Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-04-29 do 2013-06-22
Wersja archiwalna od 2011-04-29 do 2013-06-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 marca 2011 r.
w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów2)
Na podstawie art. 68 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb wydawania, zmiany i cofania świadectw homologacji typu tramwaju, typu trolejbusu oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części;
2) zakres wymagań obowiązujących w procesie homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu;
3) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji typu;
4) wzory dokumentów związanych z homologacją typu;
5) jednostki upoważnione do:
a) przeprowadzania badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji typu.
§ 2.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy rozporządzenia stosuje się do producenta lub importera nowego typu tramwaju lub trolejbusu, w tym również do producenta danego typu tramwaju lub trolejbusu, który nie jest bezpośrednio zaangażowany we wszystkich etapach jego produkcji.
§ 3.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
2) homologacja typu – procedurę, za pomocą której stwierdza się, że typ tramwaju, typ trolejbusu oraz przedmioty ich wyposażenia lub części spełniają wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
3) wielostopniowa homologacja typu – procedurę, za pomocą której stwierdza się, że w danym stanie kompletacji (niekompletny lub skompletowany) typ tramwaju albo typ trolejbusu spełnia wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
4) tramwaj, trolejbus niekompletny – tramwaj, trolejbus, który w celu uzyskania założonych cech użytkowych oraz spełnienia niezbędnych wymagań powinien przejść co najmniej jeszcze jeden etap kompletacji;
5) tramwaj, trolejbus podstawowy – tramwaj, trolejbus niekompletny, którego numer identyfikacyjny jest zachowywany podczas kolejnych etapów wielostopniowej homologacji typu;
6) tramwaj, trolejbus skompletowany – tramwaj, trolejbus powstały w wyniku wielostopniowej homologacji typu, spełniający wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
7) tramwaj, trolejbus kompletny – tramwaj, trolejbus, który nie wymaga kompletacji w celu spełnienia wymagań technicznych określonych w art. 68 ust. 7 ustawy;
8) typ tramwaju albo typ trolejbusu – trolejbusy jednej kategorii, w ramach danego rodzaju, lub tramwaje, które nie różnią się między sobą w następujących danych:
a) producent,
b) fabryczne oznaczenie typu,
c) główne względy konstrukcyjne, w tym:
– podwozie/płyta podłogowa (oczywiste i podstawowe różnice),
– główny napęd trakcyjny (elektryczny sieciowy/elektryczny autonomiczny/hybrydowy/spalinowy),
– liczba członów tramwaju lub trolejbusu;
9) wariant – tramwaje albo trolejbusy, które nie różnią się między sobą w następujących danych:
a) nadwozie (istotne cechy konstrukcyjne),
b) wózki (istotne cechy konstrukcyjne – dotyczy tramwajów),
c) typ i rodzaj silników (silnika) trakcyjnych elektrycznych (prądu stałego, asynchroniczny, synchroniczny),
d) układ osi i rozstaw poprzeczny kół,
e) osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
f) osie kierowane (liczba i położenie – dotyczy trolejbusów),
g) typ i rodzaj przekształtników trakcyjnych,
h) liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
i) nominalne napięcie zasilania,
j) typ i rodzaj układów hamulcowych (elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe, szczękowe, zwalniacze wiroprądowe),
k) rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy, zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny, spalinowo-elektryczny z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny z baterią kondensatorów);
10) wersja – wszelkie dozwolone przez producenta kompletacje tramwajów lub trolejbusów; w ramach jednej wersji nie można łączyć następujących różniących się danych:
a) dopuszczalna masa całkowita,
b) nominalna moc napędu trakcyjnego,
c) największa liczba miejsc siedzących,
d) całkowite przełożenie przekładni,
e) typ i rodzaj urządzeń zasilanych napięciem sieciowym (np. odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych obwodów sieciowych),
f) typ i rodzaj podstawowych urządzeń pomocniczych (przetwornice statyczne, ogrzewanie, silniki napędów pomocniczych),
g) miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
h) moc dodatkowego napędu autonomicznego;
11) przedmiot wyposażenia – układ lub zespół tramwaju albo trolejbusu, w szczególności hamulce, elementy wnętrza, silnik;
12) część – urządzenie, które może być homologowane niezależnie od tramwaju albo trolejbusu.
§ 4.[Wniosek w celu uzyskania świadectwa homologacji] 1. W celu uzyskania świadectwa homologacji typu tramwaju, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, producent lub importer nowego typu tramwaju, przedmiotu jego wyposażenia lub części składa pisemny wniosek do ministra właściwego do spraw transportu, zwanego dalej „ministrem”, do którego dołącza:
1) protokół badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem z badań zawierającym wyniki tych badań, wydany przez kierownika jednostki upoważnionej;
2) opis techniczny do celu homologacji typu tramwaju, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
3) wykaz posiadanych świadectw homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części;
4) wykaz osób upoważnionych do podpisywania wyciągów ze świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, zaświadczenia o zajmowanych przez nie stanowiskach oraz wzory ich podpisów;
5) przykładowy wyciąg ze świadectwa homologacji typu tramwaju dla tramwaju objętego świadectwem homologacji typu.
2. W celu uzyskania świadectwa homologacji typu trolejbusu, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6, producent lub importer nowego typu trolejbusu, przedmiotu jego wyposażenia lub części składa pisemny wniosek do ministra, do którego dołącza:
1) protokół badania homologacyjnego, wraz ze sprawozdaniem z badań zawierającym wyniki tych badań, wydany przez kierownika jednostki upoważnionej;
2) świadectwo homologacji typu pojazdu, na bazie którego zbudowano trolejbus, wraz z załącznikami;
3) opis techniczny do celu homologacji typu trolejbusu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
4) wykaz osób upoważnionych do podpisywania wyciągów ze świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, zaświadczenia o zajmowanych przez nie stanowiskach oraz wzory ich podpisów;
5) przykładowy wyciąg ze świadectwa homologacji typu trolejbusu dla trolejbusu objętego świadectwem homologacji typu.
3. W przypadku homologacji wielostopniowej typu tramwaju do wniosku dołącza się:
1) w etapie pierwszym – fragmenty opisu technicznego do celu homologacji typu tramwaju oraz posiadane świadectwa homologacji typu, zgodne ze stanem kompletacji tramwaju podstawowego;
2) w kolejnych etapach – fragmenty opisu technicznego do celu homologacji typu tramwaju, świadectwa homologacji typu odpowiadające aktualnemu etapowi kompletacji, świadectwa homologacji typu dla tramwaju niekompletnego oraz, w razie potrzeby, świadectwo pochodzenia tramwaju, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3) informacje dotyczące wprowadzonych przez producenta lub importera zmian lub uzupełnień do niekompletnego tramwaju oraz zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi przez producenta lub importera tramwaju homologowanego we wcześniejszych etapach, potwierdzone przez tego producenta lub importera.
4. W przypadku homologacji wielostopniowej typu trolejbusu do wniosku dołącza się:
1) w etapie pierwszym – fragmenty opisu technicznego do celu homologacji typu trolejbusu oraz posiadane świadectwa homologacji typu, zgodne ze stanem kompletacji trolejbusu podstawowego;
2) w kolejnych etapach – fragmenty opisu technicznego do celu homologacji typu trolejbusu, świadectwa homologacji typu odpowiadające aktualnemu etapowi kompletacji, świadectwa homologacji typu dla trolejbusu niekompletnego oraz, w razie potrzeby, świadectwo pochodzenia trolejbusu, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) informacje dotyczące wprowadzonych przez producenta lub importera zmian lub uzupełnień do niekompletnego trolejbusu oraz zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi przez producenta lub importera trolejbusu homologowanego we wcześniejszych etapach, potwierdzone przez tego producenta lub importera.
5. Do wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu tramwaju dołącza się:
1) protokół badania homologacyjnego, wraz ze sprawozdaniem z badań zawierającym wyniki tych badań, wydany przez kierownika jednostki upoważnionej – w przypadku gdy zmiana wymaga przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych;
2) opis techniczny do celu homologacji typu tramwaju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, z wyraźnym zaznaczeniem wprowadzonych zmian.
6. Do wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu trolejbusu dołącza się:
1) protokół badania homologacyjnego, wraz ze sprawozdaniem z badań zawierającym wyniki tych badań, wydany przez kierownika jednostki upoważnionej – w przypadku gdy zmiana wymaga przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych;
2) świadectwo homologacji typu pojazdu, na bazie którego zbudowano trolejbus, wraz z załącznikami;
3) opis techniczny do celu homologacji typu trolejbusu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, z wyraźnym zaznaczeniem wprowadzonych zmian.
§ 5.[Wydanie świadectwa homologacji] 1. Minister wydaje świadectwo homologacji typu lub zmianę świadectwa homologacji typu dla danego typu tramwaju lub trolejbusu, przedmiotu wyposażenia lub części, jeżeli protokół badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem z badań potwierdza spełnienie wymagań, o których mowa w art. 68 ust. 7 ustawy.
2. Wykaz wymagań, o których mowa w art. 68 ust. 7 ustawy, dla procedury homologacji typu:
1) tramwaju określają:
a) wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy przepisy w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b) regulaminy wymienione w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2) trolejbusu określają:
a) w części dotyczącej wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania i obwodów sterowania zasilanych napięciem sieciowym – wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy przepisy w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b) w pozostałym zakresie – wydane na podstawie art. 68 ust. 19 pkt 1 ustawy przepisy w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.
3. Przed wydaniem świadectwa homologacji typu lub zmiany świadectwa homologacji typu minister lub, na jego wniosek, jednostka upoważniona, o której mowa w § 12, może sprawdzić, czy producent lub importer podjął właściwe środki organizacyjno-techniczne zapewniające zgodność produkcji lub montażu tramwajów lub trolejbusów, przedmiotów ich wyposażenia lub części z typem homologowanym. Sprawdzenia tego dokonuje się zgodnie z procedurami kontroli zgodności produkcji, określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4. Minister odmawia wydania świadectwa homologacji typu lub zmiany świadectwa homologacji typu, jeżeli dany typ tramwaju lub trolejbusu, przedmiot jego wyposażenia lub część nie spełnia wymagań określonych w art. 68 ust. 7 ustawy albo producent lub importer nie dołączył do wniosku dokumentów, o których mowa w § 4.
5. Jeżeli w czasie badań homologacyjnych tramwaju albo trolejbusu stwierdzono, że może on być używany z ograniczeniami, to ograniczenia te należy wskazać w wydanym świadectwie homologacji typu oraz w wyciągu ze świadectwa homologacji typu.
6. Jeżeli przedstawiony do homologacji typu tramwaju lub trolejbusu przedmiot wyposażenia tramwaju lub trolejbusu lub jego część spełnia swoje zadanie tylko w połączeniu z innymi częściami tramwaju lub trolejbusu, to świadectwo homologacji typu tramwaju lub trolejbusu powinno zawierać wszystkie ograniczenia dotyczące ich stosowania.
§ 6.[Decyzja zwalniająca z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji] 1. Decyzja zwalniająca z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu może być wydana na wniosek producenta lub importera, w odniesieniu do tramwajów lub trolejbusów, w których zastosowano nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne lub technologie, które przez swoje właściwości nie pozwalają na spełnienie wymagań określonych w przepisach dotyczących homologacji.
2. W przypadku tramwajów lub trolejbusów, o których mowa w ust. 1, do wniosku producent lub importer dołącza:
1) uzasadnienie zastosowania nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych lub technologii uniemożliwiających spełnienie przez część lub zespół wymagań określonych w przepisach dotyczących homologacji;
2) opis aspektów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, których dotyczą te rozwiązania, oraz podjętych środków mających na celu ograniczenie uciążliwości dla środowiska;
3) opis przeprowadzonych badań oraz ich wyniki wykazujące, że zapewniono przynajmniej równoważny poziom bezpieczeństwa i ochrony środowiska w stosunku do wymagań określonych w przepisach dotyczących homologacji;
4) propozycje zmian przepisów dotyczących homologacji.
3. Szczegółowe kryteria oraz warunki, których spełnienie umożliwia zwolnienie z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 7.[System numerowania i wzory świadectw homologacji] 1. System numerowania świadectw homologacji typu tramwaju i trolejbusu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
2. Wzory świadectw homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu określają odpowiednio załączniki nr 9 i 10 do rozporządzenia.
3. Wzory wyciągów ze świadectw homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu określają odpowiednio załączniki nr 11 i 12 do rozporządzenia.
4. Wzory odpisów decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu, o których mowa w art. 69 ustawy, określają odpowiednio załączniki nr 13 i 14 do rozporządzenia.
5. Wzory świadectw homologacji przedmiotów wyposażenia i części tramwajów i trolejbusów określają odrębne przepisy dotyczące homologacji przedmiotów wyposażenia lub części.
§ 8.[Cofnięcie świadectwa homologacji] 1. Minister cofa świadectwo homologacji typu, jeżeli typ tramwaju lub trolejbusu, przedmiot jego wyposażenia lub część nie odpowiada warunkom określonym w świadectwie homologacji typu lub nie zostaną dochowane przez producenta lub importera warunki zgodności produkcji tramwaju lub trolejbusu z homologowanym typem tramwaju lub trolejbusu.
2. Minister odstępuje od cofnięcia świadectwa homologacji typu w przypadku:
1) przedstawienia dokumentów umożliwiających wyjaśnienie zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1;
2) usunięcia niezgodności i podjęcia niezbędnych środków do zapewnienia zgodności produkcji z typem homologowanym w zakresie i terminie określonych przez ministra.
§ 9.[Wniosek o przeprowadzenie badań homologacyjnych] 1. Jednostka upoważniona przeprowadza badania homologacyjne na pisemny wniosek producenta lub importera.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 i 3 – w przypadku badań homologacyjnych tramwaju, albo dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3 – w przypadku badań homologacyjnych trolejbusu;
2) odpowiednio instrukcję użytkowania tramwaju albo trolejbusu.
3. W przypadku zmiany świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się odpowiednio dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 5 pkt 2 albo w § 4 ust. 6 pkt 3.
4. Producent lub importer przedstawia kopie posiadanych świadectw homologacji przedmiotu wyposażenia tramwaju lub trolejbusu i jego części oraz dokumentację techniczną typu tramwaju lub trolejbusu na żądanie jednostki upoważnionej.
§ 10.[Badania homologacyjne] 1. Jednostka upoważniona przeprowadza badania homologacyjne typu tramwaju lub trolejbusu w zakresie i w sposób, który w zależności od stopnia kompletacji tramwaju lub trolejbusu określa:
1) w przypadku homologacji typu tramwaju lub trolejbusu – załącznik nr 15 do rozporządzenia;
2) w przypadku homologacji wielostopniowej typu tramwaju lub trolejbusu – załącznik nr 16 do rozporządzenia.
2. Po przeprowadzeniu badań homologacyjnych jednostka upoważniona sporządza, co najmniej w trzech egzemplarzach, protokół badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem z badań, z czego jeden egzemplarz przechowuje w prowadzonej przez siebie dokumentacji, a dwa egzemplarze wydaje producentowi lub importerowi.
3. Jednostka upoważniona wydaje protokół badania homologacyjnego typu wraz ze sprawozdaniem z badań, potwierdzającym pozytywny wynik badania, jeżeli tramwaj albo trolejbus, przedmioty ich wyposażenia lub części spełniają wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy oraz warunki, o których mowa w § 5 ust. 2.
§ 11.[Kontrola zgodności] 1. Kontroli zgodności produkcji lub montażu tramwaju lub trolejbusu oraz przedmiotów wyposażenia lub części z warunkami homologacji typu, zwanej dalej „kontrolą zgodności produkcji”, dokonuje się zgodnie z procedurami, o których mowa w § 5 ust. 3.
2. Z przeprowadzonej kontroli zgodności produkcji sporządza się protokół co najmniej w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz przeznaczony jest dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz przeznaczony jest dla ministra;
3) jeden egzemplarz przechowywany jest w dokumentacji homologacyjnej, prowadzonej przez jednostkę upoważnioną.
§ 12.[Upoważnienie do przeprowadzania badań homologacyjnych tramwaju i trolejbusu] 1. Do przeprowadzania badań homologacyjnych tramwaju oraz trolejbusu w zakresie trakcyjnego wyposażenia elektrycznego, a także kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji jest upoważniony Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, ul. Targowa 45, 03-728 Warszawa.
2. Badania homologacyjne trolejbusu oraz kontrolę zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji w zakresie innym niż wymieniony w ust. 1 przeprowadzają jednostki wymienione w wydanych na podstawie art. 68 ust. 19 pkt 1 ustawy przepisach w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.
§ 13.[Świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia] Świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia tramwaju lub trolejbusu lub jego części wydane w oparciu o regulaminy, o których mowa w art. 68 ust. 7 pkt 2 ustawy, przez organy właściwe w sprawach homologacji, uznawane są w procesie homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, jeżeli zostały wydane zgodnie z wymaganiami odpowiadającymi wymaganiom określonym w rozporządzeniu.
§ 14.[Przepisy przejściowe] Świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, przedmiotu wyposażenia lub części oraz dopuszczenie do eksploatacji wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność w zakresie, na jaki zostały wydane, do czasu wygaśnięcia, o którym mowa w art. 68 ust. 14 ustawy.
§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.4)
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 16 września 2010 r., pod numerem 2010/0624/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz. U. Nr 231, poz. 2317), które zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 92, poz. 884) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 2 marca 2011 r. (poz. 345)
Załącznik nr 1
OPIS TECHNICZNY DO CELU HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Załącznik nr 2
OPIS TECHNICZNY DO CELU HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
Załącznik nr 3
WZÓR – ŚWIADECTWO POCHODZENIA TRAMWAJU
Załącznik nr 4
WZÓR – ŚWIADECTWO POCHODZENIA TROLEJBUSU
Załącznik nr 5
WYKAZ WYMAGANYCH REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH PODCZAS HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Lp. | Przedmiot | Numer regulaminu | Seria poprawek |
1 | Reflektory (R2 i HS1) | 1 | 01 |
2 | Reflektory (typu „sealed beam”) | 5 | 02 |
3 | Reflektory (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7 i/lub H8) | 8 | 04 |
4 | Reflektory (halogenowe typu „sealed beam”) | 31 | 02 |
5 | Reflektory z wyładowczymi źródłami światła | 98 | 00 |
6 | Żarówki do stosowania w homologowanych światłach | 37 | 03 |
7 | Kierunkowskazy | 6 | 01 |
8 | Światła obrysowe/światła pozycyjne przednie (boczne)/światła pozycyjne tylne (boczne)/światła hamowania „stop” | 7 | 02 |
9 | Światła odblaskowe | 3 | 02 |
10 | Przednie reflektory przeciwmgłowe | 19 | 02 |
11 | Tylne światła przeciwmgłowe | 38 | 00 |
12 | Światło cofania | 23 | 00 |
13 | Światło dzienne | 87 | 00 |
14 | Bezpieczne oszklenie | 43 | 00 |
Załącznik nr 6
PROCEDURY KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
Procedury kontroli zgodności produkcji mają na celu zapewnienie, aby każdy tramwaj, trolejbus, zespół, część lub wyposażenie były w sposób stabilny produkowane zgodnie z udzieloną im homologacją typu. Procedury te składają się nierozłącznie z oceny systemu zarządzania jakością, zwanej dalej „oceną wstępną”, oraz weryfikacji metod sprawdzenia wyrobów w produkcji, zwanych dalej „przedsięwzięciami zapewniającymi zgodność wyrobu”.
§ 1. Ocena wstępna
1. Przed udzieleniem homologacji typu należy sprawdzić istnienie u producenta zadowalających przedsięwzięć i procedur dla zapewnienia, aby wytwarzane części, układy, zespoły, tramwaje lub trolejbusy były zgodne z homologowanym typem.
2. Uznaje się prawidłowość przedsięwzięć producenta, o których mowa w § 2, jeżeli ocena wstępna wykaże u producenta istnienie jednego lub więcej przedsięwzięć opisanych w pkt 1 i 2.
1) Ocenę wstępną lub weryfikację w zakresie przedsięwzięć zapewniających zgodność wyrobu może przeprowadzać władza homologacyjna lub w jej imieniu upoważniona jednostka.
Przy podejmowaniu decyzji o zakresie planowanej do przeprowadzenia oceny wstępnej można uwzględnić następujące dostępne informacje:
– certyfikację producenta opisaną w pkt 2, która nie została odnotowana lub uznana na mocy niniejszego punktu,
– w przypadku homologacji typu części lub zespołu, oceny systemu jakości przeprowadzane przez producenta(ów) tramwaju lub trolejbusu w zakładach producenta części lub zespołu, zgodnie z jednym lub większą ilością wymagań przemysłowych spełniających wymagania normy zharmonizowanej EN ISO 9001-2000, z ewentualnym wyłączeniem wymagań związanych z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3 „Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie”.
2) Należy uznać odpowiednią certyfikację producenta według zharmonizowanej normy EN ISO 9001-2000 (której zakres obejmuje miejsce produkcji i produkty zgłoszone do homologacji typu) z dopuszczalnym wyłączeniem wymagań związanych z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3 „Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie” lub równoważną normą zharmonizowaną spełniającą wymagania dotyczące oceny wstępnej, o których mowa powyżej. Producent powinien dostarczyć dane szczegółowe dotyczące odpowiedniej certyfikacji i zobowiązać się do poinformowania ministra o wszelkich zmianach jej ważności lub zakresu. „Odpowiednia certyfikacja” oznacza w tym przypadku certyfikację przyznaną przez jednostkę akredytacyjną działającą zgodnie ze zharmonizowaną normą EN 45012.
3. Do celów homologacji typu tramwaju lub trolejbusu oceny wstępne przeprowadzane w celu przyznania homologacji typu części, zespołów i elementów wyposażenia nie muszą być powtarzane, ale powinny zostać uzupełnione oceną obejmującą te zakłady produkcyjne i działania związane z montażem całego tramwaju lub trolejbusu, które nie zostały uwzględnione w poprzednich ocenach.
§ 2. Przedsięwzięcia zapewniające zgodność wyrobów
1. Każdy tramwaj, trolejbus, część lub zespół homologowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących homologacji powinny być tak wytwarzane, aby spełniać wymagania niniejszego rozporządzenia lub wymagania określone w przepisach dotyczących homologacji.
2. Udzielając homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, należy sprawdzić istnienie właściwych zarządzeń oraz udokumentowanych planów kontroli uzgodnionych z producentem dla każdej homologacji przedmiotu wyposażenia lub części, tak aby te badania lub związane z nimi kontrole konieczne dla sprawdzania ciągłości zgodności z homologowanym typem, zawierające – zwłaszcza tam, gdzie są stosowane – badania określone w przepisach dotyczących homologacji, mogły być przeprowadzane z zalecaną częstością.
3. Posiadacz homologacji powinien w szczególności:
1) zapewnić istnienie procedur do skutecznej kontroli zgodności wyrobów (tramwajów, trolejbusów, układów, części lub zespołów) z homologowanym typem;
2) mieć dostęp do aparatury badawczej niezbędnej do sprawdzania zgodności każdego homologowanego typu;
3) zapewnić, aby wyniki badań były rejestrowane i aby załączone dokumenty były dostępne w czasie określonym w porozumieniu z władzą homologacyjną; okres ten nie może przekraczać 10 lat;
4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności charakterystyk wyrobu, określając przy tym dopuszczalne odchylenia wykonawcze;
5) zapewnić, aby dla każdego typu wyrobu były przeprowadzane przynajmniej kontrole podane w niniejszym rozporządzeniu oraz badania podane w mających zastosowanie przepisach dotyczących homologacji;
6) zapewnić, aby stwierdzenie jakiejkolwiek niezgodności wyników badania danego typu stanowiło podstawę do pobrania następnej próbki i ponownego przeprowadzenia badania; należy podejmować wszelkie niezbędne kroki w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji;
7) w przypadku homologacji typu tramwaju lub trolejbusu kontrole, o których mowa w pkt 5, są ograniczone do tych, które sprawdzają zgodność kompletacji tramwaju lub trolejbusu z danymi homologacyjnymi, a w szczególności – informacjami wymienionymi w załączniku nr 1 lub 2 do rozporządzenia.
§ 3. Przedsięwzięcia dotyczące ciągłej weryfikacji
Minister lub upoważniona jednostka może w dowolnej chwili sprawdzać metody kontroli zgodności produkcji stosowane w każdym zakładzie produkcyjnym. Częstość tych sprawdzeń powinna być spójna z przedsięwzięciami, które zostały uznane według § 1, oraz powinna zapewniać, aby związane czynności kontrolne były przeprowadzane w okresach wynikających z ustalonego stopnia zaufania do producenta. Należy także akceptować działania nadzorujące prowadzone przez jednostki akredytacyjne, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2. W związku z powyższym należy zapewnić, aby:
1) podczas każdej kontroli wyniki badań własnych oraz zapis przebiegu produkcji zostały udostępnione osobie przeprowadzającej kontrolę;
2) jeżeli wyniki i zakres badań są odpowiednie, osoba kontrolująca mogła pobrać losowo próbki przeznaczone do zbadania w laboratorium producenta (lub w upoważnionej jednostce, jeżeli przepis dotyczący homologacji tak stanowi); minimalna liczba próbek może być określana według wyników kontroli prowadzonej samodzielnie przez producenta, a ponadto:
3) gdy wyniki kontroli są niezadowalające lub jeżeli konieczna jest weryfikacja ważności badań przeprowadzonych według pkt 2, prowadzący kontrolę powinien wybrać próbki przeznaczone do przesłania upoważnionej jednostce w celu przeprowadzenia badań.
Załącznik nr 7
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA ORAZ WARUNKI, KTÓRYCH SPEŁNIENIE UMOŻLIWIA ZWOLNIENIE Z OBOWIĄZKU UZYSKANIA ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
Warunki dopuszczania nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych oraz technologii
Dla tramwajów, trolejbusów, części lub zespołów, w których zastosowano nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne lub technologie, które przez swoje właściwości nie pozwalają na spełnienie wymagań jednego lub więcej przepisu dotyczącego homologacji, minister może wydać decyzję zwalniającą z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, której ważność jest ograniczona do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a jej okres ważności nie może być krótszy niż 36 miesięcy.
W przypadkach gdy odpowiednie przepisy dotyczące homologacji zostały dostosowane do postępu technicznego w taki sposób, że tramwaje, trolejbusy, części lub zespoły, na które wydano decyzje zwalniające z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji zgodnie z powyższymi zasadami, spełniają wymagania znowelizowanych przepisów dotyczących homologacji, decyzje te powinny zostać zastąpione świadectwami homologacji, z zachowaniem przedziałów czasowych potrzebnych np. producentom na zmianę oznakowania homologacyjnego swoich wyrobów. Będzie to obejmowało usunięcie informacji dotyczących ograniczeń lub odstępstw bądź zastąpienie numerów decyzji zwykłymi numerami homologacji.
Jeżeli nie zostały podjęte kroki w celu przyjęcia odpowiedniego przepisu dotyczącego homologacji, to ważność decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji udzielonych według przepisów niniejszego załącznika może zostać przedłużona na wniosek ministra.
Załącznik nr 8
SYSTEM NUMEROWANIA ŚWIADECTW HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU I TROLEJBUSU
Numer homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu składa się z trzech pól oddzielonych znakiem „*”.
Pole 1: symbol „PL”.
Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer był czterocyfrowy).
Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamanie), litera „T”.
Przykład:
Drugie rozszerzenie do czwartej homologacji typu udzielonej dla tramwaju lub trolejbusu: PL*0004*02/T.
Załącznik nr 9
WZÓR – ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm)
Załącznik nr 10
WZÓR – ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm)
Załącznik nr 11
WZÓR *) – WYCIĄG ZE ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm) lub złożone do tego formatu
|
*) W celu zapobiegania fałszowaniu dokumentów producent lub importer wydaje je, drukując na papierze z zabezpieczeniem co najmniej w postaci kolorowej grafiki lub znaków wodnych odpowiadających znakom identyfikującym producenta lub importera tramwaju.
Załącznik nr 12
WZÓR *) – WYCIĄG ZE ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm) lub złożone do tego formatu
|
*) W celu zapobiegania fałszowaniu dokumentów producent lub importer wydaje je, drukując na papierze z zabezpieczeniem co najmniej w postaci kolorowej grafiki lub znaków wodnych odpowiadających znakom identyfikującym producenta lub importera tramwaju.
Załącznik nr 13
WZÓR *) – ODPIS DECYZJI ZWALNIAJĄCEJ Z OBOWIĄZKU UZYSKANIA ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm) lub złożone do tego formatu
|
*) W celu zapobiegania fałszowaniu dokumentów producent lub importer wydaje je, drukując na papierze z zabezpieczeniem co najmniej w postaci kolorowej grafiki lub znaków wodnych odpowiadających znakom identyfikującym producenta lub importera tramwaju.
Załącznik nr 14
WZÓR *) – ODPIS DECYZJI ZWALNIAJĄCEJ Z OBOWIĄZKU UZYSKANIA ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
maksymalny format: A4 (210 × 297 mm) lub złożone do tego formatu
|
*) W celu zapobiegania fałszowaniu dokumentów producent lub importer wydaje je, drukując na papierze z zabezpieczeniem co najmniej w postaci kolorowej grafiki lub znaków wodnych odpowiadających znakom identyfikującym producenta lub importera tramwaju.
Załącznik nr 15
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
Ocena wstępna
1. Sprawdzenie przez jednostkę uprawnioną istniejących u producenta lub importera warunków przedsięwzięć i procedur zapewniających dostarczenie tramwaju lub trolejbusu zgodnego z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
2. Szczegółowe zapoznanie się przez jednostkę uprawnioną z dostarczoną przez producenta lub importera dokumentacją techniczną i obowiązującymi przepisami technicznymi dotyczącymi tramwaju i trolejbusu.
Badania homologacyjne
1. Jednostka uprawniona sprawdza, czy wszystkie podzespoły i części tramwaju lub trolejbusu są wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami technicznymi i posiadają stosowne homologacje typu.
2. Jednostka uprawniona sprawdza, czy przedstawiony do badań homologacyjnych tramwaj lub trolejbus spełnia parametry i wymagania, o których mowa w przepisach dotyczących warunków technicznych tramwajów i trolejbusów.
3. Z przeprowadzonych badań homologacyjnych jednostka uprawniona sporządza protokół i sprawozdanie końcowe.
Załącznik nr 16
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI WIELOSTOPNIOWEJ TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
1. Ogólnie
1) Właściwe działanie procesu homologacji wielostopniowej wymaga współpracy wszystkich związanych producentów. W tym celu należy zapewnić, przed udzieleniem homologacji drugiego lub kolejnych jej etapów, istnienie właściwych porozumień pomiędzy odpowiednimi producentami w celu przekazywania oraz wymiany dokumentów i informacji, tak aby skompletowany typ tramwaju lub trolejbusu spełniał wymagania techniczne wszystkich odpowiednich przepisów dotyczących homologacji. Takie informacje powinny zawierać szczegóły odpowiednich układów, części, zespołów oraz elementów tramwaju lub trolejbusu tworzących część jeszcze niehomologowanego, niekompletnego tramwaju lub trolejbusu.
2) Homologacje typu zgodnie z niniejszym załącznikiem są udzielone na podstawie aktualnego stanu kompletacji typu tramwaju lub trolejbusu i powinny zawierać wszystkie homologacje udzielone na wcześniejszych etapach.
3) Każdy producent w procedurze homologacji wielostopniowej jest odpowiedzialny za homologację oraz zgodność produkcji wszystkich układów, części lub zespołów, które są wytwarzane przez niego lub zabudowane przez niego na aktualnym etapie zabudowy. Nie jest on odpowiedzialny za obiekty, które były homologowane na wcześniejszych etapach, z wyjątkiem tych przypadków, w których dokonuje on zmiany odpowiednich części w stopniu, który narusza lub unieważnia wydaną wcześniej homologację.
2. Procedury
W przypadku wystąpienia o homologację wielostopniową typu tramwaju lub trolejbusu należy:
1) sprawdzić, czy dokonano wszystkich homologacji według odpowiednich przepisów dotyczących homologacji;
2) zapewnić, aby wszystkie odpowiednie dane, uwzględniając stan kompletacji tramwaju lub trolejbusu, były zawarte w dokumencie informacyjnym;
3) w odniesieniu do dokumentacji upewnić się, że opis i dane tramwaju lub trolejbusu podane w opisie technicznym znajdują się w świadectwach homologacji wydanych według odpowiednich przepisów dotyczących homologacji; w przypadku tramwajów lub trolejbusów skompletowanych, o ile odpowiednia liczba porządkowa w części I opisu technicznego nie jest umieszczona w dokumentacji homologacyjnej dowolnego przepisu cząstkowego, należy potwierdzić, że odpowiednia część właściwości jest zgodna z danymi szczegółowymi zawartymi w opisie technicznym;
4) dla wybranej próbki spośród tramwajów lub trolejbusów, których typ ma być homologowany, przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie kontroli elementów oraz układów w celu sprawdzenia, czy tramwaj(e)/trolejbus(y) jest(są) wykonany(ne) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w dokumentacji homologacyjnej w odniesieniu do homologacji według wszystkich odpowiednich przepisów cząstkowych;
5) w odniesieniu do zespołów (o ile one występują) przeprowadzać kontrolę ich zamocowania lub zorganizować możliwość wykonywania tej kontroli.
3. Liczba tramwajów/trolejbusów, które mają być sprawdzane dla celów ust. 2 pkt 4, powinna być wystarczająca, aby umożliwiać właściwą kontrolę różnych kombinacji, które mają być homologowane.
4. Identyfikacja tramwaju lub trolejbusu
W drugim i kolejnych etapach kompletacji, poza tabliczką znamionową wynikającą z przepisu dotyczącego homologacji, każdy następny producent powinien przymocować do tramwaju/trolejbusu dodatkową tabliczkę. Tabliczka ta powinna być przymocowana w sposób trwały w miejscu widocznym i łatwo dostępnym, na części niepodlegającej wymianie podczas użytkowania. Dopuszcza się stosowanie przyklejanej tabliczki znamionowej z tworzyw sztucznych o strukturze uniemożliwiającej późniejsze zmiany danych. Tabliczka powinna ukazywać w sposób czytelny i trwały następujące informacje:
1) dla tramwaju:
a) nazwę producenta,
b) rok produkcji wagonu,
c) oznaczenie typu wagonu,
d) numer identyfikacyjny wagonu,
e) kolejny etap homologacji;
2) dla trolejbusu w następującej kolejności:
a) nazwę producenta,
b) pola 1, 3 i 4 numeru homologacji WE lub krajowej (PL),
c) etap homologacji,
d) kolejny numer pojazdu,
e) maksymalną masę całkowitą pojazdu(a),
f) maksymalną masę całkowitą zespołu (o ile pojazd jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy)(a),
g) maksymalną masę przypadającą na każdą z osi (wynikającą z jej nośności), podane w kolejności od przodu do tyłu(a),
h) w przypadku naczepy – dopuszczalną maksymalną masę przypadającą na sworzeń zaczepowy naczepy(a).
|
(a) Tylko wtedy, gdy wartość ta zmienia się podczas bieżącego etapu homologacji.