Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-01-25
Wersja aktualna od 2012-01-25
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 17 stycznia 2012 r.
w sprawie podmiotów upoważnionych do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m
Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowe warunki, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m;
2) tryb upoważniania i cofania upoważnienia;
3) sposób przeprowadzania kontroli podmiotów upoważnionych.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) długości – należy przez to rozumieć długość kadłuba mierzoną między skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie, z pominięciem części należących do wyposażenia kadłuba, takich jak: ster, bukszpryt, odbojnice;
2) upoważnionej organizacji – należy przez to rozumieć organizację uznaną przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków, upoważnioną do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
§ 3.[Warunki jakie powinien spełniać podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych] Szczegółowe warunki, jakie powinien spełniać podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 4.[Upoważnienie] 1. Upoważnienia udziela się na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
2. We wniosku zamieszcza się:
1) nazwę i adres podmiotu;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer identyfikacyjny REGON;
3) proponowany termin przeprowadzenia kontroli, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1;
4) wnioskowany zakres upoważnienia.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) statut podmiotu;
2) dokumenty dotyczące polityki jakości oraz wewnętrznego systemu zarządzania jakością;
3) przepisy techniczne dotyczące budowy jachtów morskich;
4) przepisy dotyczące sposobu nadzoru nad budową oraz sposobu przeprowadzania przeglądów technicznych jachtów morskich;
5) wykaz zawierający imiona, nazwiska, kwalifikacje i uprawnienia osób wykonujących przeglądy techniczne jachtów morskich o długości do 15 m, zwanych dalej „inspektorami”;
6) dokument wskazujący sposób nadzoru podmiotu nad inspektorami;
7) procedury i instrukcje dotyczące przeprowadzania przeglądów technicznych;
8) rejestr nadzorowanych jachtów, jeżeli podmiot taki rejestr prowadził.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 3, mogą być załączone w postaci elektronicznej.
5. Do upoważnionych organizacji nie stosuje się przepisów ust. 2 pkt 3 i ust. 3.
§ 5.[Udzielenie oraz zakres upoważnienia] 1. Upoważnienia udziela się po przeprowadzeniu kontroli wstępnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, i uzyskaniu pozytywnego wyniku tej kontroli.
2. Zakres upoważnienia określa minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w upoważnieniu, a w przypadku upoważnionych organizacji – w umowie o upoważnieniu do wykonywania zadań administracji morskiej.
3. Upoważnienie wydaje się na okres 5 lat.
§ 6.[Kontrola] 1. W ramach kontroli podmiotu przeprowadza się kontrolę:
1) wstępną – przed wydaniem upoważnienia;
2) okresową – pomiędzy drugą i trzecią datą rocznicową wydania upoważnienia;
3) doraźną – w przypadku powzięcia wątpliwości co do spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
2. Kontrola wstępna polega na:
1) sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji, o której mowa w § 4;
2) sprawdzeniu, w siedzibie podmiotu, spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
3. Kontrola okresowa i doraźna polegają na weryfikacji spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
4. Kontrolę okresową przeprowadza się na wniosek podmiotu zawierający informacje, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 i 3.
5. Do kontroli upoważnionych organizacji stosuje się przepisy w sprawie upoważniania uznanych organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.
§ 7.[Postępowanie w sprawie cofnięcia upoważnienia] 1. Jeżeli działanie podmiotu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego oraz osób znajdujących się na jachtach morskich, zachodzi podejrzenie, że podmiot nie spełnia szczegółowych warunków, o których mowa w § 3, lub podmiot nie wystąpi, w wyznaczonym terminie, z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli okresowej, wszczyna się postępowanie o cofnięcie upoważnienia.
2. W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, minister przeprowadza kontrolę doraźną, a w razie jej negatywnego wyniku:
1) pisemnie wzywa podmiot do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania, oraz
2) w przypadku stwierdzenia rażących uchybień pisemnie wzywa do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, do czasu usunięcia tych uchybień.
3. Jeżeli podmiot nie usunie uchybień w wyznaczonym terminie lub, pomimo wezwania do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych, będzie te przeglądy wykonywał, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze decyzji, cofa upoważnienie.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 stycznia 2012 r.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. (poz. 79)
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI, JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ PODMIOT UPOWAŻNIONY DO PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH JACHTÓW MORSKICH O DŁUGOŚCI DO 15 M
I. Warunki ogólne
Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1) posiadać siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) udokumentować doświadczenie oraz praktykę w zatwierdzaniu dokumentacji technicznej i sprawowaniu nadzoru nad budową jachtów morskich;
3) prowadzić rejestr nadzorowanych jachtów morskich i corocznie go publikować lub prowadzić w ogólnodostępnej formie elektronicznej;
4) pozostawać niezależnym od właścicieli i armatorów jachtów, stoczni lub innych zakładów zaangażowanych handlowo przy produkcji, wyposażeniu, naprawach i eksploatacji jachtów;
5) wykonywać statutowe zadania w zakresie przeprowadzania przeglądów technicznych przez wykwalifikowanych inspektorów;
6) funkcjonować na podstawie postanowień określonego przez siebie kodeksu etycznego;
7) zapewnić poufność informacji dotyczących działalności w zakresie wykonywania przeglądów technicznych i nadzoru nad budową;
8) przekazywać informacje o nadzorowanych jachtach morskich, wymagane odrębnymi przepisami, właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego oraz innym zainteresowanym stronom;
9) ustanowić politykę jakości oraz cele w zakresie jakości i dbać o ich realizację;
10) prowadzić i przechowywać dokumentację potwierdzającą spełnienie wymaganych norm w zakresie świadczonych usług, a także efektywnego działania wewnętrznego systemu zarządzania jakością, opracowanego i funkcjonującego zgodnie z jednym z międzynarodowych standardów zarządzania jakością;
11) zapewnić funkcjonowanie przejrzystego systemu odpowiedzialności i kontroli pomiędzy komórkami podmiotu oraz pomiędzy podmiotem i jego inspektorami;
12) posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmujące prowadzenie działalności w zakresie przeglądów technicznych na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000 zł – w przypadku ubiegania się o upoważnienie do przeprowadzania przeglądów jachtów komercyjnych.
II. Warunki dotyczące przepisów
Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1) posiadać zbiór przepisów technicznych dotyczących budowy, sposobu nadzoru nad budową oraz zasad przeprowadzania przeglądów okresowych jachtów morskich, zgodny z wymaganiami przepisów Unii Europejskiej w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających1) oraz zharmonizowanymi normami europejskimi, sposoby publikacji tych przepisów i zasady ciągłego ich udoskonalania i rozwoju;
2) systematycznie opracowywać i aktualizować przepisy techniczne i zasady nadzoru technicznego w zakresie konstrukcji kadłuba i jego wyposażenia, urządzeń maszynowych i elektrycznych jachtów morskich, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska morskiego oraz urządzeń radiowych;
3) spełniać wymogi dotyczące działalności podmiotu oraz funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością usług w zakresie zgodności z umowami międzynarodowymi.
III. Warunki dotyczące kadry technicznej
Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1) posiadać kadrę techniczną zapewniającą prawidłowy nadzór nad jachtami morskimi oraz zdolność podmiotu do doskonalenia i rozwoju przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego;
2) przestrzegać przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego oraz zapewnić funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług w zakresie tych przepisów;
3) przejrzyście określić zakres obowiązków i uprawnień oraz wzajemnych relacji inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
4) kontrolować warunki pracy inspektorów;
5) kontrolować działalność inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
6) realizować obowiązki bezpośrednio przez własnych inspektorów;
7) posiadać system weryfikacji kwalifikacji inspektorów oraz zapewnić ciągłą aktualizację ich wiedzy;
8) zapewnić wykonywanie przeglądów, do których inspektorzy są upoważnieni zgodnie z wewnętrznymi procedurami.
|
1) Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.1994, str. 15, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 13, str. 196).