ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 24 października 2012 r.
w sprawie sposobu wykonania obowiązków w zakresie zabezpieczenia śladów i dowodów dotyczących wypadku lub incydentu morskiego
Na podstawie art. 47 ust. 5 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Sposób wykonania obowiązków w zakresie sposobu zabezpieczenia śladów i dowodów] Rozporządzenie określa sposób wykonania obowiązków:
1) armatora,
2) kapitana statku,
3) podmiotu zarządzającego portem oraz
4) użytkownika infrastruktury portowej
– w zakresie sposobu zabezpieczenia śladów i dowodów dotyczących wypadku lub incydentu morskiego.
§ 2.[Sposób zabezpieczenia śladów i dowodów] Zabezpieczenia śladów i dowodów dotyczących wypadku lub incydentu morskiego dla potrzeb badania wypadku lub incydentu morskiego prowadzonego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich, zwaną dalej „Komisją”, dokonuje się przez:
1) ochronę ich przed utratą, zniszczeniem lub zniekształceniem;
2) utrwalenie ich w postaci uzyskanych lub sporządzonych dokumentów (ich odpisów lub kopii) dotyczących przebiegu, okoliczności, przyczyn oraz skutków wypadku lub incydentu morskiego.
§ 3.[Zadania armatora statku] 1. Armator, po otrzymaniu wiadomości o wypadku lub incydencie morskim, niezwłocznie zabezpiecza dokumenty będące w jego posiadaniu, mające znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego, w szczególności:
1) dokument zgodności, księgę zarządzania bezpieczeństwem oraz certyfikaty wymagane na podstawie przepisów o bezpieczeństwie morskim;
2) raporty z przeprowadzanych audytów z zakresu bezpieczeństwa oraz protokoły z przeprowadzonych na statku inspekcji państwa bandery i państwa portu, o których mowa w przepisach o bezpieczeństwie morskim;
3) dokumentację techniczną statku, w tym związaną z naprawami statku sprzed wypadku;
4) wyniki przeglądów dotyczących klasy statku;
5) dokumenty dotyczące przewożonego ładunku;
6) listę załogi;
7) listę pasażerów;
8) zapisy korespondencji prowadzonej ze statkiem.
2. Armator statku, niezwłocznie po wypadku lub incydencie morskim, przekazuje Komisji informacje o wypadku lub incydencie morskim, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Ponadto armator zapewnia Komisji:
1) dostęp do dokumentów, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 pkt 2;
2) dostęp do osób obsługujących lub mających związek ze statkiem;
3) dostęp do śladów i dowodów rzeczowych (w tym wraku statku);
4) możliwość skopiowania danych z rejestratora VDR lub S-VDR.
§ 4.[Zadania kapitana statku] 1. Kapitan statku bezpośrednio po wypadku lub incydencie morskim zabezpiecza przed utratą, zniszczeniem lub zniekształceniem dowody dotyczące wypadku lub incydentu morskiego, w tym w szczególności:
1) dane z rejestratora VDR lub S-VDR;
2) mapy morskie używane w czasie, gdy wystąpił wypadek lub incydent morski;
3) plan podróży statku;
4) certyfikaty wymagane na podstawie przepisów o bezpieczeństwie morskim;
5) dzienniki statku oraz książkę zapisów olejowych;
6) zeszyty poleceń dla oficerów i mechaników wachtowych;
7) zapisy urządzeń automatycznie rejestrujących lub monitorujących pracę urządzeń nawigacyjnych, radiokomunikacyjnych, systemów przeciwpożarowych, urządzeń napędowych, prądotwórczych oraz sterowych statku;
8) listę załogi wraz z dokumentami kwalifikacyjnymi członków załogi statku;
9) listę pasażerów;
10) listę ładunkową i plan ładunkowy;
11) korespondencję prowadzoną przed, w czasie i po zaistnieniu wypadku lub incydentu morskiego.
2. Ponadto kapitan statku, niezwłocznie po wypadku lub incydencie morskim, wykonuje następujące czynności:
1) przekazuje Komisji informacje o wypadku lub incydencie morskim, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) odbiera pisemne oświadczenia od oficerów wachtowych i marynarzy, którzy pełnili służbę w czasie wypadku lub incydentu morskiego, a także od innych świadków wypadku lub incydentu, w przypadku gdy posiadają lub mogą posiadać wiadomości o okolicznościach, przyczynach i skutkach wypadku lub incydentu morskiego;
3) sporządza szkic przebiegu wypadku lub incydentu morskiego, zawierający informacje o pozycji statku w poszczególnych fazach tego wypadku lub incydentu z zaznaczeniem: pozycji statku w każdej fazie wypadku lub incydentu morskiego, kursów, położenia steru, użycia steru strumieniowego, pędników lub wyłożenia płatów śruby nastawnej, pracy maszyn, użytych sygnałów dźwiękowych i optycznych oraz kierunku i siły wiatru i prądu, granic toru wodnego, nabrzeża, falochronu, świateł, pław, nabieżników, położenia mielizny lub przeszkody podwodnej (wraku), o ile taka występowała;
4) sporządza szkic i opis uszkodzeń statku, a jeżeli wypadek lub incydent morski wystąpił na statku, szkic i opis miejsca tego wypadku lub incydentu;
5) sporządza, o ile to możliwe, dokumentację fotograficzną, zapis audiowizualny lub w inny sposób utrwalający ślady i dowody dotyczące wypadku lub incydentu morskiego przedstawiające w szczególności:
a) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku,
b) uszkodzenia statku,
c) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku współuczestniczącym w wypadku lub incydencie,
d) uszkodzenia statku współuczestniczącego w wypadku.
3. Niezależnie od czynności, o których mowa w ust. 2, kapitan statku powinien, w zależności od rodzaju wypadku lub incydentu morskiego, zabezpieczyć:
1) odpisy lub kopie oświadczeń, protokołów wyjaśnień lub zeznań złożonych przed organami państw obcych w sprawie wypadku lub incydentu morskiego;
2) oświadczenie pilota statku na temat wypadku lub incydentu morskiego wraz ze sporządzonym przez niego szkicem dotyczącym przebiegu wypadku lub incydentu, jeżeli była świadczona usługa pilotowa;
3) ekspertyzy dotyczące szkód powstałych na statku lub spowodowanych przez statek, a jeżeli skutkiem wypadku był rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia poszkodowanego lub dokument stwierdzający zgon i jego przyczyny;
4) dokumentację dotyczącą rejestracji ruchu statku sporządzoną przez Służbę Kontroli Ruchu Statków, jeżeli wypadek lub incydent wystąpił na obszarze podległym kontroli tej służby.
4. Ponadto kapitan statku zapewnia Komisji dostęp do:
1) map, zapisów i innych dokumentów, o których mowa w ust. 1–3;
2) dokumentacji urządzeń technicznych wymienionych w ust. 1 pkt 7;
3) pomieszczeń na statku;
4) członków załogi statku;
5) statkowych środków łączności;
6) statkowej księgi zarządzania bezpieczeństwem;
7) nośnika pamięci rejestratora VDR lub S-VDR w celu dokonania jego badania poza statkiem.
§ 5.[Zadania podmiotu zarządzającego portem i użytkownika infrastruktury portowej] 1. Podmiot zarządzający portem i użytkownik infrastruktury portowej, których dotyczy wypadek morski, bezpośrednio po wypadku, zabezpiecza ślady i dowody mające znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego, w szczególności przez:
1) sporządzenie dokumentacji fotograficznej, zapisu audiowizualnego lub utrwalenie w inny sposób obrazu miejsca wypadku, statku uczestniczącego w wypadku, jego uszkodzeń lub uszkodzeń budowli, urządzeń lub instalacji portowych;
2) sporządzenie szkicu miejsca wypadku i opisu uszkodzeń spowodowanych przez statek, a jeżeli wystąpił na statku, szkicu i opisu miejsca wypadku;
3) zebranie od świadków wypadku zatrudnionych przez podmiot zarządzający portem lub przez użytkownika infrastruktury portowej oświadczeń dotyczących okoliczności, w jakich wystąpił wypadek, i ewentualnych przyczyn jego wystąpienia.
2. Ponadto podmiot zarządzający portem i użytkownik infrastruktury portowej, których dotyczy wypadek morski, zapewnia Komisji:
1) dostęp do zatrudnionych przez niego osób będących świadkami wypadku;
2) stawiennictwo zatrudnionych przez niego osób mających związek z wypadkiem;
3) możliwość przeprowadzenia oględzin miejsca wypadku, dowodów i śladów;
4) odpowiednie pomieszczenie celem umożliwienia przeprowadzenia czynności badawczych;
5) dostęp do zapisów urządzeń rejestrujących lub monitorujących pracę urządzeń portowych;
6) dostęp do dokumentacji urządzeń, o których mowa w pkt 5.
§ 6.[Przekazanie informacji dotyczących wypadku morskiego] Podmiot zarządzający portem lub użytkownik infrastruktury portowej, których dotyczy wypadek morski, przekazuje Komisji informacje dotyczące wypadku morskiego, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 7.[Przechowanie dowodów rzeczowych] Dowody rzeczowe, które ze względu na rozmiary, charakter lub przeznaczenie nie mogą być przekazane Komisji, pozostawia się na przechowanie ich właścicielowi do czasu zakończenia badania, ze wskazaniem ciążącego na właścicielu obowiązku przedstawienia ich na każde żądanie Komisji.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 października 2012 r.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 24 października 2012 r. (poz. 1176)
Załącznik nr 1
INFORMACJE DOTYCZĄCE WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO PRZEKAZYWANE KOMISJI PRZEZ KAPITANA LUB ARMATORA STATKU
INFORMATION PROVIDED BY THE SHIP'S MASTER OR THE OWNER IN CASE OF A MARINE ACCIDENT OR INCIDENT
Część A. Informacje ogólne/General information
Nazwa statku/name of ship
Bandera/flag
Sygnał rozpoznawczy/call sign
Typ statku/ship type
Nr identyfikacyjny IMO/IMO number
Data i czas wypadku lub incydentu morskiego/date and time of accident or incident
Rejon geograficzny/geographical area
Rodzaj żeglugi/trading area
Osoby do kontaktu (24 h na dobę) na statku/u armatora (nazwisko, nr telefonu, e-mail)/contact persons (24 h per day) on board/in the owner's office (name, phone no., e-mail)
Krótki opis zdarzeń/a brief summary on what happened in the course of events
Rodzaj wypadku/type of accident
Skutki wypadku/consequences:
1) śmierć/death;
2) uszkodzenie ciała/injury;
3) utrata całkowita statku/total loss of ship;
4) uszkodzenie konstrukcji statku lub urządzeń/damage to the ship's construction or equipment;
5) uszkodzenie ładunku lub mienia/damage to cargo or property;
6) szkoda w środowisku (w tym zanieczyszczenie)/damage to the environment (pollution).
Część B. Informacje o statku/information on vessel
I. Dane statku/vessel's particulars
Pojemność brutto (GT)/gross tonnage
Rok budowy/built
Szerokość/breadth
Długość całkowita/length overall
Materiał kadłuba/hull material
Instytucja klasyfikacyjna/class society
Ostatnia inspekcja klasy (data/miejsce)/last class inspection (date/place)
Typ rejestratora VDR/VDR type
Czy zachowano dane zarejestrowane przez rejestrator VDR lub S-VDR w chwili wypadku?/have the records from the VDR or S-VDR been stored?
II. Wypadek poza portem/accident out of the harbour area
Stan eksploatacyjny statku/vessel's activity
Stan załadowania/loading conditions
Rodzaj ładunku/type of cargo
Ostatni port/last port
Port przeznaczenia/next port
Kurs statku (°)/vessel's course (°)
Prędkość statku (węzły)/vessel's speed (kn)
Zanurzenie statku (m)/vessel's draught (m)
III. Wypadek w trakcie postoju statku w porcie/accident in the harbour
Miejsce postoju statku/ship's berth or place of anchoring
Stan eksploatacyjny statku/ship's activity
Stan załadowania/loading condition
Rodzaj ładunku/type of cargo
Zanurzenie statku (m)/vessel's draught (m)
Wyposażenie statku używane w trakcie wypadku/ship's equipment in use
Sprzęt portowy używany w trakcie wypadku/harbour equipment in use
Część C. Informacje o skutkach wypadku/information on accident consequences
I. Uszkodzenie ciała, zaginięcie lub śmierć/injuries, missing persons and fatalities
Liczba rannych osób/number of injured persons
Liczba osób zaginionych lub przypadków śmierci/number of fatalities or missing persons
Data urodzenia/date of birth
Płeć/sex
Obywatelstwo/nationality
Miejsce wypadku na statku/place of accident on board
Rodzaj uszkodzenia ciała/type of injury
Zastosowane środki leczenia/treatment:
1) leczenie szpitalne/hospitalized;
2) opieka ambulatoryjna/medical treatment;
3) pierwsza pomoc/first aid.
Wypadek zdarzył się, gdy członek załogi, który w wyniku wypadku doznał uszkodzenia ciała, zaginął lub poniósł śmierć, był/accident occurred while injured, missing or dead crewmember was:
1) na służbie/on duty;
2) poza służbą/off duty.
Użyty sprzęt ochrony osobistej/personal protective equipment used
II. Szkoda w środowisku (w tym zanieczyszczenie)/damage to the environment (pollution)
Rodzaj szkody/type of damage
Substancja zanieczyszczająca/pollutant:
1) ilość/quantity;
2) nr UN/UN number.
III. Uszkodzenie statku, infrastruktury portowej lub mienia osób trzecich/damage to the vessel, port infrastructure or personal property
Rodzaj uszkodzenia/type of damage
Miejsce uszkodzenia/place of damage
Skutki uszkodzenia/consequences of damage
Część D. Warunki hydrometeorologiczne/weather and sea state
Kierunek i prędkość wiatru (m/s)/wind direction and force (m/s)
Widzialność/visibility:
1) dobra (5 mil)/good (5 Nm);
2) umiarkowana (2 mile)/moderate (2 Nm);
3) słaba (1 mila)/poor (1 Nm);
4) bardzo słaba (0,5 mili)/very poor (0.5 Nm);
5) mgła (200 m)/fog (200 m);
6) gęsta mgła (50 m)/thick fog (50 m);
7) nieznana/unknown.
Część E. Przyczyny wypadku lub incydentu morskiego/causes of a marine accident or incident
Bezpośrednie fizyczne przyczyny/immediate physical causes
Inne czynniki mogące mieć wpływ na rozwój zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego/other factors which might have influenced the course of events
Część F. Środki zaradcze/preventive action
Zastosowane przez dowództwo statku lub armatora natychmiastowe lub długookresowe środki zaradcze/preventive short or long term action taken by the shipboard management or the owner
Część G. Dodatkowe komentarze, objaśnienia, szkice itp./additional comments, illustrations etc.
Załącznik nr 2
INFORMACJE DOTYCZĄCE WYPADKU MORSKIEGO PRZEKAZYWANE KOMISJI PRZEZ PODMIOT ZARZĄDZAJĄCY PORTEM LUB UŻYTKOWNIKA INFRASTRUKTURY PORTOWEJ
Część A. Informacje ogólne
Nazwa statku
Bandera
Sygnał rozpoznawczy
Typ statku
Nr identyfikacyjny IMO
Data i czas wypadku
Krótki opis zdarzeń
Rodzaj wypadku
Skutki wypadku:
1) śmierć;
2) uszkodzenie ciała;
3) utrata całkowita statku lub urządzeń;
4) uszkodzenie konstrukcji lub urządzeń;
5) uszkodzenie ładunku;
6) uszkodzenie infrastruktury portowej;
7) szkody materialne inne niż statki i infrastruktura portowa;
8) szkoda w środowisku (w tym zanieczyszczenie).
Część B. Informacje o statku
Pojemność brutto (GT)
Rok budowy
Szerokość
Długość całkowita
Materiał kadłuba
Instytucja klasyfikacyjna
Rodzaj żeglugi
Miejsce postoju statku w porcie lub na kotwicy
Stan eksploatacyjny statku
Stan załadowania
Rodzaj ładunku
Zanurzenie statku (m)
Wyposażenie statku używane w trakcie wypadku
Sprzęt portowy używany w trakcie wypadku
Osoby do kontaktu (24 h na dobę) w podmiocie zarządzającym portem lub u użytkownika infrastruktury portowej (imię i nazwisko, nr telefonu, e-mail)
Część C. Informacje o skutkach wypadku
I. Uszkodzenie ciała, zaginięcie lub śmierć
Liczba osób rannych
Liczba osób zaginionych lub przypadków śmierci
Data urodzenia
Płeć
Obywatelstwo
Miejsce wypadku w porcie/na statku
Rodzaj uszkodzenia ciała
Zastosowane środki leczenia:
1) leczenie szpitalne;
2) opieka ambulatoryjna;
3) pierwsza pomoc.
II. Szkoda w środowisku (w tym zanieczyszczenie)
Rodzaj szkody
Substancja zanieczyszczająca:
1) ilość;
2) nr UN.
III. Uszkodzenie infrastruktury portowej lub mienia osób trzecich (innego niż składniki infrastruktury portowej)
Rodzaj uszkodzenia
Miejsce uszkodzenia
Skutki uszkodzenia
Część D. Warunki hydrometeorologiczne
Kierunek i prędkość wiatru
Widzialność:
1) dobra (5 mil);
2) umiarkowana (2 mile);
3) słaba (1 mila);
4) bardzo słaba (0,5 mili);
5) mgła (200 m);
6) gęsta mgła (50 m);
7) nieznana.
Część E. Przyczyny wypadku
Bezpośrednie fizyczne przyczyny
Inne czynniki mogące mieć wpływ na rozwój zdarzeń prowadzących do wypadku
Część F. Środki zaradcze
Zastosowane przez podmiot zarządzający portem lub użytkownika infrastruktury portowej natychmiastowe lub długookresowe środki zaradcze
Część G. Dodatkowe komentarze, objaśnienia, szkice itp.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00