ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 7 grudnia 2010 r.
w sprawie rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk
Na podstawie art. 49 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) sposób i formę prowadzenia rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej „rejestrem”;
2) dane, jakie musi zawierać wniosek o wpis do rejestru;
3) nazwy rubryk rejestru;
4) tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze;
5) warunki wykreślenia instytutu z rejestru;
6) sposób i tryb wydawania z rejestru odpisów i wyciągów.
§ 2.Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
§ 3.Dla każdego instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej „instytutem naukowym”, zakłada się osobną księgę rejestrową.
§ 4.1. Księga rejestrowa składa się z czterech działów, do których wpisuje się w odrębnych rubrykach dane, o których mowa w ust. 2-5.
2. Dział pierwszy „Oznaczenie instytutu” zawiera:
1) numer kolejny wpisu;
2) pełną i skróconą nazwę instytutu naukowego oraz jego siedzibę i adres;
3) numer identyfikacyjny REGON;
4) numer identyfikacji podatkowej NIP;
5) informację o złożeniu do rejestru statutu oraz dokumentów o utworzeniu instytutu naukowego wymaganych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk;
6) przedmiot działania instytutu naukowego;
7) uwagi.
3. Dział drugi „Organizacja instytutu” zawiera:
1) numer kolejny wpisu;
2) imiona i nazwiska dyrektora instytutu naukowego i jego zastępców oraz osób mających pełnomocnictwo ogólne;
3) imiona i nazwiska przewodniczącego rady naukowej instytutu naukowego i jego zastępców;
4) uwagi.
4. Dział trzeci „Mienie instytutu” zawiera:
1) numer kolejny wpisu;
2) informację o prawach instytutu naukowego do posiadanego mienia oraz o obciążeniu środków trwałych instytutu naukowego ograniczonymi prawami rzeczowymi;
3) wzmiankę o złożeniu do rejestru sprawozdania finansowego za ostatni rok;
4) uwagi.
5. Dział czwarty „Likwidacja lub upadłość instytutu” zawiera:
1) numer kolejny wpisu;
2) informację dotyczącą likwidacji instytutu naukowego lub jego upadłości;
3) imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości;
4) uwagi.
§ 5.Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz wskazuje się datę dokonania wpisu i podpis osoby, która dokonała wpisu.
§ 6.Decyzja Prezesa Polskiej Akademii Nauk o dokonaniu wpisu do rejestru określa treść wpisu oraz dział i rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§ 7.1. Dokonanie wpisu do rejestru następuje niezwłocznie po wydaniu decyzji, o której mowa w § 6. Treść wpisu powinna być jednoznaczna i możliwie zwięzła.
2. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o dokonanie wpisu w rejestrze oraz na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§ 8.Wpisów i zmian w rejestrze dokonuje osoba upoważniona przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§ 9.Niezależnie od rejestru prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§ 10.1. Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
2. We wniosku określa się wnioskodawcę oraz nazwę, siedzibę i adres instytutu naukowego, którego wpis dotyczy. Wniosek powinien zawierać także dane, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3-6, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 pkt 2 i 3.
3. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§ 11.Rozpatrując wniosek o wpis do rejestru, osoba upoważniona do dokonania wpisu sprawdza treść wniosku oraz zgodność z prawem treści dokumentów mających stanowić podstawę wpisu.
§ 12.1. Dyrektor instytutu naukowego lub upoważniona przez niego osoba, w przypadku wystąpienia zmian podlegających wpisowi do rejestru, jest obowiązana złożyć wniosek o dokonanie tych zmian w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
2. Zmiana wpisu w rejestrze polega na umieszczeniu nowych wpisów albo umieszczeniu nowego wpisu z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
3. Wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze zawiera określenie instytutu naukowego, którego zmiana dotyczy, oraz dane potrzebne do wypełnienia rubryk, których ta zmiana dotyczy.
§ 13.1. Wykreślenie instytutu naukowego z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w dziale czwartym odnotowującego datę zakończenia likwidacji instytutu naukowego lub datę ogłoszenia postanowienia o upadłości instytutu naukowego.
2. W przypadku likwidacji instytutu naukowego, warunkiem wykreślenia instytutu z rejestru jest złożenie wniosku w tej sprawie przez likwidatora w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji instytutu naukowego.
§ 14.Przepisy § 5-11 dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do zmian w rejestrze lub wykreślenia instytutu naukowego z rejestru.
§ 15.Dane zawarte w rejestrze udostępnia się:
1) w ogólnodostępnych sieciach informatycznych, w szczególności za pośrednictwem Internetu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Polskiej Akademii Nauk;
2) przez wydanie odpisu lub wyciągu.
§ 16.Wniosek o wydanie odpisu lub wyciągu składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
§ 17.1. Odpis z rejestru może być pełny lub aktualny.
2. Odpis pełny zawiera treść wszystkich wpisów dokonanych w rejestrze.
3. Odpis aktualny zawiera aktualną treść wpisów w rejestrze.
§ 18.Wyciąg z rejestru obejmuje treść wszystkich wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach rejestru albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
§ 19.1. Odpis lub wyciąg są opatrywane datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
2. Odpis lub wyciąg przesyła się wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku na adres wskazany we wniosku, przesyłką poleconą lub przekazuje się osobiście wnioskodawcy albo osobie przez niego upoważnionej, za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
§ 20.Do czasu przeniesienia do rejestru danych zawartych w rejestrze instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, prowadzonym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do prowadzenia tego rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 21.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 r.2)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 września 1998 r. w sprawie rejestru instytutów Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 124, poz. 811), które utraciło moc obowiązującą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 80 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00