Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-09-15 do 2019-07-01
Wersja archiwalna od 2010-09-15 do 2019-07-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 9 sierpnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych
Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 801) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) przepustka – okresowe przebywanie świadczeniobiorcy poza zakładem opieki zdrowotnej w trakcie stacjonarnego leczenia: psychiatrycznego, długoterminowego, paliatywnego i hospicyjnego, uzdrowiskowego lub rehabilitacji leczniczej, bez dokonywania z niego wypisu, po wyrażeniu zgody przez tego świadczeniobiorcę albo przez jego rodzica, albo opiekuna prawnego oraz przez zakład opieki zdrowotnej, w którym świadczeniobiorca przebywa.”;
2) w § 3:
a) w ust. 1:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) kod przyczyny głównej według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, który tworzą pierwsze trzy znaki, chyba że obowiązek rejestrowania większej liczby znaków wynika z przepisów odrębnych lub z umowy, przy czym w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej kod przyczyny głównej podaje się wyłącznie w przypadkach określonych w tabeli nr 11 załącznika nr 3 do rozporządzenia; jeżeli świadczenie zdrowotne zostało udzielone w oddziale szpitalnym, przyczyną główną jest rozpoznanie przy wypisie, wpisane do księgi chorych komórki organizacyjnej, prowadzonej zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania;”,
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) kody nie więcej niż trzech przyczyn współistniejących według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, które tworzą pierwsze trzy znaki, chyba że obowiązek rejestrowania większej liczby znaków wynika z przepisów odrębnych lub z umowy;”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) kody zrealizowanych istotnych procedur medycznych według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych Rewizja Dziewiąta CM, w polskiej wersji uznanej przez płatnika za obowiązującą w związku z rozliczaniem świadczeń (pełny kod składa się z siedmiu znaków), z wyłączeniem świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, a jeżeli kod dotyczy procedury dokonania przeszczepu lub innej procedury określonej przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych – dodatkowo datę wykonania tej procedury;”,
– po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia przebywania świadczeniobiorcy na przepustce – w przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w pkt 2, jest pobyt w oddziale szpitalnym lub pobyt;”,
– o pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) nformację, czy świadczenie zdrowotne zostało udzielone w warunkach, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857, z późn. zm.3)) lub w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm.4));”,
– pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) kod badania, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych, w przypadku świadczeń w zakresie:
a) podstawowej opieki zdrowotnej – dla każdego badania znajdującego się w wykazie badań diagnostyki laboratoryjnej i diagnostyki obrazowej i nieobrazowej gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy,
b) ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej – wyłącznie dla badania diagnostyki obrazowej znajdującego się w wykazie badań diagnostycznych gwarantowanych w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy.”,
b) w ust. 2:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) numer w księdze głównej przyjęć i wypisów, pod którym dokonano wpisu o przyjęciu osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego, rok dokonania wpisu i numer księgi głównej;”,
– pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„4) kod przyczyny głównej hospitalizacji – zgodny z chorobą zasadniczą, wpisaną do historii choroby, w części dotyczącej wypisu pacjenta ze szpitala, prowadzonej zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania; kody nie więcej niż pięciu przyczyn współistniejących istotnych w przypadku tej hospitalizacji, według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta;
5) kody nie więcej niż pięciu przyczyn współistniejących istotnych w przypadku tej hospitalizacji, według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest wyjazd ratowniczy, rejestr świadczeń obejmuje dodatkowo informację dotyczącą:
1) przyczyny wyjazdu, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
2) konieczności przyjęcia osoby, której udzielono świadczenia przez szpitalny oddział ratunkowy lub izbę przyjęć, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
3) zgonu osoby, której udzielano świadczenia, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 4 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
4) numeru w księdze pogotowia ratunkowego, pod którym wpisano powiadomienie o zdarzeniu, rok wpisu i numer tej księgi;
5) daty, godziny i minut, w systemie 24-godzinnym:
a) powiadomienia o zdarzeniu,
b) przekazania dyspozycji (zlecenia) wyjazdu do zdarzenia zespołowi ratownictwa medycznego przez dyspozytora medycznego,
c) wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego,
d) przybycia na miejsce zdarzenia i rozpoczęcia akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych,
e) przekazania opieki nad pacjentem szpitalnemu oddziałowi ratunkowemu lub jednostce organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,
f) zakończenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego;
6) numeru zespołu ratownictwa medycznego, nadanego przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych;
7) identyfikatora osób wchodzących w skład zespołu ratownictwa medycznego uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, określonego zgodnie z ust. 1 pkt 11.”,
d) w ust. 4 w pkt 3 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) kod przedmiotu ortopedycznego albo środka pomocniczego, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych,”,
e) w ust. 5 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) kod naprawy przedmiotu ortopedycznego, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych,”,
f) w ust. 6 w pkt 3 uchyla się lit. c;
3) w § 4:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) identyfikator osoby oraz kod identyfikatora, określone zgodnie z tabelą nr 7 załącznika nr 3 do rozporządzenia; identyfikatorem dziecka, któremu nie został nadany numer PESEL, jest identyfikator jednego z rodziców lub identyfikator opiekuna prawnego dziecka;”,
b) w pkt 3 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) nazwa: gminy, powiatu i województwa;”;
4) w § 5 w ust. 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ubezpieczonych – dane, o których mowa w § 4 pkt 1, pkt 6 lit. a i pkt 7 lit. a, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 2, 4 i 5, oraz kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT;”,
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni oraz osób niebędących ubezpieczonymi, posiadających uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustaw, o których mowa w art. 12 pkt 2–4, 6 i 9 ustawy – dane, o których mowa w § 4 pkt 1–3, 6 i 7, oraz kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5.”;
5) w § 6:
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Świadczeniodawcy udzielający świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Funduszem, przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu dane o świadczeniach udzielonych świadczeniobiorcom oraz osobom uprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji:”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. świadczeniodawcy w odniesieniu do świadczeń udzielonych świadczeniobiorcom oraz osobom uprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji, którzy złożyli deklarację wyboru, przekazują, w przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, jest:
1) porada – dane, o których mowa w § 4 pkt 1, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5, oraz kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT, oraz dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 6;
2) bilans zdrowia, porada patronażowa, wizyta patronażowa lub szczepienie – dane, o których mowa w § 4 pkt 1, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5, oraz kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT, oraz dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 6.”,
c) w ust. 3:
– prowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Świadczeniodawca w odniesieniu do świadczeń innych niż wymienione w ust. 2 przekazuje dane zbiorcze według kodów świadczeń określonych w tabeli nr 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, w zakresie:”,
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – liczbę wykonanych badań znajdujących się w wykazie badań diagnostyki laboratoryjnej i diagnostyki obrazowej i nieobrazowej gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy;”;
6) w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zakres przekazywanych danych charakteryzujących osobę, której udzielono świadczenia, obejmuje dane, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2 oraz pkt 6 lit. a i c oraz pkt 7 lit. a, oraz kod gminy krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju TERYT, a jeżeli identyfikatorem nie jest własny numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5.”;
7) w § 8:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) identyfikator listy, na który składają się:
a) identyfikator świadczeniodawcy – w przypadku listy oczekujących na udzielenie świadczenia w komórce organizacyjnej,
b) identyfikator świadczeniodawcy oraz kod świadczenia ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych – w przypadku listy oczekujących na udzielenie świadczenia wysokospecjalistycznego oraz w przypadku, gdy z umowy lub z przepisów odrębnych wynika obowiązek prowadzenia listy oczekujących na udzielenie procedury lub zakresu świadczeń;”,
– w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) o których mowa w § 4 pkt 1, 2 i 3 lit. a–d,”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy z Funduszem w szpitalach lub świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczenia następujące dane dotyczące oczekujących na udzielenie świadczenia na każdej liście oczekujących:
1) liczbę oczekujących, według stanu na ostatni dzień miesiąca,
2) średni czas oczekiwania, określony zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia
– według grup osób wyodrębnionych ze względu na kryterium medyczne, zastosowane przy wyznaczaniu planowanego terminu udzielenia świadczenia, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy.”,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Świadczeniodawcy przekazują co miesiąc dane, o których mowa w ust. 2 i 3, nie później niż w terminie dziesięciu dni od zakończenia miesiąca.”;
8) w § 9:
a) w ust. 2 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) dane, o których mowa w § 4 pkt 2, a jeżeli identyfikatorem, o którym mowa w lit. a, nie jest numer własny PESEL, dodatkowo dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5,”,
b) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w ust. 2 – dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1–4 i 6, a w przypadku dziecka, któremu nie został nadany numer PESEL – identyfikator jednego z rodziców albo identyfikator opiekuna prawnego dziecka;”;
9) w § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Świadczeniodawcy przekazują dane, o których mowa w § 5–7 i § 9 ust. 4, dotyczące każdego okresu sprawozdawczego, którym jest miesiąc kalendarzowy, nie później niż w terminie dziesięciu dni od jego zakończenia. Dane mogą być przekazywane także w trakcie okresu sprawozdawczego.”;
10) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli nr 2 wyrazy „w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy” zastępuje się wyrazami „w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy”;
11) w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a) tabela nr 1 otrzymuje brzmienie:
Tabela nr 1. Kod przynależności do danej grupy zawodowej | |
Nazwa zawodu | Kod |
1 | 2 |
asystentka dentystyczna | 1 |
diagnosta laboratoryjny | 2 |
dietetyk | 3 |
farmaceuta | 4 |
felczer | 5 |
fizjoterapeuta (technik fizjoterapii + licencjat i magister na kierunku fizjoterapia) | 6 |
higienistka dentystyczna | 7 |
higienistka szkolna | 8 |
instruktor higieny | 9 |
instruktor terapii uzależnień | 33 |
specjalista psychoterapii uzależnień | 34 |
lekarz | 11 |
lekarz dentysta | 12 |
logopeda | 13 |
masażysta (technik masażysta) | 14 |
opiekunka dziecięca | 15 |
opiekun medyczny | 32 |
optometrysta | 16 |
ortoptystka | 17 |
pielęgniarka | 18 |
położna | 19 |
protetyk słuchu | 20 |
psychoterapeuta | 21 |
ratownik medyczny | 22 |
specjalista zdrowia publicznego (licencjat + magister na kierunku zdrowie publiczne) | 23 |
technik analityki medycznej | 24 |
1 | 2 |
technik dentystyczny | 25 |
technik farmaceutyczny | 26 |
technik elektroniki medycznej | 27 |
technik elektroradiolog | 28 |
technik optyk | 29 |
technik ortopeda | 30 |
terapeuta zajęciowy | 31 |
psycholog | 50 |
b) tabela nr 3 otrzymuje brzmienie:
Tabela nr 3. Kod informacji o sposobie zakończenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa | |
Wyszczególnienie | Kod |
osoba, której udzielano świadczenia, została przyjęta przez szpitalny oddział ratunkowy lub izbę przyjęć | 1 |
osoba, której udzielono świadczenia na miejscu zdarzenia, nie przewożąc jej do szpitalnego oddziału ratunkowego lub izby przyjęć | 2 |
osoba, której udzielano świadczenia, została bezpośrednio przewieziona i przyjęta przez jednostkę organizacyjną szpitala wyspecjalizowaną w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego | 3 |
osoba, której udzielano świadczenia, została bezpośrednio przewieziona i przyjęta przez centrum urazowe | 4 |
przekazanie opieki nad osobą w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego lotniczemu zespołowi ratownictwa medycznego | 5 |
odstąpiono od medycznych czynności ratunkowych | 6 |
inny niż wymieniony wyżej | 7 |
c) uchyla się tabelę nr 5,
d) tabela nr 7 otrzymuje brzmienie:
Tabela nr 7. Identyfikator osoby, której udzielono świadczenia, oraz kod identyfikatora | |||
Lp. | Identyfikator | Kod | Wymagany |
1 | numer PESEL | P | zawsze w przypadku osoby, która ma nadany numer PESEL |
2 | osobisty numer identyfikacyjny | R | zawsze w przypadku osoby uprawnionej do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji, bez względu na to, czy ma nadany numer PESEL |
3 | seria i numer dowodu osobistego | D | w przypadku gdy osoba nie ma nadanego numeru PESEL lub osobistego numeru identyfikacyjnego |
4 | seria i numer paszportu | T | |
5 | nazwa, seria i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość | I | |
6 | numer nadany według formatu: XXXXX-RRRR-NN, gdzie XXXXX – kolejny unikalny numer osoby w ramach kodu identyfikatora i roku RRRR – rok | NN | w przypadku gdy osoba nie posiada żadnego z identyfikatorów wymienionych w lp. 1–5 |
7 | numer nadany według formatu:XXXXX-RRRR-NW, gdzie XXXXX – kolejny unikalny numer osoby w ramach kodu identyfikatora i roku RRRR – rok | NW | w przypadku dzieci do 6. miesiąca życia, które nie posiadają żadnego z identyfikatorów wymienionych w lp. 1–5 i nie jest możliwe ustalenie takiego identyfikatora jednego z jego rodziców albo opiekuna prawnego |
e) w tabeli nr 8 dodaje się wiersze 12–14 w brzmieniu:
12 | osoby, którym przysługują uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z art. 67 ust. 5 ustawy | UC | Pełna nazwa dokumentu | numer dokumentu, data wystawienia, nazwa podmiotu wystawiającego |
13 | osoby, którym przysługują uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z art. 67 ust. 6 ustawy | CH | Pełna nazwa dokumentu | numer dokumentu, data wystawienia, nazwa podmiotu wystawiającego |
14 | osoby, którym przysługują uprawnienia do świadczeń, zgodnie z art. 67 ust. 7 ustawy | EM | Pełna nazwa dokumentu | numer dokumentu, data wystawienia, nazwa podmiotu wystawiającego |
f) tabela nr 9 otrzymuje brzmienie:
Tabela nr 9. Kod tytułu uprawnienia dodatkowego | |||
Podstawa | Rodzaj uprawnienia | Kategoria | Kod |
1 | 2 | 3 | 4 |
art. 42 ust. 1 | świadczenia opieki zdrowotnej, niezakwalifikowane jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatne świadczenia opieki zdrowotnej, w związku z urazami i chorobami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa | uprawnieni żołnierze oraz pracownicy, także po ich zwolnieniu ze służby lub ustaniu umowy o pracę | 42MON |
art. 42 ust. 2 | świadczenia opieki zdrowotnej, niezakwalifikowane jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatne świadczenia opieki zdrowotnej, w związku z urazami i chorobami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa | policjanci, funkcjonariusze Straży Granicznej, funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu, strażacy Państwowej Straży Pożarnej, a także pracownicy tych służb, także po ich zwolnieniu ze służby lub ustaniu umowy o pracę | 42MSWiA |
art. 47 ust. 1 | bezpłatne wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środkami pomocniczymi | inwalidzi wojenni | 47IB |
inwalidzi wojskowi | 47IW | ||
cywilne niewidome ofiary działań wojennych | 47CN | ||
osoby represjonowane | 47OR | ||
art. 47 ust. 2 | bezpłatne wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środkami pomocniczymi, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa | uprawnieni żołnierze oraz pracownicy | 47MON |
art. 31 ust. 3 | dodatkowe świadczenia zdrowotne lekarza dentysty oraz materiały stomatologiczne stosowane przy udzielaniu tych świadczeń, zakwalifikowane jako świadczenia gwarantowane | dzieci i młodzież do ukończenia 18. roku życia | 31D |
kobiety w ciąży albo w okresie połogu | 31C | ||
art. 24a | prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa | uprawniony żołnierz lub pracownik | 24A |
art. 47c | prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej | świadczeniobiorcy, którzy posiadają tytuł „Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi” lub „Zasłużonego Dawcy Przeszczepu” | 47CZ |
inwalidzi wojenni | 47CIB | ||
inwalidzi wojskowi | 47CIW | ||
kombatanci | 47CK |
1 | 2 | 3 | 4 |
| Świadczenia udzielane w ramach opieki nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu, inne niż udzielane na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy | kobiety w okresie ciąży, porodu i połogu | C |
g) dodaje się tabelę nr 11 w brzmieniu:
Tabela nr 11. Przypadki, w których gromadzona jest przyczyna główna udzielenia świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej | |||
Lp. | Wyszczególnienie | Rozpoznania według ICD10 | |
1 | Cukrzyca (E10-E14) | E10; E11; E14 | |
2 | Choroby układu krążenia | (I10–I15) Choroba nadciśnieniowa | I10; I11.0; I11.9; I12; I12.0; I12.9; I13; I13.0; I13.1; I13.2; I13.9; I15 |
(I20–I25) Choroba niedokrwienna serca | I20; I20.1; I20.8; I20.9; I25 | ||
(I26–I28) Zespół sercowo-płucny | I27; I27.1; I27.8; I27.9; I28 | ||
(I30–I52) Inne choroby serca | I39.0; I39.1; I39.2; I39.3; I39.4; I42; I42.0; I42.2; I42.6; I42.8; I42.9; I43; I43.1; I43.2; I43.8; I48; I50; I50.0; I50.1; I50.9 | ||
(I60–I69) Choroby naczyń mózgowych | I65; I65.0; I65.1; I65.2; I65.3; I65.8; I65.9; I66; I66.0; I66.1; I66.2; I66.3; I66.4; I66.8; I66.9; I67; I67.2; I67.3; I67.4; I67.5; I67.9; I69 | ||
(I70–I79) Choroby tętnic, tętniczek i naczyń włosowatych | I70; I70.0; I70.1; I70.2; I70.8; I70.9; I71; I71.2; I71.4; I71.6; I71.9; I72; I72.0; I72.1; I72.2; I72.3; I72.4; I72.8; I72.9; I73; I73.0; I73.1; I73.8; I73.9 |
12) uchyla się załącznik nr 6 do rozporządzenia;
13) załączniki nr 4, 7 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Dane wymagane rozporządzeniem, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, są przekazywane przez świadczeniodawców po raz pierwszy w komunikacie dotyczącym świadczeń udzielonych w październiku 2010 r.
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Zdrowia: E. Kopacz
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 9 sierpnia 2010 r. (poz. 1073)
Załącznik nr 1
KODY TRYBU PRZYJĘCIA
osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego w przypadku udzielenia świadczenia w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej
1) „2” – przyjęcie w trybie nagłym;
2) „3” – przyjęcie planowe osoby, która skorzystała ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością, zgodnie z uprawnieniami przysługującymi jej na podstawie ustawy;
3) „4” – przyjęcie planowe na podstawie skierowania;
4) „5”– przyjęcie planowe w przypadkach, w których skierowanie nie jest wymagane zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy.
KODY TRYBU PRZYJĘCIA I WYPISU
osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego w przypadku pobytu w oddziale szpitalnym
KODY TRYBU PRZYJĘCIA
1) „2” – przyjęcie w trybie nagłym w wyniku przekazania przez zespół ratownictwa medycznego;
2) „3” – przyjęcie w trybie nagłym – inne przypadki;
3) „5” – przyjęcie noworodka w wyniku porodu w tym szpitalu;
4) „6” – przyjęcie planowe na podstawie skierowania;
5) „7” – przyjęcie planowe osoby, która skorzystała ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością, zgodnie z uprawnieniami przysługującymi jej na podstawie ustawy.
KODY TRYBU WYPISU
1) „1”– zakończenie procesu terapeutycznego lub diagnostycznego;
2) „2” – skierowanie do dalszego leczenia w lecznictwie ambulatoryjnym;
3) „3” – skierowanie do dalszego leczenia w innym szpitalu;
4) „4” – skierowanie do dalszego leczenia w innym niż szpital zakładzie opieki stacjonarnej;
5) „6” – wypisanie na własne żądanie;
6) „7”– osoba leczona samowolnie opuściła zakład opieki stacjonarnej przed zakończeniem procesu terapeutycznego lub diagnostycznego;
7) „8” – wypisanie na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej;
8) „9” – zgon pacjenta.
Załącznik nr 2
SPOSÓB OBLICZANIA ŚREDNIEGO CZASU OCZEKIWANIA
1. Średni czas oczekiwania oblicza się odrębnie dla każdej grupy osób wpisanych na listę oczekujących na udzielenie świadczenia w poszczególnej komórce organizacyjnej lub na poszczególną procedurę lub zakres świadczeń. Grupy te wyodrębniane są ze względu na kryterium medyczne, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia. Osoba wpisana na listę oczekujących na poszczególną procedurę lub zakres świadczeń nie może być jednocześnie wykazywana na liście oczekujących na udzielenie świadczenia w komórce organizacyjnej, w której ta procedura lub zakres świadczeń będą wykonywane.
2. Średni czas oczekiwania oblicza się zgodnie z następującym wzorem: T = D/L, gdzie:
T – średni czas oczekiwania,
D – łączna liczba dni oczekiwania,
gdzie: D = d1 +d2 + ... +dn, gdzie
dn – liczba dni oczekiwania każdej osoby skreślonej w okresie ostatnich sześciu miesięcy z listy oczekujących z powodu wykonania świadczenia, na które oczekiwała, liczona od daty wpisania na listę oczekujących do daty rozpoczęcia wykonywania świadczenia,
L – łączna liczba osób skreślonych w ostatnich sześciu miesiącach z listy oczekujących z powodu wykonania świadczenia.
Załącznik nr 3
WZÓR DOKUMENTÓW BĘDĄCYCH OPISAMI KOMUNIKATÓW STOSOWANYCH DO PRZEKAZYWANIA DANYCH