Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-04-23
Wersja aktualna od 2013-04-23
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 4 września 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania przez instytucję zarządzającą kontroli w odniesieniu do instytucji pośredniczących oraz operacji realizowanych w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013”
z dnia 4 września 2009 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 147, poz. 1191)
t.j. z dnia 23 kwietnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 488)
Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeprowadzania przez instytucję zarządzającą, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 1), zwaną dalej „instytucją zarządzającą”, kontroli, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.[Kontrola] Kontrola, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy, polega na sprawdzeniu przestrzegania:
1) procedur rozpatrywania wniosków o dofinansowanie;
2) procedur zawierania umów o dofinansowanie lub wydawania decyzji w sprawie przyznania pomocy;
3) procedur w zakresie monitorowania i oceny wdrażania operacji, środków i osi priorytetowych;
4) zasad archiwizacji dokumentów związanych z wdrażaniem operacji;
5) procedur w zakresie sprawozdawczości i przeprowadzania kontroli oraz rozliczeń finansowych, w tym poprawności kwalifikowania wydatków oraz sprawdzania rzetelności sprawozdań, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;
6) zgodności realizacji operacji i środków w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013”, zwanego dalej „programem operacyjnym”, oraz tego programu operacyjnego ze Wspólną Polityką Rybacką.
§ 3.[Przeprowadzanie kontroli] Kontrola, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy:
1) jest przeprowadzana:
a) po złożeniu wniosku o dofinansowanie przez wnioskodawcę lub
b) w trakcie realizacji operacji, lub
c) po zakończeniu realizacji operacji, lub
d) w terminie wynikającym z umowy o dofinansowanie;
2) może być przeprowadzona w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją operacji.
§ 4.[Zespół kontrolujący] Kontrole, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy, są przeprowadzane przez zespół kontrolujący składający się co najmniej z dwóch osób, zwanych dalej „kontrolującymi”.
§ 5.[Metoda doboru próby] Metoda doboru próby, o której mowa w art. 39 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 120 z 10.05.2007, str. 1), uwzględnia w szczególności:
1) występowanie nieprawidłowości w realizowanych operacjach w latach ubiegłych;
2) wartość i złożoność realizowanych operacji.
§ 6.[Warunki prawne i techniczne] 1. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w podmiocie kontrolowanym.
2. Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 7.[Termin oraz zakres planowanej kontroli] 1. O terminie oraz zakresie planowanej kontroli zawiadamia się podmiot, u którego ma być przeprowadzona kontrola, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
2. Kontrola może być również przeprowadzona przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli:
1) na wniosek podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola, lub
2) jeżeli wymaga tego specyfika operacji, po uzyskaniu pisemnej zgody podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola.
§ 8.[Informacje niejawne] Jeżeli w trakcie kontroli jest konieczne zapoznanie się z informacjami niejawnymi, informacje te udostępnia się wyłącznie kontrolującym, którzy posiadają poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do takich informacji, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.) [1].
§ 9.[Wyłączenie z udziału w kontroli] Kontrolujący mogą zostać wyłączeni z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 10.[Postępowanie dowodowe] 1. Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2. Dowodami są dokumenty i inne nośniki informacji, opinie biegłych, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia oraz inne zabezpieczone przedmioty.
3. Podmiot kontrolowany powinien przedstawić podczas kontroli, na żądanie kontrolujących, dokumenty związane z przedmiotem kontroli oraz udzielić szczegółowych wyjaśnień.
4. W przypadku odmowy przedstawienia dokumentu lub udzielenia wyjaśnień, zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się zastrzeżeń, o których mowa w § 17 ust. 1, złożonych w tym zakresie przez podmiot kontrolowany.
§ 11.[Dokumenty stanowiące dowód uchybień lub nieprawidłowości] Sporządzone w trakcie kontroli dokumenty stanowiące dowód uchybień lub nieprawidłowości podpisuje co najmniej dwóch kontrolujących.
§ 12.[Oględziny] 1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu lub innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego, odpowiedzialnej za obiekt lub inne składniki majątkowe poddane oględzinom.
3. Informacja dotycząca przeprowadzonych oględzin oraz ustalenia dokonane w ich trakcie są zamieszczane w informacji pokontrolnej, o której mowa w art. 26 ust. 5 ustawy, zwanej dalej „informacją pokontrolną”.
§ 13.[Potwierdzanie podpisem zgodności z oryginałem odpisów i wyciągów dokumentów] 1. W przypadku uzasadnionych wątpliwości kontrolujących co do wiarygodności przedstawionych im w toku kontroli dokumentów, osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego potwierdza podpisem zgodność z oryginałem odpisów i wyciągów, w tym także dotyczących zestawień i obliczeń sporządzonych na potrzeby kontroli.
2. O odmowie dokonania czynności, o której mowa w ust. 1, kontrolujący umieszczają adnotację w informacji pokontrolnej.
§ 14.[Zabezpieczenie dowodów] 1. Zebrane w toku kontroli dowody w razie potrzeby kontrolujący odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1) oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego;
2) przechowanie u podmiotu kontrolowanego w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu.
2. Zabezpieczone dowody będące dokumentami, w tym opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia, są dołączane do informacji pokontrolnej. Do informacji tej dołącza się także wykaz pozostałych zabezpieczonych dowodów.
§ 15.[Zawiadomienie o okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa] O ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają na piśmie kierownika jednostki kontrolującej.
§ 16.[Informacja pokontrolna] 1. Kontrolujący sporządzają w formie pisemnej, podpisują i przekazują podmiotowi kontrolowanemu informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach w terminie 21 dni od dnia zakończenia kontroli.
2. Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub wydania opinii prawnej, termin, o którym mowa w ust. 1, wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub wydania tej opinii.
3. O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, podmiot kontrolowany jest informowany na piśmie.
4. Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1) datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3) oznaczenie jednostki kontrolującej;
4) imiona i nazwiska kontrolujących;
5) opis realizacji kontrolowanych operacji;
6) ustalenia przeprowadzonej kontroli;
7) zalecenia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych w czasie kontroli uchybień i nieprawidłowości – w przypadku kontroli, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy.
5. Podmiot kontrolowany, w terminie wyznaczonym w informacji pokontrolnej, informuje jednostkę kontrolującą o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych, a w przypadku niepodjęcia takich działań – o przyczynach takiego postępowania.
§ 17.[Zastrzeżenia do treści informacji pokontrolnej] 1. Podmiot kontrolowany może zgłosić zastrzeżenia do treści informacji pokontrolnej.
2. Jeżeli podmiot kontrolowany nie zgłasza zastrzeżeń do informacji pokontrolnej, podpisuje dwa egzemplarze przesłanej informacji pokontrolnej i jeden z nich przekazuje jednostce kontrolującej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej informacji.
3. Zastrzeżenia do treści informacji pokontrolnej wraz z dwoma niepodpisanymi egzemplarzami informacji pokontrolnej podmiot kontrolowany przekazuje jednostce kontrolującej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
4. W przypadku przekroczenia terminu określonego w ust. 3 jednostka kontrolująca odmawia rozpatrzenia zgłoszonych zastrzeżeń, informując o tym, w formie pisemnej, podmiot kontrolowany.
5. Jednostka kontrolująca rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania. Kontrolujący mogą w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne w celu ustalenia zasadności zastrzeżeń.
6. W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają tę część informacji pokontrolnej, której dotyczyły zastrzeżenia, i przekazują podmiotowi kontrolowanemu do podpisu zmienioną lub uzupełnioną informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach.
7. W przypadku nieuwzględnienia zgłoszonych zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazują informację w tym zakresie, wraz z uzasadnieniem, podmiotowi kontrolowanemu i ponownie przekazują podmiotowi kontrolowanemu do podpisu informację pokontrolną w dwóch egzemplarzach.
8. Podmiot kontrolowany w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej, o której mowa w ust. 6 albo 7, przekazuje podpisany egzemplarz informacji pokontrolnej albo przygotowuje, w formie pisemnej, uzasadnienie odmowy podpisania informacji pokontrolnej i przekazuje je jednostce kontrolującej wraz z jednym egzemplarzem niepodpisanej informacji pokontrolnej.
§ 18.[Zalecenia pokontrolne] 1. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, jednostka kontrolująca sporządza, w formie pisemnej, zalecenia pokontrolne, jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami ujawnionymi w toku kontroli.
2. Jednostka kontrolująca przekazuje podmiotowi kontrolowanemu zalecenia pokontrolne, o których mowa w ust. 1, zawierające uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych w czasie kontroli uchybień i nieprawidłowości, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego podpisanej przez niego informacji pokontrolnej. Przepis § 16 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 19.[Przechowywanie informacji pokontrolnej] Informacja pokontrolna jest przechowywana wraz z dokumentacją związaną z realizacją operacji w ramach programu operacyjnego.
§ 20.[Przekazywanie informacji pokontrolnej do wiadomości instytucji certyfikującej] 1. Podpisaną przez podmiot kontrolowany informację pokontrolną z kontroli, o której mowa w art. 23 pkt 1 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje do wiadomości instytucji certyfikującej, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego, oraz instytucji audytowej, o której mowa w art. 58 ust. 1 lit. c tego rozporządzenia, w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
2. (uchylony).
§ 21.[Kontrola w trybie doraźnym] 1. Jednostka kontrolująca może przeprowadzić kontrole, o których mowa w art. 23 pkt 1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy, w trybie doraźnym, w przypadku uzyskania informacji o niewłaściwej realizacji operacji lub programu operacyjnego.
2. Przedmiotem kontroli w trybie doraźnym jest w szczególności weryfikacja zgodności uzyskanych informacji, o których mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym.
3. Do kontroli przeprowadzanych w trybie doraźnym nie stosuje się przepisu § 7.
§ 22.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
[1] Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych utraciła moc na podstawie art. 190 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228), która weszła w życie 2 stycznia 2011 r.