Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2010 nr 76 poz. 494
Wersja archiwalna od 2010-05-22 do 2014-06-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2010 nr 76 poz. 494
Wersja archiwalna od 2010-05-22 do 2014-06-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 15 kwietnia 2010 r.

w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych

Na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa:

1) kryteria, na podstawie których są sporządzane oceny okresowe, zwane dalej „ocenami”, i opinie służbowe, zwane dalej „opiniami”;

2) skalę ocen i przesłanki, które uwzględnia się w procesie oceniania i opiniowania;

3) wzór kwestionariusza oceny i opinii;

4) tryb przeprowadzenia oceny oraz tryb rozpatrywania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących oceny;

5) tryb wydawania opinii oraz rozpatrywania odwołań od opinii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Ocenę i opinię funkcjonariusza celnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, sporządza się, biorąc pod uwagę następujące kryteria:

1) wiedzę specjalistyczną i umiejętność jej wykorzystania;

2) realizację zadań i czynności;

3) rozwój własny i doskonalenie kwalifikacji;

4) planowanie i organizowanie służby;

5) pracę w zespole;

6) komunikację;

7) zdolności analityczne;

8) samodzielność;

9) kreatywność;

10) dyspozycyjność;

11) radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.

2. W przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę na stanowisku kierowniczym w jednostce organizacyjnej Służby Celnej ocenę i opinię sporządza się, uwzględniając kryteria określone w ust. 1 oraz następujące kryteria:

1) zdolność zarządzania;

2) umiejętność negocjowania;

3) myślenie strategiczne;

4) zarządzanie zmianą.

3. Przy ocenianiu i opiniowaniu spełniania przez funkcjonariusza odpowiednich kryteriów uwzględnia się przesłanki określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Sporządzenie oceny powinno obejmować następujące etapy:

1) przyznanie ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez funkcjonariusza kryteriów, odrębnie za każde kryterium wymienione w § 2 ust. 1 i 2, według skali ocen:

a) 1 punkt - niezadowalająca,

b) 2 punkty - przeciętna,

c) 3 punkty - dobra,

d) 4 punkty - bardzo dobra;

2) ustalenie ogólnego poziomu spełniania przez funkcjonariusza kryteriów - przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych - według skali ocen:

a) od 1 punktu do 1,5 punktu - niezadowalająca,

b) powyżej 1,5 punktu do 2,5 punktów - przeciętna,

c) powyżej 2,5 punktów do 3,5 punktów - dobra,

d) powyżej 3,5 punktów do 4 punktów - bardzo dobra;

3) przyznanie oceny końcowej:

a) pozytywnej albo

b) negatywnej.

2. Ocena niezadowalająca, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a, oznacza, że funkcjonariusz przejawia brak wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i nie wykonuje samodzielnie zadań służbowych.

3. Ocena przeciętna, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b, oznacza, że realizacja przez funkcjonariusza zadań i czynności służbowych wymaga nadzoru i kontroli.

4. Ocena dobra, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. c, oznacza, że funkcjonariusz spełnia kryteria na poziomie umożliwiającym sprawne i samodzielne wykonywanie zadań i czynności służbowych.

5. Ocena bardzo dobra, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d i pkt 2 lit. d, oznacza, że funkcjonariusz wzorowo realizuje zadania i czynności służbowe oraz wykonuje zadania dodatkowe.

6. Przyznanie końcowej oceny:

1) pozytywnej - oznacza, że funkcjonariusz wywiązuje się z obowiązków służbowych - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie „bardzo dobra”, „dobra” albo „przeciętna”, pod warunkiem uzyskania przez funkcjonariusza nie więcej niż dwóch ocen cząstkowych na poziomie „niezadowalająca”;

2) negatywnej - oznacza, że funkcjonariusz nie wywiązuje się z obowiązków służbowych - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie „niezadowalająca”, a także w przypadku uzyskania przez funkcjonariusza co najmniej trzech ocen cząstkowych na poziomie „niezadowalająca”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.Ocenę funkcjonariusza sporządza się na kwestionariuszu oceny okresowej, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Sporządzając ocenę funkcjonariusza, kierownik urzędu, w rozumieniu art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwany dalej „kierownikiem urzędu”, bierze pod uwagę samoocenę funkcjonariusza oraz stanowisko bezpośredniego przełożonego.

2. Samooceny, o której mowa w ust. 1, funkcjonariusz dokonuje przez wypełnienie kwestionariusza oceny okresowej, o którym mowa w § 4.

3. Stanowisko, o którym mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony sporządza po przeprowadzeniu rozmowy z funkcjonariuszem, wypełniając kwestionariusz oceny okresowej, o którym mowa w § 4.

4. Na wniosek funkcjonariusza w rozmowie, o której mowa w ust. 3, może brać udział przedstawiciel wskazanego przez funkcjonariusza związku zawodowego funkcjonariuszy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Z treścią oceny zapoznaje funkcjonariusza bezpośredni przełożony oraz wręcza funkcjonariuszowi egzemplarz kwestionariusza oceny okresowej.

2. Fakt zapoznania się z oceną funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.

3. W przypadku odmowy złożenia podpisu bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację na kwestionariuszu oceny okresowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny funkcjonariusz składa za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.

2. Na prośbę funkcjonariusza, zawartą we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny, kierownik urzędu zawiadamia o złożeniu tego wniosku wskazany przez funkcjonariusza związek zawodowy funkcjonariuszy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny kierownik urzędu rozpatruje po wysłuchaniu funkcjonariusza.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny kierownik urzędu:

1) utrzymuje w mocy ocenę albo

2) uchyla ocenę i wydaje nową.

2. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, kierownik urzędu jest obowiązany wydać w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny.

3. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Opinię wydaje się na wniosek kierownika urzędu lub funkcjonariusza.

2. Opinię funkcjonariusza sporządza się na kwestionariuszu opinii służbowej, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3. Przy wydawaniu opinii bezpośredni przełożony bierze pod uwagę samoocenę funkcjonariusza. Samooceny funkcjonariusz dokonuje przez wypełnienie kwestionariusza opinii służbowej, o którym mowa w ust. 2.

4. Na wniosek funkcjonariusza opinia, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana, w celu zajęcia stanowiska, wskazanemu przez funkcjonariusza związkowi zawodowemu funkcjonariuszy.

5. Przy wydawaniu opinii przepisy § 3 i 6 stosuje się odpowiednio.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Odwołanie od opinii funkcjonariusz składa za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. Odwołanie od opinii bezpośredni przełożony może uwzględnić w całości i wydać nową opinię. Odwołanie, które uzna za nieuzasadnione, przesyła w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania kierownikowi urzędu, wraz z własnym stanowiskiem w sprawie i dokumentami będącymi podstawą wydania opinii.

2. Na wniosek funkcjonariusza, zawarty w odwołaniu od opinii, kierownik urzędu zawiadamia o złożeniu tego odwołania wskazany przez funkcjonariusza związek zawodowy funkcjonariuszy.

3. Po zapoznaniu się z całością sprawy kierownik urzędu:

1) utrzymuje w mocy zaskarżoną opinię albo

2) uchyla zaskarżoną opinię i poleca wydanie nowej opinii, wskazując, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy jej wydawaniu, albo

3) uchyla zaskarżoną opinię i wydaje nową.

4. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu jest obowiązany wydać w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.

5. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 3, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)

Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 kwietnia 2000 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy dokonywaniu ocen funkcjonariuszy celnych (Dz. U. Nr 27, poz. 322), które na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 15 kwietnia 2010 r. (poz. 494)

Załącznik nr 1

KRYTERIA I PRZESŁANKI SŁUŻĄCE DO SPORZĄDZENIA OCENY OKRESOWEJ LUB OPINII SŁUŻBOWEJ FUNKCJONARIUSZA CELNEGO

Kryterium

Przesłanki

1. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania

posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań;
znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań;
umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce przy wykonywaniu obowiązków służbowych;
znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków;
umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów odpowiednich do rodzaju sprawy;
umiejętność doboru odpowiednich narzędzi lub technologii w celu wykonania zadania

2. Realizacja zadań i czynności

wykonanie zadań i czynności służbowych w celu uzyskania wyników pożądanych z punktu widzenia ustawowych zadań Służby Celnej;
liczba, jakość i terminowość załatwianych spraw

3. Rozwój własny i doskonalenie kwalifikacji

zdolność i gotowość do uczenia się oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych

4. Planowanie i organizowanie służby

zdolność planowania działań w celu wykonania zadania;
zdolność oceny zadań według ich ważności;
umiejętność organizowania służby w sposób zapewniający efektywne wykorzystywanie czasu pełnienia służby;
dostosowanie planów i organizacji służby do zmieniających się okoliczności

5. Praca w zespole

rozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań;
współpraca a nie rywalizowanie z pozostałymi członkami zespołu;
współdziałanie w realizacji celów bez obciążania własnymi zadaniami i czynnościami pozostałych członków zespołu;
udzielanie pomocy i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby;
przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach;
niestwarzanie sytuacji konfliktowych

6. Komunikacja

umiejętność odbierania informacji w mowie i piśmie;
formułowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych w sposób gwarantujący ich zrozumienie

7. Zdolności analityczne

umiejętność rozróżniania informacji istotnych i nieistotnych;
dokonywanie porównań różnych aspektów;
umiejętność analizowania i interpretowania danych i wyciągania właściwych wniosków z posiadanych informacji;
stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii w celu rozwiązania problemu

8. Samodzielność

zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji;
umiejętność formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania;
umiejętność działania bez angażowania innych osób

9. Kreatywność

wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań oraz doskonalenie już istniejących;
umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian oraz informowanie o nich;
inicjowanie działań i przyjmowanie odpowiedzialności za nie

10. Dyspozycyjność

możliwość i gotowość podejmowania oraz realizacji zadań i czynności służbowych w czasie i poza czasem pełnienia służby

11. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych

umiejętność stanowczego działania w sytuacjach nietypowych, gdy nie wystarczają obowiązujące (standardowe) procedury postępowania;
odporność na stres;
opanowanie emocjonalne;
szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu;
dostosowywanie działania do szybko zmieniających się warunków i sytuacji

12. Zdolność zarządzania*

umiejętność odpowiedniego rozmieszczenia i wykorzystania potencjału ludzkiego oraz zasobów rzeczowych, finansowych i informacyjnych w celu realizacji zadań i czynności służbowych;
nadzór nad realizacją czynności służbowych oraz kontrola realizacji zadań

13. Umiejętność negocjowania*

umiejętność wypracowania stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, jego przygotowania oraz zaprezentowania argumentów wspierających to stanowisko;
umiejętność analizowania różniących się wniosków i ocen w celu poszukiwania najlepszych rozwiązań;
umiejętność przekonywania do zmiany ocen;
stymulowanie otwartej dyskusji na temat źródeł konfliktu w celu rozwiązania problemu w sytuacji konfliktowej

14. Myślenie strategiczne*

umiejętność postrzegania kierowanej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Służby Celnej jako elementu systemu;
rozpoznawanie potrzeb i generowanie kierunków działania komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Służby Celnej;
umiejętność oceny korzyści i ryzyka związanego z kierunkiem działania, tworzenia strategii działania

15. Zarządzanie zmianą*

umiejętność reagowania na potrzeby komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Służby Celnej, środowiska, w którym ona działa;
umiejętność wprowadzenia zmiany w organizacji, podejmowania inicjatywy w tym zakresie i określenia jej etapów, osiągania zamierzonego rezultatu przy maksymalnej eliminacji niepożądanych następstw

Uwaga:

* Dotyczy funkcjonariuszy celnych pełniących służbę na stanowiskach kierowniczych w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.

Załącznik nr 2

KWESTIONARIUSZ OCENY OKRESOWEJ

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 3

KWESTIONARIUSZ OPINII SŁUŻBOWEJ

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00