Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-22
Wersja aktualna od 2012-05-22
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 25 kwietnia 2012 r.
w sprawie sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych2)
Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Sprawozdanie dotyczące kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych] Ustala się wzór sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 249 z 17.10.1995, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 282).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 25 kwietnia 2012 r. (poz. 483)
WZÓR SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO KONTROLI DROGOWEGO PRZEWOZU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
Sposób wypełniania sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych
1. Objaśnienia
Liczba pojazdów skontrolowanych pod względem zawartości ładunku (i przestrzegania ADR)
W tym wierszu należy podać liczbę pojazdów poddanych kontroli ze względów bezpieczeństwa w związku z przewozem towarów niebezpiecznych.
Liczba pojazdów nieprzestrzegających ADR
W tym wierszu każdy pojazd, w którym stwierdzono jedno naruszenie lub większą ich liczbę, jest liczony tylko raz. Liczba podana w komórce danej kolumny nie może być większa niż podana w poprzedniej komórce tej kolumny. Liczba ta może być równa liczbie podanej w poprzedniej komórce wyłącznie w sytuacji, gdy żaden ze skontrolowanych pojazdów pochodzących z danego państwa nie odpowiadał przepisom.
Wyrażenie „pojazd nieprzestrzegający ADR” nie oznacza wyłącznie, że pojazd jako taki nie odpowiada właściwym przepisom dotyczącym budowy pojazdu i homologacji, w tym kontekście należy przyjąć, że każde naruszenie postanowień Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 110, poz. 641) oznacza nieprzestrzeganie ADR.
Liczba unieruchomionych pojazdów
W tym wierszu należy podać liczbę pojazdów unieruchomionych w wyniku kontroli. Liczba podana w komórce danej kolumny nie może być większa niż liczba podana w poprzedniej komórce tej kolumny.
Informacje na temat unieruchomionych pojazdów należy podawać wyłącznie w tym wierszu i nie należy ich uwzględniać w wierszu „Liczba nałożonych kar według typu kary”.
Unieruchomienie oznacza zatrzymanie pojazdu w miejscu kontroli lub w wyznaczonym miejscu do czasu podjęcia działań naprawczych mających na celu doprowadzenie pojazdu do stanu odpowiadającego właściwym przepisom, bez względu na czas trwania takiego zatrzymania.
Liczba stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka
W tym wierszu, w przypadku stwierdzenia w pojeździe więcej niż jednego naruszenia, uwzględnia się wyłącznie najpoważniejszą kategorię ryzyka.
Zgłoszeniu podlega tylko jedno popełnienie naruszenia przez kierującego pojazdem, zatem suma stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka musi być równa liczbie pojazdów nieprzestrzegających ADR.
Liczba nałożonych kar według typu kary
Liczba i typ zgłoszonych kar muszą odpowiadać liczbie decyzji wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wydanych w trakcie kontroli drogowej, bez względu na dalsze postępowanie w zakresie tej kary. Typ kary „inne” obejmuje wszelkie dodatkowe działania podjęte w związku z wykrytym naruszeniem, w szczególności przekazanie sprawy do innego organu.
Możliwe jest nałożenie więcej niż jednej kary na skontrolowany pojazd. W takim przypadku wszystkie nałożone kary należy ewidencjonować oraz uwzględniać w sprawozdaniu.
Szacunkowa całkowita masa towarów niebezpiecznych przewożonych w transporcie drogowym
Informacja podawana w tym wierszu ma charakter fakultatywny.
W tym wierszu podaje się szacunkowe określenie całkowitej masy towarów niebezpiecznych przewożonych w transporcie drogowym w okresie sprawozdawczym.
Jeżeli nie jest możliwe podanie wymaganych informacji, należy to zaznaczyć, wpisując „b.d.” – „brak danych”, aby umożliwić poprawną analizę statystyk; nie należy wpisywać zera ani pozostawiać pustej komórki.
Jeżeli nie jest możliwe sporządzenie sprawozdania zgodnie z niniejszym objaśnieniem, należy wyjaśnić powody rozbieżności.
2. Wzory dotyczące sprawozdania
W tabeli poniżej przedstawiono przykład prawidłowo wypełnionego sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych. W komórkach wykorzystano podstawowe wzory, które należy stosować w celu poprawnego sporządzenia sprawozdania.
W odniesieniu do naruszeń należy stosować następujące wzory:
– RI1 + RII1 + RIII1= T,
– RI2 + RII2 + RIII2= U,
– RI3 + RII3 + RIII3= W,
gdzie:
– RI1 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– RII1 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– RIII1 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– RI2 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich UE,
– RII2 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich UE,
– RIII2 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich UE,
– RI3 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium państw trzecich,
– RII3 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium państw trzecich,
– RIII3 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium państw trzecich,
– T – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– U – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium innych państw członkowskich UE,
– W – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium państw trzecich.
Przykład prawidłowo wypełnionego sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych
Państwo: RZECZPOSPOLITA POLSKA | Rok: ............................ |
Kontrole przewozu drogowego towarów niebezpiecznych | |
|
| Miejsce rejestracji pojazdu1) | Łączna liczba | |||
Rzeczpospolita Polska | inne państwo członkowskie UE | państwo trzecie | |||
Liczba pojazdów skontrolowanych pod względem zawartości ładunku (i przestrzegania ADR) | A | B | C | A+B+C | |
Liczba pojazdów nieprzestrzegających ADR | D(≤A) | E(≤B) | F(≤C) | D+E+F | |
Liczba unieruchomionych pojazdów | G(≤D) | H(≤E) | I(≤F) | G+H+I | |
Liczba stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka2) | I | RI1 | RI2 | RI3 | RI1+RI2+ RI3 |
II | RII1 | RII2 | RII3 | RII1+RII2+ RII3 | |
III | RIII1 | RIII2 | RIII3 | RIII1+RIII2+ RIII3 | |
Liczba nałożonych kar według typu kary | ostrzeżenia | J | K | L | J+K+L |
kary | M | N | O | M+N+O | |
inne | P | Q | R | P+Q+R |
SZACUNKOWA CAŁKOWITA MASA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PRZEWOŻONYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM3) | .................................... t | ............................... tkm |