Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-07-01 do 2012-04-28
Wersja archiwalna od 2011-07-01 do 2012-04-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 27 czerwca 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych2)
Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2004 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz. U. Nr 200, poz. 2054) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Producent przed wprowadzeniem ciśnieniowego urządzenia transportowego do obrotu powinien poddać je odpowiednim procedurom oceny zgodności, stosowanym w sposób określony odpowiednio w umowie ADR lub regulaminie RID.”;
2) uchyla się § 5-8;
3) w § 9:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Procedura ponownej oceny zgodności obejmuje metody zmierzające do zapewnienia spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzone do obrotu w terminach, o których mowa w art. 58 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych i art. 38a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.4)).”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Sprawdzenie przeprowadza się na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, oraz, jeżeli to konieczne, dodatkowych badań.”,
c) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Jednostka notyfikowana wydaje świadectwo ponownej oceny zgodności zawierające co najmniej:
1) dane identyfikacyjne jednostki notyfikowanej wydającej świadectwo oraz numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za ponowną ocenę zgodności zgodnie z ust. 5, jeżeli są to różne jednostki;
2) nazwę i adres właściciela lub użytkownika;
3) dane identyfikacyjne ciśnieniowego urządzenia transportowego, które opatrzono znakiem zgodności Π, w tym co najmniej jego numer lub numery seryjne;
4) datę wydania.”;
4) § 10 otrzymuje brzmienie:
„§ 10. 1. Badanie okresowe wyrobu jest procedurą, poprzez którą właściciel lub użytkownik zapewnia, że urządzenia nadal spełniają wymagania.
2. Właściciel lub użytkownik powinien podejmować takie działania, aby warunki użytkowania lub utrzymania ciśnieniowego urządzenia transportowego zapewniały jego stałą zgodność z wymaganiami, które dotyczą tego urządzenia. Ciśnieniowe urządzenie transportowe powinno być w szczególności:
1) wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem;
2) napełniane w odpowiednich punktach napełniania;
3) poddawane odpowiednim pracom konserwacyjnym i naprawczym;
4) poddawane odpowiednim badaniom okresowym.
3. Właściciel lub użytkownik powinien rejestrować podejmowane czynności, o których mowa w ust. 2, w dokumentacji przechowywanej do wglądu organów uprawnionych do kontroli.”;
5) § 11 otrzymuje brzmienie:
„§ 11. Jednostka notyfikowana przeprowadza odpowiednie badania i próby każdego urządzenia w celu sprawdzenia zgodności ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami odpowiednimi dla tego urządzenia w sposób określony odpowiednio w umowie ADR lub regulaminie RID.”;
6) po § 11 dodaje się § 11a w brzmieniu:
„§ 11a. Przepisy § 10 i 11 stosuje się odpowiednio do badań pośrednich i nadzwyczajnych, o których mowa w umowie ADR lub regulaminie RID.”;
7) § 12 otrzymuje brzmienie:
„§ 12. 1. Ciśnieniowe urządzenia transportowe spełniające wymagania powinny być przed wprowadzeniem do obrotu oznakowane przez producenta znakiem zgodności ∏ oraz numerem identyfikacyjnym jednostki notyfikowanej.
2. W przypadku ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz w przypadku butli do gazów oznakowanych znakiem zgodności ε 1, ε 2, ε 3, znak zgodności ∏ jest umieszczany przez jednostkę notyfikowaną lub pod jej nadzorem.
3. Umieszczenie znaku ∏ w ramach ponownej oceny zgodności wskazuje, że właściciel lub użytkownik przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego ze wszystkimi obowiązującymi wymaganiami określonymi w wymaganiach i rozporządzeniu.
4. Oznakowanie znakiem zgodności ∏ należy umieścić w sposób czytelny i trwały w widocznym miejscu na urządzeniu transportowym lub jego tablicy znamionowej oraz na demontowalnych częściach ciśnieniowych urządzeń transportowych, które umożliwiają ich ponowne napełnienie i spełniają bezpośrednio funkcję bezpieczeństwa. Numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która przeprowadziła procedurę oceny zgodności lub ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, umieszcza się obok oznakowania ∏.”;
8) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. W przypadku przeprowadzenia oceny zgodności, ponownej oceny zgodności, a także badań ciśnieniowych urządzeń transportowych, numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej powinien być umieszczony na jej odpowiedzialność w sposób trwały przez tę jednostkę lub producenta.”;
9) po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:
„§ 15a. Oznakowanie daty badania okresowego lub badania pośredniego umieszcza się obok numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za badanie okresowe.”;
10) po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:
„§ 17a. Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do naczyń ciśnieniowych, ich zaworów i innego wyposażenia, przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych o numerach UN 1745, UN 1746 i UN 2495 od dnia 1 lipca 2013 r.”;
11) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
12) uchyla się załącznik nr 2 do rozporządzenia;
13) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 r.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz uchylającej dyrektywy Rady 76/767/EWG, 84/525/EWG, 84/526/EWG, 84/527/EWG oraz 1999/36/WE (Dz. Urz. UE L 165 z 30.06.2010, str. 1).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 141, poz. 1184, z 2006 r. Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 90, poz. 757 i Nr 141, poz. 1184, z 2006 r. Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 27 czerwca 2011 r. (poz. 794)
Załącznik nr 1
WYKAZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH INNYCH KLAS NIŻ KLASA 2 PRZEWOŻONYCH CIŚNIENIOWYMI URZĄDZENIAMI TRANSPORTOWYMI
Numer UN | Klasa | Towar niebezpieczny |
1051 | 6.1 | CYJANOWODÓR, STABILIZOWANY zawierający mniej niż 3% wody |
1052 | 8 | FLUOROWODÓR, BEZWODNY |
1745 | 5.1 | PIĘCIOFLUOREK BROMU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
1746 | 5.1 | TRÓJFLUOREK BROMU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
1790 | 8 | KWAS FLUOROWODOROWY zawierający więcej niż 85% fluorowodoru |
2495 | 5.1 | PIĘCIOFLUOREK JODU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
Załącznik nr 2
WZÓR ZNAKU ZGODNOŚCI ∏
W przypadku pomniejszenia lub powiększenia znaku ∏ należy zachować proporcje podane na powyższym rysunku. Kratka nie stanowi części znaku.
Elementy znaku powinny posiadać taką samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 mm. W przypadku ciśnieniowych urządzeń transportowych o średnicy do 140 mm minimalna wysokość wynosi 2,5 mm.