Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-06-01 do 2015-11-07
Wersja archiwalna od 2015-06-01 do 2015-11-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 grudnia 2008 r.
w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych2)
z dnia 9 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., Nr 221, poz. 1441)
t.j. z dnia 11 września 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 1058)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2014 r., poz. 1532)
Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych] Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych:
1) [1] benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
1a) [2] benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia;
2) oleju napędowego stosowanego w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, oznaczonego kodem CN 2710 19 41, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 1a.[Stosowanie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych] Wymagań jakościowych dla paliw ciekłych określonych w rozporządzeniu nie stosuje się do paliw ciekłych, o których mowa w § 1, wyprodukowanych lub wprowadzonych do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Turcji lub wyprodukowanych w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych państwach, pod warunkiem że przepisy te zapewniają ochronę zdrowia oraz życia ludzi i zwierząt, środowiska, a także interesu konsumentów w stopniu odpowiadającym przepisom niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2006 r. Nr 167, poz. 1185).
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 3 i 4 dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, z późn. zm.). Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 lipca 2008 r., pod numerem 2008/0332/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 9 grudnia 2008 r.
Załącznik nr 1
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ ZAWARTOŚCIĄ TLENU DO 2,7% (M/M) STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM [3]
Parametr | Jednostka | Zakresy1) | |||||
minimum | maksimum | ||||||
Badawcza liczba oktanowa, RON2): |
|
|
| ||||
– benzyna bezołowiowa 95 |
| 95,0 | – | ||||
– benzyna bezołowiowa 98 |
| 98,0 | – | ||||
Motorowa liczba oktanowa, MON2): |
|
|
| ||||
– benzyna bezołowiowa 95 |
| 85,0 | – | ||||
– benzyna bezołowiowa 98 |
| 88,0 | – | ||||
Zawartość ołowiu | mg/l | – | 5 | ||||
Gęstość (w temperaturze 15°C) | kg/m3 | 720 | 775 | ||||
Zawartość siarki | mg/kg | – | 503) 104) | ||||
Zawartość manganu | mg/l | – | 2,0 | ||||
Okres indukcyjny | minuty | 360 | – | ||||
Zawartość żywic obecnych (po przemyciu rozpuszczalnikiem) | mg/100 ml | – | 5 | ||||
Badanie działania korodującego na miedź (3 h w temperaturze 50°C) | klasa korozji | klasa 1 | |||||
Wygląd |
| jasna i przezroczysta | |||||
Zawartość węglowodorów typu: |
|
|
| ||||
– olefinowego | % (V/V) | – | 18,0 | ||||
– aromatycznego | % (V/V) | – | 35,0 | ||||
Zawartość benzenu | % (V/V) | – | 1,0 | ||||
Zawartość tlenu | % (m/m) | – | 2,7 | ||||
Zawartość związków organicznych zawierających tlen: |
|
|
| ||||
– metanol, wymagany stabilizator | % (V/V) | – | 3 | ||||
– etanol, stabilizator może być potrzebny | % (V/V) | – | 5 | ||||
– alkohol izopropylowy | % (V/V) | – | 10 | ||||
– alkohol tert-butylowy | % (V/V) | – | 7 | ||||
– alkohol izobutylowy | % (V/V) | – | 10 | ||||
– etery (z 5 lub więcej atomami węgla) | % (V/V) | – | 15 | ||||
– inne związki organiczne zawierające tlen5) | % (V/V) | – | 10 | ||||
Prężność par, VP | kPa | 45,06) | 45,07) | 60,08) | 60,06) | 90,07) | 90,08) |
Destylacja: |
|
|
| ||||
– do temperatury 70°C odparowuje | % (V/V) | 20,06) | 20,07) | 22,08) | 48,06) | 50,07) | 50,08) |
– do temperatury 100°C odparowuje | % (V/V) | 46,0 | 71,0 | ||||
– do temperatury 150°C odparowuje | % (V/V) | 75,0 | – | ||||
Temperatura końca destylacji | °C | – | 210 | ||||
Pozostałość po destylacji | % (V/V) | – | 2 | ||||
Indeks lotności, VLI |
| – | 11507) | ||||
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259. 2) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się poprzez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i RON odpowiednią metodą. 3) Do dnia 31 grudnia 2008 r. 4) Od dnia 1 stycznia 2009 r. 5) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210°C. 6) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września. 7) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października. 8) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego. |
Załącznik nr 1a
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ ZAWARTOŚCIĄ TLENU 3,7% (M/M) STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM [4]
Parametr | Jednostka | Zakresy1) | |
minimum | maksimum | ||
Badawcza liczba oktanowa |
| 95 | – |
Motorowa liczba oktanowa |
| 85 | – |
Prężność par | kPa | – | 60,02) |
Destylacja: |
|
|
|
– do temperatury 100°C odparowuje | % (V/V) | 46,0 | – |
– do temperatury 150°C odparowuje | % (V/V) | 75,0 | – |
Zawartość węglowodorów: |
|
|
|
– olefinowych | % (V/V) | – | 18,0 |
– aromatycznych | % (V/V) | – | 35,0 |
– benzenu | % (V/V) | – | 1,0 |
Zawartość tlenu | % (m/m) | – | 3,7 |
Związki tlenowe: |
|
|
|
– metanol | % (V/V) | – | 3,0 |
– etanol, stabilizator może być potrzebny | % (V/V) | – | 10,0 |
– alkohol izopropylowy | % (V/V) | – | 12,0 |
– alkohol tert-butylowy | % (V/V) | – | 15,0 |
– alkohol izobutylowy | % (V/V) | – | 15,0 |
– etery zawierające 5 lub więcej atomów węgla w cząsteczce | % (V/V) | – | 22,0 |
– inne związki organiczne zawierające tlen3) | % (V/V) | – | 15,0 |
Zawartość siarki | mg/kg | – | 10,0 |
Zawartość ołowiu | g/l | – | 0,005 |
Zawartość manganu | mg/l | – | 2,0 |
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259. 2) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września. 3) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210ºC. |
Załącznik nr 2
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO W POJAZDACH, CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE MASZYNACH NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM [5]
Parametr | Jednostka | Olej napędowy „standardowy” | Olej napędowy „o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych” | ||||
zakresy1) | zakresy1) | ||||||
minimum | maksimum | minimum | maksimum | ||||
Liczba cetanowa |
| 51,0 | – | 51,0 | – | ||
Indeks cetanowy |
| 46,0 | – | 46,0 | – | ||
Gęstość w temperaturze 15°C | kg/m3 | 820,0 | 845,0 | 800,0 | 840,0 | ||
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych | % (m/m) | – | 8,0 | – | 8,0 | ||
Zawartość siarki | mg/kg | – | 10,0 | – | 10,0 | ||
Zawartość manganu | mg/l | – | 2,0 | – | 2,0 | ||
Temperatura zapłonu | °C | powyżej 55 | – | powyżej 55 | – | ||
Pozostałość po koksowaniu2) (z 10% pozostałości destylacyjnej) | % (m/m) | – | 0,30 | – | 0,30 | ||
Pozostałość po spopieleniu | % (m/m) | – | 0,01 | – | 0,01 | ||
Zawartość wody | mg/kg | – | 200 | – | 200 | ||
Zawartość zanieczyszczeń | mg/kg | – | 24 | – | 24 | ||
Badanie działania korodującego na miedź (3 h w temperaturze 50°C) | klasa | klasa 1 | klasa 1 | ||||
Odporność na utlenianie | g/m3 | – | 25 | – | 25 | ||
h | 203) | – | 203) | – | |||
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS 1,4) w temperaturze 60°C | µm | – | 460 | – | 460 | ||
Lepkość w temperaturze 40°C | mm2/s | 2,00 | 4,50 | 1,50 | 4,00 | ||
Skład frakcyjny4): |
|
|
|
|
| ||
– do temperatury 250°C destyluje | % (V/V) | – | < 65 | – | – | ||
– do temperatury 350°C destyluje | % (V/V) | 85 | – | – | – | ||
– 95% (V/V) destyluje do temperatury | °C | – | 360 | – | – | ||
– do temperatury 180°C destyluje | % (V/V) | – | – | – | 10 | ||
– do temperatury 340°C destyluje | % (V/V) | – | – | 95 | – | ||
Zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME) | % (V/V) | – | 7,0 | – | 7,0 | ||
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP | °C | – | 05) | –106) | –207) | – | – 32 |
Temperatura mętnienia | °C | – | – | – | – 22 | ||
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259. 2) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbę cetanową, jeżeli jest on używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30% (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków. 3) Dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estru metylowego (FAME). 4) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250°C i do 350°C dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE. 5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września. 6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 15 listopada. 7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego. | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
[1] § 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1532). Zmiana weszła w życie 1 czerwca 2015 r.
[2] § 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1532). Zmiana weszła w życie 1 czerwca 2015 r.
[3] Tytuł i treść załącznika nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1532). Zmiana weszła w życie 1 czerwca 2015 r.
[4] Załącznik nr 1a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1532). Zmiana weszła w życie 1 czerwca 2015 r.
[5] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 3 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1532). Zmiana weszła w życie 1 czerwca 2015 r.