Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-09-14 do 2015-03-27
Wersja archiwalna od 2011-09-14 do 2015-03-27
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 1 września 2011 r.
w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą
Na podstawie art. 35 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą, a także sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców w tych obwodach osobach stale zamieszkałych w kraju oraz sposób wydawania i ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§ 2.[Kodeks wyborczy] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o Kodeksie wyborczym, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.
Rozdział 2
Sposób sporządzania spisu wyborców
§ 3.[Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców] 1. Spis wyborców do przeprowadzania głosowania w zarządzonych wyborach dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza konsul na podstawie zgłoszenia wyborcy o wpisanie do spisu wyborców dokonanego ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie, telefaksem lub w formie elektronicznej.
2. Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców obywateli polskich stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którym przysługuje prawo wybierania w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. W przypadku wątpliwości co do wiarygodności danych zgłoszonych przez wyborcę przy dokonywaniu zgłoszenia do spisu wyborców, konsul weryfikuje je, wykorzystując dostępne mu bazy danych, lub sprawdza we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.W zależności od zarządzonych wyborów spis wyborców sporządzany przez konsula składa się z części A lub części A i części B.
§ 5.[Część A i B spisu wyborców] 1. Spis wyborców składa się z:
1) części A – w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2) części A i części B – w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Część A spisu wyborców obejmuje obywateli polskich.
3. Część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którym przysługuje prawo wybierania w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 6.1. Część A oraz część B spisu wyborców, dla właściwych wyborów, sporządza się zgodnie ze wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia.
2. Formularz spisu wypełnia się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.
3. Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym – atramentem lub długopisem.
§ 7.[Egzemplarze spisu] 1. Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2. Każdą stronę arkusza spisu wyborców konsul opatruje pieczęcią urzędową urzędu konsularnego i podpisuje.
3. Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów, a drugi egzemplarz przechowuje w urzędzie konsularnym.
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu wyborców
§ 8.[Aktualizowanie spisu wyborców] 1. Spis wyborców jest aktualizowany odpowiednio w części A i B do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3. Przepisy § 3, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 9.[Wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu] 1. Po sporządzeniu spisu wyborców na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1) zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez właściwego konsula;
2) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu w rubryce spisu „Uwagi” umieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się: „reklamacja” lub „omyłka”.
§ 10.[Skreślenie ze spisu wyborców] 1. Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3) niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
4) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2. W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce spisu „Uwagi” umieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: „reklamacja”, „omyłka”, „zawiadomienie – art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego” lub „zaświadczenie”.
3. Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
§ 11.[Aktualizacja spisu w wyborach Prezydenta RP] 1. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 8 ust. 1.
2. Adnotacje, o których mowa w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.
Rozdział 4
Sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju
§ 12.[Powiadomienie urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju] 1. O wpisaniu do spisu wyborców lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu wyborców wyborcy stale zamieszkałego w kraju konsul zawiadamia właściwy urząd gminy nie później niż w drugim dniu przed dniem wyborów.
2. Dane wyborcy, o którym mowa w ust. 1, konsul przekazuje, wykorzystując dostępne mu elektroniczne środki łączności zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji, wymieniając nazwisko i imię (imiona) wyborcy, imię ojca, datę urodzenia, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres stałego zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku wyborców będących obywatelami polskimi konsul przekazuje również numer ewidencyjny PESEL, a w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi – wskazuje obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
3. W przypadku zawiadamiania urzędu gminy z wykorzystaniem elektronicznych środków łączności nie jest wymagany podpis konsula, pod warunkiem umieszczenia na zawiadomieniu imienia i nazwiska konsula oraz jego stanowiska. Wówczas w stopce zawiadomienia jest wymagane podanie danych teleadresowych urzędu konsularnego.
4. W wyjątkowych sytuacjach jest dopuszczalne przekazywanie danych z użyciem innych dostępnych środków łączności.
§ 13.[Wzór zawiadomienia] Wzór zawiadomienia, o którym mowa w § 12 ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia i odnosi się zarówno do obywateli polskich, jak i obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którym przysługuje prawo wybierania w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 5
Sposób wydawania i ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania
§ 14.[Zaświadczenia o prawie do głosowania] 1. Na żądanie wyborcy wpisanego przez konsula do spisu wyborców i zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów konsul wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, opatrując je podpisem oraz pieczęcią urzędu konsularnego. Po nadaniu numeru wpisuje zaświadczenie do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia. Zaświadczenie zabezpiecza się przez umieszczenie odcisku suchej pieczęci urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa dyplomatycznego wydającego zaświadczenie, a w przypadku braku suchej pieczęci – przez umieszczenie etykiety samoprzylepnej o wymiarach 38 x 21 mm zawierającej informację o rodzaju wyborów oraz roku ich przeprowadzenia, zapisaną kolorem czarnym i umieszczoną na białym tle. Na etykiecie odciska się okrągłą pieczęć urzędową urzędu konsularnego w taki sposób, aby jedna jej część była odciśnięta na etykiecie, a druga – bezpośrednio na zaświadczeniu.
3. Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, konsul skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu „Uwagi” adnotację: „zaświadczenie”.
4. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca może odebrać osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę. W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim. W przypadku gdy upoważnienie dotyczy wyborcy obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, wskazuje się w nim jego imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości, a także datę urodzenia.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może wysłać wyborcy zaświadczenie listem poleconym lub w innej, przewidzianej w kraju urzędowania konsula formie przesyłki umożliwiającej potwierdzenie odbioru.
§ 15.[Zaświadczenia o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej] 1. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
2. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
§ 16.[Termin wydawania zaświadczenia o prawie do głosowania] Zaświadczenia o prawie do głosowania konsul wydaje do chwili przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.
§ 17.[Ewidencja wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania] 1. Konsul prowadzi i przechowuje ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.
2. Informacja o wydaniu zaświadczenia jest rejestrowana i zawiera: numer zaświadczenia, datę jego wydania, imię (imiona) i nazwisko oraz datę urodzenia wyborcy.
3. W przypadku obywateli polskich oprócz danych wymienionych w ust. 2 dodatkowo rejestruje się numer ewidencyjny PESEL.
4. W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi oprócz danych wymienionych w ust. 2 konsul rejestruje również numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości oraz posiadane przez wyborcę obywatelstwo.
5. W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej rejestracji podlega również imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL osoby upoważnionej lub, w przypadku gdy osobą upoważnioną jest obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, data urodzenia, numer paszportu lub nazwa i numer innego dokumentu tożsamości oraz posiadane obywatelstwo.
6. Ewidencję wydanych zaświadczeń konsul może prowadzić w formie papierowej lub w systemie informatycznym.
7. Ewidencja wydanych zaświadczeń oraz upoważnień do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowi część dokumentacji wyborczej konsula.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 18.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Spraw Zagranicznych: R. Sikorski
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 94, poz. 550, Nr 102, poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881, Nr 149, poz. 889 i Nr 171, poz. 1016.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami Ministra Spraw Zagranicznych: z dnia 17 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 89, poz. 988), z dnia 8 września 2000 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 871) oraz z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców sporządzanego dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 73, poz. 665), które na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113, Nr 102, poz. 588, Nr 147, poz. 881 i Nr 149, poz. 889) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 1 września 2011 r. (poz. 1108)
Załącznik nr 1
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYBORCY OBYWATELA POLSKIEGO O WPISANIE DO SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 2
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYBORCY OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ NIEBĘDĄCEGO OBYWATELEM POLSKIM O WPISANIE DO SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 3
WZÓR – CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 4
WZÓR – CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 5
WZÓR – ZAWIADOMIENIE O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA
Załącznik nr 6
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA