Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-07-31
Wersja aktualna od 2013-07-31
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 23 maja 2008 r.
w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
z dnia 23 maja 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., Nr 103, poz. 659)
t.j. z dnia 31 lipca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 861)
Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe kryteria i sposób wyboru lokalnej grupy działania, zwanej dalej „LGD”, do realizacji opracowanej przez nią lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, zwanego dalej „Programem”, w tym szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.[Wybór LGD do realizacji LSR] 1. Do realizacji lokalnej strategii rozwoju, zwanej dalej „LSR”, może być wybrana LGD, jeżeli:
1) wszystkie gminy, których obszar jest objęty LSR, są:
a) jej członkami i nie są członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu, ani podmiotami, które zobowiązały się do współpracy w zakresie realizacji LSR, zwanymi dalej „partnerami”, z innymi LGD, albo
b) jej partnerami i nie są partnerami ani członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu – w przypadku LGD będących fundacjami, którym przyznano dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006” w zakresie działania „Pilotażowy Program Leader+” w ramach schematu II;
2) jej członkami albo partnerami są podmioty sektora:
a) publicznego, na który składają się w szczególności: gminy, powiaty, uczelnie publiczne, jednostki badawczo-rozwojowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe lub samorządowe instytucje kultury oraz państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców,
b) społecznego, na który składają się w szczególności: osoby fizyczne działające na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związki zawodowe, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, ruchy obywatelskie, inne dobrowolne zrzeszenia oraz fundacje z obszaru objętego LSR, oraz
c) gospodarczego, na który składają się przedsiębiorcy;
3) obszar objęty opracowaną przez nią LSR:
a) jest spójny przestrzennie,
b) obejmuje gminy wiejskie lub miejsko-wiejskie, z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., lub gminy miejskie liczące nie więcej niż 5 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.,
c) obejmuje co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców, którzy byli zameldowani na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.;
4) opracowana przez nią LSR jest zgodna z zakresem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
5) wysokość środków przewidzianych na:
a) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 116 zł, z tym że na każdy z rodzajów operacji wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy jest zaplanowane nie mniej niż 10% tych środków,
b) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 3 zł,
c) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 29 zł, z tym że na koszty bieżące (administracyjne) LGD określone w przepisach dotyczących funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, przeznacza się nie więcej niż 15% sumy środków przewidzianych na działania, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21–23 ustawy;
6) uzyskała co najmniej:
a) 60% maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LGD,
b) 50% maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LSR
– dokonanej na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, chyba że LGD uzyskała mniej niż 50% punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 6 lub 7 lub nie uzyskała żadnych punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 4 lit. b;
7) spełnia inne warunki niezbędne do ubiegania się o wybór do realizacji LSR, określone w Programie.
2. Liczbę mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. ustala się na podstawie wynikowych informacji statystycznych, ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych.
3. Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje się według liczby uzyskanych punktów w ramach ocen, o których mowa w ust. 1 pkt 6, do wyczerpania dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
§ 2a.[Wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań] 1. LGD, która zawarła z samorządem województwa umowę, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy, zwaną dalej „umową”, może być wybrana do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań, jeżeli:
1) uzyskała co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny:
a) efektywności LGD oraz realizacji LSR dokonanej według stanu na dzień 31 marca 2012 r. i na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) LSR w zakresie dodatkowych zadań dokonanej na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, chyba że LGD nie uzyskała punktu na podstawie kryterium określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 1;
2) opracowany przez nią projekt zmiany LSR dotyczy zwiększenia budżetu LSR, o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia w ust. 10, oraz:
a) rozszerzenia zakresu określonych w LSR:
– przedsięwzięć, w ramach których są realizowane operacje, zwanych dalej „przedsięwzięciami”, służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych określonych w LSR lub
– celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów lub
b) wprowadzenia nowych:
– przedsięwzięć służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych określonych w LSR lub
– celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów;
3) na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1:
a) pkt 21 ustawy, przewidziała nie więcej niż 70% kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach tego działania, ustalonych według stanu na dzień ogłoszenia konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań oraz na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, a w przypadku LGD, która uzyskała powyżej 80% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny, o której mowa w pkt 1 lit. b – nie więcej niż 100% tak obliczonej kwoty, a w każdym przypadku – nie więcej niż 5 mln zł,
b) pkt 23 ustawy, przewidziała nie więcej niż 10% środków przewidzianych na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy;
4) ubiegając się o wybór do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy:
a) przewidziała, że wszystkie środki na realizację tych zadań są przeznaczone na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) LGD, określonych w przepisach dotyczących funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy,
b) ubiega się również o wybór do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy.
2. Wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań dokonuje się według liczby punktów uzyskanych w ramach oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 1, do wyczerpania dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3. Do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań wybiera się z każdego województwa co najmniej dwie LGD, które spełniły warunki określone w ust. 1.
4. W przypadku LGD, które uzyskały taką samą liczbę punktów w ramach oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 1, o kolejności wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań decyduje wyższa liczba punktów uzyskanych na podstawie kolejnych kryteriów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. Jeżeli ustalenie kolejności wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań jest niemożliwe na podstawie ust. 4, o tej kolejności decyduje wyższa wielkość liczbowa wyrażająca stosunek wysokości kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, ustalonych według stanu na dzień ogłoszenia konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań oraz na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, do wysokości kwoty określonej w budżecie LSR na to działanie.
6. LGD, która na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań przewidziała środki w wysokości wyższej niż wysokość maksymalnych kwot określonych w ust. 1 pkt 3 dla takiej LGD, może być wybrana do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań, jeżeli odpowiednio zmniejszy wysokość tych środków, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje LGD w formie pisemnej, podając termin dokonania tych zmian nie dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia tej informacji.
§ 3.[Konkurs na wybór LGD do realizacji LSR] 1. Właściwy organ samorządu województwa, po przeprowadzeniu co najmniej jednej ogólnodostępnej konferencji na temat podejścia Leader, ogłasza konkurs na wybór LGD do realizacji LSR, po uzgodnieniu terminu składania wniosków o wybór LGD do realizacji LSR, zwanych dalej „wnioskami”, z instytucją zarządzającą. Nie przeprowadza się konferencji na temat podejścia Leader w przypadku konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
2. Konkurs na wybór LGD do realizacji LSR ogłasza się nie częściej niż dwukrotnie w okresie wdrażania Programu, przy czym drugi konkurs może być ogłoszony wyłącznie w celu dokonania wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3. Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR zawiera w szczególności wskazanie:
1) terminu składania wniosków – nie krótszego niż 14 dni i nie dłuższego niż 60 dni;
2) miejsca składania wniosków;
3) trybu składania wniosków;
4) wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR, przy czym w przypadku drugiego konkursu wskazuje się przewidywaną wysokość tych środków.
3a. Ostateczny limit dostępnych środków na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań ogłasza właściwy organ samorządu województwa w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia terminu składania wniosków w ramach drugiego konkursu.
4. Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR umieszcza się na tablicy ogłoszeń w urzędzie marszałkowskim i zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz w prasie o zasięgu regionalnym lub ogólnokrajowym, na co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków.
5. Załatwianie spraw związanych z wyborem LGD do realizacji LSR, w tym czynności w ramach postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 9 ust. 1, § 12 ust. 3 oraz § 13 ust. 1, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.
6. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 5, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
§ 4.[Złożenie wniosku] 1. Wniosek składa się bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na obszarze którego znajduje się siedziba LGD, w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR, a w przypadku ubiegania się o wybór w drugim konkursie – w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, z którym LGD zawarła umowę.
2. Złożenie wniosku potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
§ 5.[Elementy wniosku] 1. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy, nadany LGD;
2) nazwę i adres LGD;
3) numer LGD w Krajowym Rejestrze Sądowym;
4) wskazanie obszaru objętego LSR;
5) wskazanie liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., chyba że LGD ubiega się o wybór w drugim konkursie;
6) oświadczenia i zobowiązania LGD związane z wyborem do realizacji LSR;
7) informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
2. Do wniosku dołącza się LSR w formie papierowej i jako dokument elektroniczny w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR, a w przypadku ubiegania się o wybór w drugim konkursie do wniosku dołącza się projekt zmiany LSR w formie papierowej oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3. LGD informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§ 6.[Formularz wniosku] 1. Wniosek składa się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
2. Właściwy organ samorządu województwa udostępnia formularz wniosku nie później niż w dniu ogłoszenia o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR.
3. Formularz wniosku zawiera wykaz dokumentów niezbędnych do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR, które powinny być dołączone do wniosku.
§ 7.[Informacje zamieszczane na stronie urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki] Właściwy organ samorządu województwa zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki:
1) listę LGD, które złożyły wnioski wraz z LSR, oraz
2) LSR, o których mowa w pkt 1
– w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków.
§ 7a.[Wyłączenie stosowania § 7] Do wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się § 7.
§ 8.[Rozpatrywanie wniosku] 1. Jeżeli wniosek nie został złożony w terminie lub nie zawiera nazwy LGD lub jej adresu i nie można ustalić tego adresu na podstawie posiadanych danych, lub nie zostały do niego dołączone:
1) LSR – w przypadku wniosku złożonego w pierwszym konkursie,
2) projekt zmiany LSR – w przypadku wniosku złożonego w drugim konkursie
– właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
2. Jeżeli wniosek zawiera inne, niż określone w ust. 1, nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1–3 i 7.
3. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia nieprawidłowości lub braków:
1) nie usunęła w terminie żadnych nieprawidłowości lub braków, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia;
2) usunęła w terminie nie wszystkie nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1–3 i 7.
3a. Do rozpatrywania wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się ust. 3.
4. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, nie usunęła ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
5. Właściwy organ samorządu województwa, pozostawiając wniosek bez rozpatrzenia, nie przeprowadza w stosunku do danej LGD dalszego postępowania mającego na celu sprawdzenie, czy ta LGD spełnia warunki, o których mowa w § 2 ust. 1 albo § 2a ust. 1.
6. Właściwy organ samorządu województwa, w trakcie rozpatrywania wniosku, może wezwać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 9.[Termin wyboru LGD do realizacji LSR] 1. Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje właściwy organ samorządu województwa, w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków.
2. Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku do czasu wykonania przez LGD tych czynności.
§ 10.[Wywieszenie listy wszystkich LGD w kolejności uzyskania od najwyższej do najniższej liczby punktów w ramach ocen] Po dokonaniu wyboru LGD do realizacji LSR właściwy organ samorządu województwa niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki listę wszystkich LGD, w kolejności uzyskania od najwyższej do najniższej liczby punktów w ramach ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, wraz z podaniem liczby uzyskanych punktów oraz wskazaniem, które z LGD zostały wybrane do realizacji LSR.
§ 10a.[Wywieszenie listy w kolejności wszystkich LGD wybranych w zakresie dodatkowych zadań] 1. Właściwe organy wszystkich samorządów województw wspólnie opracują listę wszystkich LGD, w kolejności uzyskania od najwyższej do najniższej liczby punktów w ramach oceny, o której mowa w § 2a ust. 1 pkt 1, zawierającą liczbę uzyskanych punktów oraz wskazanie, które z LGD zostały wybrane do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
2. Listę, o której mowa w ust. 1, właściwe organy wszystkich samorządów województw niezwłocznie zamieszczają na stronach internetowych urzędów marszałkowskich albo samorządowych jednostek.
§ 11.[Powiadomienie LGD o wyniku wyboru] 1. Właściwy organ samorządu województwa informuje LGD, w formie pisemnej, o wyniku ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 albo § 2a ust. 1 pkt 1, wraz z uzasadnieniem, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR, w terminie 7 dni od dnia dokonania tego wyboru.
2. W informacji, o której mowa w ust. 1, właściwy organ samorządu województwa, w przypadku LGD wybranych do realizacji LSR, określa termin, nie dłuższy niż 14 dni od dnia doręczenia tej informacji, zawarcia:
1) umowy, dołączając projekt takiej umowy – w przypadku LGD wybranych w pierwszym konkursie;
2) umowy zmieniającej umowę, dołączając projekt takiej umowy – w przypadku LGD wybranych w drugim konkursie.
§ 12.[Zastrzeżenia do wyniku ocen] 1. LGD może złożyć do właściwego organu samorządu województwa, w formie pisemnej, uzasadnione zastrzeżenia do wyniku ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji, o której mowa w § 11 ust. 1.
2. W przypadku złożenia uzasadnionych zastrzeżeń przez LGD, właściwy organ samorządu województwa dokonuje ponownej oceny tej LGD i opracowanej przez nią LSR na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
3. Jeżeli w wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, LGD i opracowana przez nią LSR uzyskają co najmniej liczbę punktów określoną w § 2 ust. 1 pkt 6, właściwy organ samorządu województwa wybiera tę LGD do realizacji LSR do wyczerpania pozostałych, dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
4. Po dokonaniu ocen, o których mowa w ust. 2, właściwy organ samorządu województwa:
1) niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki zaktualizowaną listę, o której mowa w § 10;
2) informuje LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR.
5. Do informowania LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
§ 12a.[Wyłączenie stosowania § 12] Do rozpatrywania wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się przepisów § 12.
§ 13.[Zawarcie umowy] 1. Umowa jest zawierana w formie pisemnej, na formularzu zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
2. Umowa, oprócz elementów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, określa w szczególności:
1) przedmiot i strony umowy;
2) warunki, termin i miejsce realizacji LSR;
3) warunki rozwiązania umowy;
4) zobowiązania LGD dotyczące:
a) rozpowszechniania założeń LSR,
b) rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym o warunkach i trybie jej przyznawania,
c) informowania o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym za pomocą Internetu,
d) sprawdzania zgodności operacji realizowanych w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, z LSR oraz wybierania operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1698/2005”,
e) aktualizacji LSR w zakresie określonym w umowie,
f) umożliwienia przeprowadzania kontroli LGD, w zakresie określonym w umowie, do końca 2020 r.,
g) przechowywania dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 3, do końca 2020 r.,
h) informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy,
i) opracowania formularza ankiety na potrzeby monitorowania LSR udostępnianego beneficjentom działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy.
3. LSR stanowi załącznik do umowy.
4. Umowa jest nieważna w przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym lub w przypadkach gdy sprzeciwia się przepisom rozporządzenia nr 1698/2005 lub przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tego rozporządzenia.
§ 14.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 23 maja 2008 r.
Załącznik nr 1
ZAKRES LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1. Charakterystyka lokalnej grupy działania (LGD) jako jednostki odpowiedzialnej za realizację lokalnej strategii rozwoju (LSR):
1) nazwa i status prawny LGD oraz data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i numer w tym rejestrze;
2) opis procesu budowania partnerstwa;
3) charakterystyka członków LGD albo jej partnerów i sposób rozszerzania lub zmiany składu LGD;
4) struktura rady lub innego organu LGD, do którego wyłącznej właściwości należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej „organem decyzyjnym”;
5) zasady i procedury funkcjonowania LGD oraz organu decyzyjnego;
6) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego;
7) doświadczenie LGD i członków LGD albo jej partnerów w realizacji operacji.
2. Opis obszaru objętego LSR wraz z uzasadnieniem jego wewnętrznej spójności (maksymalnie 20 stron):
1) wykaz gmin wchodzących w skład LGD albo będących jej partnerami;
2) uwarunkowania przestrzenne (mapa), geograficzne, przyrodnicze, historyczne i kulturowe;
3) ocena społeczno-gospodarcza obszaru, w tym potencjału demograficznego i gospodarczego obszaru oraz poziomu aktywności społecznej;
4) specyfika obszaru.
3. Analiza SWOT dla obszaru objętego LSR; wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy.
4. Określenie celów ogólnych i szczegółowych LSR, wskazanie planowanych przedsięwzięć oraz przedstawienie wskaźników (produktu, rezultatu i oddziaływania) realizacji celów LSR oraz przedsięwzięć.
5. Określenie misji LGD.
6. Wykazanie spójności specyfiki obszaru z celami LSR.
7. Uzasadnienie podejścia zintegrowanego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
8. Uzasadnienie podejścia innowacyjnego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
9. Określenie procedury oceny zgodności operacji z LSR, procedury wyboru operacji przez LGD, procedury odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, kryteriów, na podstawie których jest oceniana zgodność operacji z LSR, oraz kryteriów wyboru operacji, a także procedury zmiany tych kryteriów.
10. Określenie budżetu LSR dla każdego roku jej realizacji.
10a. Określenie harmonogramu przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, z podziałem na półrocza.
11. Opis procesu przygotowania i konsultowania LSR.
12. Opis procesu wdrażania i aktualizacji LSR.
13. Zasady i sposób dokonywania oceny (ewaluacji) własnej, w szczególności sporządzania rocznych sprawozdań z realizacji LSR.
14. Określenie powiązań LSR z innymi dokumentami planistycznymi związanymi z obszarem objętym LSR.
15. Wskazanie planowanych działań, przedsięwzięć lub operacji realizowanych przez LGD w ramach innych programów wdrażanych na obszarze objętym LSR.
16. Przewidywany wpływ realizacji LSR na rozwój regionu i obszarów wiejskich.
17. Informacja o dołączanych do LSR załącznikach.
Załącznik nr 2
KRYTERIA OCENY LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA I LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1. Kryteria oceny lokalnej grupy działania (LGD):
1) struktura LGD (maksymalnie 22 pkt):
a) liczba członków LGD albo jej partnerów:
– poniżej 16 – 1 pkt,
– 16–30 – 2 pkt,
– 31–40 – 3 pkt,
– 41–50 – 4 pkt,
– powyżej 50 – 6 pkt,
b) reprezentatywność składu organu decyzyjnego w odniesieniu do składu LGD albo jej partnerów:
– przedstawiciele wszystkich gmin będących członkami albo partnerami LGD – 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora publicznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym: gmin, powiatów, uczelni publicznych, jednostek badawczo-rozwojowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców – 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora społecznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym osób fizycznych działających na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji z obszaru objętego LSR – 5 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele przedsiębiorców będących członkami albo partnerami LGD – 5 pkt;
2) określenie sposobu powołania i zmian w składzie organu decyzyjnego LGD – 2 pkt;
3) rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów (maksymalnie 3 pkt):
a) LGD zakłada rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów – 1 pkt,
b) określenie sposobu rozszerzania składu LGD albo jej partnerów – 3 pkt;
4) szczegółowe zasady i procedury funkcjonowania organu decyzyjnego LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) organ decyzyjny LGD posiada regulamin organizacyjny zapewniający:
– przejrzystość podejmowania decyzji – 1 pkt,
– demokratyczność podejmowania decyzji – 1 pkt,
– jawność podejmowania decyzji – 1 pkt,
b) żaden z członków organu decyzyjnego nie jest zatrudniony w biurze LGD i określona została procedura wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej „ustawą” – 5 pkt;
5) określenie procedury naboru pracowników oraz warunków funkcjonowania biura LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) określenie wymagań koniecznych i pożądanych w odniesieniu do kandydatów do pracy w LGD, pozwalających na zatrudnienie osób gwarantujących profesjonalną obsługę organów LGD i beneficjentów – 2 pkt,
b) określenie procedury naboru pracowników, w tym procedury postępowania w sytuacji wystąpienia trudności w zatrudnieniu pracowników spełniających wymagania konieczne – 2 pkt,
c) opisy stanowisk precyzujące podział obowiązków i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach, adekwatne do wymagań koniecznych i pożądanych – 2 pkt,
d) warunki techniczne i lokalowe biura LGD, pozwalające na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD (wydzielone biuro LGD) (maksymalnie 2 pkt):
– brak warunków technicznych i lokalowych biura LGD, pozwalających na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD – 0 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów – 1 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów oraz możliwość archiwizowania dokumentów i organizacji spotkań – 2 pkt;
6) procedury oceny zgodności operacji z lokalną strategią rozwoju (LSR) i wyboru operacji oraz odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji (maksymalnie 10 pkt):
a) przejrzystość procedur określających podział zadań i zakres odpowiedzialności na poszczególnych etapach, w formie:
– opisowej albo graficznej, albo tabelarycznej – 2 pkt,
– opisowej i graficznej albo tabelarycznej – 3 pkt,
– opisowej, graficznej i tabelarycznej – 4 pkt,
b) zawarcie w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji (maksymalnie 6 pkt):
– brak w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji – 0 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR – 2 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR i instrukcje ich wypełniania – 4 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR, instrukcje ich wypełniania, wzory pism stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz wzory innych dokumentów – 6 pkt;
7) kryteria wyboru operacji przez LGD (maksymalnie 30 pkt):
a) adekwatne do analizy SWOT – 15 pkt,
b) mierzalne – 15 pkt;
8) dotychczasowa działalność LGD, jej członków albo partnerów w zakresie realizacji (maksymalnie 9 pkt):
a) projektów o zakresie podobnym do operacji, które mogą być realizowane w ramach działań osi 3 i 4 Programu, lub projektów, które były realizowane w ramach działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia:
– brak zrealizowanych projektów – 0 pkt,
– od 1 do 4 zrealizowanych projektów – 3 pkt,
– powyżej 4 zrealizowanych projektów – 5 pkt,
b) innych projektów realizowanych na obszarach wiejskich:
– brak zrealizowanych projektów – 0 pkt,
– od 1 do 6 zrealizowanych projektów – 2 pkt,
– powyżej 6 zrealizowanych projektów – 4 pkt;
9) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego (maksymalnie 8 pkt):
a) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowaną wiedzę z zakresu rozwoju obszarów wiejskich i podejścia Leader – 2 pkt,
b) co najmniej połowę składu organu decyzyjnego stanowią osoby zameldowane na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, przez okres co najmniej 3 lat – 1 pkt,
c) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie realizacji operacji lub projektów z zakresu rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – 3 pkt,
d) przynajmniej jedna osoba będąca członkiem organu decyzyjnego posiada udokumentowaną znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, francuski lub niemiecki) w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się – 2 pkt.
2. Kryteria oceny lokalnej strategii rozwoju (LSR):
1) związek i spójność przyjętych w LSR kierunków rozwoju z uwarunkowaniami lokalnymi (maksymalnie 10 pkt):
a) opisanie lokalnych zasobów (np. historycznych, kulturowych lub przyrodniczych) oraz wykazanie związku i spójności z uwarunkowaniami:
– przestrzennymi obszaru objętego LSR – 1 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi albo przestrzennymi i przyrodniczymi lub geograficznymi – 2 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi oraz przyrodniczymi lub geograficznymi – 3 pkt,
b) opisanie sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru objętego LSR – 3 pkt,
c) wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania (maksymalnie 4 pkt):
– brak wskazania specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienia sposobu jej wykorzystania – 0 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR – 2 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania – 4 pkt;
2) analiza SWOT (maksymalnie 5 pkt):
a) spójność analizy SWOT z opisem obszaru – 3 pkt,
b) spójność wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy SWOT – 2 pkt;
3) cele LSR oraz wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania (maksymalnie 15 pkt):
a) adekwatność celów LSR do analizy SWOT i specyfiki obszaru (maksymalnie 4 pkt):
– cele nie są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru – 0 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT – 2 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru – 4 pkt,
b) mierzalność celów LSR – 2 pkt,
c) konkretność celów LSR – 1 pkt,
d) określenie terminu osiągnięcia celów i możliwość ich zrealizowania w okresie wdrażania LSR – 2 pkt,
e) dla każdego przedsięwzięcia są określone, adekwatne do celów i stanowiące miernik ich osiągania, wskaźniki:
– produktu – 2 pkt,
– rezultatu – 2 pkt,
– oddziaływania – 2 pkt;
4) adekwatność przedstawionych przedsięwzięć w stosunku do celów LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) przyczynienie się przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do osiągnięcia celów LSR – 3 pkt,
b) nawiązywanie przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do specyfiki obszaru objętego LSR – 4 pkt;
5) zintegrowany charakter LSR (maksymalnie 8 pkt):
a) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono:
– podmioty z nie więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki – 1 pkt,
– podmioty z więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki – 3 pkt,
b) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono podmioty z sektorów publicznego, społecznego lub gospodarczego:
– podmioty z jednego sektora – 1 pkt,
– podmioty z 2 sektorów – 2 pkt,
– podmioty z 3 sektorów – 3 pkt,
c) opisanie przedsięwzięć opierających się na waloryzacji i wykorzystaniu różnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych – 2 pkt;
6) innowacyjny charakter proponowanych w LSR przedsięwzięć i operacji (maksymalnie 8 pkt):
a) powiązanie zaproponowanych innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem lokalnych zasobów – 2 pkt,
b) opisanie innowacyjnych, niestosowanych wcześniej na danym obszarze rozwiązań w ramach realizowanych operacji – 3 pkt,
c) możliwość stosowania zaprezentowanych innowacyjnych rozwiązań na innych obszarach – 3 pkt;
7) opisanie procesu przygotowania LSR, w tym procesu konsultacji LSR z przedstawicielami społeczności lokalnej (maksymalnie 10 pkt):
a) brak opisu procesu przygotowania LSR – 0 pkt,
b) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej – 2 pkt,
c) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej oraz opis przeprowadzonych sondaży lub wywiadów – 4 pkt,
d) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej, sondaży lub wywiadów oraz funkcjonowania punktu informacyjno-konsultacyjnego – 7 pkt,
e) opis innych sposobów przeprowadzania konsultacji – 10 pkt;
8) opisanie procesu informowania o wdrażaniu LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu informowania o wdrażaniu LSR – 0 pkt,
b) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie – 2 pkt,
c) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie i systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji – 5 pkt,
d) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie, systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji oraz ich aktualność – 7 pkt;
9) opisanie procesu aktualizacji LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu przeprowadzania konsultacji – 0 pkt,
b) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny udział w konsultacjach LSR – 2 pkt,
c) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR – 5 pkt,
d) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR oraz adekwatność konsultacji do zakresu aktualizacji LSR – 7 pkt;
10) metodologia ewaluacji własnej LGD i oceny realizacji LSR oraz aktualizacji LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) powiązanie zaproponowanej metodologii przeprowadzenia ewaluacji własnej LGD z oceną:
– realizacji celów określonych przez LGD do osiągnięcia przez realizację LSR – 3 pkt,
– planowanych przedsięwzięć mających doprowadzić do osiągnięcia celów określonych w LSR – 2 pkt,
b) opisanie sposobu wykorzystania informacji uzyskanych z ewaluacji własnej w celu usprawnienia działalności LGD – 2 pkt;
11) budżet LSR wraz z harmonogramem przedsięwzięć w ramach LSR (maksymalnie 12 pkt):
a) zapewnienie systematycznej i ciągłej realizacji LSR zgodnie z zaplanowanym budżetem LSR oraz harmonogramem przedsięwzięć – 6 pkt,
b) zapewnienie w budżecie LSR proporcjonalności między kosztami administracyjnymi i własnymi LGD a kosztami realizacji LSR – 3 pkt,
c) adekwatność budżetu LSR do podstawowych celów LSR – 3 pkt;
12) powiązania z innymi dokumentami planistycznymi i wpływ na rozwój obszaru objętego LSR (maksymalnie 4 pkt):
a) komplementarność LSR w stosunku do innych dokumentów planistycznych – 2 pkt,
b) przyczynienie się LSR do rozwoju obszaru objętego LSR oraz do rozwoju całego regionu zgodnie z kierunkami określonymi w LSR i innych dokumentach planistycznych – 2 pkt;
13) określenie zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy, w przypadku gdy LGD planuje realizację operacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (maksymalnie 2 pkt):
a) brak określenia zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy – 0 pkt,
b) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań – 1 pkt,
c) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań, a także prowadzenie odrębnych rachunków bankowych dla każdego z tych programów oraz wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację operacji z zakresu działania wymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy – 2 pkt.
Załącznik nr 3
KRYTERIA OCENY EFEKTYWNOŚCI LGD ORAZ REALIZACJI LSR
1) wysokość kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, ustalonych na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, w stosunku do wysokości kwoty określonej w budżecie LSR na to działanie wynosi:
a) poniżej 25% – 0 pkt,
b) od 25 do 40% – 4 pkt,
c) powyżej 40% – 8 pkt;
2) liczba operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, zwanych dalej „małymi projektami”, na które została przyznana pomoc finansowa podmiotom innym niż jednostki sektora finansów publicznych, w stosunku do liczby wszystkich małych projektów, na które została przyznana pomoc finansowa w ramach LSR, wynosi:
a) poniżej 10% – 0 pkt,
b) od 10 do 20% – 1 pkt,
c) powyżej 20 do 40% – 4 pkt,
d) powyżej 40% – 6 pkt;
3) wśród podmiotów, które złożyły wnioski o przyznanie pomocy na małe projekty wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, są osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą, oraz osoby prawne niebędące jednostkami sektora finansów publicznych – 4 pkt;
4) średnia frekwencja członków organu decyzyjnego oraz osób reprezentujących członków tego organu na posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:
a) poniżej 60% – 0 pkt,
b) od 60 do 70% – 1 pkt,
c) powyżej 70 do 80% – 2 pkt,
d) powyżej 80% – 3 pkt;
5) liczba operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, a na realizację których nie została przyznana taka pomoc, z wyłączeniem operacji objętych wnioskami o przyznanie tej pomocy całkowicie wycofanymi na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 65/2011”, w stosunku do liczby wszystkich operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, wynosi:
a) poniżej 20% – 4 pkt,
b) od 20 do 30% – 2 pkt,
c) powyżej 30 do 50% – 1 pkt,
d) powyżej 50% – 0 pkt;
6) liczba zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, na którą LGD została przyznana pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, polegających na przeprowadzeniu szkoleń w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:
a) poniżej 10 – 0 pkt,
b) od 10 do 15 – 1 pkt,
c) od 16 do 20 – 2 pkt,
d) powyżej 20 – 4 pkt;
7) pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, została przyznana na wszystkie rodzaje operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy – 4 pkt;
8) na wniosek danej LGD zostały podane do publicznej wiadomości informacje o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w zakresie wszystkich rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy – 4 pkt;
9) wysokość wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, które nie zostały wypłacone, w stosunku do wysokości wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach tego działania, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, wynosi:
a) poniżej 1% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 – 4 pkt,
b) od 1 do 2% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 – 3 pkt,
c) powyżej 2 do 3% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 – 1 pkt,
d) powyżej 3% lub co najmniej raz zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 – 0 pkt;
10) wysokość kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, w zakresie kosztów związanych z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, o których mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005, w stosunku do wysokości kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi:
a) do 23% – 0 pkt,
b) powyżej 23% – 4 pkt;
11) wysokość środków publicznych otrzymanych przez LGD od dnia złożenia wniosku, z wyłączeniem środków stanowiących pomoc finansową przyznaną w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy, oraz pochodzących od członków albo partnerów LGD, wynosi:
a) poniżej 10 000 złotych – 1 pkt,
b) od 10 000 do 50 000 złotych – 2 pkt,
c) powyżej 50 000 do 100 000 złotych – 3 pkt,
d) powyżej 100 000 złotych – 4 pkt;
12) LGD brała udział w charakterze wystawcy na targach, które odbyły się:
a) na obszarze województwa, w którym LGD posiada siedzibę – 1 pkt,
b) poza obszarem województwa, w którym LGD posiada siedzibę – 2 pkt,
c) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – 4 pkt;
13) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy, o którym mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanego dalej „projektem współpracy”, oraz na operację polegającą na realizacji tego projektu współpracy – 2 pkt;
14) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu lub realizacji co najmniej jednego międzynarodowego projektu współpracy – 2 pkt;
15) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na realizacji co najmniej jednego projektu współpracy z udziałem więcej niż 2 partnerów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822 oraz z 2011 r. Nr 64, poz. 336 i Nr 261, poz. 1562) – 2 pkt;
16) LGD współdziałała z innymi LGD w ramach organizacji zrzeszającej LGD – 5 pkt.
Załącznik nr 4
KRYTERIA OCENY LSR W ZAKRESIE DODATKOWYCH ZADAŃ
1) wskaźniki produktu i rezultatu dla nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR, lub nowych celów szczegółowych, lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, zawarte w projekcie zmiany LSR, zostały określone w czasie i są możliwe do zrealizowania w okresie realizacji LSR – 1 pkt;
2) w projekcie zmiany LSR przewidziano co najmniej jedno nowe przedsięwzięcie lub co najmniej jeden nowy cel szczegółowy – 5 pkt;
3) w projekcie zmiany LSR opisano proces konsultacji z przedstawicielami społeczności lokalnej, w wyniku którego został rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych, lub zostały wprowadzone nowe przedsięwzięcia lub cele szczegółowe – 2 pkt;
4) w projekcie zmiany LSR rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych lub nowe przedsięwzięcia, lub nowe cele szczegółowe wynikają z przeprowadzonej oceny (ewaluacji) własnej LGD – 2 pkt;
5) co najmniej połowa nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma charakter innowacyjny, gdyż zakłada wprowadzenie nowych produktów lub usług, lub zastosowanie nowych metod, lub surowców na obszarze:
a) LSR – 2 pkt,
b) województwa, w którym znajduje się siedziba LGD – 4 pkt,
c) wykraczającym poza obszar województwa, o którym mowa w lit. b – 8 pkt;
6) w ramach nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się realizację:
a) dwóch rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji – 2 pkt,
b) trzech rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji – 5 pkt,
c) każdego rodzaju operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji – 8 pkt;
7) w wyniku realizacji nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się utworzenie miejsc pracy, przy czym w ramach operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, na które została przyznana pomoc finansowa, zostało utworzone co najmniej 5 miejsc pracy – 5 pkt;
8) realizacja nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma wpływ na co najmniej jedną z następujących grup docelowych: kobiety, osoby poniżej 26. roku życia, osoby powyżej 50. roku życia lub organizacje pozarządowe, a ten wpływ został uzasadniony – 5 pkt.