ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 stycznia 2011 r.
w sprawie umundurowania pracowników organów administracji morskiej
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) kategorie pracowników organów administracji morskiej obowiązanych do noszenia umundurowania;
2) sposób przydziału umundurowania;
3) wzór umundurowania.
§ 2.[Obowiązek noszenia umundurowania w czasie pełnienia obowiązków służbowych] Dyrektorzy urzędów morskich oraz pracownicy określonych kategorii, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, z dniem zatrudnienia w urzędach morskich na podstawie powołania, mianowania albo umowy o pracę na czas nieokreślony są obowiązani do noszenia umundurowania w czasie pełnienia obowiązków służbowych.
§ 3.[Umundurowanie dla pracowników organów administracji morskiej] Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, otrzymują składniki umundurowania bezpłatnie z dniem określonym w § 2.
§ 4.[Składniki umundurowania] 1. Składniki umundurowania oraz okresy ich używalności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, po upływie okresu używalności posiadanych składników umundurowania, otrzymują bezpłatnie nowe składniki umundurowania.
3. Składniki umundurowania, których termin używalności upłynął, przechodzą na własność pracownika organu administracji morskiej.
§ 5.[Wzory składników umundurowania, wzory oznak, wzory dystynkcji] 1. Wzory składników umundurowania wraz z ich opisami określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wzory oznak służbowych wraz z ich opisami określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Wzory dystynkcji dla poszczególnych kategorii pracowników organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 6.1. W przypadku utraty lub zniszczenia umundurowania albo jego składnika, przed upływem okresu jego używalności bez winy pracownika organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, przy wykonywaniu obowiązków służbowych, pracownik otrzymuje nowy składnik bezpłatnie.
2. W przypadku utraty lub zniszczenia umundurowania albo jego składnika w innym przypadku niż określony w ust. 1, pracownik organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, otrzymuje nowe umundurowanie albo jego składnik odpłatnie, po uiszczeniu jego równowartości obliczonej stosownie do okresu, który pozostał do końca okresu jego używalności, określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 7.[Zachowanie umundurowania na własność] 1. Z dniem ustania stosunku pracy pracownik organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, zachowuje otrzymane umundurowanie na własność, pomimo że okres jego używalności nie minął.
2. W przypadku rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, albo za wypowiedzeniem ze strony tego pracownika, pracownik ten jest obowiązany uiścić równowartość umundurowania na zasadach określonych w § 6 ust. 2 lub je zwrócić.
§ 8.[Przepis przejściowy] 1. Pracownicy organów administracji morskiej, którzy otrzymali umundurowanie na podstawie dotychczasowych przepisów, noszą jego składniki do czasu upływu okresu używalności określonego w dotychczasowych przepisach.
2. Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, uprawnieni do noszenia umundurowania na podstawie dotychczasowych przepisów, otrzymują bezpłatnie, z dniem wejścia w życie rozporządzenia, składniki umundurowania nieobjęte dotychczasowymi przepisami, a pozostałe składniki umundurowania z dniem upływu okresu ich używalności określonego w dotychczasowych przepisach.
3. Pracownicy organów administracji morskiej, inni niż wymienieni w § 2, mogą nosić umundurowanie otrzymane na podstawie dotychczasowych przepisów, pod warunkiem używania go według wzorów określonych w dotychczasowych przepisach.
§ 9.[Bezzwrotność składników umundurowania] Otrzymane na podstawie dotychczasowych przepisów składniki umundurowania oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian za umundurowanie nie podlegają zwrotowi.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.3)
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 marca 1958 r. w sprawie umundurowania pracowników urzędów morskich (Dz. U. Nr 19, poz. 77 oraz z 1977 r. Nr 22, poz. 96), które zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 i Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 stycznia 2011 r. (poz. 193)
Załącznik nr 1
WYKAZ KATEGORII PRACOWNIKÓW URZĘDÓW MORSKICH, KTÓRZY SĄ OBOWIĄZANI DO NOSZENIA UMUNDUROWANIA
Pracownicy urzędów morskich zatrudnieni na stanowisku:
1) zastępcy dyrektora urzędu morskiego;
2) naczelnika wydziału;
3) zastępcy naczelnika wydziału;
4) kapitana portu;
5) zastępcy kapitana portu;
6) naczelnika bazy oznakowania nawigacyjnego;
7) głównego inspektora;
8) zastępcy głównego inspektora;
9) głównego operatora służby kontroli ruchu statków;
10) starszego operatora służby kontroli ruchu statków;
11) operatora służby kontroli ruchu statków;
12) starszego oficera portu;
13) oficera portu;
14) młodszego oficera portu;
15) starszego inspektora realizującego funkcje publicznoprawne;
16) inspektora realizującego funkcje publicznoprawne;
17) kierownika obwodu ochrony wybrzeża;
18) starszego nadzorcy ochrony wybrzeża;
19) nadzorcy ochrony wybrzeża;
20) starszego bosmana portu;
21) bosmana portu;
22) kierownika statku;
23) kierownika maszyn statku;
24) oficera jednostki pływającej*;
25) kierowcy samochodu osobowego;
26) pracownicy urzędów morskich inni niż określeni w pkt 1–25, którzy w ramach obowiązków służbowych pełnią funkcje reprezentujące urząd morski.
|
* Kategoria oficera jednostki pływającej dotyczy: I oficera, oficera wachtowego, I oficera mechanika, I oficera elektryka, oficera mechanika, oficera elektryka.
Załącznik nr 2
WYKAZ SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA ORAZ OKRESY ICH UŻYWALNOŚCI
Lp. | Rodzaj odzieży | Ilość | Okres używalności* | Uwagi |
1 | marynarka mundurowa | 1 | 24 miesiące | dla kobiet żakiet mundurowy |
2 | spodnie mundurowe | 1 | 24 miesiące | dla kobiet spódnica |
3 | kurtka lub płaszcz | 1 | 24 miesiące | do wyboru |
4 | mundur lekki (bluza i spodnie) | 1 | 24 miesiące | dla kobiet bluza i spódnica |
5 | sweter | 1 | 24 miesiące |
|
6 | czapka z białego materiału | 1 | 24 miesiące | typu marynarskiego |
7 | koszula biała z długim rękawem | 2 | 12 miesięcy |
|
8 | koszula biała z krótkim rękawem | 2 | 12 miesięcy |
|
9 | krawat czarny | 2 | 12 miesięcy |
|
10 | półbuty skórzane czarne | 1 | 24 miesiące | dla kobiet: |
11 | szalik granatowy | 1 | 24 miesiące |
|
12 | rękawiczki skórzane czarne | 1 | 24 miesiące |
|
13 | pasek skórzany | 1 | 24 miesiące |
|
14 | skarpety | 4 | 12 miesięcy | dla kobiet rajstopy lub skarpety do wyboru |
* W przypadku pracowników, o których mowa w pkt 26 załącznika nr 1 do rozporządzenia, okresy używalności wydłuża się o 12 miesięcy.
Załącznik nr 3
WZORY I OPISY UMUNDUROWANIA
1. Marynarka mundurowa (wzór nr 1) – typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny, dla kobiet żakiet, z 2 rzędami guzików o średnicy 25 mm – po 4 w każdym rzędzie. U dołu marynarki oraz żakietu 2 kieszenie (wszyte) po bokach z patkami.
2. Spodnie mundurowe (wzór nr 2) – typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny, bez mankietów na dole, noszone na pasku. 2 kieszenie boczne wszyte i 1 kieszeń tylna wszyta z prawej strony.
3. Spódnica mundurowa (wzór nr 2a) – z ciemnogranatowej* gabardyny, prosta z kontrafałdą z tyłu. Długość powinna być taka, aby w pozycji stojącej sięgała poniżej linii kolan.
4. Płaszcz (wzór nr 3) – typu marynarskiego z ciemnogranatowego* sukna, cały na podszewce, z 2 rzędami guzików o średnicy 25 mm – po 4 w każdym rzędzie. U dołu z tyłu płaszcza znajduje się rozcięcie. Płaszcz posiada 2 boczne kieszenie wszyte z klapami. U dołu rękawów znajdują się mankiety. Płaszcz posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.
5. Kurtka (wzór nr 4) – typu 3/4 z ciemnogranatowego* materiału nieprzemakalnego, z dopinaną od środka ocieplaną podpinką ze sztucznego futra lub wełnianą oraz z przypinanym kapturem. Na kryty suwak zachodzi patka zapinana na 4 guziki o średnicy 25 mm. U dołu kurtki po bokach wszyte, pod skosem, kieszenie. Kurtka posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.
6. Sweter (wzór nr 5) – z ciemnogranatowej* wełny, z lewej strony naszyta kieszeń z granatowej* elanobawełny z patką zapinaną na rzepy, na ramionach i łokciach wzmocnienie (łaty) z elanobawełny koloru granatowego*, naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.
7. Mundur lekki (wzór nr 6) – typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny lub elanobawełny, z 1 rzędem guzików o średnicy 25 mm, z wykładanym kołnierzem. Bluza posiada 4 naszyte kieszenie z klapkami oraz naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm. Rękawy bez mankietów i guzików. Spodnie z takiego samego materiału co bluza, bez mankietów, z 2 bocznymi wszytymi kieszeniami oraz z jedną wszytą kieszenią z tyłu po prawej stronie. Dla kobiet może być spódnica mundurowa prosta z kontrafałdą (według wzoru nr 2a) z materiału odpowiadającego bluzie mundurowej.
8. Czapka (wzór nr 7) – typu marynarskiego z białego* materiału, wysokość otoku 5 cm, daszek lakierowany na czarno*, nad daszkiem skórzany pasek lakierowany na czarno* o szerokości 12 mm, przytwierdzony 2 czarnymi guzikami o średnicy 13 mm i mający 2 przesuwki skórzane. Dookoła otoku czapki jest nałożona czarna* krepa (o szerokości otoku). Do krepy jest przyszyty emblemat na sukiennej podkładce koloru czarnego*, który połową swej wysokości wystaje ponad górną krawędź otoku.
9. Koszula z długim rękawem (wzór nr 8) – typu klasycznego, bawełniana koloru białego* z kołnierzykiem, zapinana na guziki. Na obu piersiach naszyte kieszenie z patkami zapinanymi na guzik.
10. Koszula z krótkim rękawem (wzór nr 9) – typu klasycznego, bawełniana koloru białego* z kołnierzykiem, zapinana na guziki. Na obu piersiach naszyte kieszenie z patkami zapinanymi na guzik. Na ramionach wszyte naramienniki zapinane na guziki.
11. Krawat czarny – krawat wykonany z gładkiej tkaniny (bez połysku), w kolorze czarnym*.
12. Półbuty skórzane – półbuty koloru czarnego*, wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane, wytłaczane ani dziurkowane. Półbuty męskie są z przodu sznurowane. Dla kobiet buty typu czółenka na niskim półsłupku, wykonane ze skóry w kolorze czarnym*.
13. Buty skórzane – buty koloru czarnego* z przedłużoną cholewką, ocieplane, na grubym spodzie, wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane ani wytłaczane. Dla kobiet buty typu kozaki, ocieplane, na płaskim lub średnim, szerokim obcasie, wykonane ze skóry w kolorze czarnym*.
14. Szalik – koloru granatowego* wykonany z wełny.
15. Rękawiczki skórzane – koloru czarnego*, pięciopalczaste, ocieplane.
16. Pasek skórzany – pasek do spodni w kolorze czarnym*, wykończony na półmat. Klamra paska z metalu w kolorze srebrnym, długość dostosowana do obwodu w pasie, szerokość 3 cm.
17. Skarpety – letnie i zimowe z bawełny koloru czarnego*.
18. Rajstopy – koloru ciemnogranatowego* lub czarnego*, gładkie.
|
* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 – Urządzenia i systemy multimedialne – Pomiary i zarządzanie kolorami – Część 2-1: Zarządzanie kolorami – Domyślna przestrzeń barw RGB – sRGB:
ciemnogranatowy – 0, 0, 90 – 0, 0, 123;
granatowy – 10, 10, 100 – 10, 10, 120;
biały – 255, 255, 255;
czarny – 0, 0, 0.
Wzór nr 1
Marynarka mundurowa, żakiet dla kobiet
Wzór nr 2 i 2a
Spodnie mundurowe i spódnica mundurowa
Wzór nr 3
Płaszcz
Wzór nr 4
Kurtka
Wzór nr 5
Sweter
Wzór nr 6
Mundur lekki
Wzór nr 7
Czapka
Wzór nr 8
Koszula z długim rękawem
Wzór nr 9
Koszula z krótkim rękawem
Załącznik nr 4
WZORY I OPISY OZNAK SŁUŻBOWYCH
1. Emblemat na czapce (wzór nr 1) – składa się ze srebrnej* kotwicy, na której jest umieszczony, na tarczy koloru czerwonego* z białą obwódką, srebrny wizerunek orła oraz 10 haftowanych liści laurowych koloru złotego*, okalających kotwicę.
2. Emblemat na rękawach i naramiennikach marynarki mundurowej i kurtki/płaszcza (wzór nr 2) – stanowi metalowa kotwica koloru złotego*, z umieszczoną na niej biało-czerwoną* tarczą (kolor czerwony z prawej strony) z białą* obwódką.
Pracownicy organów administracji morskiej noszą emblemat w odległości 10 mm od wierzchołka górnego paska na rękawie marynarki mundurowej lub w odległości 5 mm na naramiennikach.
Wysokość emblematu na rękawach marynarki mundurowej wynosi 25 mm, a na naramiennikach – 15 mm.
3. Guziki (wzór nr 3) – są wykonane z metalu w kolorze złotym* z wyciśniętą na nich kotwicą na prążkowanym tle oraz obrzeżem w formie liny okrętowej. Ich średnica wynosi 25 mm lub 13 mm. Guziki o średnicy 13 mm, w kolorze czarnym*, według powyższego opisu, mają zastosowanie do przytwierdzania paska na czapce.
4. Dystynkcje (paski) (wzór nr 4) – dla dyrektorów i zastępców dyrektorów urzędów morskich, są wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm, z wyjątkiem dolnego paska, którego szerokość wynosi 30 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Górny pasek posiada załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika.
Dla pozostałych pracowników organów administracji morskiej paski są wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Stosownie do stanowiska górny pasek lub paski posiadają załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika.
|
* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 – Urządzenia i systemy multimedialne – Pomiary i zarządzanie kolorami – Część 2-1: Zarządzanie kolorami – Domyślna przestrzeń barw RGB – sRGB:
srebrny – 192, 192, 192;
czerwony – 255, 0, 0;
biały – 255, 255, 255;
złoty – 255, 215, 0 – 255, 235, 0;
czarny – 0, 0, 0.
Wzór nr 1
Emblemat na czapce
Wzór nr 2
Emblemat na rękawach i naramiennikach marynarki mundurowej i kurtki/płaszcza
– wysokość emblematu na rękawach marynarki mundurowej 25 mm
– wysokość emblematu na naramiennikach kurtki/płaszcza, koszuli i swetra 15 mm
Wzór nr 3
Guzik
– guzik duży o Ø 25 mm
– guzik mały o Ø 13 mm
Wzór nr 4
Dystynkcje
Załącznik nr 5
POSZCZEGÓLNE KATEGORIE PRACOWNIKÓW ORGANÓW ADMINISTRACJI MORSKIEJ I ODPOWIADAJĄCE IM DYSTYNKCJE*
| – dyrektor urzędu morskiego |
|
|
| – zastępca dyrektora urzędu morskiego |
|
|
| – kapitan portu |
|
|
| – naczelnik wydziału – zastępca naczelnika wydziału – naczelnik bazy oznakowania nawigacyjnego – główny inspektor – zastępca głównego inspektora – zastępca kapitana portu – główny operator służby kontroli ruchu statków |
| – starszy oficer portu – starszy operator służby kontroli ruchu statków – starszy inspektor realizujący funkcje publicznoprawne |
|
|
| – oficer portu – operator służby kontroli ruchu statków – inspektor realizujący funkcje publicznoprawne – kierownik obwodu ochrony wybrzeża |
|
|
| – młodszy oficer portu – starszy bosman portu – starszy nadzorca ochrony wybrzeża |
|
|
| – bosman portu – nadzorca ochrony wybrzeża – kierowca samochodu osobowego |
| – kierownik statku |
|
|
| – I oficer (zastępca kierownika statku I kategorii) |
|
|
| – oficer wachtowy |
|
|
| – kierownik maszyn statku |
| – I oficer mechanik – I oficer elektryk |
|
|
| – oficer mechanik – oficer elektryk |
* Pracownicy kategorii określonej w pkt 26 załącznika nr 1 do rozporządzenia nie posiadają dystynkcji.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00