13.1 | Instalacja urządzeń oświetleniowych | 2009/61/WE | X | – | – | X |
|
| 76/756/EWG | – | – | X | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
14.1 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej | 2009/68/WE | X | – | X | X |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
15.1 | Urządzenia sprzęgające i bieg wsteczny | 2009/58/WE | X | – | – | X |
16.1 | Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu (próba statyczna) | 2009/75/WE | X | – | – | X |
17.1 | Przestrzeń robocza, dostęp do miejsca kierowcy | 80/720/EWG | X | – | – | X |
18.1 | Wałki odbioru mocy | 86/297/EWG | X | – | – | X |
20.1 | Instalacja urządzeń sterowania i kontroli | 86/415/EWG | X | – | – | X |
22.1 | Wymiary i masa przyczepy | 2009/144/WE I | X | – | – | X |
|
| 97/27/WE | – | – | X | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
22.2 | Szyby | 92/22/EWG | X | – | – | – |
|
| 2009/144/WE III | – | – | – | X |
22.3 | Regulator prędkości | 2009/144/WE II, 1 | X | – | – | X |
22.4 | Ochrona części napędowych, części wystających i kół | 2009/144/WE II, 2 | X | – | X | X |
22.5 | Mechanizmy sprzęgające | 2009/144/WE IV | X | – | – | X |
|
| 94/20/WE i regulamin | – | X | X | – |
|
| 55 EKG ONZ |
|
|
|
|
22.6 | Tabliczki znamionowe | 2009/144/WE V | X | – | – | X |
|
| 74/114/EWG | – | – | X | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
22.7 | Złącze hamulca przyczepy | 2009/144/WE VI | X | – | X | X |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
23.1 | Emisje zanieczyszczeń | 2000/25/WE | X | – | – | X |
24.1 | Opony | regulamin 106 EKG ONZ | X | – | X | – |
|
| rozporządzenie WT1) | – | X | – | – |
26.1 | Zamocowanie pasów bezpieczeństwa | 76/115/EWG | X | – | – | X |
27.1 | Pasy bezpieczeństwa | 77/541/EWG | X | – | – | X |
28.1 | Bieg wsteczny i prędkościomierz | 75/443/EWG | X | – | – | – |
|
| 2009/60/WE | – | – | – | X |
29.1 | Osłony przeciwrozbryzgowe kół | 91/226/EWG | X | – | – | – |
30.1 | Urządzenia ograniczające prędkość | 92/24/EWG | X | – | – | – |
32.1 | Ochrona boczna | 89/297/EWG | X | – | – | – |
|
1) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Załącznik nr 2
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, zwana dalej „kontrolą”, przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Dyrektorem TDT”, składa się z dwóch etapów:
1) oceny wstępnej;
2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej „wyrobami”, z typem objętym świadectwem homologacji.
2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza istnienie u producenta systemu zarządzania jakością.
2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:
1) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej;
2) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie z co najmniej jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w ppkt 1.
2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 ppkt 1, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.
2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.
3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:
1) sprawdza u producenta:
a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:
– planowanie produkcji,
– prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,
– nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,
– przechowywanie i transport wyrobów gotowych,
b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:
– istnienie systemu oceny dostawców,
– magazynowanie i kontrolę dostaw,
– stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,
– procedury reklamacji wyrobów,
c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:
– właściwego sposobu, zakresu i ilości badań i kontroli wewnętrznych, które są wymagane do przeprowadzenia zgodnie z aktami prawnymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,
– dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,
– dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi przez plany kontroli,
– prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,
– skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,
– skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;
2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.
4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli niezgodności Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.
5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej „kontrolowanym”.
5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:
1) zakresie kontroli;
2) przewidywanym czasie trwania kontroli.
6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.
7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:
1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;
2) datę przeprowadzenia kontroli;
3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
4) zakres kontroli;
5) wykaz skontrolowanych dokumentów/procedur/procesów produkcyjnych/obiektów/pomieszczeń/wyposażenia;
6) opis spostrzeżeń;
7) stwierdzone niezgodności;
8) proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze/korygujące;
9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych/korygujących oraz ich sprawdzenia;
10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;
11) datę i miejsce sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.
8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;
3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.
Załącznik nr 3
WZÓR – OŚWIADCZENIE O DANYCH I INFORMACJACH O POJEŹDZIE NIEZBĘDNYCH DO REJESTRACJI I EWIDENCJI POJAZDÓW