ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 grudnia 2012 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Na podstawie art. 119 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczególne zasady rachunkowości Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w tym zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej;
2) szczegółowe warunki i tryb składania:
a) rocznego sprawozdania z działalności, o którym mowa w art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zwanej dalej „ustawą”,
b) kwartalnych sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 98 ust. 5 ustawy
– w tym terminy ich składania oraz zakres danych, jakie powinny zawierać te sprawozdania.
§ 2.[Definicje] Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1) Fundusz – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny;
2) fundusz pomocowy – fundusz tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu związanych z udzielaniem zwrotnej pomocy finansowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, tworzony z wpłat zakładów ubezpieczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy;
3) fundusz statutowy – fundusz tworzony z rozliczenia wyniku finansowego Funduszu;
4) koszty likwidacji szkód – koszty związane bezpośrednio z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, ust. 4 pkt 2 i 3 oraz ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66, z późn. zm.3)), zwanej dalej „ustawą o działalności ubezpieczeniowej”, obejmujące w szczególności koszty usług obcych, w tym wynagrodzenia zakładów ubezpieczeń z tytułu likwidacji szkód, koszty opinii i ekspertyz dotyczących oceny szkody, usług prawnych, obsługi likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania oraz koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych dotyczących spraw spornych;
5) koszty ośrodka informacji – koszty związane bezpośrednio z realizacją zadań Funduszu, o których mowa w art. 102 ust. 2–4, art. 103 ust. 1 i art. 104 ust. 1–5 ustawy, obejmujące koszty bezpośrednie wynagrodzeń pracowników zajmujących się obsługą ośrodka informacji, wraz z narzutami, koszty związane z rozwojem i utrzymaniem systemów informatycznych ośrodka informacji obejmujące w szczególności amortyzację, koszty utrzymania systemów informatycznych oraz koszty usług doradczych, prawnych i usługi audytu bezpieczeństwa informacji;
6) koszty windykacji opłat – koszty związane bezpośrednio z dochodzeniem opłat, o których mowa w art. 88 ust. 7 ustawy, obejmujące w szczególności koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych oraz koszty usług pocztowych i bankowych;
7) koszty windykacji regresów – koszty związane bezpośrednio z prowadzeniem postępowań regresowych w przypadkach, o których mowa w art. 110 ust. 1 ustawy, obejmujące w szczególności koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych oraz koszty usług pocztowych i bankowych;
8) opłata – opłatę, o której mowa w art. 88 ust. 1 ustawy, wnoszoną na rzecz Funduszu z tytułu niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, z uwzględnieniem gradacji w zakresie określonym w art. 88 ust. 3 ustawy;
9) organ nadzoru – Komisję Nadzoru Finansowego, o której mowa w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1149, 1166 i 1385);
10) regres – roszczenie wobec osoby zobowiązanej do zwrotu wypłaconego przez Fundusz odszkodowania lub świadczenia, o których mowa w art. 110 ust. 1 ustawy, powiększone o koszty likwidacji szkody, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 14 ust. 4a i art. 98 ust. 4 ustawy, zaliczanych do zwrotów odszkodowań;
11) rezerwy ubezpieczeniowe – rezerwy tworzone przez Fundusz na pokrycie szacowanych zobowiązań Funduszu wynikających:
a) ze szkód z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, obejmujących szkody zaistniałe i zgłoszone do Funduszu a niezlikwidowane do dnia bilansowego, uwzględniające szacowaną wartość zwrotów odszkodowań, regresów oraz szacowane koszty likwidacji szkód, stanowiące rezerwy na szkody zgłoszone do Funduszu,
b) ze szkód z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, obejmujących szkody zaistniałe i niezgłoszone do Funduszu do dnia bilansowego, stanowiące rezerwy na szkody niezgłoszone do Funduszu,
c) z wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I albo II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w postaci rezerw techniczno-ubezpieczeniowych przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, utworzonych na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej;
12) rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia – rezerwy, o których mowa w pkt 11 lit. a i b;
13) udziały, aktywa finansowe, skorygowana cena nabycia, aktywa finansowe przeznaczone do obrotu, pożyczki udzielone i należności własne, aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności, aktywa finansowe dostępne do sprzedaży, wartość godziwa – pojęcia określone odpowiednio w art. 3 ust. 1 pkt 4 i 24, art. 28 ust. 8a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.4)) oraz w § 6–9 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674, z późn. zm.5));
14) udzielone pożyczki – zwrotną pomoc finansową, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, udzieloną przez Fundusz zakładowi ubezpieczeń przejmującemu portfel ubezpieczeń obowiązkowych z funduszu pomocowego;
15) ustawa o rachunkowości – ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
§ 3.[Ewidencja prowadzona przez Fundusz] 1. Fundusz prowadzi wyodrębnioną ewidencję:
1) szkód, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, oraz odszkodowań wypłaconych zgodnie z art. 98 ust. 1 i 1a ustawy;
2) szkód, o których mowa w art. 98 ust. 2 ustawy;
3) regresów;
4) zwrotów odszkodowań;
5) wierzytelności Funduszu – w przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, odrębnie dla każdego zakładu;
6) opłat;
7) udzielonych pożyczek oraz przychodów i kosztów z nimi związanych;
8) składek należnych od zakładów ubezpieczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy;
9) kosztów własnych Funduszu, z wyodrębnieniem kosztów pełnienia funkcji ośrodka informacji, o którym mowa w art. 102 ust. 1 ustawy.
2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1:
1) pkt 1, 2, 4, 5, 7 i 8 – jest prowadzona w podziale na zakłady ubezpieczeń;
2) pkt 1–4 – jest prowadzona indywidualnie dla każdej szkody;
3) pkt 7 – jest prowadzona dla każdego przypadku udzielonej pomocy zwrotnej;
4) pkt 3 i 6 – jest prowadzona indywidualnie dla każdego kontrahenta.
Rozdział 2
Prowadzenie ksiąg rachunkowych
§ 4.[Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych] Księgi rachunkowe są prowadzone w siedzibie Funduszu. Prowadzenie ksiąg rachunkowych nie może być powierzone podmiotowi, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o rachunkowości.
§ 5.[Przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego ujmowane w księgach rachunkowych] 1. W księgach rachunkowych są ujmowane osiągnięte przez Fundusz przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
2. Przychody obejmują w szczególności przychody ze źródeł określonych w art. 117 ust. 2 ustawy.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 14 ust. 4 oraz w art. 98 ust. 1 i 2 ustawy, odszkodowania są ujmowane jako zobowiązania z chwilą ich zatwierdzenia do wypłaty przez Fundusz.
4. Szacowane kwoty zobowiązań z tytułu powodujących odpowiedzialność Funduszu zdarzeń określonych w art. 98 ust. 1 i 2 ustawy są ujmowane w postaci rezerw na niewypłacone odszkodowania i świadczenia. Kwoty z tytułu wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I albo II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej są ujmowane w wysokości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych utworzonych odpowiednio na dzień ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.
§ 6.[Przychody ze składki] 1. Przychody ze składki, o której mowa w art. 117 ust. 3 ustawy, obejmują kwoty należne za okres, którego dotyczą.
2. Przychody ze składki, o której mowa w art. 112 ust. 1 ustawy, są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy.
§ 7.[Rejestry i ewidencje Funduszu] 1. Fundusz rejestruje na bieżąco:
1) szkody zgłoszone z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu;
2) dochodzone regresy, z chwilą wypłaty odszkodowania lub świadczenia w przypadkach określonych w art. 98 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a ustawy;
3) dochodzone roszczenia z tytułu opłat;
4) szkody przejęte przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych;
5) wierzytelności przejęte przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej;
6) dochodzone wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń, związane ze spłatą wierzytelności w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;
7) dochodzone zwroty odszkodowań.
2. Na podstawie danych zawartych w rejestrach Fundusz, w postaci rezerw ubezpieczeniowych, ewidencjonuje:
1) szacowane zobowiązania z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, zgłoszonych a niezlikwidowanych do dnia bilansowego;
2) szacowane zobowiązania z tytułu szkód przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych;
3) szacowane zobowiązania z tytułu wierzytelności przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej;
4) szacowaną wartość zwrotów odszkodowań (jako wartość ujemną).
3. Fundusz, na podstawie danych zawartych w rejestrach, ujmuje w aktywach szacowaną wysokość dochodzonych regresów i opłat oraz wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń, związanych ze spłatą wierzytelności w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.
§ 8.[Rejestr szkód] 1. Fundusz prowadzi rejestr szkód, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, na podstawie informacji otrzymanych od zakładów ubezpieczeń, do których zgłoszono roszczenie, oraz na podstawie informacji o szkodach zgłoszonych bezpośrednio do Funduszu.
2. Rejestr obejmuje:
1) nazwę zakładu ubezpieczeń, do którego zgłoszono roszczenie lub któremu Fundusz powierzył likwidację szkody;
2) datę i numer rejestracji szkody, datę wystąpienia szkody oraz datę zgłoszenia roszczenia do zakładu ubezpieczeń;
3) grupę i rodzaj ubezpieczenia, którego szkoda dotyczy;
4) dane identyfikujące osobę trzecią, jeżeli ustalono sprawcę szkody;
5) wysokość roszczenia odszkodowawczego lub jego oszacowania;
6) wysokość szacowanego odszkodowania ustaloną przez zakład ubezpieczeń w wyniku likwidacji szkody, odrębnie dla szkody na mieniu i dla szkody na osobie;
7) datę przekazania przez zakład ubezpieczeń do Funduszu dokumentacji szkodowej i oszacowania przez zakład ubezpieczeń kwoty do wypłaty;
8) wysokość szacowanego odszkodowania ustaloną przez Fundusz, odrębnie dla szkody na mieniu i dla szkody na osobie;
9) datę zatwierdzenia kwot do wypłaty przez Fundusz;
10) kwoty wypłacone przez Fundusz oraz datę ich wypłaty;
11) w przypadku ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń – datę przekazania przez Fundusz dokumentacji szkodowej do zakładu ubezpieczeń.
3. Rejestr jest prowadzony w sposób umożliwiający sporządzenie na dzień bilansowy wykazu zobowiązań z tytułu szkód, dla których ustalono odpowiedzialność Funduszu, zgłoszonych a niezlikwidowanych do dnia bilansowego, w podziale na:
1) lata kalendarzowe zgłoszenia szkody;
2) zakłady ubezpieczeń, do których zgłoszono roszczenie.
4. Wykaz szacowanych zobowiązań z tytułu szkód zgłoszonych zawiera:
1) wykaz szkód zgłoszonych do Funduszu w okresie sprawozdawczym, obejmujący dla każdej szkody:
a) numer rejestracji szkody,
b) datę zgłoszenia szkody,
c) kwoty wypłacone w bieżącym okresie sprawozdawczym, odrębnie dla szkody na mieniu i dla szkody na osobie,
d) wartość zobowiązania na koniec okresu sprawozdawczego, odrębnie dla szkody na mieniu i dla szkody na osobie,
e) nazwę zakładu ubezpieczeń, któremu powierzono likwidację szkody;
2) wykaz szkód zgłoszonych do Funduszu w poprzednim okresie sprawozdawczym a niezlikwidowanych do końca tego okresu, obejmujący dla każdej szkody dane, o których mowa w pkt 1, a ponadto:
a) datę powstania szkody,
b) wysokość zobowiązania na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego, odrębnie dla szkody na mieniu i dla szkody na osobie.
§ 9.[Dokumentacja szkodowa] 1. Dla każdej szkody zgłoszonej jest prowadzona dokumentacja szkodowa, opatrzona numerem rejestracji szkody.
2. Dokumentacja szkodowa zawiera ponumerowane dokumenty dotyczące zdarzenia i związanego z nim zgłoszenia szkody oraz dokumenty zawierające opis elementów szkody.
3. Dokumentacja szkodowa jest przekazywana do Funduszu przez zakład ubezpieczeń niezwłocznie po zakończeniu likwidacji szkody i ustaleniu odpowiedzialności Funduszu.
4. Fundusz uzupełnia dokumentację szkodową o informacje dotyczące wpłat i wypłat związanych ze szkodą.
5. Dokumentacja szkodowa może być prowadzona w postaci papierowej albo elektronicznej.
§ 10.[Zobowiązanie z tytułu zgłoszonej szkody] 1. Wysokość szacowanego zobowiązania z tytułu szkód zgłoszonych jest ustalana indywidualnie dla każdej szkody w kwocie przewidywanej wypłaty, według stanu na dzień bilansowy.
2. Zobowiązanie z tytułu zgłoszonej szkody, dla której ustalono odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń, podlega redukcji do kwoty zero.
3. Wysokość świadczenia płatnego okresowo w formie rent jest ustalana przy zastosowaniu metody aktuarialnej, w sposób przewidziany dla ubezpieczeń na życie, zgodnie z § 36 ust. 5, § 42 i § 46 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz. U. Nr 226, poz. 1825).
4. Kwoty zatwierdzone przez Fundusz do wypłaty są ujmowane w księgach rachunkowych jako zobowiązanie do wypłaty z tytułu szkód.
5. Wypłaty są dokonywane jednorazowo albo w ratach.
6. W przypadku wypłaty świadczeń w formie rent należne kwoty nie podlegają przeszacowaniu, z wyjątkiem zmian z tytułu aktualizacji wyceny na dzień bilansowy, przy zastosowaniu metody aktuarialnej, o której mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 11.[Rejestr dochodzonych regresów] 1. Fundusz prowadzi rejestr dochodzonych regresów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w podziale na lata, w sposób umożliwiający ustalenie:
1) numeru identyfikacyjnego regresu;
2) numeru szkody, której dotyczy regres, a w przypadku gdy regres dotyczy dwóch lub więcej szkód – numerów wszystkich szkód;
3) danych identyfikujących osobę zobowiązaną do zwrotu Funduszowi wypłaconych odszkodowań, świadczeń i poniesionych kosztów;
4) daty podjęcia dochodzenia regresu, którą jest data skierowania wezwania do zapłaty;
5) kwalifikacji szkody, której regres dotyczy, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 i 4;
6) kwoty regresu, w tym odrębnie kwoty z tytułu wypłaty odszkodowania i kosztów likwidacji szkody;
7) daty otrzymania kwot z tytułu regresu;
8) szacowanej wartości regresu ujętej w bilansie;
9) daty i kwoty regresu, w stosunku do którego odstąpiono od jego dochodzenia w całości lub części.
2. Wysokość regresu jest ustalana jako suma wypłaconego odszkodowania lub świadczenia oraz poniesionych kosztów likwidacji szkody.
3. Regres jest rejestrowany indywidualnie z datą wypłaty odszkodowania oraz ustalenia osoby zobowiązanej do zwrotu Funduszowi wypłaconego odszkodowania lub świadczenia i poniesionych kosztów likwidacji szkody.
4. W odniesieniu do świadczeń wypłacanych okresowo w formie rent szacowana wysokość regresu stanowi sumę:
1) kwot wpłaconych świadczeń powiększonych o koszty likwidacji szkód;
2) rezerwy na skapitalizowaną wartość rent, powiększonej o szacowane koszty wypłaty świadczeń.
§ 12.[Rejestr dochodzonych roszczeń z tytułu opłat] 1. Fundusz prowadzi rejestr dochodzonych roszczeń z tytułu opłat, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3, w podziale na lata przeprowadzenia kontroli posiadacza pojazdu lub rolnika, w sposób umożliwiający ustalenie:
1) daty dokonania kontroli;
2) danych identyfikujących posiadacza pojazdu lub rolnika;
3) daty podjęcia dochodzenia roszczenia, którą jest data skierowania wezwania do zapłaty do posiadacza pojazdu lub rolnika;
4) kwoty roszczenia;
5) daty otrzymania kwoty odpowiadającej całości lub części roszczenia;
6) daty i kwoty umorzenia należności z tytułu opłaty w całości lub części;
7) ujętej w bilansie szacowanej wartości roszczenia z tytułu opłat.
2. Roszczenie z tytułu opłat jest rejestrowane indywidualnie z datą podjęcia dochodzenia roszczenia.
§ 13.[Rejestr szkód przejętych po upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych] 1. Fundusz prowadzi rejestr szkód przejętych w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 4, na podstawie informacji otrzymanych w toku postępowania upadłościowego lub likwidacji zakładu ubezpieczeń oraz ustaleń dokonanych przez Fundusz.
2. Rejestr obejmuje:
1) nazwę zakładu ubezpieczeń w upadłości lub likwidacji, od którego Fundusz przejmuje roszczenie;
2) nazwę zakładu ubezpieczeń, któremu Fundusz powierzył likwidację szkody;
3) datę i numer rejestracji szkody, datę wystąpienia szkody, datę zgłoszenia szkody, datę zgłoszenia roszczenia oraz datę przejęcia wierzytelności przez Fundusz;
4) grupę i rodzaj ubezpieczenia, którego szkoda dotyczy;
5) dane identyfikujące sprawcę szkody, jeżeli Funduszowi przysługuje regres;
6) wysokość roszczenia odszkodowawczego lub jego oszacowania;
7) wysokość rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia ustalonej przez zakład ubezpieczeń w upadłości lub zakład ubezpieczeń w likwidacji, według stanu na dzień ogłoszenia jego upadłości lub likwidacji;
8) wysokość szacowanego zobowiązania ustaloną przez zakład ubezpieczeń, któremu Fundusz powierzył likwidację szkody;
9) wysokość szacowanego zobowiązania ustaloną przez Fundusz;
10) datę zatwierdzenia kwot do wypłaty przez Fundusz;
11) kwoty wypłacone przez Fundusz oraz datę ich wypłaty.
3. W rejestrze są ujmowane ponadto szacowane zobowiązania z tytułu szkód objętych ubezpieczeniem obowiązkowym zgłoszonych do Funduszu, kuratora lub syndyka po dniu ogłoszenia upadłości lub likwidacji, wynikających z umów ubezpieczenia ważnych na dzień wystąpienia szkody.
4. Wysokość szacowanego zobowiązania jest ustalana na podstawie regulaminu tworzenia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, obowiązującego w zakładzie ubezpieczeń na dzień ogłoszenia jego upadłości lub likwidacji.
5. Rejestr jest prowadzony w sposób umożliwiający sporządzenie na dzień bilansowy wykazu szacowanych zobowiązań z tytułu szkód przejętych a niewypłaconych do dnia bilansowego, w podziale na:
1) lata kalendarzowe zgłoszenia szkody;
2) lata kalendarzowe przejęcia przez Fundusz szkody w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;
3) zakłady ubezpieczeń w upadłości lub likwidacji;
4) zakłady ubezpieczeń, którym Fundusz powierzył likwidację szkody.
6. Wykaz szacowanych zobowiązań z tytułu szkód przejętych przez Fundusz zawiera:
1) wykaz szkód, obejmujący dla każdej szkody:
a) numer rejestracji szkody,
b) datę zgłoszenia szkody,
c) datę przejęcia wierzytelności przez Fundusz,
d) wysokość zobowiązania na dzień przejęcia przez Fundusz,
e) kwoty wypłacone w bieżącym okresie sprawozdawczym,
f) kwoty wypłacone w poprzednich okresach sprawozdawczych,
g) wysokość szacowanego zobowiązania na koniec okresu sprawozdawczego, odrębnie dla szkody na mieniu oraz dla szkody na osobie,
h) nazwę zakładu ubezpieczeń, któremu powierzono likwidację szkody;
2) wykaz szkód zgłoszonych po dniu ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, obejmujący dla każdej szkody dane, o których mowa w pkt 1 lit. a i b oraz e–g, a ponadto:
a) datę wystąpienia szkody,
b) wysokość zobowiązania na koniec okresu sprawozdawczego, odrębnie dla szkody na mieniu oraz dla szkody na osobie.
7. Wycena szacowanych zobowiązań na dzień bilansowy uwzględnia odsetki naliczone do dnia ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.
§ 14.[Kwoty zobowiązań z tytułu szkód] 1. Kwoty zobowiązań z tytułu szkód, o których mowa w § 13 ust. 1, ustalone na dzień zatwierdzenia kwot do wypłaty przez Fundusz, ujmowane są jako kwoty wymagalne na ten dzień.
2. Zobowiązania z tytułu świadczeń płatnych okresowo w formie rent są wyceniane na dzień bilansowy w kwocie ustalonej na dzień ich zatwierdzenia przez Fundusz do wypłaty, przy zastosowaniu metody aktuarialnej, o której mowa w § 10 ust. 3, z wyjątkiem zmian z tytułu aktualizacji wyceny na dzień bilansowy.
§ 15.[Rejestr wierzytelności przejętych w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczeń na życie] 1. Fundusz prowadzi rejestr wierzytelności przejętych w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 5.
2. Rejestr zawiera:
1) dane, o których mowa w § 13 ust. 1, 2 pkt 1–4 i pkt 6–11 oraz ust. 3–7;
2) wysokość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych w dziale ubezpieczeń na życie, ustalonych na dzień ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;
3) wysokość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych w dziale ubezpieczeń na życie, jeżeli ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający, ustalonych na dzień ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń.
3. Do ustalenia wysokości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, o których mowa w ust. 2, przepis § 13 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§ 16.[Rejestr dochodzonych wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń] 1. Fundusz prowadzi rejestr dochodzonych wierzytelności z tytułu podziału masy upadłości zakładu ubezpieczeń związanych ze spłatą wierzytelności zakładów ubezpieczeń, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 6.
2. Rejestr obejmuje:
1) wierzytelność, z tytułu której Fundusz wypłacił odszkodowanie lub świadczenie, oraz tytuł tej wierzytelności;
2) datę podjęcia dochodzenia roszczenia o wypłatę odszkodowania lub świadczenia;
3) kwotę wierzytelności;
4) datę otrzymania kwoty odpowiadającej całości lub części wierzytelności;
5) szacowaną wysokość bieżącej wierzytelności;
6) datę i kwotę umorzenia należności z tytułu wierzytelności w całości lub części.
3. Rejestr prowadzony jest:
1) w podziale na lata, w których rozpoczęto dochodzenie roszczenia;
2) w podziale na zakłady ubezpieczeń w upadłości lub w likwidacji, których wierzytelność dotyczy.
4. Wierzytelność jest rejestrowana indywidualnie z chwilą wypłaty odszkodowania.
5. Wierzytelność jest wyceniana w wartości wypłaconego odszkodowania, powiększonej o poniesione koszty likwidacji szkody.
§ 17.[Rejestr dochodzonych zwrotów odszkodowań] 1. Fundusz prowadzi rejestr dochodzonych zwrotów odszkodowań, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 7.
2. Rejestr obejmuje:
1) numer szkody, której zwrot dotyczy;
2) numer identyfikacyjny zwrotu;
3) datę podjęcia dochodzenia roszczenia o zwrot odszkodowania;
4) rodzaj ubezpieczeń, których szkoda dotyczy;
5) kwotę wypłaconego odszkodowania;
6) datę i wysokość otrzymanego zwrotu odszkodowania i kosztów;
7) szacowaną wysokość bieżącego roszczenia o zwrot odszkodowania;
8) datę i kwotę roszczenia o zwrot odszkodowania w przypadku odstąpienia od jego dochodzenia w całości lub części.
3. Rejestr prowadzony jest w podziale na lata, w których podjęto dochodzenie roszczenia.
4. Roszczenie o zwrot odszkodowania jest rejestrowane indywidualnie z datą wypłaty odszkodowania i ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub ustalenia osoby zobowiązanej do zwrotu.
5. Roszczenie o zwrot odszkodowania jest wyceniane w wysokości wypłaconego odszkodowania oraz poniesionych kosztów.
§ 18.[Opinia aktuariusza o prawidłowości rezerw ubezpieczeniowych] Rezerwy ubezpieczeniowe, w tym rezerwy na skapitalizowaną wartość rent, są potwierdzane opinią aktuariusza o ich prawidłowości. Opinia stanowi załącznik do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu.
Rozdział 3
Ewidencja i wycena lokat
§ 19.[Klasyfikacja aktywów finansowych i zobowiązań finansowych] 1. Fundusz dokonuje klasyfikacji aktywów finansowych i zobowiązań finansowych w dniu ich nabycia lub powstania, według następujących kategorii:
1) aktywa finansowe i zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu;
2) aktywa finansowe utrzymywane do terminu zapadalności;
3) aktywa finansowe dostępne do sprzedaży;
4) udzielone pożyczki i należności własne.
2. Aktywa finansowe i zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu są ujmowane w księgach rachunkowych bez uwzględnienia kosztów transakcji.
§ 20.[Wycena lokat na dzień bilansowy] 1. Fundusz dokonuje wyceny lokat na dzień bilansowy według wartości godziwej, z zachowaniem zasady ostrożności, z uwzględnieniem ust. 2.
2. Aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności oraz udzielone pożyczki i należności własne są wyceniane według skorygowanej ceny nabycia, z uwzględnieniem odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
§ 21.[Ujęcie aktywów i zobowiązań finansowych w księgach rachunkowych] 1. Aktywa i zobowiązania finansowe są ujmowane w księgach rachunkowych na dzień zawarcia transakcji.
2. W przypadku realizacji lokat jednakowych lub uznanych za jednakowe ze względu na podobieństwo ich rodzaju lub przeznaczenie, rozchód tych składników jest wyceniany kolejno według cen lub kosztów tych składników aktywów, które Fundusz nabył lub wytworzył najwcześniej.
§ 22.[Różnice z aktualizacji wyceny lokat] 1. Różnice z aktualizacji wyceny lokat, o których mowa w § 19 ust. 1, są ujmowane odpowiednio w przychodach lub kosztach działalności lokacyjnej.
2. Różnice z aktualizacji wyceny aktywów finansowych funduszu statutowego dostępnych do sprzedaży są ujmowane w funduszu z aktualizacji wyceny, z uwzględnieniem ust. 3.
3. W przypadku trwałej utraty wartości aktywów finansowych funduszu statutowego dostępnych do sprzedaży, odpisy aktualizujące są ujmowane w kosztach działalności lokacyjnej funduszu statutowego.
4. Różnice z aktualizacji wyceny do wartości godziwej lokat funduszu pomocowego odpowiednio zwiększają lub zmniejszają fundusz pomocowy.
§ 23.[Ewidencjonowanie lokat funduszu pomocowego oraz przychodów z nimi związanych] 1. Fundusz ewidencjonuje lokaty funduszu pomocowego oraz przychody z nimi związane odrębnie od lokat funduszu statutowego.
2. Udzielone pożyczki wraz z przychodami z nimi związanymi są ujmowane odrębnie dla każdego zakładu ubezpieczeń.
3. W przypadku łącznego lokowania środków funduszu pomocowego oraz pozostałych funduszy, przychody i koszty są ustalane w proporcji do wartości tych lokat.
4. Przychody z oprocentowania udzielonych pożyczek zwiększają przychody z działalności statutowej. Pozostałe przychody z lokat funduszu pomocowego zwiększają fundusz pomocowy.
5. Koszty prowadzenia działalności lokacyjnej funduszu pomocowego są ujmowane w rachunku zysku i strat, z wyjątkiem ujemnych różnic z wyceny lokat oraz ujemnego wyniku ze sprzedaży lokat, które pomniejszają fundusz pomocowy.
Rozdział 4
Ustalenie wyniku finansowego oraz wycena niektórych aktywów i pasywów
§ 24.[Wynik finansowy Funduszu na dzień bilansowy] Wynik finansowy Funduszu na dzień bilansowy stanowi różnicę pomiędzy jego przychodami a kosztami działalności, z uwzględnieniem pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych oraz wyniku na operacjach nadzwyczajnych.
§ 25.[Fundusz pomocowy do wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany] 1. Dla celów ewidencyjnych w funduszu pomocowym wyodrębnia się fundusz pomocowy do wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany.
2. Udzielone przez Fundusz pożyczki zmniejszają stan funduszu pomocowego do wykorzystania powiększając jego część wykorzystaną.
3. Spłaty pożyczek zwiększają stan funduszu pomocowego do wykorzystania zmniejszając jego część wykorzystaną.
§ 26.[Zasilanie funduszu pomocowego] Fundusz pomocowy jest zasilany:
1) wpłatami od zakładów ubezpieczeń z tytułu składek przeznaczonych na fundusz pomocowy;
2) wpłatami od zakładów ubezpieczeń z tytułu zwrotu udzielonej pomocy finansowej;
3) dochodami z lokat środków funduszu pomocowego, z wyłączeniem przychodów z oprocentowania udzielonych pożyczek, które zwiększają przychody z działalności statutowej.
§ 27.[Nadwyżki oraz straty bilansowe] 1. Po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania z działalności Funduszu osiągnięta nadwyżka bilansowa powiększa fundusz statutowy. Strata bilansowa jest pokrywana z funduszu statutowego na podstawie uchwały Zgromadzenia Członków Funduszu.
2. Nadwyżki albo straty bilansowe do czasu zatwierdzenia sprawozdania są ujmowane jako nierozliczony wynik z lat ubiegłych.
§ 28.[Aktualizacja wyceny] Fundusz z aktualizacji wyceny obejmuje ewidencję zmian wartości lokat aktywów finansowych funduszu statutowego dostępnych do sprzedaży, na skutek aktualizacji ich wyceny.
Rozdział 5
Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu
§ 29.[Zakres rocznego sprawozdania z działalności Funduszu] 1. Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu obejmuje:
1) bilans;
2) rachunek zysków i strat;
3) sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych Funduszu;
4) informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do rocznego sprawozdania oraz informacje dotyczące działalności Funduszu.
2. Szczegółowy zakres sprawozdania określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Objaśnienia do sprawozdania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 30.[Przedstawienie zatwierdzonego rocznego sprawozdania ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych i organowi nadzoru] Roczne sprawozdanie z działalności Funduszu po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Członków Funduszu jest przedstawiane ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych i organowi nadzoru, w terminie 15 dni od dnia jego zatwierdzenia.
Rozdział 6
Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu
§ 31.[Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu] 1. Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu jest sporządzane na koniec każdego kwartału i przedstawiane organowi nadzoru w terminie 60 dni od zakończenia kwartału.
2. Szczegółowy zakres sprawozdania określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Sprawozdanie sporządzane jest za kwartał, w którym nastąpiły wypłaty odszkodowań i świadczeń zakładów ubezpieczeń w upadłości lub likwidacji.
4. Informacje zawarte w sprawozdaniu są prezentowane narastająco.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 32.[Zakres sprawozdania z działalności Funduszu za rok 2012] 1. Sprawozdanie z działalności Funduszu za rok 2012 zawiera:
1) rozliczenie dochodów Funduszu w podziale na:
a) dochody z wpłat zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, w podziale na te ubezpieczenia i w podziale na zakłady ubezpieczeń,
b) dochody z wpłat zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń określonych w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń, w podziale na zakłady ubezpieczeń,
c) dochody z wpłat zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń, w podziale na zakłady ubezpieczeń,
d) wpływy z tytułu opłat za niespełnienie obowiązku zawarcia umów ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
e) wpływy z tytułu roszczeń regresowych,
f) przychody z lokat środków Funduszu,
g) dochody ze źródeł, o których mowa w art. 117 ust. 2 pkt 6–9 ustawy, w podziale na poszczególne źródła dochodów,
h) pozostałe dochody;
2) rozliczenie kosztów Funduszu w podziale na:
a) wypłaty odszkodowań i świadczeń w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, w tym wypłaty na rzecz nierezydentów w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 826), dokonywane na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy,
b) wypłaty odszkodowań i świadczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń w zakresie określonym w art. 98 ust. 2 ustawy, w podziale na działy ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, oraz w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 ustawy,
c) koszty administracyjne,
d) pozostałe koszty;
3) informacje o udzielonej zwrotnej pomocy finansowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy;
4) liczbowe zestawienie spraw, w tym:
a) liczbę zlikwidowanych szkód oraz odszkodowań i świadczeń wypłaconych w związku z upadłością zakładu ubezpieczeń lub w związku z niespełnieniem przez podmioty do tego obowiązane obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, albo świadczeń wypłaconych z tytułu szkód wyrządzonych przez posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym, których tożsamości nie ustalono,
b) liczbę stwierdzonych przez podmioty obowiązane przypadków niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
c) liczbę prowadzonych i zakończonych postępowań regresowych;
5) zagadnienia organizacyjne i kadrowe:
a) władze Funduszu,
b) strukturę organizacyjną Funduszu,
c) liczbę zatrudnionych;
6) analizę stanu finansów Funduszu będącą podstawą do określenia przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych procentu składki wnoszonej przez członków Funduszu;
7) przedstawienie realizacji zadań statutowych Funduszu.
2. Sprawozdanie z działalności Funduszu za rok 2012 obejmuje bilans, rachunek wyników oraz informację dodatkową sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 oraz z 2003 r. Nr 11, poz. 117).
3. W terminie do dnia 15 lipca 2013 r. Fundusz przedstawi ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych oraz organowi nadzoru sprawozdanie z działalności za rok 2012 zatwierdzone przez Zgromadzenie Członków Funduszu.
§ 33.[Sprawozdanie z działalności Funduszu] 1. Sprawozdanie z działalności Funduszu, o którym mowa w art. 98 ust. 5 ustawy, sporządzone na koniec III i IV kwartału 2012 r. zawiera informacje, o których mowa w § 32 ust. 1.
2. Sprawozdanie z działalności Funduszu, o którym mowa w art. 98 ust. 5 ustawy:
1) sporządzone na koniec III kwartału 2012 r. Fundusz przedstawi organowi nadzoru w terminie 90 dni od zakończenia kwartału;
2) sporządzone na koniec IV kwartału 2012 r. Fundusz przedstawi organowi nadzoru w terminie 60 dni od zakończenia kwartału.
§ 34.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., z wyjątkiem § 32 i § 33, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.6)
Minister Finansów: wz. M. Grabowski
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 225, Nr 96, poz. 959, Nr 141, poz. 1492, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2778, z 2005 r. Nr 167, poz. 1396, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 49, poz. 328, Nr 82, poz. 557, Nr 102, poz. 691 i Nr 133, poz. 922, z 2008 r. Nr 225, poz. 1486, z 2009 r. Nr 91, poz. 739 i Nr 97, poz. 802, z 2010 r. Nr 28, poz. 145 i Nr 43, poz. 246 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432, Nr 113, poz. 660, Nr 205, poz. 1210 i Nr 291, poz. 1707.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 126, poz. 853 i Nr 127, poz. 858, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 80, poz. 432, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 133, poz. 767, Nr 205, poz. 1210 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 596 i 1385.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, z 2011 r. Nr 102, poz. 585, Nr 199, poz. 1775 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 855 i 1342.
5) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 31, poz. 266, z 2005 r. Nr 256, poz. 2146 oraz z 2008 r. Nr 228, poz. 1508.
6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2003 r. w sprawie sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. Nr 211, poz. 2058), które utraciło moc z dniem 12 sierpnia 2012 r., zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1210 i Nr 291, poz. 1707).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 13 grudnia 2012 r. (poz. 1442)
Załącznik nr 1
ZAKRES INFORMACJI
WYKAZYWANYCH W ROCZNYM SPRAWOZDANIU Z DZIAŁALNOŚCI FUNDUSZU
Wprowadzenie do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu
Zakres danych zawartych we wprowadzeniu do rocznego sprawozdania z działalności Funduszu obejmuje w szczególności:
1) nazwę i siedzibę Funduszu oraz podstawę prawną prowadzenia działalności;
2) informację, czy sprawozdanie zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania przez Fundusz działalności w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie jej kontynuowania;
3) stosowane zasady rachunkowości, w tym metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania przychodów i kosztów;
4) dokonane w ciągu roku obrotowego zmiany zasad rachunkowości, w tym metod wyceny, wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia, jeżeli wywierają one istotny wpływ na sprawozdanie, ze wskazaniem spowodowanej tymi zmianami różnicy w wyniku finansowym bieżącego roku obrotowego lub w funduszu z aktualizacji wyceny lub w nierozliczonym wyniku z lat ubiegłych;
5) dokonane w stosunku do poprzedniego sprawozdania zmiany sposobu jego sporządzania wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia i skutkami w zakresie przedstawiania sytuacji majątkowej i finansowej Funduszu.
Bilans Funduszu
Aktywa
A. Wartości niematerialne i prawne
B. Lokaty funduszu statutowego
1. Nieruchomości
2. Udziały, akcje
3. Jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych
4. Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu
5. Lokaty terminowe
6. Pożyczki
7. Pozostałe lokaty
C. Lokaty funduszu pomocowego
1. Pożyczki udzielone z funduszu pomocowego:
1.1. kapitał pożyczek
1.2. naliczone odsetki od pożyczek
2. Pozostałe lokaty
2.1. Udziały, akcje
2.2. Jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych
2.3. Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu
2.4. Lokaty terminowe
2.5. Pozostałe lokaty
D. Należności
1. Należności od zakładów ubezpieczeń z tytułu:
1.1. składek przeznaczonych na cele statutowe
1.2. składek przeznaczonych na fundusz pomocowy
2. Dochodzone regresy
3. Dochodzone roszczenia z tytułu opłat
4. Pozostałe należności z tytułu prowadzonej działalności statutowej
5. Należności publicznoprawne
6. Pozostałe należności
E. Rzeczowe składniki aktywów
F. Krótkoterminowe aktywa finansowe
1. Środki pieniężne:
1.1. funduszu pomocowego
1.2. pozostałe
2. Pozostałe aktywa finansowe
G. Rozliczenia międzyokresowe czynne
Razem
Pasywa
A. Fundusze własne
1. Fundusz statutowy
2. Fundusz pomocowy
3. Fundusz z aktualizacji wyceny
4. Nierozliczony wynik z lat ubiegłych
5. Zysk (strata) netto bieżącego okresu
B. Rezerwy ubezpieczeniowe
1. Rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych:
1.1. rezerwy na skapitalizowaną wartość rent
1.2. pozostałe rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia
2. Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe przejęte przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń:
2.1. działu I
2.2. działu II
C. Rezerwy
1. Rezerwy na świadczenia emerytalne oraz inne obowiązkowe świadczenia dla pracowników
2. Inne rezerwy
D. Zobowiązania i fundusze specjalne
1. Zobowiązania do wypłaty z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych
2. Zobowiązania do wypłaty z tytułu szkód przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń:
2.1. działu I
2.2. działu II
3. Zobowiązania z tytułu likwidacji szkód oraz windykacji regresów i windykacji opłat
4. Inne zobowiązania dotyczące działalności statutowej
5. Zobowiązania publicznoprawne
6. Pozostałe zobowiązania
7. Fundusze specjalne
E. Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów
Razem
Rachunek zysków i strat Funduszu
A. Przychody z działalności statutowej
1. Składki przeznaczone na cele statutowe
1.1. z ubezpieczeń obowiązkowych
1.2. z tytułu upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń:
1.2.1. działu I
1.2.2. działu II
2. Opłaty
3. Regresy
4. Zwroty od syndyków
5. Przychody z oprocentowania pożyczek udzielonych z funduszu pomocowego
6. Pozostałe przychody z działalności statutowej
B. Koszty działalności statutowej
1. Odszkodowania i świadczenia wypłacone z tytułu
1.1. ubezpieczeń obowiązkowych
1.2. upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń:
1.2.1. działu I
1.2.2. działu II
2. Koszty windykacji regresów i koszty windykacji opłat
3. Zmiana stanu rezerw ubezpieczeniowych
3.1. zmiana stanu rezerw na niewypłacone odszkodowania i świadczenia z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych:
3.1.1. rezerw na skapitalizowaną wartość rent
3.1.2. pozostałych rezerw na niewypłacone odszkodowania
3.2. zmiana stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych przejętych przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń:
3.2.1. działu I
3.2.2. działu II
4. Koszty ośrodka informacji
5. Pozostałe koszty działalności statutowej
5.1. odpisy aktualizujące dochodzone regresy
5.2. odpisy aktualizujące dochodzone opłaty
5.3. odpisy aktualizujące dochodzone zwroty od syndyków
C. Wynik działalności statutowej (A – B)
D. Koszty administracyjne działalności Funduszu
1. Amortyzacja
2. Zużycie materiałów i energii
3. Usługi obce
4. Wynagrodzenia
5. Narzuty na wynagrodzenia
6. Pozostałe koszty
E. Wynik na działalności lokacyjnej funduszu statutowego
1. Przychody z lokat
2. Koszty działalności lokacyjnej
F. Wynik na pozostałej działalności
1. Pozostałe przychody
2. Pozostałe koszty
3. Inne koszty
G. Wynik na działalności nadzwyczajnej
1. Zyski nadzwyczajne
2. Straty nadzwyczajne
H. Wynik finansowy Funduszu
Sprawozdanie z przepływów pieniężnych Funduszu
A. Przepływy netto z działalności statutowej
A.1. Wpływy z działalności statutowej
1. Wpływy ze składek z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych
2. Wpływy ze składek z tytułu upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń
3. Wpływy z opłat
4. Wpływy z regresów
5. Otrzymane zwroty od syndyków
6. Zwroty odszkodowań wypłaconych
7. Wpływy z odsetek od pożyczek udzielonych z funduszu pomocowego
8. Pozostałe wpływy z działalności statutowej
A.2. Wydatki z działalności statutowej
1. Zwroty składek przeznaczonych na fundusz statutowy
2. Odszkodowania i świadczenia wypłacone z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych
3. Odszkodowania i świadczenia wypłacone z tytułu upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń
4. Wydatki z tytułu windykacji regresów i windykacji opłat
5. Wydatki na ośrodek informacji
6. Wydatki na administrację Funduszu
7. Pozostałe wydatki na działalność statutową
A.3. Przepływy netto z działalności statutowej (A.1 – A.2)
B. Przepływy z działalności inwestycyjnej
B.1. Wpływy z działalności inwestycyjnej
1. Wpływy ze sprzedaży rzeczowych składników majątku oraz wartości niematerialnych i prawnych
2. Wpływy z odsetek lokat funduszu statutowego
3. Wpływy ze sprzedaży lokat funduszu statutowego
4. Pozostałe wpływy z lokat funduszu statutowego
5. Wpływy z odsetek od pozostałych lokat funduszu pomocowego
6. Zwroty pożyczek udzielonych z funduszu pomocowego
7. Wpływy ze sprzedaży lokat funduszu pomocowego
8. Pozostałe wpływy z lokat funduszu pomocowego
B.2. Wydatki z działalności inwestycyjnej
1. Wydatki na nabycie rzeczowych składników majątku oraz wartości niematerialnych i prawnych
2. Wydatki na nabycie lokat funduszu statutowego
3. Pozostałe wydatki na lokaty funduszu statutowego
4. Pożyczki udzielone z funduszu pomocowego
5. Wydatki na nabycie lokat funduszu pomocowego
6. Pozostałe wydatki na lokaty funduszu pomocowego
B.3. Przepływy netto z działalności inwestycyjnej (B.1 – B.2)
C. Przepływy z działalności finansowej
C.1. Wpływy z działalności finansowej
1. Wpływy ze składek przeznaczonych na fundusz pomocowy
2. Pozostałe wpływy z działalności finansowej
C.2. Wydatki z działalności finansowej
1. Zwrócone składki z funduszu pomocowego
2. Pozostałe wydatki na działalność finansową
C.3. Przepływy netto z działalności inwestycyjnej (C.1 – C.2)
D. Przepływy pieniężne netto (A.3 + B.3 + C.3)
E. Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych, w tym:
– zmiana stanu środków pieniężnych z tytułu różnic kursowych
F. Środki pieniężne na początek okresu
G. Środki pieniężne na koniec okresu, w tym:
– o ograniczonej możliwości dysponowania
Informacje dotyczące działalności Funduszu
Informacje dotyczące działalności Funduszu obejmują w szczególności:
1. Informacje:
1) o znaczących zdarzeniach:
a) które wystąpiły po dniu bilansowym i nie zostały uwzględnione w rocznym sprawozdaniu z działalności Funduszu,
b) dotyczących lat ubiegłych, które zostały ujęte w rocznym sprawozdaniu z działalności Funduszu za rok obrotowy,
c) dotyczących roku obrotowego, mających wpływ na istotną zmianę struktury pozycji bilansowych oraz wyniku finansowego;
2) dane liczbowe zapewniające porównywalność danych rocznego sprawozdania z działalności Funduszu za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy.
2. Dane uzupełniające o aktywach i pasywach, pozycjach pozabilansowych, elementach rachunku zysków i strat oraz informacje w zakresie niezbędnym do ustalenia faktycznej sytuacji finansowej i majątkowej oraz wyniku finansowego, w tym:
1) informacje o wartościach niematerialnych i prawnych:
a) w podziale na wartość brutto i umorzenie,
b) informacje o zwiększeniach i zmniejszeniach dokonanych w okresie sprawozdawczym, z wyodrębnieniem wartości niematerialnych i prawnych ośrodka informacji;
2) informacje o działalności lokacyjnej:
a) szczegółowe informacje o rodzajach lokat, z wyodrębnieniem lokat w obligacje i inne dłużne papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa,
b) klasyfikacja i wycena lokat wykazanych w pozycjach B i C aktywów oraz pozostałe aktywa finansowe,
c) wskazanie wartości godziwej, ceny nabycia oraz wartości bilansowej lokat;
3) informacje dotyczące struktury należności wykazywanych w pozycji D aktywów:
a) z wyodrębnieniem kwot brutto i kwot odpisów aktualizujących,
b) z wyodrębnieniem terminów wymagalności,
c) w odniesieniu do należności brutto od zakładów ubezpieczeń z tytułu składek, w podziale na zakłady ubezpieczeń;
4) informacje o rzeczowych składnikach aktywów:
a) w podziale na wartość brutto i umorzenie,
b) zwiększenia i zmniejszenia dokonane w okresie sprawozdawczym, z wyodrębnieniem rzeczowych składników ośrodka informacji;
5) w zakresie funduszy własnych dane o źródłach zwiększenia i sposobie wykorzystania funduszu statutowego, funduszu pomocowego i funduszu z aktualizacji wyceny oraz o sposobie rozliczenia wyniku finansowego;
6) informacje dotyczące struktury zobowiązań wykazanych w pozycji C pasywów bilansu;
7) strukturę zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł:
a) przychody wykazane w pozycji A.1.1.1 rachunku zysków i strat Funduszu w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
b) przychody wykazane w pozycji A.1 rachunku zysków i strat Funduszu w podziale na zakłady ubezpieczeń;
8) strukturę rodzajową bezpośrednich kosztów ośrodka informacji wykazanych w pozycji B.4 rachunku zysków i strat Funduszu, w tym odrębnie amortyzacja wraz z amortyzacją oprogramowania systemu bazy danych ośrodka informacji, usługi obce i pozostałe koszty;
9) strukturę kosztów administracyjnych wykazanych w pozycji D rachunku zysków i strat Funduszu;
10) informacje o łącznej kwocie wypłaconych przez Fundusz wynagrodzeń wykazanych w pozycji D.4 rachunku zysków i strat Funduszu, z podziałem na wynagrodzenia pracowników i organów Funduszu;
11) wartość wypłaconych odszkodowań i świadczeń wykazanych w pozycji B.1 rachunku zysków i strat Funduszu z uwzględnieniem:
a) odszkodowań wypłaconych jednorazowo, w tym odrębnie wypłatę jednorazowego świadczenia w wartości skapitalizowanej renty,
b) świadczeń okresowych (renty),
c) kosztów likwidacji szkód
– z wyodrębnieniem odsetek za opóźnienie wypłaty odszkodowań i świadczeń;
12) liczbę oraz wartość likwidowanych szkód oraz wypłaconych odszkodowań i świadczeń wykazanych w pozycji B.1 rachunku zysków i strat Funduszu, w podziale na lata kalendarzowe zgłoszenia szkody lub jej przejęcia przez Fundusz w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń;
13) strukturę rodzajową kosztów likwidacji szkód, o których mowa w pkt 11 lit. c;
14) liczbę prowadzonych i zakończonych postępowań regresowych, w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, a w przypadku regresów z tytułu szkód przejętych przez Fundusz w wyniku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń – w podziale na zakłady ubezpieczeń;
15) strukturę rodzajową kosztów windykacji regresów i kosztów windykacji opłat wykazanych w pozycji B.2 rachunku zysków i strat Funduszu;
16) liczbę stwierdzonych przez podmioty do tego obowiązane i uprawnione przypadków niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego oraz wysokość szacowanych roszczeń z tego tytułu;
17) informacje o liczbie spraw sądowych wszczętych przeciwko Funduszowi i spraw z powództwa Funduszu oraz wielkości zgłoszonych roszczeń;
18) analizę stanu finansów Funduszu, stanowiącą podstawę do określenia przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych procentu składki wnoszonej przez członków Funduszu.
Załącznik nr 2
OBJAŚNIENIA
DO ROCZNEGO SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI FUNDUSZU
A. Objaśnienia do bilansu Funduszu
1. W pozycji A aktywów bilansu ujmuje się wartości niematerialne i prawne, po uwzględnieniu naliczonego umorzenia oraz ewentualnych odpisów aktualizujących.
2. W pozycji B aktywów bilansu ujmuje się lokaty Funduszu, z wyjątkiem lokat funduszu pomocowego, które ujmuje się w pozycji C aktywów bilansu.
3. W pozycji B.1 aktywów bilansu ujmuje się nieruchomości przeznaczone na cele inwestycyjne. Nieruchomości wykorzystywane na własne potrzeby wykazuje się w pozycji E. Rzeczowe składniki majątku.
4. W pozycji B.4 aktywów bilansu ujmuje się dłużne papiery wartościowe oraz inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu.
5. W pozycji B.5 aktywów bilansu ujmuje się lokaty terminowe w bankach.
6. W pozycji C.1 aktywów bilansu ujmuje się pożyczki udzielone z funduszu pomocowego, z wyodrębnieniem kapitału pożyczek oraz naliczonych odsetek.
7. W pozycji C.2 aktywów bilansu ujmuje się wyłącznie lokaty środków funduszu pomocowego do wykorzystania. W pozycji tej nie ujmuje się lokat funduszu statutowego oraz pożyczek udzielonych z funduszu pomocowego.
8. W pozycji C.2.2.3 aktywów bilansu ujmuje się dłużne papiery wartościowe oraz inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu, z uwzględnieniem w wycenie odsetek naliczonych na dzień bilansowy.
9. W pozycji C.2.2.4 aktywów bilansu ujmuje się lokaty terminowe w bankach.
10. W pozycji D.1.1.1 aktywów bilansu ujmuje się kwoty składek należne od zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych oraz kwoty należne w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń.
11. W pozycji D.1.1.2 aktywów bilansu ujmuje się kwoty składek należnych od zakładów ubezpieczeń, przeznaczonych na fundusz pomocowy.
12. W pozycji D.2 aktywów bilansu ujmuje się dochodzone regresy.
13. W pozycji D.3 aktywów bilansu ujmuje się dochodzone roszczenia z tytułu opłat.
14. W pozycji D.4 aktywów bilansu ujmuje się w szczególności należności z tytułu zwrotów odszkodowań wypłaconych przez Fundusz oraz zwroty innych kosztów likwidacji szkód, powiększone o naliczone odsetki.
15. W pozycji E aktywów bilansu ujmuje się w szczególności środki trwałe oraz środki trwałe w budowie, w wartości brutto pomniejszonej o naliczone umorzenie w przypadku środków trwałych oraz ewentualne odpisy aktualizujące. W pozycji tej nie ujmuje się nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne, które ujmuje się w pozycji B.1 aktywów bilansu.
16. W pozycji F.2 aktywów bilansu nie ujmuje się krótkoterminowych lokat, które ujmuje się odpowiednio w pozycji B lub C aktywów bilansu.
17. W pozycji A.3 pasywów bilansu ujmuje się fundusz z aktualizacji wyceny aktywów dostępnych do sprzedaży, wycenionych według wartości godziwej. W funduszu z aktualizacji wyceny nie uwzględnia się odpisów z tytułu trwałej utraty wartości tych lokat, które obciążają bezpośrednio rachunek zysków i strat.
18. W pozycji A.4 pasywów bilansu ujmuje się zatwierdzone nadwyżki bilansowe oraz straty bilansowe do czasu ich podziału lub pokrycia zgodnie z uchwałą Zgromadzenia Członków Funduszu.
19. W pozycji B pasywów bilansu ujmuje się szacowane kwoty zobowiązań, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 1–3 rozporządzenia, powiększone o koszty likwidacji szkód związane z szacowanymi zobowiązaniami, z uwzględnieniem związanych z nimi regresów, ustalone w wysokości możliwej do uzyskania na dzień bilansowy.
20. W pozycji D.1 pasywów bilansu ujmuje się w szczególności kwoty odszkodowań zatwierdzonych przez Fundusz do wypłaty z tytułu szkód z ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy.
21. W pozycji D.2 pasywów bilansu ujmuje się kwoty odszkodowań z tytułu szkód przejętych w ramach upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń, zatwierdzonych przez Fundusz do wypłaty.
22. W pozycji D.3 pasywów ujmuje się w szczególności kwoty należne zakładom ubezpieczeń z tytułu likwidacji szkód i zobowiązania z tytułu ponoszonych przez Fundusz innych kosztów likwidacji szkód oraz kosztów windykacji regresów i kosztów windykacji opłat.
23. W pozycji D.4 pasywów bilansu ujmuje się zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności statutowej Funduszu nieujęte w pkt 16–18, w tym zobowiązania z tytułu prowadzenia ośrodka informacji.
B. Objaśnienia do rachunku zysków i strat Funduszu
24. W pozycji A.1.1.1 rachunku zysków i strat Funduszu wykazuje się kwoty składek należne od zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy.
25. W pozycji A.1.1.2.1 rachunku zysków i strat Funduszu wykazuje się kwoty składek należne od zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń wykonujących działalność w zakresie ubezpieczeń określonych w dziale I, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń.
26. W pozycji A.1.1.2.2 rachunku zysków i strat Funduszu wykazuje się kwoty składek należne od zakładów ubezpieczeń oraz zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń.
27. W pozycji A.2 rachunku zysków i strat wykazuje się kwoty dochodzonych opłat.
28. W pozycji A.3 rachunku zysków i strat wykazuje się kwoty dochodzonych regresów oraz zwrotów odszkodowań, o których mowa w art. 11 ust. 3, art. 43 i art. 58 ustawy.
29. W pozycji A.4 rachunku zysków i strat wykazuje się kwoty dochodzone od syndyka lub likwidatora tytułem spłaty niepokrytych przez aktywa wierzytelności zakładów ubezpieczeń w upadłości lub likwidacji.
30. W pozycji A.5 rachunku zysków i strat wykazuje się przychody z oprocentowania pożyczek udzielonych z funduszu pomocowego.
31. W pozycji A.6 rachunku zysków i strat wykazuje się przychody z tytułu prowadzonej działalności statutowej nieujęte w pozycji A.1–5.
32. W pozycji B.1.1 rachunku zysków i strat wykazuje się wypłaty odszkodowań i świadczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, w tym wypłaty na rzecz nierezydentów w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe, dokonywane na podstawie art. 98 ust. 1 i 1a ustawy, powiększone o koszty likwidacji szkód oraz pomniejszone o otrzymane zwroty odszkodowań i zwroty kosztów likwidacji szkód.
33. W pozycji B.1.2.1 rachunku zysków i strat wykazuje się wypłaty odszkodowań i świadczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale I, powiększone o koszty likwidacji szkód oraz pomniejszone o otrzymane zwroty odszkodowań i zwroty kosztów likwidacji szkód.
34. W pozycji B.1.2.2 rachunku zysków i strat wykazuje się wypłaty odszkodowań i świadczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w dziale II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń, powiększone o koszty likwidacji szkód oraz pomniejszone o otrzymane zwroty odszkodowań i zwroty kosztów likwidacji szkód.
35. W pozycji B.2 rachunku zysków i strat wykazuje się koszty ponoszone w związku z dochodzeniem regresów i opłat. W pozycji tej ujmuje się w szczególności koszty wysyłki wezwań i upomnień, koszty egzekucyjne, koszty sądowe, koszty windykacji regresów i koszty windykacji opłat.
36. W pozycji B.3 rachunku zysków i strat wykazuje się różnice pomiędzy stanem rezerw techniczno-ubezpieczeniowych ujmowanych w pozycji B pasywów bilansu na koniec oraz na początek okresu sprawozdawczego.
37. W pozycji B.4 rachunku zysków i strat wykazuje się koszty bezpośrednie związane z gromadzeniem danych o:
1) umowach ubezpieczeń komunikacyjnych odpowiedzialności cywilnej i autocasco;
2) zdarzeniach zgłoszonych do zakładów ubezpieczeń z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym wypadkach lub kolizjach;
3) odszkodowaniach wypłaconych z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych;
4) reprezentantach do spraw roszczeń poszczególnych zakładów ubezpieczeń – członków Funduszu.
W pozycji tej wykazuje się koszty związane bezpośrednio z rozwojem i utrzymaniem systemu informatycznego, w którym przechowywane są powyższe dane.
38. W pozycji B.5 rachunku zysków i strat wykazuje się pozostałe koszty działalności statutowej, w tym koszty zarządzania lokatami funduszu pomocowego i inne koszty działalności lokacyjnej, które nie pomniejszają funduszu pomocowego.
39. W pozycji D rachunku zysków i strat wykazuje się koszty administracyjne, z wyłączeniem:
1) bezpośrednich kosztów likwidacji szkód, które wykazuje się w pozycji B.1;
2) bezpośrednich kosztów windykacji regresów i kosztów windykacji opłat, które wykazuje się w pozycji B.2;
3) bezpośrednich kosztów prowadzenia ośrodka informacji, które wykazuje się w pozycji B.4;
4) kosztów działalności lokacyjnej wykazywanych odpowiednio w pozycji B.5 lub E.2.
40. W pozycji E.1 rachunku zysków i strat wykazuje się przychody z lokat środków funduszu statutowego, obejmujące w szczególności:
1) przychody z nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne;
2) przychody z dywidend;
3) przychody z dłużnych papierów wartościowych, obejmujące otrzymane odsetki oraz dodatnią różnicę pomiędzy skorygowaną ceną nabycia a ceną nabycia lub ceną uprzednio przeszacowaną;
4) w przypadku aktywów innych niż aktywa dostępne do sprzedaży dodatnie różnice pomiędzy wartością godziwą a ceną nabycia lub skorygowaną ceną nabycia w przypadku dłużnych papierów wartościowych, ustaloną na dzień bilansowy;
5) rozwiązane odpisy aktualizujące od lokat funduszu statutowego;
6) nadwyżkę dodatnich różnic kursowych nad ujemnymi z tytułu prowadzonej działalności lokacyjnej;
7) pozostałe przychody z działalności lokacyjnej.
W pozycji tej nie wykazuje się przychodów funduszu pomocowego oraz kwot ujmowanych w funduszu z aktualizacji wyceny lokat funduszu statutowego.
41. W pozycji E.2 rachunku zysków i strat wykazuje się koszty związane z prowadzoną działalnością lokacyjną w zakresie lokat funduszu statutowego, obejmujące w szczególności:
1) koszty prowadzenia rachunków inwestycyjnych;
2) koszty utrzymania nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne;
3) koszty zarządzania lokatami funduszu statutowego;
4) w przypadku aktywów innych niż aktywa dostępne do sprzedaży ujemne różnice pomiędzy wartością godziwą a ceną nabycia lub skorygowaną ceną nabycia w przypadku dłużnych papierów wartościowych, ustaloną na dzień bilansowy;
5) utworzone odpisy aktualizujące od lokat funduszu statutowego;
6) nadwyżkę ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi z tytułu prowadzonej działalności lokacyjnej;
7) ujemną różnicę pomiędzy skorygowaną ceną nabycia a ceną nabycia lub ceną uprzednio przeszacowaną;
8) pozostałe koszty prowadzonej działalności lokacyjnej.
42. W pozycji F.1 rachunku zysków i strat wykazuje się przychody nieujęte w pozycjach A i E.1, w tym:
1) pozostałe przychody finansowe;
2) pozostałe przychody operacyjne, z uwzględnieniem rozwiązanych odpisów aktualizujących od należności, dodatniego wyniku ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
43. W pozycji F.2 rachunku zysków i strat wykazuje się koszty nieujęte w pozycjach B, D, E.2 i F, w tym:
1) pozostałe koszty finansowe;
2) pozostałe koszty operacyjne, z uwzględnieniem tworzonych odpisów aktualizujących od należności, ujemnego wyniku ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
C. Objaśnienia do sprawozdania z przepływów pieniężnych Funduszu
44. W pozycji A.1.1 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się kwoty składek otrzymanych od zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń wykonujących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy.
45. W pozycji A.1.2 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się kwoty składek otrzymane od zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń.
46. W pozycji A.1.3 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wpływy z tytułu opłat.
47. W pozycji A.1.4 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się otrzymane regresy oraz zwroty odszkodowań, o których mowa w art. 11 ust. 3, art. 43 i art. 58 ustawy.
48. W pozycji A.1.5 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się kwoty otrzymane od syndyka lub likwidatora tytułem spłaty wierzytelności zakładów ubezpieczeń w upadłości lub likwidacji.
49. W pozycji A.1.6 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wpływy z tytułu zwrotów odszkodowań i świadczeń, wypłaconych na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 3, ust. 1a i 2 ustawy, oraz zwrotów kosztów likwidacji szkód.
50. W pozycji A.2.1 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się kwoty wydatkowane z tytułu rozliczenia wpłaconych przez zakłady ubezpieczeń składek przeznaczonych na fundusz statutowy.
51. W pozycji A.2.2 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wypłaty odszkodowań i świadczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, w tym wypłaty na rzecz nierezydentów w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe, dokonywane na podstawie art. 98 ust. 1 i 1a ustawy oraz wydatki z tytułu likwidacji szkód.
52. W pozycji A.2.3 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wypłaty odszkodowań i świadczeń dokonane na podstawie art. 98 ust. 2 ustawy oraz wydatki z tytułu likwidacji szkód.
53. W pozycji A.2.4 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wydatki związane z dochodzeniem regresów i opłat.
54. W pozycji A.2.5 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wydatki związane z prowadzeniem ośrodka informacji, w tym wydatki na nabycie rzeczowych składników majątku oraz wartości niematerialnych i prawnych ośrodka informacji.
55. W pozycji B.1.2 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wpływy z odsetek od lokat terminowych w bankach, dłużnych papierów wartościowych i udzielonych pożyczek z funduszu statutowego.
56. W pozycji B.1.3 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wpływy ze sprzedaży lokat funduszu statutowego oraz wpływy z wykupu dłużnych papierów wartościowych funduszu statutowego.
57. W pozycji B.1.4 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wpływy czynszów, dywidend, jak również otrzymane zwroty udzielonych pożyczek z funduszu statutowego. W pozycji tej nie ujmuje się wykupu dłużnych papierów wartościowych funduszu statutowego, który jest wykazywany w pozycji B.1.3.
58. W pozycji B.1.5 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wpływy z odsetek z lokat terminowych w bankach i dłużnych papierów wartościowych stanowiących lokaty funduszu pomocowego.
59. W pozycji B.1.7 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wpływy ze sprzedaży lokat funduszu pomocowego oraz wpływy z wykupu dłużnych papierów wartościowych funduszu pomocowego. W pozycji tej nie ujmuje się zwrotów pożyczek funduszu pomocowego, które są wykazywane w pozycji B.1.6.
60. W pozycji B.1.8 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wpływy czynszów i dywidend. W pozycji tej nie ujmuje się wykupu dłużnych papierów wartościowych funduszu pomocowego, który jest wykazywany w pozycji B.1.7.
61. W pozycji B.2.1 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się wydatki na nabycie rzeczowych składników majątku oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem wydatków na składniki majątku ośrodka informacji, które są wykazywane w pozycji A.2.5.
62. W pozycji B.2.2 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności pobrane prowizje maklerskie i opłaty za zakup lokat funduszu statutowego.
63. W pozycji B.2.3 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wydatki związane z prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, pobrane opłaty za zarządzanie lokatami funduszu statutowego i wydatki na utrzymanie nieruchomości inwestycyjnych.
64. W pozycji B.2.5 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności pobrane prowizje maklerskie i opłaty za zakup lokat funduszu pomocowego.
65. W pozycji B.2.6 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wydatki związane z prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, pobrane opłaty za zarządzanie lokatami funduszu pomocowego i wydatki na utrzymanie nieruchomości inwestycyjnych.
66. W pozycji C.1.1 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności otrzymane od zakładów ubezpieczeń składki przeznaczone na fundusz pomocowy.
67. W pozycji C.2.1 sprawozdania z przepływów pieniężnych wykazuje się w szczególności wydatki z tytułu rozliczenia składek wpłaconych przez zakłady ubezpieczeń na fundusz pomocowy.
Załącznik nr 3
ZAKRES INFORMACJI
WYKAZYWANYCH W KWARTALNYM SPRAWOZDANIU Z DZIAŁALNOŚCI FUNDUSZU
Informacje zawarte w kwartalnym sprawozdaniu z działalności Funduszu obejmują dane dotyczące działalności statutowej, gospodarki finansowej, charakterystyki oraz organizacji Funduszu:
1) strukturę przychodów Funduszu z działalności statutowej, w podziale na:
a) przychody ze składek zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, w podziale na te ubezpieczenia i w podziale na zakłady ubezpieczeń,
b) przychody ze składek zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń określonych w dziale I załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń, w podziale na zakłady ubezpieczeń,
c) przychody ze składek zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń prowadzących działalność w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 3 i 4 ustawy, w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w tym zakresie, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej takiego zakładu ubezpieczeń, w podziale na zakłady ubezpieczeń,
d) wpływy z tytułu opłat,
e) wpływy z tytułu regresów,
f) dochody ze źródeł, o których mowa w art. 117 ust. 2 pkt 6–9 ustawy, w podziale na poszczególne źródła dochodów,
g) pozostałe dochody;
2) strukturę kosztów Funduszu dotyczącą działalności statutowej, w podziale na:
a) wypłaty odszkodowań i świadczeń w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, w tym wypłaty na rzecz nierezydentów w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe, dokonywane na podstawie art. 98 ust. 1 i 1a ustawy,
b) wypłaty odszkodowań i świadczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń, w zakresie określonym w art. 98 ust. 2 ustawy, w podziale na działy ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, oraz w podziale na ubezpieczenia obowiązkowe, o których mowa w art. 4 ustawy,
c) koszty windykacji opłat,
d) koszty windykacji regresów,
e) koszty prowadzenia ośrodka informacji;
3) strukturę przychodów i kosztów działalności lokacyjnej;
4) strukturę kosztów administracyjnych Funduszu;
5) strukturę pozostałych przychodów i kosztów;
6) informacje o udzielonej zwrotnej pomocy finansowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy;
7) liczbowe zestawienie spraw, w tym:
a) liczbę zlikwidowanych szkód oraz odszkodowań i świadczeń wypłaconych w związku z upadłością zakładu ubezpieczeń lub w związku z niespełnieniem przez podmioty do tego obowiązane obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy, albo świadczeń wypłaconych z tytułu szkód wyrządzonych przez posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym, których tożsamości nie ustalono,
b) liczbę stwierdzonych przez podmioty obowiązane i uprawnione przypadków niespełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy,
c) liczbę prowadzonych i zakończonych postępowań regresowych;
8) zagadnienia organizacyjne i kadrowe:
a) władze Funduszu,
b) strukturę organizacyjną Funduszu,
c) liczbę zatrudnionych;
9) analizę stanu finansów Funduszu będącą podstawą do określenia przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych procentu składki wnoszonej przez członków Funduszu;
10) szczegółową strukturę aktywów i pasywów funduszu pomocowego, w podziale na środki funduszu pomocowego wykorzystanego oraz funduszu pomocowego do wykorzystania.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00