ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 21 czerwca 2013 r.
w sprawie trybu rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji
Na podstawie art. 24a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa tryb rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji oraz wzory ksiąg rejestrowych i dokumentów rejestracyjnych.
§ 2.[Zawartość wniosku o wpis statku do rejestru statków] Wniosek o wpis statku do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, zwanego dalej „rejestrem statków”, zawiera:
1) nazwę lub inny znak rozpoznawczy statku;
2) nazwę portu macierzystego statku;
3) typ i rodzaj statku;
4) rok budowy, kraj pochodzenia, nazwę producenta statku;
5) numer identyfikacyjny statku, jeżeli został nadany;
6) numer fabryczny statku, jeżeli został nadany;
7) numer kadłuba statku, jeżeli został nadany;
8) rodzaj i liczbę głównych mechanicznych urządzeń napędowych, markę i moc każdego urządzenia wyrażoną w kW oraz ich numery fabryczne, jeżeli zostały nadane;
9) rodzaj pomocniczego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc wyrażoną w kW – jeżeli statek posiada napęd pomocniczy;
10) typ i powierzchnię pomiarową ożaglowania – jeżeli statek posiada ożaglowanie;
11) wymiary statku – długość całkowitą kadłuba „Lc”, szerokość kadłuba „Bc”, wysokość maksymalną „H”, zanurzenie maksymalne „T”;
12) maksymalną dopuszczalną liczbę osób, jaka może znajdować się na statku;
13) kategorię projektową statku – jeżeli została nadana;
14) nazwę i adres armatora oraz jego numer PESEL lub numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego i numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości;
15) wskazanie rejestru, w którym statek był dotychczas zarejestrowany, i datę wykreślenia z tego rejestru – jeżeli statek był wpisany do rejestru;
16) określenie dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu.
§ 3.[Dokumenty załączane do wniosku o wpis statku do rejestru statków] Do wniosku o wpis statku do rejestru statków załącza się:
1) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu;
2) pisemne oświadczenie armatora o wybudowaniu statku systemem gospodarczym – jeżeli statek został wybudowany systemem gospodarczym;
3) dowód wykreślenia statku z dotychczasowego rejestru – jeżeli statek był wpisany do rejestru.
§ 4.[Wzór księgi rejestrowej dla statków] Wzór księgi rejestrowej dla statków:
1) o napędzie mechanicznym określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) bez napędu mechanicznego, które mogą posiadać pomocniczy napęd mechaniczny, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.[Kolejność wpisów] Wpisu statku do rejestru statków dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
§ 6.[Akta rejestrowe] Dokumenty stanowiące podstawę wpisu statku do rejestru statków stanowią akta rejestrowe.
§ 7.[Wniosek o zmianę danych wpisanych w księdze rejestrowej] W przypadku zmiany danych wpisanych w księdze rejestrowej wniosek o ich zmianę zawiera:
1) nazwę lub inny znak rozpoznawczy statku;
2) numer rejestracyjny statku;
3) dane, które uległy zmianie.
§ 8.[Przebudowa statku] W przypadku przebudowy statku:
1) o napędzie mechanicznym na statek bez napędu mechanicznego albo
2) bez napędu mechanicznego na statek o napędzie mechanicznym
– armator składa wniosek o wpis statku do rejestru statków do właściwego polskiego związku sportowego.
§ 9.[Wykreślenie statku z rejestru statków na wniosek armatora] 1. W przypadku wykreślenia statku z rejestru statków na wniosek armatora, do wniosku o wykreślenie statku z rejestru statków załącza się dokument rejestracyjny.
2. Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru statków podlega unieważnieniu przez opatrzenie każdej jego strony adnotacją „ANULOWANO”.
§ 10.[Wzór dokumentu rejestracyjnego statku] Wzór dokumentu rejestracyjnego statku:
1) o napędzie mechanicznym określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2) bez napędu mechanicznego, który może posiadać pomocniczy napęd mechaniczny, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 11.[Numer rejestracyjny statku] 1. Właściwy polski związek sportowy nadaje numer rejestracyjny statku.
2. W przypadku statku o napędzie mechanicznym numer rejestracyjny statku składa się z:
1) dwóch liter „PL”;
2) pięciu cyfr lub po wyczerpaniu możliwości – również kombinacji składających się z cyfr i liter umieszczonych na końcu, oznaczających kolejność wpisu w rejestrze statków; dopuszcza się stosowanie wielkich liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
3. Wysokość liter i cyfr, o których mowa w ust. 2, wynosi:
1) 50 mm dla skuterów wodnych;
2) 100 mm dla statków innych niż skutery wodne.
4. W przypadku statku bez napędu mechanicznego numer rejestracyjny składa się z:
1) litery oznaczającej województwo właściwe dla portu macierzystego statku:
a) B – podlaskie,
b) C – kujawsko-pomorskie,
c) D – dolnośląskie,
d) E – łódzkie,
e) F – lubuskie,
f) G – pomorskie,
g) K – małopolskie,
h) L – lubelskie,
i) N – warmińsko-mazurskie,
j) O – opolskie,
k) P – wielkopolskie,
l) R – podkarpackie,
m) S – śląskie,
n) T – świętokrzyskie,
o) W – mazowieckie,
p) Z – zachodniopomorskie;
2) do czterech cyfr lub po wyczerpaniu możliwości – również kombinacji składających się z cyfr i liter umieszczonych na końcu, oznaczających kolejność wpisu w rejestrze statków; dopuszcza się stosowanie wielkich liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
§ 12.[Przepis przejściowy] Zmiana danych wpisanych w księdze rejestrowej prowadzonej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia następuje na podstawie wniosku, o którym mowa w § 7. W takim przypadku wpisu dokonuje się w księdze rejestrowej prowadzonej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.3)
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818, z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 168, poz. 1003, Nr 171, poz. 1016, Nr 222, poz. 1326 i Nr 227, poz. 1367.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji (Dz. U. Nr 72, poz. 426), które na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014, z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, Nr 185, poz. 1092 i Nr 208, poz. 1240 i 1241 oraz z 2012 r. poz. 490) utraciło moc z dniem 17 października 2012 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 21 czerwca 2013 r. (poz. 749)
Załącznik nr 1
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM
(format A4)
Załącznik nr 2
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO
(format A4)
Załącznik nr 3
WZÓR
(format A6)
Załącznik nr 4
WZÓR
(format A6)
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00