Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-08-19 do 2016-10-01
Wersja archiwalna od 2010-08-19 do 2016-10-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 22 lipca 2010 r.
w sprawie zakwaterowania w internatach i kwaterach internatowych oraz odpłatności za to zakwaterowanie
Na podstawie art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa:
1) sposób ustalania opłat za zajmowanie miejsca w kwaterze lub w internacie oraz terminy i sposób pobierania tych opłat;
2) tryb przydzielania miejsc w internacie lub kwaterze internatowej oraz wzory dokumentów stanowiących podstawę przydzielania miejsca w internacie lub kwaterze internatowej;
3) warunki i sposób przeznaczania lokali mieszkalnych na kwatery internatowe;
4) standard oraz wyposażenie kwater internatowych i internatów;
5) tryb i sposób przyjmowania oraz zdawania kwatery internatowej i pokoju w internacie.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Agencji - należy przez to rozumieć Wojskową Agencję Mieszkaniową;
2) dowódcy jednostki wojskowej - należy przez to rozumieć dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę wojskową;
3) dyrektorze oddziału regionalnego - należy przez to rozumieć dyrektora oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej właściwego dla miejscowości, w której żołnierz pełni służbę wojskową, pracownik jest zatrudniony bądź dziecko pobiera naukę;
4) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2.1. Żołnierz, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, składa do dyrektora oddziału regionalnego wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, poświadczony przez dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę wojskową.
2. Dyrektor oddziału regionalnego na wniosek, o którym mowa w ust. 1, wydaje żołnierzowi skierowanie do internatu lub kwatery internatowej, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Żołnierz, o którym mowa w art. 53a ust. 1 pkt 2 ustawy, składa do dyrektora oddziału regionalnego wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W takim przypadku dyrektor oddziału regionalnego wydaje żołnierzowi zawodowemu skierowanie do internatu lub kwatery internatowej, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4. Pracownik, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy, składa do dyrektora oddziału regionalnego wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, poświadczony przez pracodawcę. W takim przypadku dyrektor oddziału regionalnego wydaje pracownikowi skierowanie do internatu lub kwatery internatowej, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
5. Żołnierz albo pracownik, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku, o którym mowa w art. 53a ust. 1 pkt 1 ustawy, składa do dyrektora oddziału regionalnego wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia. W takim przypadku dyrektor oddziału regionalnego wydaje dziecku żołnierza albo pracownika skierowanie do internatu lub kwatery internatowej, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§ 3.1. Agencja przeznacza lokale mieszkalne na kwatery internatowe w przypadku, gdy w danej miejscowości i miejscowości pobliskiej brak jest wystarczającej liczby miejsc w internatach albo gdy z uwagi na małe potrzeby w tym zakresie utworzenie internatu jest niecelowe ze względów ekonomicznych.
2. W przypadku spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, przeznacza się w pierwszej kolejności nie-zajęte lokale mieszkalne w sposób umożliwiający racjonalne ich zagospodarowanie i zarządzanie, z uwzględnieniem norm określonych w art. 53 ust. 2 ustawy, jak również ich położenia w stosunku do miejsca położenia jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę wojskową.
§ 4.1. Pokój w internacie i kwaterze internatowej powinien być wyposażony co najmniej w tapczan, szafę ubraniową, regat lub komodę, krzesło, stół, szafkę przyłóżkową, lampkę nocną, żyrandol, kosz na śmieci i lustro, pościel i bieliznę pościelową oraz firany i zasłony lub żaluzje albo rolety.
2. Pomieszczenia wspólnego użytkowania powinny być wyposażone co najmniej:
1) kuchnia w internacie - w kuchnię gazową lub elektryczną, szafki kuchenne, stół, taborety kuchenne, lodówkę, kuchenkę mikrofalową i komplet naczyń kuchennych (garnki, patelnie, czajniki);
2) kuchnia w kwaterze internatowej - w kuchnię gazową lub elektryczną, szafki kuchenne, stół, taborety kuchenne, lodówkę i komplet naczyń kuchennych (garnki, patelnie, czajniki);
3) świetlica w internacie - w telewizor, radioodbiornik, stolik pod telewizor, stół albo stolik, fotel lub krzesła;
4) pralnia w internacie - w pralkę automatyczną, miejsce do suszenia, deskę do prasowania i żelazko.
§ 5.1. Przyjęcie i zdanie miejsca w internacie lub kwaterze internatowej następuje na podstawie protokołu sporządzonego przez upoważnionego przedstawiciela dyrektora oddziału regionalnego i osobę przyjmującą albo zdającą miejsce, którego wzór jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
2. W protokole, o którym mowa w ust. 1, określa się przedmioty wyposażenia pokoju w internacie lub kwaterze internatowej, a także stan techniczny elementów i wyposażenia kwatery internatowej albo pokoju w internacie oraz znajdujących się w nich urządzeń.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
4. O zamiarze zwolnienia miejsca w internacie lub kwaterze internatowej osoba zwalniająca zawiadamia upoważnionego przedstawiciela dyrektora oddziału regionalnego na piśmie, co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem zwolnienia.
5. W dniu sporządzenia protokołu przyjęcia albo zdania zwalniane miejsce w internacie lub kwaterze internatowej oraz pomieszczenia do nich przynależne powinny być opróżnione ze wszystkich rzeczy niestanowiących ich elementów lub wyposażenia.
6. Jeżeli w trakcie sporządzania protokołu przyjęcia albo zdania miejsca w internacie lub kwaterze internatowej stwierdzono uszkodzenie elementów wyposażenia lub znajdujących się w nich urządzeń technicznych, a także nieopróżnienie z pozostawionych w nich rzeczy, przedstawiciel Agencji sporządzający protokół informuje osobę zwalniającą o obowiązku pokrycia kosztów naprawy uszkodzeń lub usunięcia rzeczy.
7. Po sporządzeniu protokołu przyjęcia albo zdania przedstawiciel Agencji przyjmuje klucze od osoby zwalniającej miejsce w internacie lub kwaterze internatowej.
8. Za datę zwolnienia miejsca w internacie lub kwaterze internatowej przyjmuje się dzień sporządzenia protokołu.
§ 6.1. Stawkę opłat za korzystanie z miejsca w internatach lub kwaterach internatowych określa dyrektor oddziału regionalnego do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego, z mocą od dnia 1 kwietnia danego roku, według kalkulacji stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia. W przypadku zmiany wysokości poniesionych kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej stawka ta może być korygowana częściej niż raz w roku, z tym że nowa stawka obowiązuje od pierwszego dnia kalendarzowego miesiąca następującego po dacie skorygowania stawki.
2. Kalkulację kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej:
1) miejsca w internatach - ustala się na podstawie kosztów utrzymania wszystkich internatów oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej;
2) miejsca w kwaterach internatowych - ustala się na podstawie kosztów utrzymania wszystkich kwater internatowych oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, z zastrzeżeniem pkt 3;
3) kwater internatowych położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych - kalkuluje się oddzielnie dla każdej wspólnoty.
3. Do powierzchni użytkowej, o której mowa w ust. 1, wlicza się powierzchnię pokoju, przedpokoju, łazienki i innych pomieszczeń przynależnych do tego pokoju. Jeżeli pokój, przedpokój, łazienka i inne pomieszczenia przynależne są przeznaczone do użytkowania przez kilka osób, powierzchnię użytkową ustala się proporcjonalnie do ilości miejsc w pokoju.
4. W przypadku remontu w internacie, przy kalkulacji kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej koszty remontu rozkłada się w równych częściach na pięć lat następujących po roku kalendarzowym, w którym przeprowadzono remont.
§ 7.1. Dzienną opłatę za korzystanie z miejsca w internacie dla osób, o których mowa w art. 53a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, ustala się:
1) w pokoju jednoosobowym - w wysokości dziennego kosztu utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w danym internacie pomnożonego przez powierzchnię użytkową zajmowanego miejsca;
2) w pokoju dwuosobowym lub wieloosobowym - w wysokości dziennego kosztu utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w danym internacie pomnożonego przez powierzchnię użytkową przypadającą proporcjonalnie na zajmowane miejsce.
2. Dzienną opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez osobę, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy, za dobę oblicza się w sposób określony w ust. 1.
§ 8.Żołnierz przyjmujący miejsce w internacie o większej powierzchni użytkowej podstawowej niż powierzchnia maksymalna, z przyczyn wynikających z rozwiązań funkcjonalno-architektonicznych budynku internatowego nie ponosi z tego tytułu opłat.
§ 9.Opłatę za korzystanie z miejsca w internacie lub kwaterze internatowej pobiera się od dnia protokolarnego przyjęcia do dnia protokolarnego zdania tego miejsca, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§ 10.Opłaty za korzystanie z miejsca w internacie lub kwaterze internatowej uiszcza się do piętnastego dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący. Za datę wpłaty przyjmuje się dzień wpływu opłaty na rachunek bankowy Agencji.
§ 11.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Obrony Narodowej: B. Klich
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1110, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832, z 2008 r. Nr 208, poz. 1308, Nr 220, poz. 1415 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 336 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 143 i Nr 113, poz. 745.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie zakwaterowania tymczasowego i odpłatności za to zakwaterowanie (Dz. U. z 2005 r. Nr 4, poz. 19 i Nr 216, poz. 1828), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 143).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej
z dnia 22 lipca 2010 r. (poz. 975)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
KALKULACJA ROCZNA
kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internatach/kwaterach internatowych* oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
Lp. | Wyszczególnienie | Wykonanie za ubiegły rok1) | Plan na bieżący rok2) | % wzrostu (kolumna 4:3) |
miejsce w internatach/ kwaterach internatowych* | miejsce w internatach/ kwaterach internatowych* | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I | Koszty (w tym): |
|
|
|
1 | zużycie materiałów i energii |
|
|
|
a | materiały biurowe |
|
|
|
b | środki czystości |
|
|
|
c | koszty wyposażenia3) |
|
|
|
d | materiały pozostałe |
|
|
|
e | energia cieplna |
|
|
|
f | energia elektryczna |
|
|
|
g | gaz |
|
|
|
h | woda |
|
|
|
2 | usługi obce |
|
|
|
a | remontowe4) |
|
|
|
b | konserwacje i przeglądy |
|
|
|
c | najem i dzierżawa składników majątkowych |
|
|
|
d | odbiór nieczystości stałych i płynnych |
|
|
|
e | utrzymanie części wspólnej (sprzątanie, pranie, odśnieżanie, dezynfekcja, deratyzacja, dezynsekcja) |
|
|
|
f | pralnicze (m.in. pranie i wymiana pościeli, firan i zasłon) |
|
|
|
g | sprzątanie pokoi |
|
|
|
h | łączności (pocztowe, telekomunikacyjne, internetowe, RTV) |
|
|
|
i | kominiarskie |
|
|
|
j | ochroniarskie |
|
|
|
k | transportowe |
|
|
|
I | pozostałe usługi |
|
|
|
3 | podatki i opłaty |
|
|
|
4 | wynagrodzenia |
|
|
|
5 | świadczenia, ubezpieczenia społeczne i inne |
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | koszty pozostałe |
|
|
|
a | podróże służbowe |
|
|
|
b | wpłaty do wspólnot mieszkaniowych5) |
|
|
|
c | ubezpieczenia majątkowe |
|
|
|
d | inne |
|
|
|
7 | odpis na fundusz remontowy w skali roku6) |
|
|
|
II | Koszty zarządu |
|
|
|
III | Razem - roczny koszt utrzymania (1 + II) |
|
|
|
IV | Ilość m2 powierzchni użytkowej, o której mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia |
|
|
|
V | Roczny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej (IIl/lV) |
|
|
|
VI | Dzienny koszt utrzymania (V/365) |
|
|
|
Dzienny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internatach/kwaterach internatowych:
gdzie:
Dk - dzienny koszt utrzymania
|
* Niepotrzebne skreślić.
1) Wg kosztów ujętych w ewidencji księgowej.
2) Sporządzany w oparciu o plan finansowy.
3) Wg zapotrzebowania.
4) Kalkuluje się dla internatów.
5) Przyjmuje się oddzielnie dla każdej wspólnoty w przeliczeniu na powierzchnię użytkową kwatery internatowej.
6) Tworzy się dla kwater internatowych.