Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 911
Wersja archiwalna od 2012-08-11 do 2014-03-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 911
Wersja archiwalna od 2012-08-11 do 2014-03-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone w związku z art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. poz. 1152) oraz zastąpione przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. poz. 720). 

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)

z dnia 7 sierpnia 2012 r.

w sprawie wykazu typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na które są wydawane świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu] W przypadku, o którym mowa w art. 25d ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego infrastruktura:

a) rozjazdu kolejowego,

b) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego energia:

a) dławika torowego,

b) linek dławikowych,

c) wyłącznika szybkiego,

d) sieci powrotnej;

3) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego sterowanie:

a) stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego,

c) urządzeń blokady liniowej,

d) systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych:

– napędu rogatkowego,

– sygnalizatora drogowego,

e) urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów,

f) urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów:

– obwodów torowych,

– liczników osi,

g) urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego,

h) sygnalizatora kolejowego,

i) urządzeń łączności przewodowej:

– zapowiadawczej,

– strażnicowej,

– stacyjno-ruchowej,

j) urządzeń łączności bezprzewodowej:

– pociągowej,

– manewrowej,

– drogowej,

– utrzymania,

k) rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

l) urządzeń oddziaływania tor – pojazd,

m) systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,

n) systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu w przypadkach nieobjętych zakresem stosowania TSI] W przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2 i art. 25f ustawy, o ile typ urządzenia lub budowli nie jest objęty deklaracją WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego infrastruktura:

a) szyny kolejowej,

b) systemu przytwierdzeń,

c) podkładu kolejowego i podrozjazdnicy,

d) rozjazdu kolejowego,

e) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego energia:

a) dławika torowego,

b) linek dławikowych,

c) wyłącznika szybkiego,

d) sieci jezdnej,

e) sieci powrotnej;

3) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, wchodzących w skład podsystemu strukturalnego sterowanie:

a) stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego,

c) urządzeń blokady liniowej,

d) systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych:

– napędu rogatkowego,

– sygnalizatora drogowego,

e) urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów,

f) urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów:

– obwodów torowych,

– liczników osi,

g) urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego,

h) sygnalizatora kolejowego,

i) urządzeń łączności przewodowej:

– zapowiadawczej,

– strażnicowej,

– stacyjno-ruchowej,

j) urządzeń łączności bezprzewodowej:

– pociągowej,

– manewrowej,

– drogowej,

– utrzymania,

k) rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

l) urządzeń oddziaływania tor – pojazd,

m) systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,

n) systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Linia metra] W przypadku linii metra świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) szyny kolejowej,

b) systemu przytwierdzeń,

c) podkładu kolejowego,

d) rozjazdu kolejowego,

e) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) urządzeń blokady liniowej,

c) urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów:

– obwodów torowych,

– liczników osi,

d) sygnalizatora kolejowego,

e) urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej,

f) rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

g) urządzeń oddziaływania tor – pojazd,

h) systemu automatycznego prowadzenia pociągu,

i) systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,

j) systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym,

k) dławika torowego,

l) linek dławikowych,

m) wyłącznika szybkiego,

n) trzeciej szyny,

o) sieci powrotnej;

3) następujących pojazdów kolejowych:

a) pojazdu trakcyjnego,

b) pojazdu specjalnego,

c) pojazdu pomocniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Infrastruktura kolejowa obejmująca linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1435 mm] W przypadku infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1435 mm świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) szyny kolejowej,

b) systemu przytwierdzeń,

c) podkładu kolejowego,

d) rozjazdu kolejowego,

e) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych:

– napędu rogatkowego,

– sygnalizatora drogowego,

c) sygnalizatora kolejowego,

d) urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej,

e) dławika torowego,

f) linek dławikowych,

g) wyłącznika szybkiego,

h) sieci jezdnej,

i) sieci powrotnej;

3) następujących pojazdów kolejowych:

a) pojazdu trakcyjnego,

b) wagonu pasażerskiego,

c) wagonu towarowego,

d) pojazdu specjalnego,

e) pojazdu pomocniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Bocznice kolejowe] W przypadku bocznic kolejowych świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) szyny kolejowej,

b) systemu przytwierdzeń,

c) podkładu kolejowego,

d) rozjazdu kolejowego,

e) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) urządzeń blokady liniowej,

c) systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych:

– napędu rogatkowego,

– sygnalizatora drogowego,

d) urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów:

– obwodów torowych,

– liczników osi,

e) sygnalizatora kolejowego,

f) urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej,

g) rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

h) urządzeń oddziaływania tor – pojazd,

i) systemu automatycznego prowadzenia pociągu,

j) systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,

k) systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym,

l) dławika torowego,

m) linek dławikowych,

n) wyłącznika szybkiego,

o) sieci jezdnej,

p) sieci powrotnej;

3) następujących pojazdów kolejowych:

a) pojazdu trakcyjnego,

b) wagonu towarowego,

c) pojazdu specjalnego,

d) pojazdu pomocniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Sieci kolejowe wyodrębnione z systemu kolei i przeznaczone na potrzeby pasażerskich przewozów lokalnych, oraz miejskich lub podmiejskich przewoźników kolejowych] W przypadku sieci kolejowych, o których mowa w art. 25a ust. 1 pkt 1 ustawy, świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu jest wydawane na każdy typ:

1) następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) szyny kolejowej,

b) systemu przytwierdzeń,

c) podkładu kolejowego,

d) rozjazdu kolejowego,

e) skrzyżowania torów kolejowych;

2) następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego:

a) stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

b) urządzeń blokady liniowej,

c) systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych:

– napędu rogatkowego,

– sygnalizatora drogowego,

d) urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów:

– obwodów torowych,

– liczników osi,

e) sygnalizatora kolejowego,

f) urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej,

g) rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

h) urządzeń oddziaływania tor – pojazd,

i) systemu automatycznego prowadzenia pociągu,

j) systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,

k) systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym,

l) dławika torowego,

m) linek dławikowych,

n) wyłącznika szybkiego,

o) sieci jezdnej,

p) sieci powrotnej;

3) następujących pojazdów kolejowych:

a) pojazdu trakcyjnego,

b) wagonu pasażerskiego,

c) wagonu towarowego,

d) pojazdu specjalnego,

e) pojazdu pomocniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Przepis przejściowy] Dla projektów obejmujących remont, modernizację lub odnowienie infrastruktury kolejowej, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla dławika torowego, linek dławikowych oraz wyłącznika szybkiego nie jest wymagane.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 sierpnia 2012 r.3)

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205, poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2003 r. w sprawie wykazu typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane są świadectwa dopuszczenia do eksploatacji (Dz. U. Nr 175, poz. 1706), które zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 230, poz. 1372) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00