Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-03-16
Wersja aktualna od 2011-03-16
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lutego 2011 r.
w sprawie Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 257, poz. 1723) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS] 1. Ustala się Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS, zwany dalej „Programem”.
2. Program jest realizowany w pięciu obszarach:
1) zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa;
2) zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych;
3) wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych HIV i chorych na AIDS;
4) współpraca międzynarodowa;
5) monitoring.
3. Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, polega w szczególności na:
1) promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciwdziałania zakażeniom HIV;
2) profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3) promowaniu odpowiedzialnych zachowań oraz dbaniu o zdrowie własne i partnerów;
4) propagowaniu rzetelnych i aktualnych informacji w zakresie problematyki HIV/AIDS;
5) minimalizowaniu czynników ryzyka.
4. Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, polega w szczególności na:
1) promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciwdziałania zakażeniom HIV;
2) profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3) zmianie postaw i wspieraniu odpowiedzialnych zachowań oraz dbania o zdrowie własne i partnerów;
4) minimalizowaniu czynników ryzyka.
5. Wsparcie i opieka zdrowotna, o których mowa w ust. 2 pkt 3, polegają w szczególności na:
1) przeciwdziałaniu stygmatyzacji i dyskryminacji osób zakażonych HIV;
2) podtrzymywaniu i rozwijaniu motywacji oraz umiejętności niezbędnych do samodzielnego, aktywnego życia;
3) organizowaniu w środowisku społecznym wsparcia, w tym ze strony organizacji pozarządowych i innych podmiotów;
4) zapewnieniu powszechnego dostępu do diagnostyki w zakresie HIV/AIDS;
5) zapewnieniu powszechnego dostępu do leczenia antyretrowirusowego prowadzonego i finansowanego na podstawie programu zdrowotnego ustalanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
6) przeciwdziałaniu postępowi choroby;
7) zapobieganiu skutkom choroby;
8) zwiększeniu świadomości chorego w zakresie zdrowia i choroby.
6. Współpraca międzynarodowa, o której mowa w ust. 2 pkt 4, polega w szczególności na:
1) kształtowaniu polityki międzynarodowej w obszarze HIV/AIDS przez aktywny udział przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w działaniach organizacji międzynarodowych zajmujących się problematyką z zakresu HIV/AIDS;
2) reprezentowaniu Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych, które swoim działaniem obejmują HIV/AIDS;
3) wymianie doświadczeń w zakresie najlepszych praktyk w oparciu o istniejącą wiedzę.
7. Monitoring, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, służy ocenie realizacji Programu i polega w szczególności na:
1) systematycznym zbieraniu i analizowaniu informacji na temat HIV/AIDS;
2) zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących planowanych oraz realizowanych działań i zadań w zakresie HIV/AIDS;
3) prowadzeniu informatycznej bazy danych, w zakresie realizacji leczenia antyretrowirusowego, o którym mowa w ust. 5 pkt 5;
4) prowadzeniu informatycznej bazy danych, o której mowa w § 10.
§ 2.[Cele ogólne i cele szczegółowe w ramach obszarów realizacji Programu] Cele ogólne i cele szczegółowe w ramach obszarów realizacji Programu określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3.[Podmiot kierujący realizacją programu] 1. Realizacją Programu kieruje minister właściwy do spraw zdrowia.
2. Koordynatorem realizacji Programu jest Krajowe Centrum do Spraw AIDS, jednostka podległa i nadzorowana przez ministra właściwego do spraw zdrowia, właściwa w zakresie realizacji zadań dotyczących zapobiegania i zwalczania AIDS, zwana dalej „Koordynatorem”.
§ 4.[Harmonogram realizacji Programu] 1. Koordynator, we współpracy z podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu, opracowuje harmonogram realizacji Programu, zwany dalej „Harmonogramem”.
2. Harmonogram obejmuje w szczególności zadania, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w załączniku do rozporządzenia.
3. W Harmonogramie określa się: rodzaj zadań, podmioty odpowiedzialne za ich realizację, rok realizacji zadania oraz wskaźniki realizacji zadań.
4. Harmonogram ustala się na okres 5 lat.
5. Koordynator sporządza i przedkłada Harmonogram ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rozpoczęcie realizacji zadań przewidzianych Harmonogramem.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia przedkłada Harmonogram do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§ 5.[Realizacja zadań Programu] 1. Podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu są ministrowie właściwi ze względu na cele Programu.
2. Podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu są także terenowe organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki.
3. W realizacji zadań Programu uczestniczą wszystkie podmioty, które na podstawie odrębnych przepisów są obowiązane do opracowywania i realizacji strategii w zakresie polityki społecznej, obejmującej w szczególności programy pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, programy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii oraz edukacji publicznej.
4. W realizacji zadań Programu mogą również uczestniczyć podmioty, które prowadzą działalność umożliwiającą podejmowanie zadań wynikających z Harmonogramu lub prowadzenia akcji wspierających realizację Programu.
§ 6.[Harmonogram roczny] 1. Podmioty obowiązane do realizacji Programu opracowują, na podstawie Harmonogramu, szczegółowe harmonogramy roczne realizacji zadań Programu, zwane dalej „harmonogramami rocznymi”, na rok następny, które przekazują Koordynatorowi w terminie do dnia 15 października.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej harmonogramy roczne i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie do dnia 15 listopada.
§ 7.[Sprawozdanie roczne] 1. Podmioty obowiązane do realizacji Programu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, roczne sprawozdanie z wykonania zadań objętych harmonogramami rocznymi.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej roczne sprawozdanie z realizacji zadań objętych harmonogramami rocznymi i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie do dnia 15 maja.
§ 8.[Sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem] 1. Podmioty obowiązane do realizacji Programu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem wraz z podsumowaniem tego okresu.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem wraz z podsumowaniem tego okresu i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 maja.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw zdrowia przedkłada do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§ 9.[Zespół do spraw realizacji Programu] 1. Podmioty, o których mowa w § 5 ust. 2–4, powołują, na czas obowiązywania Harmonogramu, Zespoły do spraw realizacji Programu, zwane dalej „Zespołami”, w celu zintegrowania realizacji zadań określonych w Harmonogramie.
2. Zespoły koordynują, na terenie województwa, działania wynikające z harmonogramów rocznych oraz współpracują w tym zakresie z Koordynatorem.
3. Zespoły są powoływane nie później niż na 3 miesiące przed opracowaniem pierwszych harmonogramów rocznych.
§ 10.[System monitorowania realizacji Programu] 1. System monitorowania realizacji Programu służy do pozyskiwania danych od podmiotów realizujących Program w zakresie obszarów określonych w § 1 ust. 2.
2. System monitorowania, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności informacje o:
1) podmiotach obowiązanych do realizacji Programu oraz uczestniczących w jego realizacji;
2) realizowanych zadaniach (zakresie finansowania, terminie realizacji oraz ich zasięgu);
3) działaniach skierowanych do określonej grupy odbiorców;
4) spójności z innymi ustawowymi programami.
3. Wszystkie podmioty biorące udział w realizacji Programu są obowiązane do wprowadzania do systemu monitorowania informacji, o których mowa w ust. 2.
4. Podmioty biorące udział w realizacji Programu wprowadzają do systemu monitorowania:
1) harmonogramy roczne, o których mowa w § 6 ust. 1;
2) sprawozdania, o których mowa w § 7 ust. 1.
5. Dostęp do systemu monitorowania następuje po uzyskaniu od Koordynatora indywidualnego hasła dostępu.
6. System monitorowania prowadzi Koordynator.
§ 11.[Program realizowany na podstawie przepisów dotychczasowych] Na podstawie dotychczasowych przepisów są realizowane zadania wynikające z „Harmonogramu realizacji Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV opracowanego na lata 2007–2011” oraz sporządzane i przedkładane sprawozdania wynikające z tego Harmonogramu.
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV (Dz. U. Nr 189, poz. 1590), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 68 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 257, poz. 1723).
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 15 lutego 2011 r. (poz. 227)
CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE W RAMACH OBSZARÓW REALIZACJI KRAJOWEGO PROGRAMU ZAPOBIEGANIA ZAKAŻENIOM HIV I ZWALCZANIA AIDS
Lp. | OBSZARY | CELE OGÓLNE | CELE SZCZEGÓŁOWE |
1 | 2 | 3 | 4 |
I | Zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa (profilaktyka pierwszorzędowa) | 1. ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażeń HIV | a) wzrost poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS u ogółu społeczeństwa oraz zmiany postaw, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności za własne zdrowie i życie |
b) rozwój i wzmocnienie bazy szkoleniowo-edukacyjnej, skierowanej do różnych grup społecznych i zawodowych | |||
2. zapewnienie odpowiedniego dostępu do informacji, edukacji i usług w zakresie profilaktyki HIV/AIDS | a) poszerzenie oferty informacyjnej dostosowanej do potrzeb indywidualnego odbiorcy | ||
b) usprawnienie opieki nad kobietami w wieku prokreacyjnym i w ciąży | |||
c) zwiększenie dostępności do anonimowego i bezpłatnego testowania w kierunku HIV | |||
d) zwiększenie i integracja działań mających na celu zapobieganie HIV i innym chorobom przenoszonym drogą płciową | |||
3. aktualizacja obowiązującego stanu prawnego w zakresie HIV/AIDS | a) dostosowanie aktualnie obowiązującego stanu prawnego w zakresie HIV/AIDS do przyjętych przez Polskę zobowiązań wspólnotowych i międzynarodowych | ||
b) podejmowanie inicjatyw legislacyjnych zmierzających do stworzenia lub uaktualnienia przepisów prawnych w zakresie HIV/AIDS |
1 | 2 | 3 | 4 |
II | Zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych (profilaktyka drugorzędowa) | 1. ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażeń HIV | a) wzrost poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS w celu zmniejszenia poziomu zachowań ryzykownych |
2. rozbudowa sieci punktów konsultacyjno-diagnostycznych wykonujących anonimowe i bezpłatne testy w kierunku HIV połączone z poradnictwem okołotestowym | a) poprawa jakości i dostępności do diagnostyki zakażeń HIV dla osób narażonych na zakażenie HIV | ||
b) usprawnienie zbierania danych epidemiologicznych o drogach szerzenia się zakażeń HIV, zachowaniach ryzykownych | |||
3. zapewnienie odpowiedniego dostępu do informacji, edukacji i usług w zakresie profilaktyki HIV/AIDS | a) poszerzenie oferty informacyjnej i edukacyjnej dostosowanej do potrzeb indywidualnego odbiorcy | ||
b) wspieranie działań z zakresu redukcji szkód zdrowotnych | |||
III | Wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych HIV i chorych na AIDS (profilaktyka trzeciorzędowa) | 1. poprawa jakości życia w sferze psychospołecznej osób zakażonych HIV i chorych na AIDS, ich rodzin i bliskich | a) poprawa jakości życia i funkcjonowania osób żyjących z HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich |
b) zwiększenie poziomu akceptacji społecznej wobec osób żyjących z HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich | |||
2. poprawa jakości i dostępności do diagnostyki oraz opieki zdrowotnej dla zakażonych HIV, chorych na AIDS oraz osób narażonych na zakażenie HIV | a) poprawa istniejącego systemu opieki medycznej nad osobami żyjącymi z HIV/AIDS | ||
b) usprawnienie systemu opieki nad osobami, które uległy ekspozycji na zakażenie HIV | |||
3. zapobieganie zakażeniom wertykalnym | a) usprawnienie opieki nad kobietami w wieku prokreacyjnym, w ciąży i kobiet karmiących piersią | ||
b) usprawnienie systemu opieki nad dziećmi żyjącymi z HIV/AIDS oraz urodzonymi przez matki żyjące z HIV | |||
IV | Współpraca międzynarodowa | rozwój współpracy międzynarodowej | a) poszerzenie współpracy międzynarodowej w zakresie HIV/AIDS |
b) aktywizacja udziału Polski w planowaniu, tworzeniu i koordynowaniu polityki międzynarodowej w zakresie HIV/AIDS | |||
c) aktywizacja udziału Polski w pracach instytucji i organizacji międzynarodowych | |||
d) poszerzenie współpracy międzynarodowej na rzecz poprawy jakości życia osób zakażonych HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich |
1 | 2 | 3 | 4 |
V | Monitoring | usprawnienie monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz działań i zadań w zakresie HIV/AIDS | a) usprawnienie nadzoru epidemiologicznego nad wykrywalnością zakażeń HIV, zachorowalnością na AIDS i umieralnością osób żyjących z HIV/AIDS oraz innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową, w tym ujednolicenie systemu zgłoszeń |
b) usprawnienie nadzoru dotyczącego działań i zadań w zakresie HIV/AIDS | |||
c) wsparcie informacyjne realizacji Programu Zapobiegania HIV/AIDS | |||
d) wsparcie informacyjne realizacji leczenia antyretrowirusowego |